A csoport Boldog Beája Dórihoz hasonlóan rosszkedvűen érkezett az óvodába, a sok kedves gyermek azonnal pártfogásába vette és kezdődött a játék. A Víz Világnapján mi más lehet a legjobb játék, mint a horgászat. A gyerekek teljesen elmélyültek a játékban, Boldog Beával, aki a horgászat után egyik asztaltól a másikig „járt” körben, ahol kézműveskedhetett a gyerekekkel, a tenger benépesült halakkal, amelyet mindenki tetszése szerint rajzolhatott, vághatott és ragaszthatott a a nagy tengerbe. A víz halmazállapot változásait sikerült megfigyelnünk, hisz megolvadt a jéghegy, a hideg vízben lassan, a forró vízben pedig gyorsan történt mindez. Boldog Bea és a gyerekek Balaton Tündérrel tevékenykedhettek, ahol a Tündér nagy vihart kavart és a kis halak mind másfele úszkáltak. A gyerekek segítettek egy fele úszni az összes halnak. Így játékosan gyakorolhatták a párosítást és a téri irányokat. Ezt követően Boldog Beával végighallgatták a Párácska mesét, amelyből szintén megtudhatták, hogy a víz az élet nélkülözhetetlen eleme. Mindenki kapott a nyakában meglepetésül egy páracseppecskés nyakláncot, melynek nagyon örültek.
Kicsit szomorúak lettünk az emberek felelőtlen víz szennyező tevékenységeit látva, amikor a fotókon olyan állatokat láttunk amelyek a víz szennyezettsége miatt megsérültek, életük veszélybe került.
A víz állandó körforgását egy közös film vetítésből ismerhették meg a gyerekek Boldog Beával.
Bea elkísért minket a helyi szikvíz üzembe, ahol megfigyelték a szikvíz készítését és megkóstolhatták az ízét.
A délelőtt folyamán teljesen elmélyültek a gyerekek az élményekben. Észrevétlenül fordult át a kezdeti egyhangúság, esetleges rosszkedv, derűs jókedvvé. Így mutatták meg a szomorkás Beának, hogy válhat egy rosszul indult nap sikeressé és felhőtlenné.
Apró örömök élvezete
A mostani témát kicsit másképp értelmeztük az osztályunkkal.
Szerettük volna mindenben meglátni az apró örömeinket a napi feladatainknál, időtöltéseinknél.
A táblajáték szakkörnél a gyerekek választhatták ki milyen játékot és hol játszunk, az udvari játék helyett inkább a játszótérre mentünk, szereltünk sokat a teremben, a játékidőnket bármi hasznossal kitölthettük, Ásványokat készítettünk és a tavasz érkeztével virágmagokat is ültettünk. Ezen kívül még sok- sok más is történt velünk ebben az időben. Mind olyan, amit a gyerekek szerettek volna, kértek tőlünk és örömöt leltünk benne.
Boldogságóra március
Mi van benned? Újságot kaptak a tanulók, a számukra tetsző képet kivághatták és felragasztották, majd megnéztük, hogy kinek mi jött ki a ragasztás után Vagyis montázst csináltunk. Milyen megoldás született? Érdekes és értékes alkotások születtek.
2. Mindenki kapott osztálynévsort, amelyen az osztálytársai nevei álltak. A feladat az volt, hogy mindenki neve mellé írjanak valami kedveset. Ezt összegyűjtöm és a búcsúzás napján átadom nekik. (minden tanulónak, hogy erőt adjon nekik és emlékezzenek egymásra.) Májusban technikusi vizsga lesz. Különleges gondolatok születtek, de viccesek is!
Csendkirály, sült krumplit eszik fagyival, ügyes mesterember, az evészet mestere, vadászmester fia, igazi mesedélután, Grimm hozzá képest kezdő, bulimen, szimszonos, simson Isten, szereplőmester.
3. Az osztályom részéről jött egy kezdeményező gondolat, hogy menünk el kétnapos kirándulásra március 14-én és 15-én. Hirtelen jött ötlet volt, de megcsináltuk: Nagygombos borászat meglátogatása, itt 1 deci rozéval koccintottunk, majd elmentünk Gödöllőre, ahová többen is felvételiztek. A tanulók ügyesen kérdeztek. Számomra nagy öröm volt, hogy gördülékenyen mentek a programok és nem volt probléma, az idő is jó volt.
