A hónap témáját Bagdi Bella dalainak hallgatásával tettük élményszerűvé. Csoportom nagyon szereti ezeket a dalokat, sokszor kérik, hogy tegyem be a cd-t. Ők ilyenkor kitalálnak rá mozdulatokat, és önfeledten táncolnak. Egész hónapban tudatosan kerestem azokat a játékokat, feladatokat, tevékenységeket, melyet a gyerekek nagyon kedvelnek, örömet okoz nekik. Beszélgettünk arról, hogy mit is jelent számukra az öröm, minek tudnak örülni. Megbeszéltük, hogy nem kell nagydolog ahhoz, hogy örömet okozzunk egy másik embernek. Beszélgettünk az öt szeretetnyelvről. Meséltem nekik az apró örömök babokról, és Polli pillangó történetét is megismerhették.
Apró örömök élvezete
A gyerekek meghallgatták Lukács Elvíra: A bánatos király című meséjét, majd megbeszéltük a mese történéseit. Ezután ötletbörzét tartottunk ,hogy hogyan vidítsuk fel Boldog Dórát? Mitől lenne jó kedve?
A következő napokban a gyerekek magukkal vitték Boldog Dórát, főzni a babakonyhába, altatták, meséltek neki a babaszobába, építettek neki az asztalnál és a szőnyegen. Magunkkal vittük sétálni is, hogy örülhessen minden apró dolognak.
Végül meghallgattuk Bagdi Bella : Imádok élni című dalát.
Valóban eddig is sok-sok apró öröm ért bennünket, mire eljutottunk a Boldogság óra 7.lépcsőfokához, melynek célkitűzése az „Apró örömök” élvezetén alapszik.
A téma feldolgozásához tudatosan a március 20.-a hetét választottam, hiszen a projektem a „Víz, mint éltető elem” (apró csepp”öröm” a tengerben) -összekapcsolása a Víz világnapjával, a Boldogság napjával nagyon jól asszimilálódott.
A tavasz ébredése, a virágok hajtása, a felhős égbolt és a változékony időjárás valóban okot adhat a vidámságra, de akár a szomorúságra, fáradságra is.
„Boldog Dóra felhős napja”, szomorúsága, annak megismerése-beszélgetésre sarkalta a gyerekeket, megpróbáltuk kifejezni, elmondani fájdalmainkat, szomorúságunkat. Igyekeztünk megfogalmazni azt is, hogyan tudnánk ezen az állapoton változtatni. A szomorú felhő esőcseppjeibe rajzoltuk bele: „mi az, ami nekem örömet szerez?” „mitől leszek vidámabb?” A sok kis esőcseppekből esőfüggönyt készítettünk, melyen áthaladva (felhő alatt) a szomorú kisgyermek (a felhő a túloldalon mosolyog) vidámmá változott. A színes virágos réten közlekedve, pillangókat röptetve eljutottunk „Polli pillangóhoz”, aki megmutatta nekünk milyen sok szép és apró öröm létezik a Földön. Eljátszottam a mesét, melybe a gyerekek is bekapcsolódtak egy-egy mozdulattal. A mese végén elénekeltük a Bagdi Bella: Ha boldog vagy…c. dalát, amit nagyon szeretnek a gyerekek. A Boldogság-napja alkalmából „örömsétát” tettünk a lakótelep körül, megfigyelve a környezetünkben megtalálható apró jeleket, melyek boldoggá és vidámmá varázsolnak bennünket. Útközben sok apró örömöt láttunk, (hangyát, katicát, pókot, madarakat stb.) hallottunk, (kocsi zúgást, vonat kürtölést, kutyaugatást, gyerekzsivajt stb.) éreztünk (a szél fújását, virágillatot, ételek illatát, napsugár melegét stb.), mely mind örömet nyújtott a számunkra. A madaraknak madárfészket helyeztünk el (az egyik édesapa ajánlotta fel az óvodának) a Tanösvényünk egyik fáján, gondolva a felelős állattartásra, gondozásra, odafigyelés céljából. Átbeszéltük, hogy ezek a dolgok is melengetik a szívünket. A sok látnivaló után az apró öröm és jóság egy nagy boldogsággá teljesedett ki, a közeli játszótérre mentünk, ahol még több örömperceket töltöttünk el közösen.
