„Nekem sohasem tűnt öncélnak a kedvtelés és a szórakozás. .”
( Albert Einstein)
Az óra elején arról beszélgettünk, hogy milyen apró örömeink lehetnek az életben. Mindenki talált a tarisznyájában bőven elemózsiát. Emlékeket a régen átélt apró örömökről, képeket, hangokat, illatokat ,mosolyokat, nevetést, zenét, dalt ,ölelést… Aztán egy relaxációs gyakorlat következett, amelynek segítségével egy konkrét, régi apró örömüket idézték fel a gyerekek. Sok olyan ember van a világban, aki nehezen idéz fel örömteli pillanatokat. Ezért is tanulunk mi a boldogságórán mindenfélét, amivel mások örömét elősegíthetjük, és mi is örömet élhetünk át. Majd egy történetet olvastunk „Lelkes Lóri és a babok”-ról. Elérkezett néhány apró örömteli pillanat is, amelyeket együtt éltünk át : zenét hallgattunk, csillagszórót gyújtottunk, buborékot fújtunk. Végül elkészítettük virág kalendáriumunkat. Minden virág hét sziromból áll, a szirmokon heti apró örömeink találhatók.
Apró örömök élvezete
Osztályfőnöki órán a 6. osztállyal igyekeztünk az apró örömök (6 erény és 24 erősség) jelentését megbeszélni, elmutogatni és kitalálni, rajzolni róluk, eldönteni, kire melyek illenek. Kipróbáltuk az „apró örömök mozgásban” feladatot (arcizmok külön mozgatása), ezt nagyon élvezték.
Technika órán az örömökhöz kapcsolódó érzelmekről készítettek boldogság kártyákat, majd mondatokat kellett befejezniük pozitívan az előre kihúzott osztálytársukról.
Hogyan is tapasztaljuk meg a boldogságot, a minket körülvevő apró örömöket? Hát érzékszerveinkkel!
A gyerekekkel körberajzoltunk egy kislányt és egy kisfiút óriás csomagolópapírra, gondosan végigbeszéltük, milyen „részeinkre” van szükség, hogy az örömöket be tudjuk fogadni, majd kiszíneztük babáinkat.
Március 20-án a Boldogság Világnapján tartottunk flashmobot az iskola udvarán. Örömmel csatlakoztak hozzánk kicsik és nagyok, sőt a tanárok is. Ha jó a kedved… és egyéb vidám táncos dalt énekeltünk, táncoltunk.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond u. Telephely
A hónap témáját Bagdi Bella dalainak hallgatásával tettük élményszerűvé. Csoportom nagyon szereti ezeket a dalokat, sokszor kérik, hogy tegyem be a cd-t. Ők ilyenkor kitalálnak rá mozdulatokat, és önfeledten táncolnak. Egész hónapban tudatosan kerestem azokat a játékokat, feladatokat, tevékenységeket, melyet a gyerekek nagyon kedvelnek, örömet okoz nekik. Beszélgettünk arról, hogy mit is jelent számukra az öröm, minek tudnak örülni. Megbeszéltük, hogy nem kell nagydolog ahhoz, hogy örömet okozzunk egy másik embernek. Beszélgettünk az öt szeretetnyelvről. Meséltem nekik az apró örömök babokról, és Polli pillangó történetét is megismerhették.
A gyerekek meghallgatták Lukács Elvíra: A bánatos király című meséjét, majd megbeszéltük a mese történéseit. Ezután ötletbörzét tartottunk ,hogy hogyan vidítsuk fel Boldog Dórát? Mitől lenne jó kedve?
A következő napokban a gyerekek magukkal vitték Boldog Dórát, főzni a babakonyhába, altatták, meséltek neki a babaszobába, építettek neki az asztalnál és a szőnyegen. Magunkkal vittük sétálni is, hogy örülhessen minden apró dolognak.
Végül meghallgattuk Bagdi Bella : Imádok élni című dalát.
Valóban eddig is sok-sok apró öröm ért bennünket, mire eljutottunk a Boldogság óra 7.lépcsőfokához, melynek célkitűzése az „Apró örömök” élvezetén alapszik.
A téma feldolgozásához tudatosan a március 20.-a hetét választottam, hiszen a projektem a „Víz, mint éltető elem” (apró csepp”öröm” a tengerben) -összekapcsolása a Víz világnapjával, a Boldogság napjával nagyon jól asszimilálódott.
A tavasz ébredése, a virágok hajtása, a felhős égbolt és a változékony időjárás valóban okot adhat a vidámságra, de akár a szomorúságra, fáradságra is.
