Március az apró örömök élvezetéről, azoknak a dolgoknak a célzott kereséséről és megtalálásáról szólt, amiben örömünket leljük közösen. Próbáltam és folyamatosan próbálom tudatosítani a gyerekekkel, hogy nem kell itt nagy dolgokra gondolnunk, bőven elég, ha észrevesszük azokat a mindennapi apró dolgokat ,amik jókedvre derítenek pl. a napsütés, egy végre kinyílt virág a tanteremben, egy kedves mosoly, egy dicséret, egy szép rajz, egy jó hangulatú közös játék és megannyi más. A Boldogság Világnapjához kapcsolódóan mi például közösen sütöttünk, megtöltöttük az iskolát a linzersüti és sütipecsétes keksz terjengő citromillatával. Ajándékba minden osztály kapott kóstolót a boldogságsütinkből, aminek nagyon örültek. A termünkben kialakítottunk egy boldogság kuckót is, ahol Boldog Dórát felvidítottuk akár egy kedvenc könyv nézegetésével, zenehallgatással, beszélgetéssel, relaxálással a nagy labdán vagy célba dobó játékkal. Ebben a kuckóban mindenki megtalálta a saját maga kis apró örömét.
Apró örömök élvezete
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
A csonkahegyháti Gárdonyi Géza és Szegi Suli Ált. Isk. 4. osztálya
Az időjárás esős,borús. A kedvünk sem olyan,mint amikor süt a nap. Arról beszélgettünk a gyerekekkel,hogy egy ilyen esős ,borús napot,mivel lehet megszépíteni. Kinézünk az ablakon,virágoznak a fák ,rózsaszín, sárga és fehér színekben. Virít a nárcisz, az ibolya. Mi hiányzik ? Ragyogó napocska, a szép fények,- válaszolták a gyerekek. Egy jó játékkel ,egy szép mesével,babozással is széppé lehet tenni egy ilyen napot,vagy ha szépet rajzolunk, színezünk.
Meg a szeretetünkkel.
Ezért érzelmeket kifejező játékot játszottunk: köszönési formákat,üdvözlési formákat mutattunk be, mondtunk e, adtunk körbe. Érzelmeket kifejező dobókockával is játszottunk, utánoztuk az érzelmi kifejezést. A Mit visz a kis hajó játékot olyan szavakkal játszottuk most,amik nevetésre,vidámságra,boldogságra sarkallnak minket. Az egyik kisfiú,egy színes hajót is készített kis korong építőből.
Rajzoltunk vidám önarcképet ,és színeztünk szép színesre tavasz tündért.
Elolvastam a gyerekeknek a mesét a témához kapcsolódóan. Kérdéseket tettem fel utána. Ügyesen válaszolgattak. Zárásképpen érzékszerveket ábrázoló dobókockával játszottunk egy kedvenc játékot,amiben már nagyon ügyesek. Érzékszerveket és ,hogy miket érzékelhetünk velük párosító játékkal fejeztük be a foglalkozást.
Ebben a hónapban az apró örömök átélése volt a témánk. Próbáltam tudatosítani a gyerekekben azt, hogy mit is jelent az öröm. Mit jelent az emberek életében. Nagyon sokat beszélgettünk ezzel kapcsolatban. Az öt érzékszerv által nyújtott kellemes érzések átélésére irányítottam a gyerekek figyelmét. Több olyan játéktevékenységet játszottunk, amelyben ezt gyakorolhattuk. Megismerték az Újra együtt című mesét. Közösen szineztünk, énekeltünk, játszottunk. Mindenki nagyon jól érezte magát.
Az első osztály már félkörbe helyezett székekkel várt. A témafelvezető kérdésemre a mai nap átélt örömforrásokra több kisgyermek hozta jobbnál jobb válaszait: kedvenc pólómat/nagymamám kötötte mellényt húzhatott fel, jó időre ébredt, finom volt a reggeli. A többség az elmúlt napokból tudott egy-egy csodamozzanatot hozni: nagyszülőknél töltött hétvége, focimeccs során az nyert, akinek drukkolt, hétvégi jóidő, közös online játék a más országban élő apukával, az új biciklivel hamar megtanult tekerni stb. Mindenkit megvártunk, meghallgattunk. Ezt követően átrendeztük a termet: 5 asztal köré ülhettek, majd a lecsendesedést a hónap dalának meghallgatása segítette.
