Apró örömök élvezete a 6. osztályban.
Apró örömök élvezete
BOLDOGSÁGÓRA A KATICA CSOPORTBAN:APRÓ ÖRÖMÖK ÉLVEZETE
Március a tavasz első hónapja, ami a Boldogságóra programban az „Apró örömök élvezete” témakör feldolgozásának időszaka is. Játékos tevékenységekkel, mondókák, versek megismerésével, dalok és népi dalos körjátékok éneklésével, cselekedtetéssel ötvözve próbáltam alakítani a gyermekekben az optimista, pozitív hozzáállást a mindennapok nehézségeivel, gondjaival szemben. Beszélgettünk arról, hogy mitől is jó egy-egy nap, hogy mi okoz számukra örömet, minek örülnek a legjobban. Arról is beszéltünk, hogy milyen örömforrásokat találhatunk a szűkebb és tágabb természeti-, emberi- és tárgyi környezetünkben az évszakváltás, illetve a tavasz jelenségeiben. Beszélgettünk arról is, hogy ők mivel, hogyan szerezhetnek örömet a szüleinek. Sokféle és szélesspektrumú válaszokat adtak (fantáziájukat, képzeletüket is alakítva), ez visszavezethető az eltérő szociokulturális háttér és környezet. A gyermekek szívesen mondták el álmaikat, vágyaikat, megnyilatkoztak pillanatnyi érzelmi állapotukról is. A mindennapok során többfajta percepciófejlesztő játékot játszottunk, amit összekapcsoltunk az anyanyelvi fejlesztéssel, a kommunikáció alakításával (pl: Mi van a takaró alatt? – meséld el milyen alakú, mihez hasonlít, mire használjuk…).
A Szemfüles érzékszervek (csodakkora.blogspot.hu) című mese megismerése után képes kártyákkal mélyítettük az öt érzékszervünk szerepét, feladatát a világ megismerésében. A játék során megállapítottuk, hogy a mesében szereplő Füles csacsi mennyire hasonlít Dórira, aki szomorúan ébredt egy rossz álom miatt (Boldog Dóri felhős napja) és nem tudja felfedezni a mindennapokban az örömforrásokat.
A Boldogságóra foglalkozásunkra meghívtuk a nagycsoportosaink szüleit, hogy együtt élhessünk át apró örömöket. Rövid köszöntés és tájékoztatás után meglepetés Cirkuszos tánccal köszöntöttük Őket. Mikor a gyermekek elmesélték, hogyan szereznek örömet anyukájuknak, apukájuknak, megkértük a jelenlévőket, hogy kapcsolódjanak be a közös „Apró örömök mozgásban” játékunkba, ahol az arc izomzatát mozgattuk meg. A mimika játékot kártyákkal is folytattuk, ahol a választott képet kellett leutánozniuk, majd a rajzolt minta alapján kiraktuk a „Csodálkozó”, a „Mérges”, a „Kacagó”, a „Nyelvnyújtó”, a „Kacsintó”, a „Puszit dobó”, a „Síró”, az „Arc felfújó”, a „Kiabáló” és a „Bánatos” családot (apa, anya, kisfiú, kislány). Megbeszéltük, hogy a képek közül mely érzelmek kellemesek a számunkra. Következő feladatként grimaszolással kellett megnevettetniük a bánatos „Dórát” (1-1 kiválasztott társat), ez a feladat tetszett a legjobban a gyermekeknek, jókat nevettünk a fintorok és grimaszok látványán. Ezek után a szülőket kértem meg, hogy szerezzünk örömet a gyermekeknek fújós pörgettyű készítésével. Míg a kézműves munka tartott, a háttérben a hónap dala szólt (Bagdi Bella: Imádok élni). Az elkészült pörgettyűket rögtön kipróbálták a gyerekek, és mivel a szülők mindenkinek készítettek, azt haza is vihették a gyermekek. A délelőtt zárásaként közös örömtáncot jártunk a hónap dalára, elfogyasztottuk a gyerekekkel készített limonádét, végül egy közös csoportfotó is készült, hogy emlékeztessen minket erre az „Apró örömök élvezete” napra.