„Boldog Dóra felhős napja”, szomorúsága, annak megismerése-beszélgetésre sarkalta a gyerekeket, megpróbáltuk kifejezni, elmondani fájdalmainkat, szomorúságunkat. Igyekeztünk megfogalmazni azt is, hogyan tudnánk ezen az állapoton változtatni. A szomorú felhő esőcseppjeibe rajzoltuk bele: „mi az, ami nekem örömet szerez?” „mitől leszek vidámabb?” A sok kis esőcseppekből esőfüggönyt készítettünk, melyen áthaladva (felhő alatt) a szomorú kisgyermek (a felhő a túloldalon mosolyog) vidámmá változott. A színes virágos réten közlekedve, pillangókat röptetve eljutottunk „Polli pillangóhoz”, aki megmutatta nekünk milyen sok szép és apró öröm létezik a Földön. Eljátszottam a mesét, melybe a gyerekek is bekapcsolódtak egy-egy mozdulattal. A mese végén elénekeltük a Bagdi Bella: Ha boldog vagy…c. dalát, amit nagyon szeretnek a gyerekek. A Boldogság-napja alkalmából „örömsétát” tettünk a lakótelep körül, megfigyelve a környezetünkben megtalálható apró jeleket, melyek boldoggá és vidámmá varázsolnak bennünket. Útközben sok apró örömöt láttunk, (hangyát, katicát, pókot, madarakat stb.) hallottunk, (kocsi zúgást, vonat kürtölést, kutyaugatást, gyerekzsivajt stb.) éreztünk (a szél fújását, virágillatot, ételek illatát, napsugár melegét stb.), mely mind örömet nyújtott a számunkra. A madaraknak madárfészket helyeztünk el (az egyik édesapa ajánlotta fel az óvodának) a Tanösvényünk egyik fáján, gondolva a felelős állattartásra, gondozásra, odafigyelés céljából. Átbeszéltük, hogy ezek a dolgok is melengetik a szívünket. A sok látnivaló után az apró öröm és jóság egy nagy boldogsággá teljesedett ki, a közeli játszótérre mentünk, ahol még több örömperceket töltöttünk el közösen.
A hét második felében lakóhelyünk felszínével és vizeivel ismerkedtünk, a víz hasznosságára, megóvására, fogyasztására, egészségünk védelmére hívtam fel a gyermekek figyelmét.,-„minden cseppje kincs!” Sokféle vizes játékkal, gazdagodtak ismereteik. Együtt kísérletezgettünk, felfedezéseket tettünk az anyagok világában, kipróbálhatták magukat gyorsaságban, ügyességben egyaránt. Napi szinten eljátszottuk a „halacskázó”-mozgásos játékunkat, ami csiklandozással fejeződött be, mindenki örömére. Még a szomorú arcok is vidámmá változtak. Vizi város megépítésével, a folyó megtisztításával, (szelektíven hulladékot gyűjtöttünk és válogattunk) így a vízi állatok ismét elfoglalhatták otthonukat. Szívószállal festettünk, buborékot fújtunk, gyöngyöket halásztunk, melyből ékszert készítettünk. Meglátogattuk Polli pillangót a Tündérkertben, ahol „Tündér Ilona forrásból” friss vizet merítettünk a kulacsunkba, majd a végén egy közös koccintással zártuk a Tündérkerti játékunkat. Utolsó nap a „folyótáncot” jártuk el a Tavasztündér c. zenére, szalaggal a kezünkben imitáltuk a folyó mozgását, sodrását, fodrozódását. Megtanultuk a „Mély kútba tekintek…” c. gyermekdalt, ahol a baráti segítségnyújtást hangsúlyoztam ki, mellyel még egy örömforrást ismerhettek meg a gyerekek.
Anyaggyűjtés:
Dudás Eszter: Halacskázó
Molnár Éva: Eső, eső, vizecske
Hétvári Andrea: Csöpög a csap
Boldogságóra anyaga: Polli a pillangó
Zenék, dalok: ÉNO: Mély kútba tekintek..; Bagdi B: Ha boldog vagy…; Tavasztündér: Ovitévé
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda, Közművelődési Intézmény és Könyvtár
1. Ráhangolódás, feszítő, lazító feladatokkal
2. Beszélgetés-Mi okoz örömet?
3. Örömet okozó tevékenységek
4. Zene hallgatás
5. Színezés
Veszprémi Egry Úti Körzeti Óvoda
Megünnepeltük a Boldogság Világnapját, rácsodálkoztunk az élet szépségeire. Kollégáimban felébredt a kíváncsiság a boldogságórák iránt. Bemutató foglalkozást tartottam számukra, melyen nagy örömömre nyolcan voltak jelen. A tevékenység előzménye volt a csíráztatás. A tojástartóban mindenkinek saját kiskertje van.
Megosztom Veletek a rövidített vázlatot, hátha valaki csipegetni tud belőle. (Vegyes életkorú csoport.)
1. Szervezés:
Elpakolás, a tevékenységhez szükséges hely, és eszközök előkészítése.
2. Motiváció.
Átvezetés a felajánlott játékokból Pozitív gyerek vagyok kártyajáték, Ellentétek és érzelmek társasjáték.
Ráhangolódás. Gyermekek fogadása motívumokkal (szív, kéz, tánc).
Gyermek-gyermek üdvözlése. Örülök, hogy itt vagy…. Örömölelés.
Relaxáció – Légzőgyakorlat.
3. A téma kitűzése:
Boldogságóra indítása szmájli plüss figurával. Fénykép nézegetése. (Kirándulás az állatkertbe) Emlékeztek hol voltunk, ahol ez a kép készült? Milyenek vagytok a képen, mit csináltok? Mit érezhettetek? Öröm érzékeltetése.
