Az órát az apró örömök asszociációs játékkal kezdtük, majd relaxációval folytattuk az órát. A relaxáció alatt lecsendesült osztályt felrázta és jókedvre derítette az arcizmok megmozgatása és az örömökhöz kapcsolódó érzések kifejezése.
Apró örömök élvezete
Március: Apró örömök
A projekt feldolgozása során sokféle kooperatív technikát alkalmaztam. Volt beszélgetőkör, párosmunka, csoportmunka, drámajáték és egyéni kézműves tevékenység.
A tavasz közeledte, a természet változása sok ötletet adott a körülöttünk lévő dolgok felfedezéséhez. A látvány, az illatok, tevékenységek, mint örömforrások észrevételéhez, átéléséhez millió lehetőség adódott a környezetünkben.
Készítettünk egy örömnaplót, amelybe minden gyerek rajzolhatott, írhatott, olyan élményeket, amelyek örömet okoztak az életükben.
Örömsétára is elmentünk a közeli erdőben található kilátóhoz. Szempontsort vittünk magunkkal az örömet okozó dolgok felismeréséhez.
Elkészült az „Örömerdő örömfája, örömpille száll reája”. A fára felkerültek a gyerekek örömpillangói.
Óriási sikere volt az „Apró örömök szigetének”. Fantáziadús, élményekkel teli alkotások születtek.
Mindenkinek tetszett a „Hétdombi csodatevő szivárvány” című mese dramatizálása.
Elkészítettük Lelkes Lóri napirendjét is, aki egy távoli galaxis lakója, ahol mindent a 10-es szám köré szerveznek az ott élők.
Plakátot készítettünk a Boldogság Világnapján.
Összességében egy nagyon tartalmas hónapot zártunk. A gyerekek mindvégig jól érezték magukat a foglalkozásokon. Egyre inkább felfedezték a közös élmények jelentőségét, és azt, hogy a közös játék igazi örömforrás és óriási jelentősége van az osztályközösségre.
A Bólyi Általános Iskola és Művészeti Iskola az apró örömök témát két osztállyal a 6c, 8c is feldolgozta közösen. A célunk boldogság kavicsok kihelyezése volt az iskola elé, a falu központjába. Az órákon énekelve zenei aláfestéssel festettük meg a kavicsokat, majd mindegyiket egy üzenettel láttuk el, az iskola profiljának megfelelően két nyelven.
Mivel a tartósság is a célunk volt, ezért fixáltuk is az időjárás viszontagságai ellen a kavicsokat. Majd egy kis táblácskát is készítettünk mellé, hogy tudják az arra járók mi is a teendő a kavicsokkal.
„Ha úgy érzed, hogy nincs tovább, mindig jön valahonnan egy fénysugár”, közmondással indítottuk leírásunkat.
A kavicsokat olyan sokan megnézték, hogy a község jegyzője jelezte, hogy helyezzük át a táblát, mivel balesetveszélyes, ahogy az emberek megállnak lefotózni, elvenni a kavicsot.
Mára mindegyik elfogyott, most várjuk, hogy gazdáik kívánságait teljesítsék, majd visszakerüljenek eredeti helyükre.
A Bólyi Általános Iskola és Művészeti Iskola az apró örömök témát két osztállyal a 6c, 8c is feldolgozta közösen. A célunk boldogság kavicsok kihelyezése volt az iskola elé, a falu központjába. Az órákon énekelve zenei aláfestéssel festettük meg a kavicsokat, majd mindegyiket egy üzenettel láttuk el, az iskola profiljának megfelelően két nyelven.
Mivel a tartósság is a célunk volt, ezért fixáltuk is az időjárás viszontagságai ellen a kavicsokat. Majd egy kis táblácskát is készítettünk mellé, hogy tudják az arra járók mi is a teendő a kavicsokkal.
„Ha úgy érzed, hogy nincs tovább, mindig jön valahonnan egy fénysugár”, közmondással indítottuk leírásunkat.
A kavicsokat olyan sokan megnézték, hogy a község jegyzője jelezte, hogy helyezzük át a táblát, mivel balesetveszélyes, ahogy az emberek megállnak lefotózni, elvenni a kavicsot.
Mára mindegyik elfogyott, most várjuk, hogy gazdáik kívánságait teljesítsék, majd visszakerüljenek eredeti helyükre.
Zakladna Skola s VJM Alapiskola Fülekpüspöki
Örömmel írtuk a mesét és szeretettel küldjük mindenkinek, aki szívesen elolvasná.
A márciusi téma az Apró örömök élvezete, mely áthatja mindennapjainkat és igyekszünk felismerni, felismertetni, hogy micsoda csoda dolgok vesznek minket körül.