Az 5 asztalnál 5-féle játék várta a gyerekeket: kézzel varrt memóriajáték, párkereső, kukacépítő, Micimackó puzzle és zsákból forma kitapogató, azonosító. Minden gyermek mindegyik asztalnál kipróbálhatta az ott található játékot körforgásban. Érdekes volt megtapasztalni, hogy voltak társaságok, ahol az egyébként önbizalomhiányos gyermek megerősítéseket kapott (jobb volt társainál), a versengő helyzetben együttműködést lehetett látni, az összedolgozást gyakorolhatták a közös feladatmegoldás által, új szabályokat hozhattak létre.
Az óra végén elmondta mindenki, hogy melyik játék/játékok tettszettek nekik a legjobban. Az óra célja megvalósult, mindenki átélhetett egy vagy több apró örömet.
Köszönöm a tanító néninek a segítséget, valamint a lehetőséget!
Orosháza Városi Önkormányzat Napközi Otthonos Óvodája, Uzsoki utcai telephely
Boldog Dórát felhős napján próbáltuk felvidítani. Az apró örömöket hívtuk segítségül. Szembekötve ízleltük különféle ízeket, kitaláltuk ki van a takaró alatt, valamint szembekötve tapogatással kitaláltuk ki áll előttünk, hangszerekkel a hallásunk fejlődött, több illat minta alapján csoportosítottuk az illatokat. Ezek az apró örömök segítettek Boldog Dórának hogy felviduljon, vidámabb legyen a napja. Szerintünk sikerült ezt elérni. 🙂
Foglalkozást vezető: Németh Noémi
Foglalkozás címe: „Babos zsebek”
Életkor: 5.-6. év
Fő didaktikai feladatok:
Bagdi Bella: Hálával c dal lejátszása, játékba hívogatás a dallal.
Beszélgetőkör kialakítása a szőnyegen:
„Apró örömök” (egy- egy apró öröm megnevezése).
„Vidám Vili története.” (mese bemutatása a gyermekeknek).
Gyermekeknek 10-10 szem babocska átadása, melyet ők is a jobb zsebükbe tesznek. Követjük Vidám Vili szokását.
Új mondóka bemutatása, közben egyenletes lüktetés érzékeltetése: Vilivári (EZO 60.)
Játék:
Tükörjáték (két gyermek egymással szemben áll. Egyik gyermek a tükörkép, utánoznia kell a vele szemben álló gyermektársát: arcjáték, testjáték).
Új mondóka megismétlése: Vilivári (Ezo.60.)
Felhasznált források: https://www.youtube.com/watch?v=6yWpmWKwcvM
Bagdi Bella Bezzeg Andrea: Boldogságóra Készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet
Ének zene az óvodában 1974 Forrai Katalin Tizennegyedik, bővített, átdolgozott kiadás
A Boldogságóra program márciusi témája az apró örömök élvezete. Az 1. a osztály elindult a közeli ligetbe, hogy megkeresse és megérezze, hogy milyen is az az apró öröm, ami mosolygóssá varázsolja a napot. Osztályfőnökük, Héninger Ildikó meglepetés kártyákat rejtett el a liget fái, bokrai, virágai közé. Ebben nagy örömmel segített néhány 3. osztályos tanuló is. A vidám kis elsősök nagyon lelkesen keresték a kártyákat. Nagy Zétény 6 darabot is talált, aki örömét megosztotta társaival, és néhány kártyát átadott azoknak, akik nem találtak egyet sem. Ez egy igazi Fair Play-díjat érdemel. Legyél te is részese örömünknek! A ligetben 6 darab kártyát nem sikerült megtalálni. A kártyákat megtalálók jutalma egy-egy csoki lesz.
Nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskola Kertvárosi Tagintézménye
Apró örömök élvezete
Mindennapok csodái a 4.a osztályban
Nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskola Kertvárosi Tagintézménye
Apró örömök élvezete
Mindennapok csodái a 4.a osztályban