A hét második felében lakóhelyünk felszínével és vizeivel ismerkedtünk, a víz hasznosságára, megóvására, fogyasztására, egészségünk védelmére hívtam fel a gyermekek figyelmét.,-„minden cseppje kincs!” Sokféle vizes játékkal, gazdagodtak ismereteik. Együtt kísérletezgettünk, felfedezéseket tettünk az anyagok világában, kipróbálhatták magukat gyorsaságban, ügyességben egyaránt. Napi szinten eljátszottuk a „halacskázó”-mozgásos játékunkat, ami csiklandozással fejeződött be, mindenki örömére. Még a szomorú arcok is vidámmá változtak. Vizi város megépítésével, a folyó megtisztításával, (szelektíven hulladékot gyűjtöttünk és válogattunk) így a vízi állatok ismét elfoglalhatták otthonukat. Szívószállal festettünk, buborékot fújtunk, gyöngyöket halásztunk, melyből ékszert készítettünk. Meglátogattuk Polli pillangót a Tündérkertben, ahol „Tündér Ilona forrásból” friss vizet merítettünk a kulacsunkba, majd a végén egy közös koccintással zártuk a Tündérkerti játékunkat. Utolsó nap a „folyótáncot” jártuk el a Tavasztündér c. zenére, szalaggal a kezünkben imitáltuk a folyó mozgását, sodrását, fodrozódását. Megtanultuk a „Mély kútba tekintek…” c. gyermekdalt, ahol a baráti segítségnyújtást hangsúlyoztam ki, mellyel még egy örömforrást ismerhettek meg a gyerekek.
Anyaggyűjtés:
Dudás Eszter: Halacskázó
Molnár Éva: Eső, eső, vizecske
Hétvári Andrea: Csöpög a csap
Boldogságóra anyaga: Polli a pillangó
Zenék, dalok: ÉNO: Mély kútba tekintek..; Bagdi B: Ha boldog vagy…; Tavasztündér: Ovitévé
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda, Közművelődési Intézmény és Könyvtár
1. Ráhangolódás, feszítő, lazító feladatokkal
2. Beszélgetés-Mi okoz örömet?
3. Örömet okozó tevékenységek
4. Zene hallgatás
5. Színezés
Veszprémi Egry Úti Körzeti Óvoda
Megünnepeltük a Boldogság Világnapját, rácsodálkoztunk az élet szépségeire. Kollégáimban felébredt a kíváncsiság a boldogságórák iránt. Bemutató foglalkozást tartottam számukra, melyen nagy örömömre nyolcan voltak jelen. A tevékenység előzménye volt a csíráztatás. A tojástartóban mindenkinek saját kiskertje van.
Megosztom Veletek a rövidített vázlatot, hátha valaki csipegetni tud belőle. (Vegyes életkorú csoport.)
1. Szervezés:
Elpakolás, a tevékenységhez szükséges hely, és eszközök előkészítése.
2. Motiváció.
Átvezetés a felajánlott játékokból Pozitív gyerek vagyok kártyajáték, Ellentétek és érzelmek társasjáték.
Ráhangolódás. Gyermekek fogadása motívumokkal (szív, kéz, tánc).
Gyermek-gyermek üdvözlése. Örülök, hogy itt vagy…. Örömölelés.
Relaxáció – Légzőgyakorlat.
3. A téma kitűzése:
Boldogságóra indítása szmájli plüss figurával. Fénykép nézegetése. (Kirándulás az állatkertbe) Emlékeztek hol voltunk, ahol ez a kép készült? Milyenek vagytok a képen, mit csináltok? Mit érezhettetek? Öröm érzékeltetése.
Arcképeket helyezek a táblára. Melyik vidám, melyik szomorú?
Vándorútra indultam, többféle képet hoztam nektek a tarisznyámban. Válasszatok egy-egy képet abból a borítékból, amelyen a jeleteket látjátok, és jól nézzétek meg, mit ábrázol.
4. A munka megindítása.
Ha jó érzés a képre nézni, tegyétek a vidám archoz. Ha nem jó érzés a képre nézni, tegyétek a szomorú archoz. Egyéni igény szerint segítségnyújtás, differenciálás. Feladatok:
– I. szint: Szívesen vegyenek részt a felkínált tevékenységben. Segítséggel azonosítsák a vidám, szomorú érzéseket, állatokat ábrázoló képek segítségével.
