Újrapapírt készítettek a gyerekek az újrapapír világnapja kapcsán, így ők maguk is megtapasztalták az újrahasznosítás folyamatát. Majd ma elmeséltem nekik Vidám Vili történetét, így saját papírjukból közösen készíthették el a legújabb csoporttársat. Hogy az anyukája ne aggódjon érte, egy telefonos mozgásos játék keretében felhívták a gyerekek Vili anyukáját és elmesélték, miért szeretnek oviba járni, ez után Vilinek is ötleteket adtak, mitől lehetne még boldogabb. Ilyeneket mondtak neki, hogy szerezzen barátokat, mert együtt játszani öröm, vágjon, alkosson valamit, amihez kedve van, vagy egyen egy kis kukoricát, mert az nagyon finom. Majd táncba hívták, énekeltek neki tavaszi dalokat is.
Apró örömök élvezete
Márciusi apró örömeink:
Kedvenc hónapunk a március, hiszen nincs mesésebb, lebilincselőbb elfoglaltság annál mint, hogy apránként felfedezzük a tavasz, az ébredező természet apró csodáit. Ennek jegyében keltünk útra, indultunk „örömkereső sétára” a falu határába a gyerekekkel. A feladat eközben az volt, hogy keressünk olyan dolgokat, amik a téli hónapok eltelte után újdonságnak, rendkívüli felfedezésnek számítanak, és azt osszuk meg egymással, hogy együtt örvendezhessünk. Különleges alakú kavicsok, egy-egy pillangó, méhecskék, bodobácsok, katicabogarak, tücskök, tavaszi virágok, madárfütty, ragyogó napsütés, pazar kilátás a tanúhegyekre, mind, mind a mi örömünket szolgálták. A legkellemesebb időtöltést a kék égen vándorló fehér, habos felhők biztosították, hiszen megpróbáltunk érdekes alakzatokat felismerni bennük. Volt ott galamb, kutya, medve, templom, karosszék és még sok minden más, csak a fantázián múlott minden.
Az iskolába kellemesen elfáradva és a szerzett élményektől feltöltődve érkeztünk vissza. Megbeszéltük, hogy boldogságszintünk optimális fenntartásához elég, ha észrevesszük a magunk körül létező apró szépségeket, látnivalókat és értékeljük azok létezését. Erre tudatosan irányíthatjuk, fókuszálhatjuk a figyelmünket, így a jó és kellemes érzések mindig velünk lehetnek. Hogy ez jól rögzüljön, elvégeztük a segédanyagokban közzétett „Apró Örömök Relaxációt” és az „Apró Örömök mozgásban” elnevezésű gyakorlatokat is, amik a testünk feletti irányítás elsajátításában segítettek.
Közösen tanulmányoztuk a mellékletben található színes táblázat segítségével a 6 legfontosabb erényt és a hozzájuk tartozó erősségeket, amelyek boldogságérzetünk, elégedettségünk fenntartásához szükségesek.
A séta során mindenki gyűjtött apró kavicsokat, így az ”Apró Örömök Babok” játék helyett, amit Lelkes Lóri meséjéből ismertünk meg, mi az „Apró Örömök Kavicsok” című játékot kezdtük el játszani. A kavicsokat a bal, a szív felőli oldalukon lévő zsebükbe tették a gyerekek, majd minden egyes megtapasztalt örömérzet után, egyet-egyet áttettek egy átlátszó kis zacskóba. Az átlátszóság azért fontos, hogy szemmel látható legyen az az eredmény, ami a sok apró örömről tanúskodik.
„Apró örömök borítékot” is készítettünk, ezt mindenki egyénileg díszíthette, és ebbe kis cetlikre leírva kerültek az átélt örömforrások.
Technika és rajz órákon is sokat kreatívkodtunk a témában, mindannyiunk örömére sok-sok apróságot készítettünk, amivel közösen díszítettük a faliújságot, az iskola ablakait nemzeti ünnepünk, Március 15-e alkalmából. Az „Apró Örömök Szigete” című térképre pedig mindenki lerajzolhatta azokat a dolgokat és szereplőket, amik szerinte egy ilyen nevű szigeten feltétlenül szükségesek a boldogsághoz, az elégedett élethez.
De legnagyobb örömünkre az szolgált, hogy kikeltek a kis ciprusmagocskáink, amiket februárban vetettünk, hogy megküzdjünk a Folly Arborétum által meghirdetett pályázati felhívással. A kis palánták növekedéséről naplót vezetünk, amiben szerepel az, hogy ki, mikor öntözi őket, mekkorát nőnek a hetek elteltével, hány levélkéjük fejlődik, illetve mesélünk, verselünk, énekelünk nekik, különböző forrásokból érdekességeket gyűjtünk róluk. Mindezeket fotókkal igazoljuk és illusztráljuk majd a beszámolóban, így esélyünk nyílik a tanév végi osztálykirándulás megnyerésére.
