„Legyen mindig jó kedved! Nevess sokat kedvedre! Hála, öröm, vidámság, Ez legyen a Bagolyvár!
Szívem teljes hitével, minden erejével, Szeretek, nevetek veletek, Veletek szeretek!
Ezekkel a sorokkal köszöntötték a tavasz első sugarait a Bagolyvár lakói. Tapsolva, nevetve, olykor elfáradva és kedvetlenül, de mindig együtt és közösen próbáltunk átjutni az újabb akadályokon a kitűzött céljaink felé. Könnyű az út? Nem dehogy…
Joggal kérdezhetjük, hogy hogyan vehetjük észre az apró örömöket? Szükség van rájuk? Miért fontosak? Mitől lehetsz boldog? Milyen érzés másoknak örömet okozni? Jobb adni, mint kapni?
Megfogalmaztuk, hogy az életünk, a világunk tele van apró örömlámpásokkal, csak észre kell venni őket! Ki kell nyitni a szívünket érte, s be kell engedni a napfény melengető sugarával a vidámságot és a boldogságot. Csupán csak ennyi a titok! Nem több!
A boldogságórákon megmozgattuk az arcizmainkat, relaxálva hősökké váltunk, s felvérteztük magunkat erősségekkel. Apró örömöket pörgettünk ki, jókat nevettünk, vicceket meséltünk, s a legfontosabb, szeretetet és örömet szereztünk a másiknak, s magunknak. Érzelem-tükörbe belenézve játszottunk az arcunkkal, jelenítettük meg érzelmeket. A boldogság világnapján felemás zokniban ritmushangszerelve próbáltuk el az öröm-dalunkat. Sőt már a hónap elején a farsangi táncunkkal örvendeztettük meg a szülői közönséget, illetve vicces farsangi napot tartottunk! Ekkor nem iskolatáskában vittük fel a tanszereket! Óriási mulatság volt! Öröm élményeink gyűjtése során sokat mozogtunk, énekeltünk, táncoltunk, nevettünk. A versenyek során a kitartás, a tudás és a hit pajzsával felvértezve vettünk részt. A siker így garantált volt! Zárjuk is az Örömdalunkkal a hónapot:
„Szemedet le ne vedd! Célodat, utadat ne feledd! Megküzdesz mindennel, Segítség mindig lesz!
Szívem teljes hitével, minden erejével Jobb leszek, Veletek, közösen, közösen veletek!”
Jobb velük a világ!
Apró örömök élvezete
Már a 7. lépcsőfokra érkeztünk a boldogságvárhoz vezető utunkon. Március az „apró örömök élvezetek” hónapja.
A boldogságmacink megölelgetésével kezdtük foglalkozásunkat.
A Napimádás relaxációval folytattuk boldogságóránkat, mellyel a közeledő tavaszt is ünnepeltük.
A hónap dalára „Imádok élni” c.dalra önfeledten mozogtunk, táncoltunk vidáman.
Ezekután beszélgettünk az előző nap meghallgatott meséről, Góliát az óriás és Pirinkó törpe barátságáról.
Beszélgettünk arról, hogy kinek mi okoz örömet, boldogságot.
Azt is felfedeztük, hogy minden kis pici dolognak is lehet örülni.
S ezek az apró örömeink fokozzák a boldogságot bennünk.
Párban játszottunk „Simogató” játékot, majd megalkottuk Örömkét, aki több napra beköltözött a csoportba, és még sok sok barátja is köztünk volt. Nagyon élvezték a játékot a gyerekek több napon át.
Beszélgettünk a tavaszról és arról, hogy ez miért okoz nekünk örömet.
Ezekután varázsszóra pillangókká változtunk és elkezdődött Polli pillangó története. Eljátszottük a mese fordulatait, belebújtunk a kispillangó szerepébe.
A boldogságóránkat egy nagy-nagy szeretet körrel , vidáman zártuk.