A szállásuk Katalin – pusztán volt. Jól érezték magukat, figyeltek egymásra a tanulók. Másnap reggel jött egy erdész és szakmai órát tartott az erdőben. A tanulók érdeklődőek voltak. Ügyesen kérdeztek és válaszoltak. Jó hangulatban telt el mind a két nap. Az eső sem esett, az égiek is velünk voltak. Két szülő jött velünk, ő is örült és egy kis kutyus is.
Március 20-án a Boldogság napján mesefeldolgozást csináltunk: A hegedűs c. meséhez rajzoltak tizenkettedikesek és felnőtt levelezősök. Volt egy hegedűs, aki elment a sárkányhoz az élet aranyalmájáért. Egész úton hegedült és énekelt, a sárkány először rá akart rontani, de a szép hegedűhangtól elérzékenyült, sírva fakadt. De egyszer csak elszakadt a hegedű húrja, erre a sárkány átadta neki az aranyalmát. Érdekes címadás volt: előkerült a Paff a bűvös sárkány is és Süsü is. Majd beszélgettünk arról, hogy ki mivel győzi le a sárkányát.
Osztálykirándulás március 14-15-én
munkája
Boldogság világnapja általi képek: 12.c osztály képe
Boldogságóra március
Mi van benned? Újságot kaptak a tanulók, a számukra tetsző képet kivághatták és felragasztották, majd megnéztük, hogy kinek mi jött ki a ragasztás után Vagyis montázst csináltunk. Milyen megoldás született? Érdekes és értékes alkotások születtek.
2. Mindenki kapott osztálynévsort, amelyen az osztálytársai nevei álltak. A feladat az volt, hogy mindenki neve mellé írjanak valami kedveset. Ezt összegyűjtöm és a búcsúzás napján átadom nekik. (minden tanulónak, hogy erőt adjon nekik és emlékezzenek egymásra.) Májusban technikusi vizsga lesz. Különleges gondolatok születtek, de viccesek is!
Csendkirály, sült krumplit eszik fagyival, ügyes mesterember, az evészet mestere, vadászmester fia, igazi mesedélután, Grimm hozzá képest kezdő, bulimen, szimszonos, simson Isten, szereplőmester.
3. Az osztályom részéről jött egy kezdeményező gondolat, hogy menünk el kétnapos kirándulásra március 14-én és 15-én. Hirtelen jött ötlet volt, de megcsináltuk: Nagygombos borászat meglátogatása, itt 1 deci rozéval koccintottunk, majd elmentünk Gödöllőre, ahová többen is felvételiztek. A tanulók ügyesen kérdeztek. Számomra nagy öröm volt, hogy gördülékenyen mentek a programok és nem volt probléma, az idő is jó volt.
A szállásuk Katalin – pusztán volt. Jól érezték magukat, figyeltek egymásra a tanulók. Másnap reggel jött egy erdész és szakmai órát tartott az erdőben. A tanulók érdeklődőek voltak. Ügyesen kérdeztek és válaszoltak. Jó hangulatban telt el mind a két nap. Az eső sem esett, az égiek is velünk voltak. Két szülő jött velünk, ő is örült és egy kis kutyus is.
Március 20-án a Boldogság napján mesefeldolgozást csináltunk: A hegedűs c. meséhez rajzoltak tizenkettedikesek és felnőtt levelezősök. Volt egy hegedűs, aki elment a sárkányhoz az élet aranyalmájáért. Egész úton hegedült és énekelt, a sárkány először rá akart rontani, de a szép hegedűhangtól elérzékenyült, sírva fakadt. De egyszer csak elszakadt a hegedű húrja, erre a sárkány átadta neki az aranyalmát. Érdekes címadás volt: előkerült a Paff a bűvös sárkány is és Süsü is. Majd beszélgettünk arról, hogy ki mivel győzi le a sárkányát.
Osztálykirándulás március 14-15-én
munkája
Boldogság világnapja általi képek: 12.c osztály képe
Arról beszélgettünk, mi okoz örömöt nekik. Születésnap, névnap, találkozás apával, anyával, bevásárlás, együtt van a család, anya ölelése.