A kezdő relaxáció a már ismert Égig érő fa vagyok…, majd ennek oldása a Leengeded a karod…
A téma bevezetése: beszélgetőkörben arról beszélgetünk, hogy Mi az, aminek tudunk örülni a mindennapjainkban?
Kezdő éneklés a Bagdi Bella : Imádok élni c. dala, melyet kényelmes testhelyzetben hallgatunk meg, lehetőleg a zenére figyelve.
A téma feldolgozása az Újra együtt! c. mesével, melyhez az egyik gyerek dínóját használtam eszközként, hogy még személyesebbé tegyem a mesehallgatást. Majd beszélgettünk a meséről, mi az ami neked fontos volt a mesében. Majd észrevettem, hogy Boldog Dóra kimaradt a mesehallgatásból és milyen szomorú, mint az időjárás ( aznap épp esett az eső és be volt borulva). Feladat: mit tegyünk, hogy Dóra valóban boldog legyen? Mivel okozhatnánk neki örömet?
Gyerekek: Puszival, öleléssel, szeretettel ( az egyik képen ez látható), bevonni a játékba pl.: a babakonyhában játszani vele (egy másik képen ez látható), virágoskertet építeni neki (harmadik kép). Így Dóra jókedvű, boldog lett, örömet okoztunk neki, így a mi délelőttünk is örömökben gazdagon záródott.
Lezárásként a gyerekek kiszínezték az Apró örömök jelét, közben Bagdi Bella dalokat hallgattunk.
Egy apró öröm az életünkben az az egy óra, a boldogságóra, melyet együtt töltünk a pozitív gondolkodás és boldogságra való törekvés jegyében . Hálásak vagyunk érte!
A foglalkozást az Imádok élni című Bagdi Bella dallal kezdeményeztem, amit kétszer is meghallgattunk. A következő játék a Hervad a virágom, éled a virágom… relaxációs gyakorlat volt. Ezt nagyon élvezték a gyerekek. A szőnyegre leültünk, és mindenki becsukta a szemét, majd kigondoltak egy-két olyan dolgot, amitől jól érzik magukat. Változatos dolgokat említettek („amikor anyával palacsintát sütünk”, amikor „kutyát simogatok”, stb.). Eztután Boldog Dóra érkezett hozzájuk. Rövid beszélgetést követően az Újra együtt című mesét hallgatták meg. Majd egy gyermeket kineveztünk „Örömkének”, és megbeszéltük, hogy Örömke mivel tudja érezni a jó dolgokat (érzékszervek). Elővettem egy táblát, amin az érzékszervek képei voltak. A beszélgetés közben fel is ragaszthatták a képeket (ha volt olyan), amiket az említett érzékszervvel éreznek. Itt is sokféle dolgot mondtak a gyerekek. Pl. „a nyelvünkkel érezzük, hogy finom a fagyi”, „a fülünkkel halljuk a madarak énekét”, „az orrával érezheti Örömke is mondjuk a parfümöt”, „a bőrünkkel érezzük, ha egy kiscica hozzánkbújik”. Valamint felfedezték, hogy egy-egy dolgot több érzékszervünkkel is érezhetünk. „A fát azt látjuk, és szép, mert virágzik, de jó illata is van, sőt, ha fújja a szél, akkor meg azt halljuk is”. A játék után mindenki lerajzolhatott egy vagy több dolgot, amitől boldog szokott lenni. „Akkor vagyok boldog, ha…”. és befejezték a mondatot, amikor bemutatták a rajzukat. A foglalkozást az Örömölelés játékkal zártuk. Majd mindenki felragasztotta a jelet a következő lépcsőfokra. Ezen a napon szép idő volt, így tettünk egy rövid sétát az óvoda körül. Közben a foglalkozáson említettekről beszélgettünk, mutatták a virágokat, felhőket, bogarakat, mondták a madárcsicsergést, valamint, hogy „az is egy apró öröm, hogy a barátom megfogta a kezem, és neki lehetek a párja”.
A téma feldolgozása során a megvalósított feladatok között a legkedveltebb volt a mozgás, amelyet a hónap dalára táncoltunk. Az „Imádok élni” c. dal is a kedvencek közé tartozik a csoportban.
Apró örömöket, kellemes érzéseket éltünk át ebben a hónapban, a játékaink során a mozgásban, a barkácsolásban ill. a mese hallgatása, majd a feldolgozása során.
„Az öröm árnyalatai” c. játékban különféle érzéseket jelenítettünk meg, majd megbeszéltük, hogy melyiket mikor szoktuk érezni.