Az apró örömök azok, mely a mindennapi életünket, megszínesítik és pozítivabbá teszik.
Úgy gondolom, hogy nagyon fontos, hogy már gyermekkorban formáljuk a gyerekek gondolkozását a dolgokhoz való hozzáállását.
Erre a boldogságóráinkhoz a következő feladatokat választottam.
A óráinkat mindig beszélgető körrel kezdtük. Igyekeztem arra, hogy mintát nyújtsak nekik, elmeséltem, hogy azon a napon nekem mi volt az apró örömöm. Egyre ügyesebben ment a számukra, minél többet gyakoroltuk ezt a feladatot.
Meghallgattuk a hónap dalát. https://www.youtube.com/watch?v=N2rc4JqDSGU
Apróörömök relaxáció is kipróbáltuk, kezdetben nem volt mindenkinek könnyű feladat, de szerencsére nyitottak voltak rá.
Apró örömök gyűjteményét is elkészítettük a harmadikos csoportommal. Nagyon ügyesen összeszedték, hogy nekik mi okoz örömöt.
Az első osztályosokkal meglepetést készítettünk egymásnak. Volt, aki egy kedves mondattal volt, aki rajzzal és volt olyan is, aki a focis kártyáját adta oda a társának. Mikor mindenki elkészítette a meglepetését, akkor becsukták a szemüket és, akit megérintettem odatette annak az asztalára, akinek készítette. Mikor mindenki átadta kinyitották a szemüket és együtt örültünk a kapott meglepetéseknek.
Minden órára én is készültem nekik apró meglepetéssel, egyik alkalommal az óra végén az udvarra mentünk apró örömöt keresni, másik óra végén tableten játszhattak és volt olyan is, amikor ingyen ölelés kupont kaptak, de volt olyan is, hogy az angyalhívó medálom megcsengethették. Nagyon örültek, ezeknek az apró örömöknek, amit tőlem kaptak.
Volt apró öröm kihívás is, mely azt jelentette, hogy pl.: azon a napon, mindenkire mosolyog vagy, beszélget mindenkivel.
Március 20-án a Boldogság Világnapjára Apró örömként flashmobot készítettünk.
Szerkesztettem nekik egy lapot, amire elkészítették az apró örömüket, majd az iskola minden tanulóját bevonva az udvaron Smile formába beálltunk és felmutatták az apró örömüket.
Az osztályommal pedig elkészítettük az iskola bejáratánál a faliújságunkat, ahová kiírtuk, hogy adják tovább az örömüket és szívformába beleírtuk, az ingyen adható örömöket (pl.: béke, szeretet, ölelés, mosoly, figyelmesség, kedves szó, segítő szándék.
Igazán feltöltő volt ez a hónap is a számunkra.
Szeretett bábunkat óriási öleléssel üdvözöltük. Átváltoztunk nyíló, tavaszi virágokká, majd elhervadtunk, majd újra kinyíltunk és ismét elhervadtunk. Ez a relaxációs gyakorlat megalapozta a gyerekek nyugalmát és figyelmét. Átbeszéltük Pirinkó és Góliát történetét, majd mi is hoztunk példákat az apró örömök megélésére. Nagyon sok okos és szívmelengető gondolatot hallottunk. Becsuktuk a szemünket és figyeltünk arra, hogy a többi érzékszervünkkel milyen szép dolgokat fedezünk föl magunk körül a csoportban. Ablakot nyitottam és csendben füleltünk. Hallottuk a beszűrődő madárcsicsergést, a szél susogását és éreztük a nárcisz illatát, melyet csendben körbevittem közöttük. Majd megérkezett hozzánk Lili baba, aki nagyon rossz kedvűen ébredt és valahogyan fel kellett vidítanunk. A gyerekeknek az az ötlete támadt, hogy az előző boldogságóránkon eljátszott játékkal csaljunk mosolyt Lili baba arcára. Így hát egy ismert mondókát mondtunk el neki, különféle érzelmekkel (szomorúan, mérgesen, vidáman). Lili baba rögtön jókedvre derült a gyerekek játékától. Ezt követően felálltunk, és elvittük őt közösen számtalan izgalmas helyre. Palya Bea Lili lába című dalára táncoltunk, mely dalban lovardába, cukrászdába, iskolába és még uszodába is eljutottunk. Lili babát sikerült tehát boldoggá tenni. Végezetül öleléslánccal zártuk boldogságóránkat.
