…
Apró örömök élvezete
Ezeket az 1.a osztályosok készítették:Perlakiné Somodi Gabriella tanító nénivel
Március hónapjában az „Apró örömök élvezete” témakörrel foglalkoztunk. A gyerekekkel a foglalkozás kezdetén a relaxációs gyakorlatokat végeztük el: „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok!” „Hervad a virágom, éled a virágom.” és „Hintaszék”. Meghallgattuk a foglalkozást kezdő éneket: „Imádok élni”. Beszélgettünk arról, ami örömöt jelent számukra a hétköznapokban. Mitől érzik azt, hogy szép az élet, és mi az, amitől boldogság tölti el őket. Megcsengettem a csengőt és elmondta a kislány báb a „Kerekerdő…” című verset és ezután elmeséltem az „Újra együtt” című mesét. Kiszínezhették a meséhez tartozó szereplőket: Góliátot és Pirinkót. Akinek volt kedve elkészíthette a munkafüzet feladatlapjait: útkereső a mókus kedvenc eledeléhez, apró örömök jelének színezése, sorritmus folytatása. Lehetősége volt, akit érdekelt kiszínezni azt a képet, amit látunk, amit hallunk, amit ízlelünk, amelyet tapintunk, amelyet megszagolunk. Körberajzoltunk egy önként jelentkező kislányt ő lett „Örömke” akinek a gyerekek odarajzolhatták azt, amitől boldog volt, aminek örült. Nagy lelkesedéssel és szeretettel készítették a gyerekek a feladatot. A végeredményt nézve „Örömke” igazán megkapta mindazt a jót, amitől boldog lehet. Minden kisgyermek rajzolt valami jót aminek „Örömke” örülhetett. A foglalkozás végén ismét meghallgattuk az „Imádok élni” című éneket. Körbeálltunk és egyszerű mozgásokkal kísértük a dalt, énekeltük a refrént. Örömöleléssel fejeztük be a foglalkozást.
Dátum: 2023.3.30.
Korcsoport: 3-4 évesek
Boldogságóra
A Boldogságórát relaxációs gyakorlattal kezdjük a ” Napimádás” mindannyiunk kedvence. A légzőgyakorlat után a tapintós lufik játékot kezdeményeztem, aminek nagyon örültek. Meggymaggal, vízzel, homokkal, rizzsel, gyönggyel töltöttem meg a lufikat. Ki kellett találniuk a lufik tartalmát, amelyek kézről-kézre jártak. Mesehallgatással folytattuk, “Újra együtt!” címmel, ami egy kis dínóról és manóról szólt. A hozzá tartozó színezőt is kifestettük. Nagyon kellemesen telt a délelőtt.
A beszélgető körben mindannyian elmondhatták, ami számukra örömet jelent. Megbeszéltük, hogy mindenben,- ami körülöttünk létezik- a szépet és jót keressük, ami boldoggá tesz bennünket. Végül aki szeretett volna, bekapcsolódhatott egy madáretetö készítésébe, amit hazavihetett.
A Boldogságórát a hónap dalával zártuk.
A március hónap témája az apró örömök élvezete, mely sok alkalommal, ünnepen, órai tananyagba beépült.
Március 8. nőnap alkalmából a fiúk kedveskedtek a lányoknak egy saját készítésű könyvjelzővel. Az napra az volt a fiúk feladata, hogy kényeztessék a lányokat, a lányok pedig a nap végén meséltek arról, hogy mit kaptak: egy pohár vizet, kinyitotta az ajtót előtte, kedves szót…
Március 15-i ünneppel összekapcsolva beszélgettünk a szeretetkörben: milyen jó szabadságban, békeségben élni. Kitértünk arra is, hogy milyen jó, hogy látunk, hallunk, érezünk, hogy egészségesek vagyunk. Értékeljük azt, amink van,
amit az élettől kapunk.
Március 20. a Boldogság világnapja alkalmából elindítottunk a hétre az apró örömök keresését, és a naptár minden napjához beírtuk a számunkra fontos pillanatot.
Március 21. a Down-szindrómások világnapja alkalmából beszélgettünk a másságról, a másság elfogadásáról, a másság szépségeiről. Hisz ők mutatják nekem, hogy milyen az őszinte szeretet, a kedves odafigyelés.
Március 22. a víz világnapja alkalmából sétát tettünk a halastóhoz. Figyeltük az éledő természet szépségeit, színeit, hangjait, illatjait. Az „Örömkereső séta-mozdulj ki!” felhívását a sétánk során jelöltük.