A Boldogságóra programban intézményünk valamennyi csoportja is részt vesz, igy a havi témánkat a szülőkkel közösen, Családi nap keretében dolgozták fel kolleganőim is. A szülők visszajelzései alapján: jól érezték magukat a Boldogságórákon, örömmel jöttek és sok élménnyel töltődve mentek haza a csoportokból.
Az apró örömök téma feldolgozását mozgással vezettük be,ami nagyon mókás,de egyúttal nehéz is
volt a gyerekek számára,hiszen külön-külön kellett minden egyes izmot megmozgatniuk. Mindenki
próbált más és más arckifejezést mutatni,ami többnyire sikerült is. Nagyon mókás és vicces
grimaszolások születtek. Egymáson,de még saját magukon tükörbe nézve,jót mosolyogtak a
gyerekek. Érzéseik,kedvük jól tükrözte pillanatnyi állapotukat,öröm és vidámság volt mindvégig a
csoportban. A felnőttet utánozva arcmimikájukkal,gesztusaikkal fejezték ki legtöbben örömüket,
vidámságukat vagy büszkeségüket,erejüket stb. Beszélgető kör során elmondták,hogy legtöbben az
örömbe, vidámságba ,elégedettségbe,izgatott várakozásba és a kicsattanó energiába tudtak
belehelyezkedni. Egy kislány mesélte ,hogy kistestvére születéséig izgatott várakozás töltötte be
napjait,vagy egy másik kisgyerek ,amikor jön a mamája,szintén mindig ugyanezt az érzést érzi.
Többen mesélték ,hogy amikor kapnak valamit vagy,ha megy a család nyaralni ,szülinap alkalmával
nemcsak az öröm,elégedettség,nyugalom,de egyben az izgatott várakozás is bennük van. Az egyik
kisfiút az is örömmel tölti el,hogy szeretett kutyusát mindennap megetetheti vagy egy kislányt,hogy
nyílnak a virágok. Beszélgetést követően a gyerekek az asztalnál felragaszthatták saját öröm-
szívüket,amire rákerült az,hogy minek örült. Végül közösen meghallgattuk az „Imádok élni” című
dalt,amit nagy odafigyeléssel hallgattak végig a gyerekek.
2023. március
Apró örömök
Hétfőn a Boldogság Világnapjára, már az előző hét csütörtökén figyelemfelhívásként a szobánk elé kitettük a táblára, hogy „Már csak négy nap!”, pénteken: „Már csak három nap!!” Persze sokan kérdezték mit jelent, de nem árultuk el. Hétfőn már ez állt a táblán: „Ma van a Boldogság Világnapja! Egy kis jókedvért gyere be hozzánk, várunk SZERETETTEL! Tulipán csoport.”Az aulába elszórtunk piros szívecskéket, amik mutatták az utat, merre kell menni. Aki bejött hozzánk, öleléssel, cukorkával, virággal fogadtuk, és mindenki kapott egy kis kártyát, amin Boldogságórás logó, és „Jobb Veled a világ!” felirat volt. Közben vidám zene szólt a szobában. Boldog Dórit is elővettük, megölelgettük, a polcról figyelte az eseményeket. Így adtuk tovább másoknak a szeretetünket, és hívtuk fel a figyelmet a világnapra, és annak fontosságára. Halacskákat, és teknősöket díszítettünk szivárványos színekkel, kicsit már a Víz világnapra hangolódva. Annyira színes halak születtek, hogy öröm volt nézni. Rövidre sikerült a délelőttünk, mert csoport fényképezés volt, így arra készültünk.