– II. szint: Különböztessék meg a jó és rossz érzéseket, gyermekeket ábrázoló képek segítségével. Ismerkedjenek az öröm fogalmával.
– III. szint: Éljék át a jelen pillanat örömeit, nevezzenek meg érzelmeket, profilképek segítségével. Alakuljon pozitív orientációjuk a tevékenység folyamán.
4. Boldog Dóra felhős napja
Ujjbáb. (A mutató ujjamra rajzolom Boldog Dóra arcát)
Segítsünk Dórát felvidítani.
5 Szoborjáték pozitív érzelmekkel
Jókedvű, boldog, csodálkozó, elégedett, páros
6. Az öröm kertje
Elkészült alkotások megtekintése. (színes papírból többféle technikával készült kert)
Öröm ránézni a virágos kertekre.
Öntözzük meg őket képzeletben.
Esőtánc – drámajáték. Kapcsolódás a Víz Világnapjához.
Tavaszi szél éneklése felkérés, egyéni éneklés alapján. Kiemelés.
7. Örömet szerző varázskavicsok.
Varázskavicsok kiosztása
Gondoljatok valami szépre, ami örömet szerzett nektek a mai napon.
Közben Bagdi Bella: Imádok élni ének részlet meghallgatása.
Ki szeretné velünk megosztani az örömét?
8. A téma továbbadása a családoknak.
Vigyétek haza a kavicsokat, hogy szüleiteknek, testvéreteknek is örömet szerezzenek. Kérjétek meg Őket, meséljék el, milyen öröm jut az eszükbe, ha a kavicsot a kezükben tartják.
9. Tevékenység lezárása, értékelés, elköszönés
Pozitív értékelés folyamatosan történik.
Boldogság mondóka. Boldog Dórát sikerült felvidítani.
Elköszönés – integetés
Átvezetés
Szabad játék biztosítása csoportszobában, vagy az udvaron.
„Legyen mindig jó kedved! Nevess sokat kedvedre! Hála, öröm, vidámság, Ez legyen a Bagolyvár!
Szívem teljes hitével, minden erejével, Szeretek, nevetek veletek, Veletek szeretek!
Ezekkel a sorokkal köszöntötték a tavasz első sugarait a Bagolyvár lakói. Tapsolva, nevetve, olykor elfáradva és kedvetlenül, de mindig együtt és közösen próbáltunk átjutni az újabb akadályokon a kitűzött céljaink felé. Könnyű az út? Nem dehogy…
Joggal kérdezhetjük, hogy hogyan vehetjük észre az apró örömöket? Szükség van rájuk? Miért fontosak? Mitől lehetsz boldog? Milyen érzés másoknak örömet okozni? Jobb adni, mint kapni?
Megfogalmaztuk, hogy az életünk, a világunk tele van apró örömlámpásokkal, csak észre kell venni őket! Ki kell nyitni a szívünket érte, s be kell engedni a napfény melengető sugarával a vidámságot és a boldogságot. Csupán csak ennyi a titok! Nem több!
A boldogságórákon megmozgattuk az arcizmainkat, relaxálva hősökké váltunk, s felvérteztük magunkat erősségekkel. Apró örömöket pörgettünk ki, jókat nevettünk, vicceket meséltünk, s a legfontosabb, szeretetet és örömet szereztünk a másiknak, s magunknak. Érzelem-tükörbe belenézve játszottunk az arcunkkal, jelenítettük meg érzelmeket. A boldogság világnapján felemás zokniban ritmushangszerelve próbáltuk el az öröm-dalunkat. Sőt már a hónap elején a farsangi táncunkkal örvendeztettük meg a szülői közönséget, illetve vicces farsangi napot tartottunk! Ekkor nem iskolatáskában vittük fel a tanszereket! Óriási mulatság volt! Öröm élményeink gyűjtése során sokat mozogtunk, énekeltünk, táncoltunk, nevettünk. A versenyek során a kitartás, a tudás és a hit pajzsával felvértezve vettünk részt. A siker így garantált volt! Zárjuk is az Örömdalunkkal a hónapot:
„Szemedet le ne vedd! Célodat, utadat ne feledd! Megküzdesz mindennel, Segítség mindig lesz!