Kert-és parkápolás órán nagy odafigyeléssel gondozzák a virágoskertet, készítik az új palántákat. Igazán nagy örömmel, kitartással teszik mindezt.
Kommunikáció óráról kiragadva egy témát az állatokról való gondoskodás, a kiskedvencek tartásának örömforrását emeltem ki.
A hónap dalának meghallgatását követően mesét olvastam nekik: A tizenkét hónap (görög népmese). Beszélgettünk a történet következményeiről, mi miért történt a 2 nénivel.
Wordwallon játszottunk: Az élet apró örömei. Mi jut eszedbe róla? Az idézeteknél magyarázatot kívánt az értelmezés, de már jöttek is a gondolatok. Persze a tortaszeletről mindenki tudott mesélni.
Lazító játék következett a tavasz üdvözlésére, a fantázia, képzelet világában.
„Itt és most” keresztrejtvény: JELEN szó miért jelent meg. A jelen pillanat pozitív megélése, az apró örömök keresése nem könnyű.
Közös tánccal fejeztük be az órát, ki a maga személyiségének megfelelően élvezte: hangos éneklés, tánc, csendes ringatózás, társkeresés…
Fazekas József Általános Iskola
Órakezdő relaxációnak a „Napra forgó a napraforgó…” gyakorlatot választottam, hiszen a napsütés az egyik legfontosabb örömforrásunk, főleg így a tavasz kezdetén. Beszélgettünk a gyerekekkel a tavaszi napocska boldogságfokozó hatásáról, megemlítettünk konkrét eseteket, érzéseket, emlékeket, élményeket, amik a napsütéshez kapcsolódtak.
Ehhez kapcsoltuk az öröm tudatos keresését. Mi van akkor, ha nem süt a nap? Mit tudunk tenni, minek tudunk örülni egy borongós, esős napon? A természet felüdülésén, a bekuckózás örömén túl a gyerekeknek eszükbe jutott, hogy milyen jó móka a vizes udvaron csigákat keresni, csatornánál papírhajót úsztatni, pocsolyákban ugrálni. Amíg kiszínezték az esős élményhez kapcsolódó színezőt, beszélgettünk az élet apró örömeiről, meghatároztuk az „apró öröm” kifejezés jelentését, felsoroltuk az aznapi pici örömeinket. Azt is megállapítottuk, hogy az öröm érzése szorosan kapcsolódik az adott pillanathoz: nem a múltban kell keresni, nem a jövőben kell várni, hanem MOST kell megélni! Ezt igazolta számunkra a keresztrejtvény megfejtése is: a jelenben kell keresni és megtalálni a boldogságot.
Következő alkalommal érzékszerveink felől közelítettük meg az öröm megélését. Felsoroltuk, hogy milyen öröm érhet bennünket a szemünkön keresztül, milyen hangok okozhatnak nekünk boldogságot, milyen illatokkal örvendeztethetjük meg magunkat, milyen ízeknek örülhetünk, és kezeink, tapintásunk által milyen örömökhöz juthatunk. Nagyon sok ötletük volt a gyerekeknek! Meg is ígértem nekik, hogy jövőre, amikor már minden betűt ismerünk és gyorsan tudunk írni, el fogjuk készíteni az örömleltárunkat, fel fogjuk írni egy nagy lapra mindazt a sok-sok örömöt, amit most összegyűjtöttünk. A munkafüzet Érzékszervek című feladatát közösen oldottuk meg a táblánál, és még a feladat közben is további ötleteket soroltak a gyerekek, hogy mennyi-mennyi boldogságot kaphatunk látásunk, hallásunk, szaglásunk, ízlelésünk és tapintásunk által. A Kakukktojás feladat felsorolásai kiegészítették ötleteinket, a feladat megoldását közösen végeztük el, kiszíneztük az eltérő érzéshez kapcsolódó érzékszervet.
Harmadik márciusi Boldogságóránkon az idő felől közelítettük meg örömeink gyűjtését, óránknak Az év örömei címet adtuk. Meghallgattuk A tizenkét hónap című görög népmesét, levontuk a tanulságot, hogy minden hónap egyformán gyönyörű, igyekezzünk az év minden időszakában, minden hónapban, sőt minden napon megtalálni az örömöt, a boldogságot. Az Amit egy év adhat rajzos feladatban összegeztük mindazt, amit a márciusi boldogságóráinkon tanultunk: minden évszakban találhatunk látható, hallható stb. örömöket, keressük minden nap az ötféle érzékszervünkön keresztül befogadható, az adott pillanatban megtapasztalható számtalan boldog élményt, és odafigyelve, tudatosan éljük meg ezeket az örömteli pillanatokat!