Kedd az Erdők Világnapja is egyben, így adva volt, hogy a kezünkből fákat készítettünk, és festettünk. Közben nagyon sokat beszéltünk az erdőkről, fákról, ott élő állatokról. Eljátszottuk, hogy ha fák, és állatok lennénk, akkor hogyan viselkednénk, hol laknánk, hova bújnánk. Dóri is velünk játszott, és beszélgetett. A gyerekektől azt kérdezte, milyen apró örömök érték ma őket. Nagyon helyes válaszokat adtak, a vendég, a fog kiesés, a kutyasimogatás, a nagymamázás is benne voltak. Arról beszélgettünk, hogyan lehet észre venni az apró dolgokat, és hogyan lehet mindenben a jót meglátni. Az erdőről szőttem nekik mesét, igaz cselekedetekből merítve a történetet, hogy ők lesznek azok, akikre számít a világ, legyenek nagyon okosak, ügyesek, és védjék a természetet. Énekléssel zártuk a mai foglalkozást.
Szerdán a Víz Világnapja miatt kékbe öltözött egy kisgyerek kivételével mindenki. Hoztak könyveket, vízi plüss állatokat. Be is rendeztünk egy tavacskát a földön. Persze három kis élő teknős várta már őket reggel, együtt tettük nagyobb lavorba, és öntöttük fel vízzel. Kis virágos kertet lehetett ragasztani, amíg gyülekeztünk. A reggeli után beindult a vizezés, ügyességi vizes asztal, amit elég nehezen tudtak összetenni, de mikor sikerült, akkor önteni, lapátolni lehetett a vizet, ami csőrendszereken keresztül kis lapátos kerekeket forgatott. A nagy kádba vizet engedtünk, konzervtetőből készült kishajókat tettünk, fújtuk, irányítottuk. Különböző dolgokat, mint narancs, pohár, ceruza, játékok, raktunk a vizbe, kíváncsian figyeltük mi süllyed, mi nem. Megszíneztük a vizet kék ételfestékkel, kis műanyag üvegbe pötyi játékot szemezgettek, felöntöttük vízzel és kis hordozható akváriumot készítettünk. Pakolás után földgömb labdával beindítottuk a beszélgetést a vízről, utána pedig arról, hogy milyen apró örömök érték őket ma. Volt egy cuki válasz: „az, hogy ma volt óvoda!” A mai meglepi pedig a Búzavirág csoportosok fellépése volt. Ők kiscsoportosok, kis apróságok, nagyon tetszettek a gyerekeknek, nagy tapsot kaptak.
Csütörtökön ajándékot készítettünk a tanító néniknek a következő heti látogatáshoz, virágokat, zsugorfóliából. Reggeli után egy kicsivel pedig elmentünk a könyvtárba, ahol megtekintettük a Beporzók Napja Kiállítást, melyen a mi kiállított alkotásunk is szerepelt. Volt aki testvére, illetve régi csoport társaik produktumát is felfedezték. Nagyon színvonalas munkákat láttunk, jócskán bővült az ismeret a beporzókról. Mivel volt még időnk a visszainduláshoz, elsétáltunk a közeli baromfiudvarhoz, ahol többféle tyúkot, kakast, libát láthattak, teljesen közelről. A hazafelé vezető úton a virágzó fák alatt haladva mesebeli „Virág-alagútakon” lépkedtünk tova.
Pénteken nagyon szép tavaszi idő köszöntött ránk, így el is indultunk hamar a csömöri tóhoz, ami nincs nagyon messze az ovitól, de azért 4,6 kilométert (plusz a tó körüli séta) tettünk meg sétálva, ami szép teljesítmény egy óvodástól. Mielőtt útra keltünk, még kitettük az apró örömök jelét, a napocskát a lépcsőfokra. Az utat keresztezte a csömöri patak, a hídról megnéztük, még a csobogását is meghallgattuk. A tó mellett találkoztunk vadkacsákkal, teknősökkel, akik napoztak, és kutyákkal, kecskékkel, akik szépen éltek együtt egy udvarban a tó közrelében. A tó közepén kis sziget alakult ki, amin vadkacsák, és egy szürkegém is napozott. A tónál persze egy szuper játszótér is volt, ahol ‘pihentek’ egyet a gyerekek. Ilyen jól még talán nem esett a víz, meg a kifli, mint akkor. Hazafelé még énekelni is volt kedvük. Örülni mindennek lehet!!