,,Vedd észre és élvezd az élet apró örömeit, mert ezek az egyszerű dolgok azonnal szebbé varázsolják még a szürke hétköznapokat is!,,
A márciusi témát, ,,az apró örömök élvezetét,, kicsit másként dolgoztuk fel. Először arról beszélgettünk mi minden okoz nekünk örömöt a mindennapjainkban. Beszélgettünk arról, hogy az élet hoz nagy örömöket, de szinte minden nap kapunk sok apró örömöt is, csak észre kell vennünk! A mi osztályunk egész hónapban, minden nap gyűjtötte azokat az örömöket, dolgokat, amelyek szívünket boldogsággal töltötték el. Rengeteg minden történt ami mindannyiunkat boldoggá tett. Többek között: ,,felemás-zokni,, napot tartottunk, amellyel a Down szindróma világnapjára emlékeztünk, sétáltunk Komárom város utcáin és megfigyeltük a történelmi épületeket, hallgattuk a Szent-András bazilika harangjátékát, látogatást tettünk városunk polgármesterénél, a könyv hónapja alkalmából könyvtárban voltunk, a víz világnapját a komáromi 120 éves Víztoronynál ünnepeltük, ahol együtt játszottunk,rajzoltunk. Lerajzoltuk az ,,apró örömök szigetét,, ahová mindent lerajzoltunk ami márciusban boldoggá tett bennünket. Megfigyeltük a felhőket, illatos ibolyát szedtünk, hallgattuk a madarak csicsergését, megfigyeltük hogyan építik fészküket a galambok, megcsodáltuk a virágzó fákat, rügyeket. Feltöltödtük a tavaszi napsütésben. Abban mindannyian egyetértettünk, hogy a hétköznapok nem is szürkék, ha észrevesszük a mindennapi apró örömöket.
Szegedi Zrínyi Ilona Általános Iskola
Az óra elején elemeztünk egy a témához kapcsolódó képet. Majd a Tudni kell megállni című történetet olvastuk el, és belenéztünk az erről készült videó felvételbe. Ezután a Pipáld ki, ami rád is igaz feladatban a gyerekek összegyűjtötték, hogy milyen egyszerű dolgok jelentik számukra az örömöt a hétköznapokban. Végül a Mesét még! feladat megoldása során történeteket írtak a csoportok, amelyekben a szereplők erényei, erősségei fontos szerepet kaptak az apró örömök mellett.
Ötletrohammal összegyűjtöttük azokat a pozitív élményeket, élvezetes pillanatokat, melyekre személy szerint mindenki úgy tudott visszaemlékezni, hogy az érzések szinte életre keltek bennünk és megelevenedett a belőlük származó élvezet. Majd a tanulók négy csoportban az általuk gyűjtött képek köré csoportosították ezeket az élményeiket, érzéseiket egy-egy tabló formájában.
-Relaxáció:Örömvár könyv 75.oldal-Fa ászana -Mese:A hencegő állatok (Örömvár könyv 72.oldal) -Beszélgetés: -Neked mi okoz örömet?Mi tesz boldoggá? -„Örömke” (Boldogságóra könyv 160.oldal) Valaki körberajzolása,az érzékszervek bejelölése,majd az adott érzékszervhez apró örömök rajzolása. -Zárókör: Ma mitől vagy boldog?