A csoportom tagjainak nevét felírtuk egy cédulára, s minden gyerkőc kapott egy nevet. A cetlin megnevezett gyermeknek a nap folyamán segíteni kellett az apró örömöket észrevenni, egymást erre figyelmeztetni.
Apró örömök élvezete
Márciusi témánk az apró örömök élvezete volt. Ezek az örömök mindennap és mindenhol velünk vannak, csak észre kell vennünk őket, erre próbáljuk a gyerekek érzelmeit is rávezetni.( pl: öleld meg a másikat, tudj bocsánatot kérni, simogasd meg!..). A gyerekeket arra neveljük, segítjük őket, hogy lássák meg a csodát, a szépet, varázslatot minden dologban. A kiscsoportban az érkezésekor mindenkit egy boldog nagy mosollyal fogadtam és reméltem, hogy a gyermekek is viszonozzák ezt felém. A nap folyamán megbeszéltük, hogy minden apró öröm, egy csoda, és minden napban van valami jó, aminek lehet örülni.. ,,Azért örülök, mert… Azért mosolygok, mert…”.Ezeket a mondatokat figyelembe véve beszélgettünk arról, hogy kinek mit jelent örülni valakinek vagy valaminek és hogyan tudjuk ezt kifejezni. Szinte minden másodpercben használjuk az érzékszerveinket, mert megérzünk egy ismerős illatot, látunk olyan eseményeket, képeket, amelyek mosolyt fakasztanak az arcunkra. Nagyon szeretik a csoportba járó kisgyermekek az érzékszervekkel való játékot, kitalálós eszközeinket, így a mai napon sem hagytuk ki annak a lehetőségét, hogy ezt elővegyük és játszunk vele. A mindennapi tevékenységeink során gyakran megfogalmazzuk az aktuális örömeinket a gyerekek felé, amik nagyon ösztönzőleg hatnak számukra abban, hogy ne csak meglássák, hanem ,, gyakorolják” is ezeket az örömöket társaik és a felnőttek felé is egyaránt. A gyermekek őszinte természetétől nem áll távol ez a fajta „működés”, mert ők még nyitottak arra, hogy a jót keressék és lássák meg az őket körülvevő dolgokban, a mindennapokban, nekünk feladatunk, hogy ez a csoda ne vesszen el belőlük!
Igyekeztünk megtalálni minden pici örömöt a hét során. Az Aranyág rügyeztetése egy fontos momentuma volt mindennek. Mindenki lerajzolhatta, hogy ő minek örül igazán az életben. Táncoltunk Bagdi Bella Imádok élni című dalára, egy elég pörgős dal, a gyerekek is kicsit felpörögtek tőle, nagyon élvezték.
Fel lehetne sorolni egy csomó dolgot, ami egy gyermek számára örömet okoz legyen az egy tevékenység, egy új játék kézbe vétele, vagy pedig egy érdekes programban való részvétel.
Nagy csoportos, és középsőcsoportos gyermekeinkkel rendőrségi nyílt napon vettünk részt városunkban, rendőrkutyás bemutatóval egybekötve.
Visszatérve az óvodába megbeszéltük az ott látottakat, és mindenki elmondta, hogy neki mi okozta a legnagyobb örömet a program során. Ez a program a havi témánk egyik részét képezte.
A játék örömének megtapasztalása a hétköznapjainkban a tevékenységek által valósulhat meg.
Énekelünk, rajzolunk, verselünk,mesélünk, tornázunk,ünnepelünk.
Ezen tevékenységek megélése jelenti az örömet, boldogságot, felszabadultság örömét a gyermekek számára.
Az Apró örömök élvezete című boldogságórát az imádok élni dallal kezdtük a 7. osztályban. Majd a tanulók válaszoltak a következő kérdéseimre: Minek örültél ma legjobban? , Minek örültél az elmúlt hónapban a legjobban. . Ezután a tankönyvben lévő képet elemeztük, illetve megbeszéltük mi lehetne a kép címe. A tudni kell megállni című történet elolvasása és megbeszélése után mindenki elkészítette a saját öröm mandaláját, melyekből egy plakátot készítettünk, illetve saját „apró örömöt” írtunk.
Az apró örömök élvezete című témát egy relaxációs gyakorlattal kezdjük.
Relaxációs gyakorlat: „Fújj-fújj”
Foglalkozást kezdő éneklés: Közösen meghallgatjuk, táncolunk Bagdi Bella: Imádok élni című dalára, a zene közben együtt örülünk minden apró dolognak ami körülvesz minket.
Játék: Közösen elkészítettük a rajzos mondókát, ami egy sünit ábrázolt. Minden sor után átbeszéltük, mit hallottunk és felidéztük milyen jó emlékeink vannak a hallottakról (pl.: fű színe, illata, domb tulajdonságai).
Mi van a kendő alatt?- kiscsoportban nagyon jó fejlesztő játék, fejlődik a memóriájuk, és az érzékelésük. Megkértem a gyerekeket, hogy még a kendő alatt próbálják meg megfogalmazni a tárgy tulajdonságait és úgy kitalálni mi lehet az.
Mese: Közösen diavetítés módjára megnéztük Bogyó és Babóca: Hónapok- március című hangoskönyvét.
A héten még kilátogattunk az óvoda kiskertjébe, ahol a magaságyásunkban lévő zöldségeket és virágokat tudták a gyerekek, megszagolni, megtapintani, tulajdonságaikat megfigyelni.
A munkafüzetből másoltam a gyerekek számára színezőket és a szabad játékidő alatt színezés közben vettük át együtt az érzékszerveket.
Andreetti Károly Általános Iskola és Művészeti Iskola
Az ABC betűit hívtuk segítségül. A kezdőbetűk segítségével rajzoltak olyan dolgokat a gyerekek, melyek örömöt jelentenek számukra.
Ezt az órát is egy kis ráhangolódással kezdtük, majd meghallgattuk a hónap dalát. Ezután megbeszéltük, kit milyen öröm ért a mai napon, vagy ezen a héten.
Először a gyerekek nem tudták mire gondoljanak, hát velük nem is történt semmi különös.
Kis segítség, rávezető szavak után már mindenki sorolta milyen jó dolgok történtek vele. Ezeket az örömöket felírtuk, kis lapokra és elkészítettük saját öröm befőttünket.