Arcképeket helyezek a táblára. Melyik vidám, melyik szomorú?
Vándorútra indultam, többféle képet hoztam nektek a tarisznyámban. Válasszatok egy-egy képet abból a borítékból, amelyen a jeleteket látjátok, és jól nézzétek meg, mit ábrázol.
4. A munka megindítása.
Ha jó érzés a képre nézni, tegyétek a vidám archoz. Ha nem jó érzés a képre nézni, tegyétek a szomorú archoz. Egyéni igény szerint segítségnyújtás, differenciálás. Feladatok:
– I. szint: Szívesen vegyenek részt a felkínált tevékenységben. Segítséggel azonosítsák a vidám, szomorú érzéseket, állatokat ábrázoló képek segítségével.
– II. szint: Különböztessék meg a jó és rossz érzéseket, gyermekeket ábrázoló képek segítségével. Ismerkedjenek az öröm fogalmával.
– III. szint: Éljék át a jelen pillanat örömeit, nevezzenek meg érzelmeket, profilképek segítségével. Alakuljon pozitív orientációjuk a tevékenység folyamán.
4. Boldog Dóra felhős napja
Ujjbáb. (A mutató ujjamra rajzolom Boldog Dóra arcát)
Segítsünk Dórát felvidítani.
5 Szoborjáték pozitív érzelmekkel
Jókedvű, boldog, csodálkozó, elégedett, páros
6. Az öröm kertje
Elkészült alkotások megtekintése. (színes papírból többféle technikával készült kert)
Öröm ránézni a virágos kertekre.
Öntözzük meg őket képzeletben.
Esőtánc – drámajáték. Kapcsolódás a Víz Világnapjához.
Tavaszi szél éneklése felkérés, egyéni éneklés alapján. Kiemelés.
7. Örömet szerző varázskavicsok.
Varázskavicsok kiosztása
Gondoljatok valami szépre, ami örömet szerzett nektek a mai napon.
Közben Bagdi Bella: Imádok élni ének részlet meghallgatása.
Ki szeretné velünk megosztani az örömét?
8. A téma továbbadása a családoknak.
Vigyétek haza a kavicsokat, hogy szüleiteknek, testvéreteknek is örömet szerezzenek. Kérjétek meg Őket, meséljék el, milyen öröm jut az eszükbe, ha a kavicsot a kezükben tartják.
9. Tevékenység lezárása, értékelés, elköszönés
Pozitív értékelés folyamatosan történik.
Boldogság mondóka. Boldog Dórát sikerült felvidítani.
Elköszönés – integetés
Átvezetés
Szabad játék biztosítása csoportszobában, vagy az udvaron.
„Legyen mindig jó kedved! Nevess sokat kedvedre! Hála, öröm, vidámság, Ez legyen a Bagolyvár!
Szívem teljes hitével, minden erejével, Szeretek, nevetek veletek, Veletek szeretek!
Ezekkel a sorokkal köszöntötték a tavasz első sugarait a Bagolyvár lakói. Tapsolva, nevetve, olykor elfáradva és kedvetlenül, de mindig együtt és közösen próbáltunk átjutni az újabb akadályokon a kitűzött céljaink felé. Könnyű az út? Nem dehogy…
Joggal kérdezhetjük, hogy hogyan vehetjük észre az apró örömöket? Szükség van rájuk? Miért fontosak? Mitől lehetsz boldog? Milyen érzés másoknak örömet okozni? Jobb adni, mint kapni?
Megfogalmaztuk, hogy az életünk, a világunk tele van apró örömlámpásokkal, csak észre kell venni őket! Ki kell nyitni a szívünket érte, s be kell engedni a napfény melengető sugarával a vidámságot és a boldogságot. Csupán csak ennyi a titok! Nem több!
A boldogságórákon megmozgattuk az arcizmainkat, relaxálva hősökké váltunk, s felvérteztük magunkat erősségekkel. Apró örömöket pörgettünk ki, jókat nevettünk, vicceket meséltünk, s a legfontosabb, szeretetet és örömet szereztünk a másiknak, s magunknak. Érzelem-tükörbe belenézve játszottunk az arcunkkal, jelenítettük meg érzelmeket. A boldogság világnapján felemás zokniban ritmushangszerelve próbáltuk el az öröm-dalunkat. Sőt már a hónap elején a farsangi táncunkkal örvendeztettük meg a szülői közönséget, illetve vicces farsangi napot tartottunk! Ekkor nem iskolatáskában vittük fel a tanszereket! Óriási mulatság volt! Öröm élményeink gyűjtése során sokat mozogtunk, énekeltünk, táncoltunk, nevettünk. A versenyek során a kitartás, a tudás és a hit pajzsával felvértezve vettünk részt. A siker így garantált volt! Zárjuk is az Örömdalunkkal a hónapot:
„Szemedet le ne vedd! Célodat, utadat ne feledd! Megküzdesz mindennel, Segítség mindig lesz!
Szívem teljes hitével, minden erejével Jobb leszek, Veletek, közösen, közösen veletek!”
Jobb velük a világ!