Szívem teljes hitével, minden erejével Jobb leszek, Veletek, közösen, közösen veletek!”
Jobb velük a világ!
Már a 7. lépcsőfokra érkeztünk a boldogságvárhoz vezető utunkon. Március az „apró örömök élvezetek” hónapja.
A boldogságmacink megölelgetésével kezdtük foglalkozásunkat.
A Napimádás relaxációval folytattuk boldogságóránkat, mellyel a közeledő tavaszt is ünnepeltük.
A hónap dalára „Imádok élni” c.dalra önfeledten mozogtunk, táncoltunk vidáman.
Ezekután beszélgettünk az előző nap meghallgatott meséről, Góliát az óriás és Pirinkó törpe barátságáról.
Beszélgettünk arról, hogy kinek mi okoz örömet, boldogságot.
Azt is felfedeztük, hogy minden kis pici dolognak is lehet örülni.
S ezek az apró örömeink fokozzák a boldogságot bennünk.
Párban játszottunk „Simogató” játékot, majd megalkottuk Örömkét, aki több napra beköltözött a csoportba, és még sok sok barátja is köztünk volt. Nagyon élvezték a játékot a gyerekek több napon át.
Beszélgettünk a tavaszról és arról, hogy ez miért okoz nekünk örömet.
Ezekután varázsszóra pillangókká változtunk és elkezdődött Polli pillangó története. Eljátszottük a mese fordulatait, belebújtunk a kispillangó szerepébe.
A boldogságóránkat egy nagy-nagy szeretet körrel , vidáman zártuk.
Az apró örömök azok, mely a mindennapi életünket, megszínesítik és pozítivabbá teszik.
Úgy gondolom, hogy nagyon fontos, hogy már gyermekkorban formáljuk a gyerekek gondolkozását a dolgokhoz való hozzáállását.
Erre a boldogságóráinkhoz a következő feladatokat választottam.
A óráinkat mindig beszélgető körrel kezdtük. Igyekeztem arra, hogy mintát nyújtsak nekik, elmeséltem, hogy azon a napon nekem mi volt az apró örömöm. Egyre ügyesebben ment a számukra, minél többet gyakoroltuk ezt a feladatot.
Meghallgattuk a hónap dalát. https://www.youtube.com/watch?v=N2rc4JqDSGU
Apróörömök relaxáció is kipróbáltuk, kezdetben nem volt mindenkinek könnyű feladat, de szerencsére nyitottak voltak rá.
Apró örömök gyűjteményét is elkészítettük a harmadikos csoportommal. Nagyon ügyesen összeszedték, hogy nekik mi okoz örömöt.
Az első osztályosokkal meglepetést készítettünk egymásnak. Volt, aki egy kedves mondattal volt, aki rajzzal és volt olyan is, aki a focis kártyáját adta oda a társának. Mikor mindenki elkészítette a meglepetését, akkor becsukták a szemüket és, akit megérintettem odatette annak az asztalára, akinek készítette. Mikor mindenki átadta kinyitották a szemüket és együtt örültünk a kapott meglepetéseknek.
Minden órára én is készültem nekik apró meglepetéssel, egyik alkalommal az óra végén az udvarra mentünk apró örömöt keresni, másik óra végén tableten játszhattak és volt olyan is, amikor ingyen ölelés kupont kaptak, de volt olyan is, hogy az angyalhívó medálom megcsengethették. Nagyon örültek, ezeknek az apró örömöknek, amit tőlem kaptak.
Volt apró öröm kihívás is, mely azt jelentette, hogy pl.: azon a napon, mindenkire mosolyog vagy, beszélget mindenkivel.
Március 20-án a Boldogság Világnapjára Apró örömként flashmobot készítettünk.
Szerkesztettem nekik egy lapot, amire elkészítették az apró örömüket, majd az iskola minden tanulóját bevonva az udvaron Smile formába beálltunk és felmutatták az apró örömüket.
Az osztályommal pedig elkészítettük az iskola bejáratánál a faliújságunkat, ahová kiírtuk, hogy adják tovább az örömüket és szívformába beleírtuk, az ingyen adható örömöket (pl.: béke, szeretet, ölelés, mosoly, figyelmesség, kedves szó, segítő szándék.
Igazán feltöltő volt ez a hónap is a számunkra.