Nap mint nap kerestük az apró örömöket. Rácsodálkoztunk a virágzó fákra, a nőnapi virágra. Finom illatokat éreztünk az ebédlőben, ízletes sütikkel ünnepeltük a névnaposokat, születésnaposokat. Iskolánk 60.szülinapja alkalmából megrendezett Éneklő osztályok bemutatóján kis csapatunk Arany minősítést szerzett.
Eljátszottuk az öröm árnyalatait.
Csodás hónapunk volt. ❤
Apró örömök élvezete
A tevékenységünk célja: A jelen pillanatok apró szépségeinek felismertetése. Az „itt és most” nyújtotta kellemes érzések, a hétköznapokban rejlő kis örömforrások megláttatása, ezen örömforrásokra történő gyermeki figyelem ráirányítása. A pozitív érzések, tapasztalatok értékként történő értelmezésének tudatosítása volt.
Az égig érő fa vagyok, és a napimádás relaxációs gyakorlatokkal ráirányítottuk figyelmünket a közös tevékenységünkre.
Ezt követően Polli a pillangó csodás kis történetét ismertettem meg a gyerekekkel. Polli a legcsodálatosabb pillangó, akit valaha láttunk. Egy nap, úgy gondolta elrepül az erdőbe, ahol új élményekkel gazdagodott, melyek apró kis örömöket hoztak az életébe. A mese után a gyermekek is átváltoztak Polli pillangóvá: repdestek, virág nektárt kóstoltak, ismerkedtek az új ízekkel .A dramatikus játékot nagyszerűen segítette a Pillangók tánca című zene hangulatteremtő dallama.
A pillangók visszaváltozása után , Vili történetét osztottam meg a kis csapattal. A mesén keresztül jól érthető mind az , ami a hétköznapjainkban örömként hozzájárulhat a boldogságunk alakulásához. Hozzájárulhat, ha képesek vagyunk azt észre venni, az „itt és most” kellemes érzéseket.
Ezt követően kezdetét vette az Öröm-befőtt elkészítése. Nagy méretű befőttes üveg formára egy-egy apró öröm megnevezését követően, szívecske került az „üvegbe” Az előttünk álló napok , hetek során a gyermekek közösen , folyamatosan tölthetik fel az öröm-befőttet.
Az örömölelés mozgásos játék nagyszerű lehetőséget ad a kapcsolatteremtésre, az egymásra való odafigyelésre. A játék felszabadultan, jó hangulatban zajlott, amelyhez Bagdi Bella Jobb Veled a Világ című zeneszámát választottam.
Boldogságóránk zárásaként a gyermekek lerajzolhatták Pollit a pillangót, vagy azt ami örömet jelent számukra. Az alkotás közben meghallgattuk a hónap dalát is (Bagdi Bella : Imádok élni)
Az együtt töltött idő igazi örömet jelentett mindannyiónknak, sőt rajtunk kívül a foglalkozáson hospitáló látogató 11 pedagógus kollégának is .
Köszönet és hála!🙏❤️💙
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Süni csoport
Süni csoport
1. Relaxáció, egymásra hangolódás
2. Körbeadós játék: plüss állat, két labda – ne érjék utol egymást!, egy taps, ölelés.
Milyen érzés volt megölelni egymást? Mondjatok még olyan érzéseket, amik örömet okoznak!
3. Simogató folyosó – játék
4. Köralakítás
Ma a Boldogság világnapja van!
Mit gondoltok, mi a boldogság?
5. Üljünk le a mesesarokba! Mondok nektek egy mesét egy kisfiúról, akit Vilinek hívtak!
Apró Öröm Babok!
Mit gondoltok mekkora egy babszem? Csak a nagy dolgok tudnak nekünk örömet okozni? Az apró dolgok is tudnak kellemes érzéseket, örömet éreztetni velünk!
6. Elkészítettem Vili kabátját, és tettem a zsebébe egy marék babot!
Aki el tudja mondani, hogy milyen öröm érte ma, áttehet egy babszemet a kabát jobb oldali zsebébe!
7. A kabátot, és a babszemeket kinyomtatom, elhelyezzük egy jól látható helyre a csoportszobában, és a következő két hétben minden nap, udvarra indulás előtt mindenki elmondhatja, mitől volt jó a napja. Megbeszéljük, hogy az sem baj, ha marad a bal zsebben néhány babszem.
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Kópé Klub
A bevezető relaxáció után Karsai Gizella Pille, pille pillagnó c. dalára mozogtunk. Először a fiúk voltak a virágok – elmondták, milyen virágok lennének, a lányok a pillangók, majd cseréltek. Elmeséltem Polli pillangó történetét. A mesélő labda körbeadásával a gyerekek elmondhatták apró örömeiket. Majd lerajzolták Polli pillangót.
Ebben a hónapban a foglalkozást azzal kezdtük, hogy megkértem a gyerekeket, meséljenek arról, hogy milyen események történtek aznap, ami örömmel töltötte el őket. A következő feladatuk egy idézet kirakása volt, amelyet a végén együtt értelmeztünk. Folytatásként képes bemutató során beszélgettünk arról, hogy fontos észrevennünk, mennyi örömforrás rejlik egy-egy hétköznapban is. Ezek az apró örömök jó érzéssel töltenek el bennünket és átlendítenek a nehézségeken is. Végezetül a táblára írta fel ki-ki a maga apró örömforrásainak egyikét.