A foglalkozást a Happiness című animációval indítottuk, ahol egy patkány boldogságkeresésének stációit követhettük. A patkány, (vagyis ezzel párhuzamban mi emberek) a fogyasztói lét örömeivel találkozott: reklámok csábítása, akciós áruért folytatott harc a szupermarketben, az új autó vezetése, az italok, majd a gyógyszer segítségével „álomvilágba” repült, végül egy papírpénzt fújt a szél elé, amelyet követni kezdett. Egy hatalmas üzemben ért véget a film, ahol az egérfogó rácsapódott és az állat az előtte lévő billentyűzeten gépelni kezdett. A záróképben a látótér kiszélesedett mutatva a több száz patkányt, akik ugyanígy tevékenykedtek. A gyerekek a képkockák alapján beszélhettek az örömkeresés gyakori módjairól és a végén szembesülhettek ennek az „árával” is.
Ezután egy PPT bemutatóban gondolatindítónak bemutattam a mai ember problémáit: folytonos agyalás a múlton és a jövőn, a rohanás, napi rutin cselekvések. A negatív gondolatok uralma a pozitív felett. A túléléshez, alkalmazkodáshoz valóban szükségünk van érzékenységre, ugyanakkor létkérdés a derű és a pozitív gondolatok befogadására is, hiszen ezek adhatnak nekünk energiát. Számos életút igazolja, hogy elérhetünk sokat, mégis érezhetjük magunkat boldogtalannak. Látszólag kevesebb javakkal, alacsonyabb státusszal is lehet valakinek örömtelibb élete.
Fontos tehát magunkban összegyűjteni és elgondolkodni, minek is örülhetünk? „Örömvárost” játszottunk. Megérkezünk. Gondoljuk el, milyen évszak van, mi van ott, vagy kik vannak ott, milyen színek, hangok, illatok vesznek körül és minek örülhetünk. (Közben relaxációs zene szólt.) A legtöbben barátokkal képzelték el ezt a helyet, nyári napon, de hűvös helyen. A körülményeket nem igazán részletezték, ebből is látszik, hogy a napi életben sem figyelnek valószínűleg a körülöttük lévő világ „csodáira”.
Két felelet közül választható válaszokat vártam feltett kérdéseimre. (pl. tél vagy nyár? / nevetés vagy nevettetés? /bicikli vagy autó? /kert vagy szoba? ) Majd a gyerekek lehetőséget kaptak, hogy bármelyiket bővebben is kifejtsék, miért az a választott preferenciájuk, ezáltal is többet tudtunk meg egymás személyiségéről.
A következő kérdést tettem fel: Te mikor örültél utoljára? El tudod mesélni a szituációt? Mi váltotta ki belőled az örömöt vagy megelégedést? Az egyik fiú a volt néptánc tanárnővel való találkozásról beszélt. Én is csatlakoztam, többször előfordul, hogy véletlenül találkozok a korábbi osztályom tanulóival és mennyire örülünk egymásnak. Egy apró dolog, egy váratlan találkozás is lehet öröm.
Csoportmunkában folytattuk az apró örömök felismerését az életünkben. Évszakok szerint, majd kategóriák szerint (természet, emberi kapcsolatok, testmozgás, hobbi) gyűjtöttük az apró örömöket.
Felolvastam Steve Jobsnak az Apple cég alapítójának tulajdonított (végül is bárki írta értékes) gondolatait, amelyet betegágyán életének végén fogalmazott meg: „A munkától eltekintve kevés örömöm van…” „…. más dolgokat kellene keresnünk, amelynek nincs köze a vagyonhoz…” „Talán kapcsolatokat, talán művészetet, talán fiatalabb korunk álmait…”
Juhász Gyula Az élet szonettje c. költeményét olvastam fel, majd meghallgattuk a Coldplay együttes Yellow című dalát: „Nézd a csillagokat, hogy neked ragyognak.” -közben mindenki egy-egy „örömkincset” nevezett meg és írt fel, amelyet egy kincsesládába helyeztünk.
Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
Pohárdal tanulása és ritmikájának elsajátítása
Élvezd a kis dolgokat, egy nap vissza fogsz tekinteni, és rájössz, hogy azok voltak a nagy dolgok.
Márciusi Boldogságórám fő témája az Apró örömök élvezete volt. Újra megérkezett hozzánk Boldog Dóra, aki szeretettel köszöntötte újonnan érkezett gyermekünket és a többieket. Megosztotta velük, hogy mi lesz a mai Boldogságóra témája. A gyerekek megnézték, kiszámolták, hogy a Boldogságvár 7. lépcsőfokára lépnek akkor, ha ügyesen dolgoznak.
