Minden apró eseménynek tudunk örülni, ami megmosolyogtat bennünket.
Apró örömök élvezete
Az apró örömök élvezetével foglalkoztunk márciusban az 1/9. D. osztállyal. A tanóra elején – a szokásoknak megfelelően – megbeszéltük a hónap témáját: fogalmi tisztázással kezdtünk, majd beszélgettünk arról, hogy kinek, mit jelent az apró örömök élvezete, mi minden nyújthat nekünk örömöt. A tanulók elmondták, hogy eddig nem sokszor gondolkodtak a témán, de a többségük mégis használja. Fontosnak tartják ezeket a pillanatokat, hiszen erőt adnak nekik, kikapcsolják őket a mindennapi „mókuskerékből”, csökkentik a feszültségüket.
Az „Apró Örömök mozgásban” feladatnál az arcizmainkkal játszottunk, ami nagyon jó hangulatban telt. A különböző mozgásokhoz érzéseket is kapcsoltak.
Ezt követően mindenki felírta egy lapra a saját nevét, majd körbeadva mindenki írt hozzá egy-egy pozitív tulajdonságot. A tanulók nagyon várták, hogy visszaérkezzen hozzájuk a jó tulajdonságokkal teli lap, aminek láthatóan nagyon örültek. Ezzel a feladattal szereztek egymásnak egy kis örömöt.
Az apró örömök élvezetével foglalkoztunk márciusban a 9. A. osztállyal. A tanóra elején – a szokásoknak megfelelően – megbeszéltük a hónap témáját: kinek, mit jelent az apró örömök élvezete, mi minden nyújthat nekünk örömöt. A tanulók elmondták, hogy számukra fontosak ezek a pillanatok, hiszen erőt adnak nekik, feltöltik őket energiával, csökkentik a stresszt.
Az „Apró Örömök Storyboard” feladattal kapcsolatban először az erősségekről beszélgetünk, ahol az a végső megállapítás született, hogy mindegyik erősség egyformán fontos és kiegészítik egymást.A beszélgetés után a tanulók digitálisan készítették el saját storyboardjukat, és mesélték el a történetüket.
Érzékszervek: látás, hallás, tapintás, ízlelés, szaglás. Élénk vagy pasztell színek? Klasszikus vagy rock zene? Érdes vagy sima? Kávé vagy tea? Parfüm vagy frissen vágott fű? Apró örömökről, élvezetekről elmélkedtünk kollégáimmal. Kire mi hat a leginkább, melyik érzékszervünket használjuk a legtöbbet és mi az, amit érdemes lenne még jobban kihasználni.
Az ébredő természet megfigyelésében kerestük az apró örömöket!
ZSZC Lámfalussy Sándor Szakképző Iskolája
A csoport kettő idézetet is választott a munkához, mindkettő Nadya Tolokonnikova tollából származik.
„A művészet a legjobb gyógymód – az egyén és a társadalom bajaira egyaránt.” (ezt beválogattuk a 12 pont közé is)
„Igyekezzünk a problémákat előbb művészettel megoldani, és csak utána nyúljunk más eszközökhöz!”
Az életünk tele van apró örömökkel, amelyek általában egyszerű dolgokból állnak, és mégis boldogságot hoznak az életünkbe.
Csak néhány példa, amiket összeszedtünk bemelegítésként:
– Egy jó könyv olvasása – az olvasás nyugalmat hoz, és elkalauzol minket más világokba.
– Mosolygó arcok – amikor találkozunk valakivel, aki mosolyog ránk, vagy amikor egy kedves szóval illetnek minket, az nagyon jó érzés.
– Madarak csicsergése, megnyugtató.
– Az időjárás változása – a különböző évszakok és időjárások változatosságot hoznak az életünkbe, és lehetőséget adnak új dolgok kipróbálására.
– A napfelkelte ragyogása.
– A jó étel íze – egy finom vacsora vagy desszert élvezete valódi örömet nyújt.
– Sport vagy testmozgás – amikor mozgunk és erőfeszítést teszünk az egészségünkért.
Milyen érzékszerveink vannak? Felelevenítettük a különböző örömforrásokat, amelyeket érzékszerveinkkel tapasztalhatunk. Az érzékszervekről közös plakátot készítettünk. Majd érzékszerveik bevonásával luficsatáztunk egyet.
A Boldogságbohóc elkészítése után mindenki elguríthatta azt.
Vacsoracsatához készítettünk egy étlapot csoportonként. A gyerekeknek meg kellett adni a vacsora helyszínét, a meghívott vendégeket és egy-egy olyan vacsora menüsorát amelyre csupa mesehős vagy rajzfilmfigura jött el. Mindenkit a kedvencével akartunk kínálni.
Ez után a gyerekek is választhattak kedvenc édességeikből és elfogyaszthatták azt.
Legyünk nyitottak az apró örömökre!
I. 1.Köszöntő és hangulatválasztó kör: A gyerekek a köszöntő falról választhatják ki, hogy öleléssel (piros szívforma), pacsival (tenyérlenyomat forma) vagy tánccal (hangjegyforma) köszönnek a pedagógusnak. Ezután húznak a hangulatjelekből és utánozzák a kihúzott arc hangulatát.
2, A gyerekek kedvenc mondókáinak elmondása, dalainak eléneklése( Húzz, húzz engemet, Erdő szélén házikó, Apacuka Zenekar: Épít a mester).
3. A dal eléneklése után közvetlenül játsszuk a Hogy érzed magad játékot: A terem szekrényén vannak érzelemlufik,azok közül arra kell rácsapni,ahogyan érzik a gyerekek magukat. Megbeszéljük,hogy a kedvenc dalra,mondókára milyen jó érzéseink lesznek, könnyebbnek érezzük magunkat.
II. 4. Megnézzük közösen interaktív táblán a gyerekekről régebben készült fotókat egy-egy tevékenység közben. Felelevenítjük mennyire érezték jól magukat közben, mi az amit most újra játszanának ezek közül.
III. 5. Tapogatós játék: Egy kendő alá különböző finomságokat rejtek el,amiket előzetesen megtapogatunk, átbeszélünk ( alma,banán, sárgarépa, cukorka, ropi csoki) Mindenki elmondja mi a kedvence ezek közül és azt kell kitapogatnia, a játék végén ki lehet csomagolni és el lehet fogyasztani az ételeket.
6. Átbeszéljük,kinek mi okozott örömet a foglalkozáson és az optimizmus jelét kiszínezzük.
A foglakozást meditációval kezdtük. A gondolatainkban megkerestünk egy korábbi örömteljes eseményt. Megbeszéltük, kinek mi okoz örömet, vagy mivel tud másoknak örömet okozni. „Továbbguruló” labdával adtuk át egymásnak a mosolyt, a jókedvet. Mindenki lerajzolta, hogy a különöző érzékszerveivel, milyen apró dolgoknak örülne. Volt madárcsicsergés, cica simogatás, fagyi evés, anya nevetése. Az óra végén kiszíneztek annyi napocskát, amennyi jó dolog történt vele a mai napon. Szerencsére a többség sokat kiszínezett.
Géza Fejedelem Általános Iskola
„Mindig találok valamit, aminek örülhetek.”