Kedvenc dalunk Bagdi Bellának a „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” kezdetű és című dal, mi erre jártunk „örömteli körtáncot” a Boldogság Világnapján, március 20-án, és együtt énekeltünk, mozogtunk önfeledten az előadóval.
Összességében vidáman, apró örömökben dúskálva, élményekben gazdagon éltük meg a márciusi boldogságórákat, amelyek remélem mindenki számára maradandó emlékeket nyújtottak!
Boldog Dóra felhős napja
A gyerekeket Boldog Dóra baba fogadta, de a nevével ellentétben egyáltalán nem tűnt boldognak. Sőt, inkább szomorú volt! Rosszat álmodott az éjszaka, alig várta, hogy megérkezzenek a gyerekek és felvidítsák.
,,Mit tegyünk, gyerekek, hogy Dóra baba újra boldog legyen?
Szerezzünk neki örömet! Hogyan tudunk neki örömet szerezni? Ha rossz kedvetek van, nektek hogyan szokott anya, apa, mama stb. kedveskedni? (palacsintát süt, elvisz a játszótérre, mesét olvas, biciklizünk, játszik velem)”
Beszélgetés után elvitték Dórát sütizni, már nem is volt annyira szomorú. Utána horgásztak kicsit, egyre jobb lett a kedve. Kapott egy kokárdát, amit a gyerekek színeztek, már mosolygott is. A délutáni pihenés előtt meséltek, énekeltek neki, megölelgették, megsimogatták, és visszakaptuk Boldog Dórát, aki felhőtlenül mosolygott ránk.
Székesfehérvári Kossuth lajos Általános Iskola
Van egy bolygó egy messzi-messzi galaxisban, ahol az ott élők az életüket a 10-es szám köré szervezik.
Mindig tízes csoportban dolgoznak, 10 fős családokat alkotnak, 10 órakor esznek, 10-szer adnak hálát naponta egymásnak.
Az itt élő lények a Földinél 10-szer magasabb intelligenciával és önismerettel rendelkeznek.
A mindennapjaikban számos (10) olyan szokásuk van, ami apró örömöket lop az életükbe.
Egy 10-14 éves bolygólakó, Bölcs Betti, heti rendjét, felkeléstől lefekvésig mutattjuk be 10 csoportban.
Az apró örömök élvezete
1. Relaxációs gyakorlat: „Ásítás-fújás”
2. Szavak gyűjtése
A tanulók körben állnak, akihez kerül a labda mond egy szót, ami eszébe jut az örömről.
3. Megbeszélés
Összegyűjtjük, milyen apró örömök érték ma a tanulókat, mi okozhat apró örömöt, mi mindennek örülhetünk egy nap során.
4. Érzések
A tanulók egymással szemben állnak, a párok közül egy tanuló húz egy érzést és megjeleníti, a párjának pedig ki kell találnia.
5. Megkérem a tanulókat, hogy nézzék meg a telefonjukban a galériát. Az első fotót, amit szépnek látnak, mutassák meg a többieknek és meséljék el, mikor készült, miért tetszik nekik. Majd megbeszéljük, mit találnak szépnek, mit jelent élvezni a pillanatot.
6. Milyen örömforrásokat köszönhetünk az érzékszerveinknek?
A tanulók olyan apró örömeket mondanak, amelyeket a hétköznapokban bármikor átélhetnek érzékszerveik segítségével. Én mondom az érzékszervet, ők az örömöt.
7. Bagdi Bella: Imádok élni c. dalának meghallgatása, éneklése
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
Egy szófelhő készítővel (https://wordart.com/create) az előzőleg csapatokban megbeszélt hetirend 1-1 pontját emeltük ki.
Különleges volt, hogy a weboldal működését is látták a Gyerekek, a linket külön megkapták, otthon is dolgozhatnak vele. 🙂
Főképünk egy kis szelet az ötletekből.
Téma feldolgozása
Pozitív hatásai az emberi szervezetre(mentális, fizikális)
Pozitív érzések kifejezése
Örömnapló
Kinek milyen élményi,örömei,sikerei vannak?(pipáld ki,ami rád igaz feladatlap)
Örömforrások összegyűjtése különböző érzékszervek alapján
Lippói Gárdonyi Géza általános Iskola
Az óra elején az apró örömök fontosságáról beszélgettünk, arról, hogy milyen fontos az egyes életpillanatokat megélnünk. Majd mindenki mondott 1-1 apró örömöt az életéből. Utána mindenki kapott egy vagy több üres postit-ot, amire a csoportból bárkinek írhatott jókívánságokat. Oda is adták a személyre szóló kis lapokat, aztán mindenki örömmel olvasta fel, hogy kitől mit kapott. Választott havi feladatuk a a Bölcs Betti apró örömei volt, ezt frontális osztálymunkában beszélték át. Az óra jó hangulatban telt. Március 8-án volt megtartva, így a nőnapi köszöntések is megjelentek.
Minden apró eseménynek tudunk örülni, ami megmosolyogtat bennünket.