Relaxációs gyakorlattal kezdtük meg a munkát. „Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár.” Ügyesen utánozták a madár repülését. Szerettem volna ezzel a relaxációs gyakorlattal érzékeltetni a gyerekekben, hogy hogy tudunk szabadon szállni, ha csak magunkra figyelünk, összpontosítunk, és hogy tudunk úgy szállni szabadon, mint a madár. Ezt a gyakorlatot „Dagasztással” oldottuk fel. 1-2 gyermek kivételével teljes átéléssel csinálták a gyerekek a feladatot, miután bemutattam azt nekik. Foglalkozást kezdő énekléssel folytattuk „Imádok élni” (Jobb Veled a Világ Boldogság című albumról). A gyerekek körben állva fogták egymás kezét, együtt énekeltük a dalt és ringatóztunk rá.
Beszélgetőkörrel folytattam tovább. Apró örömök élvezetéről beszélgettünk a gyerekekkel. Elmagyaráztam nekik, hogy az apró örömök élvezete kifejezés mire vonatkozik. Úgy érzem, hogy sikerült megértetnem a gyerekekkel azt, hogy a jelent kell megélni és élvezni. Beszéltem még nekik arról is, hogy akik élvezni tudják az adott pillanatot, azoknak nagyobb az önbizalmuk és elégedettebbek, mint mások. Ami számomra egy kicsit megdöbbentő volt, hogy a gyerekek az apró örömök élvezetéhez tárgyat társítottak. Még jobban belemélyedtünk még ebbe a témába, s a végére éreztem csak azt a válaszaikból, hogy megértették az élet apró örömeit. Megkérdeztem tőlük, hogy melyik az az 5 érzékszerv, melynek köszönhetően élvezhetjük a mindennapok apró örömeit. Egy kislány kiválóan megmondta mind az ötöt. Nagyon büszke voltam rá. Természetesen ezeket elkészítettem kis körönként, melyet ki is tettünk a szekrényünk ajtajára, így képszerűen is tudtam szemléltetni a kisebb gyermekek számára.
Boldogságmondókával (melyet már jól ismertek a gyermekek) mentünk az asztalokhoz és ott egyénileg dolgoztak a gyerekek. Le kellett rajzolniuk, hogy számukra mi okozza a legnagyobb örömet. Minden gyermek kivétel nélkül azt rajzolta, amit előzőleg megosztott velünk. Aztán ki kellett színezniük azt, amit az öt érzékszerv egyike segítségével érzékel. Hamar megértették a feladatot, gyorsan dolgoztak.
Szélcsengő megszólalása után Boldog Dóra mondókájával mese hallgatásra hívta a gyermekeket. Újra együtt című mesét meséltem el a gyermekeknek. Sajnos ez a mese nem nagyon kötötte le őket, figyelmük könnyen elterelődött, alig tudtak a feltett kérdésekre válaszolni.
Játékokkal folytattuk tovább ezt a foglalkozást:
Első játék: Esős napon örömök (óvodai hétköznapok apró örömei) Ebben a játékban teljesedtek ki nagyon, szuper dolgokat soroltak fel, hogy mi kell egy apró örömhöz.
Második játék: Érzékszerveink. Itt, az öt érzékszerv segítségével kellett egy apró örömöt mondaniuk. Büszke voltam rájuk abból a szempontból, hogy nem ismételték egymást, mindig új dolgokat mondtak. A legkisebbeknek pedig segítettem.
Harmadik játék: Mi van a kendő alatt? A gyermekek számára ez volt a legkedvesebb játék. Olyan tárgyakat gyűjtöttem össze, ami lehet apró öröm az életben. Úgy nehezítettem, hogy egy sállal bekötöttem a szemüket, persze csak aki szerette volna. 1-2 gyermek volt az, aki nem találta ki azt, amit kitapogatott a kosárban. Időben is elég sokáig játszottuk, mert nagyon lekötötte őket.
A családoknak most kétféleképpen adtam tovább ezt a témát:
Egyik: Apró örömöket kell megbeszélniük a gyermekeikkel és azokat le kell írniuk.
Másik: Terülj, terülj, asztalkám családrajz, ahogyan együtt étkezik a család egy szépen megterített asztalnál.
A gyerekeknek mindkét ötlet nagyon tetszett.
A Boldogságóra után elsétáltunk a gyerekekkel az óvoda területén belül és megtekintettük az eddig szüleikkel együtt elkészített munkáikat.