A gyerekek élvezettel kutatták életük apró örömeit és meséltek róla. Csak lassan jöttek rá, hogy sok mindennek lehet örülni, nem feltétlenül kell nagy dolgokat keresni…
Úgy gondolom a meseírás még nehezebbnek bizonyult, bár élvezték. 🙂
Fábiánsebestyéni Arany János Általános Iskola és AMI
Az e havi téma feldolgozását az Apró Örömök relaxációs feladattal kezdtük. Miután mindenki felidézett képzeletben egy számára kedves emléket, örömet okozó pillanatot, az átbeszélése után átvittük mozgásba az Apró Örömöket. Ez a feladat nagyon tetszett a gyerekeknek, sokat nevettek közben. Ezután szavakban is megfogalmaztuk az Apró Örömeinket az asszociációs lánc feladattal. Végül a megfogalmazott szószerkezeteket felhasználva megszületett az Apró örömeink dal, melyet az alsós folyosó aulájában mutattunk be. A többi évfolyam érdeklődve nézte, hogy mire készülünk, és megkértük őket, ha tetszik nekik, akkor kapcsolódjanak hozzánk.
A hónap során rengeteg apró öröm átélésére volt módunk Dórával együtt.
Elvittük a március elején megrendezett egészségnapunkra, ahol, kedves, leendő doktor nénik ismertettek meg bennünket a testünket felépítő szerveinkkel. Dórával együtt a sebellátás alapjaival is megismerkedhettünk.
Szép pillanatokat éltünk át a kiskertünk előkészítésével, virág és zöldségmagok elvetése után naponta örvendezünk a fejlődő növénykéknek.
Sok örömet leltünk az előbújó tavaszi virágaink láttán, melyeket az elmúlt tavasszal ültettünk közösen.
Készültünk a nemzeti ünnepre, melyre mindenki egy magyar zászló színeiben pompázó huszárt hajtogatott.
A járványos időszak miatti sokan betegeskedtek a hónap során, de ebben az időszakban is az újdonság örömével hatott, hogy közös táncos foglalkozáson vehettünk részt a többi csoporttal, ami egy újfajta közösségi élmény átélését tette lehetővé.
A Húsvét-várás jegyében közösen készítettünk gyöngy-nyuszikat és kacsákat, melyeket az ovi közös tojásfájára helyeztünk fel mindannyiunk örömére.
Kis cserépdíszeket is barkácsoltunk, melyeket mindenki hazavihetett, hogy a családokat is bevonjuk az ünnepvárás örömeinek átélésébe.
I. BEVEZETÉS 1.Relaxáció: Dagasztás
2. Ráhangoló zenehallgatás: Bagdi Bella: Imádok élni
II. FŐRÉSZ 1. Ötletbörze: Mi okozhat örömet?
2. Téma megbeszélése Tudtad-e?
3. Gyakorlat Apró örömök asszociációs lánc párokban, csoportos állókép.
4. Gyakorlat Lelkes Lóri bolygója (mikrocsoportos feladat).
III. BEFEJEZÉS 1. Örömkereső séta időpontjának megbeszélése.
2. Tavaszi szünet szorgalmi gyakorlata:
Apró öröm babok
3. Meditáció
A hónapban a tematikához kapcsolódóan többnyire a tavaszhoz kapcsolódó játékokat játszottunk, illetve ilyen relaxációs feladatokat választottam.
Egy új kooperációs játékot vezettem be, melynek a lényege az, hogy nem az önös érdekek vezérlik az együtt játszókat, hanem a közös cél érdekében kell mindenkinek együtt dolgozni. Különböző tavaszi virágokat (6 féle) tettem le 6 oszlopba. Úgy kevertem össze őket, hogy egy oszlopban mindenféle virágból csak 1 legyen. Sorban kicserélhetnek 2 darab virágot a gyerekek, a játék végére az oszlopokban azonos virágoknak kell lenniük. Először nehezen ment az önös érdekek feláldozása, de aztán amikor megértették a gyerekek, hogy csak akkor sikerül a cél elérése, ha együtt dolgoznak, akkor nagyon gyorsan alakult a játék, és a közös siker egyre több játékra sarkallta a gyerekeket. Folyamatosan változtak a játszó gyerekek, volt aki többször is visszatért a játékhoz, volt aki több körben is részt vett. Egy-egy játék végén nagy örömöt okozott a közösen elért siker.
Ezen különleges alkalommal a foglalkozáson óvodapedagógus hallgatók is részt vettek, akik nagyon pozitívan nyilatkoztak a programról, a látottakról. Megismerkedtek a program alapjaival, lényegével, illetve elmeséltem nekik, hogy honnan indult a csoport, milyen fejlődésen mentek-mentünk keresztül az elmúlt időszakban, és hogy most hol tartunk az érzelmi intelligencia fejlesztésében.
A két relaxációs gyakorlat után megismerkedtünk az új üdvözlő táblánkkal, megismertük a jeleket, kipróbáltuk, eljátszottuk az üdvözléseket, ezzel bevezetve a reggeli érkezéshez tartozó új szokást.
Polli, a pillangó meséjét báboztam el a gyerekeknek, aki észreveszi az élet apró örömeit, sok új dolgot csinál, új barátokkal ismerkedik meg, új ízeket ismer meg a mesében. A beszélgető kör végén a gyerekeknek én is szerettem volna egy kis örömet okozni, ezért a kedvenc dalos játékukat játszottuk el.
A foglalkozás végén kiszínezték a hónap jelét, és megajándékozták azt, akinek szerettek volna örömet okozni. Nagyon büszke voltam a gyerekekre, mert a csoporttársak, óvónénik, dadus néni, de még a hospitáló hallgatók is kaphattak a jelekből.