Beszámoló
Boldogságóra 7. : Apró örömök élvezete
Az óra időpontja: 2023. március 6-28.
Résztvevők: 2. osztály
A hónapban többször foglalkoztunk az apró örömök témával. Beszélgettünk arról, hogy nagyon pici dolgoknak is lehet örülni. Apró jó cselekedetek, tettek (legyen az szó vagy egy szemkontaktus vagy mosoly)mekkora jelentéssel bír mások számára. Sok játékban gyakoroltuk ezeket a non verbális kifejező eszközöket, melyet a gyerekek nagyon élveztek. Kihasználtam, hogy tavaszias időjárás következtében éledezik a természet. A séták alkalmával lehetőségük nyílott a gyerekeknek olyan dolgokat jobban megfigyelni, amik mellett eddig elsétáltak. Kimentünk a közeli rétre, ahol megcsodálhattuk a kockás liliomot, s megtanulták a gyerekek a védett növény fogalmát. A rajzok elkészítése közben a hónap dalát többször meghallgattuk. Ha fáradtak voltak a gyerekek meditáltunk kicsit. Nagyon hasznos volt a témafeldolgozásunk.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
Taszári Körzeti Általános Iskola
Az apró örömök élvezete mindig nagy siker osztályunkban. A megközelítés azonban más volt, hiszen a testmozgás (fej részeinek tornáztatása), a közös mű létrehozása másfajta „örömmegélést” hozott. Lelkes Lóri története annyira megihlette az egyik kislányt, hogy meg is rajzolta.
Boldogságóránk témája az Apró örömök élvezete.
Közösen meghallgattuk a hónap dalát: Imádok élni c. Folyamatosan történtek az apró örömök átélése. Séta során a tóparton egy horgász megmutatta, hogy milyen halat fogott ki. A bátrak meg is simogatták. Horgászos játékban versenyezni lehetett, hogy ki tud több halat kifogni. Közösen akváriumot is készítettünk. Magokat vetettünk, nagyon megörültek amikor a földből kibújt a pici növény. A jó időben élveztük a versenyjátékokat az udvaron. Mindenki számára nagy öröm volt amikor az első gólyát megpillantottuk a fészekben. Örömmel vettek részt a közös tevékenységekben.
Március hónapban csatlakoztunk a boldogság világnapjához. Projektmunkákkal szinte minden tanórán kapcsolódtunk a témához. Csoportmunkában megalkottuk a „mi örömszigetünket”. Természetismeret órán a térképészettel, rajzórán a kidolgozással, technika órán a gyalogos útvonal kidolgozásán ügyködtek a gyerkőcök. Énekórák keretében a világ öröménekeit hallgatták meg.
A boldogságórán számtalan feladatot oldottunk meg az ajánlottak közül. A segédanyagban lévő „Apró örömök relaxációt” többször is elvégeztük, eljátszottuk az „Az öröm árnyalatai” játékot és otthoni feladatként oldották meg a „Pozitív érzések kifejezése” feladatot.
Minden munkánkat átbeszéltük és értékeltük és a hétköznapokban is kiemelt figyelmet fordítottunk az apró örömök felfedezésének és megélésének.
Ebbe a hónapban külön öröm volt számunkra, hogy a boldogság világnapján az iskola minden tanulója csatlakozott hozzánk és az iskola udvarán egy hatalmas szívet formáztunk.
De meséljenek a képek…
Felidéztük, a nap folyamán milyen örömteli pillanataink voltak. Elmondtuk, kit milyen apró örömök tesznek boldoggá a mindennapokban. Elkészítettük közösen a mi kis boldogságot, örömöt, szeretetet sugárzó napunkat.
Örültünk egymás örömének.