Boldogságóra vázlat
A foglalkozás helye: Csillagfürt EGYMI
A foglalkozást vezeti: Papp Gáborné
Foglalkozás témája: Apró örömök élvezete
A foglalkozás feladatai: Az apró örömök észlelése, megismerése, megélése a foglalkozás által
1. Motivációs gyakorlat: “Ilyen nagy egy óriás, nyújtózkodjál kispajtás, ilyen kicsi a törpe, guggoljunk le a földre .”
2. Kezdő éneklés kézfogással, körben, mozgással kísérve: Bagdi Bella: Imádok élni c. dalára.
3. Téma feldolgozása: Bezzeg Andrea- Újra együtt mese megnézése saját készítésű PPt felhasználásával.
4. Beszélgetés a meséről.
5. Feladat: A mese illusztrációjának színezése
6. Feladat: A munkafüzet feladatainak színezése.
7. Lezárás: Apró örömök az udvaron: Körforgó használata, benne közös éneklés, hintázás, homokozás.
Apró örömök élvezete
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A kicsikkel tudatosan azt próbáljuk érzékeltetni, hogy a körülöttünk lévő világ tele van csodákkal, gyönyörű szép dolgokkal, amit, ha észreveszünk, akkor a mindennapjainkat sokkal boldogabban élhetjük meg. Igyekszünk elvetni a magját annak az érzésnek, hogy ne csak a nagy dolgoknak tudjanak örülni, hanem a sok- sok kis hétköznapi dolognak is, amit nap- mint nap megtapasztalhatnak, átélhetnek (pl: egy kedvenc mese meghallgatása, tavaszi esőben a szivárvány megcsodálása, társaik elismerő, kedves szavai, tapsai, közös tevékenységek, játékok…). Március 20-án a gyerekek által készített szmájlikkal, az iskolásokkal együtt ünnepeltük a Boldogság napot, ami szintén egy újfajta örömforrás volt az ovisok számára.
4.osztályosaimmal készítettünk egy örömgyűjtő naplót, melybe mindenki beleírhatja a mindennapi apró örömét.
Harmadik évfolyamosokkal szigetek rajzoltunk. Mindenkinek volt saját szigete, melyre olyan élményeket, emlékeket, tárgyakat rajzolhattak vagy írhattak, mely számukra örömet okoztak. Az osztály szigetére pedig mindenki írt egy-egy osztállyal megélt örömet. Közösen rajzolták meg ezt a szigetet.
A mese elmondása utáni beszélgetésnél a gyerekek sok féle állatról tudtak amik picik, vagy óriások. Beszélgettünk az érzékszervek betegségeiről, ilyenkor, hogy lehet segíteni. A rajzokon sok olyat rajzoltak ami örömet okoznak nekik.
A Boldogságóra 7., márciusi témaköre, az apró örömök élvezete. A Tanak 4. osztály tanulói, több tanórát is fordítottak e témakör feldolgozására. A téma bevezetése, egy nagy örömkereső sétával indult, mely során sikerült minden érzékszervünkkel megtalálni a hétköznapjaink apró örömeit. A tanteremben pedig, a”Napimádás” című meditáció gyakorlat után, felelevenítettük a sétán tapasztaltakat, a Hála a testünknek című feladatat segítségével. Majd mindenki lerajzolta a saját kis szigetét „ az apró örömök szigetét”, amibe a saját örömeiket jelenítették meg az osztály tanulói.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája, Székhely Óvoda
Találd ki ki vagyok, érzékszervek ügyesítése tapintással,szöveges segítséggel és hanggal
Március 20-án a Boldogság Világnapját ünnepelve örömtáncoltunk egy nagyot a csoporttal, az Imádok élni című dalra. A zene, a tánc, a felszabadult boldogság tükröződött a gyermekek arcán.
Aztán pihenés képpen az arcimainkat tornáztattuk meg, több-kevesebb sikerrel. Aki már próbálta tudja, hogy ez nem is olyan könnyű feladat. Fogjuk még gyakorolni a gyerekekkel.
Ezután meséltem el a Polli a pillangó című mesét, mely tetszett a gyerekeknek. A mese végén érdekes közös beszélgetés alakult ki a gyerekek között. Megígértem Nekik, hogy a csendespihenőt egy alvásmeditációval fogjuk kezdeni.
Örömmel halottam, mikor emlékeztettek engem a gyerekek ebéd után, hogy ne felejtsük el a meditációt. Természetesen nem felejtettem el, aminek különösen örültem hogy a gyerekek igyekeztek a meditáció utasításait követni, ellazulni.
Tapasztalatom az hogy egyre könnyebben és gyorsabban tudnak relax állapotba kerülni a gyerekek a boldogságórák hatására.
Örömmel és rendszeresen végezzük a gyakorlatokat. Hiszem hogy a hasznukra válnak a gyakorlatok.
Püspökladányi Petőfi Sándor Általános Iskola
A márciust úgy kezdtem, hogy a feliújságra kitettem az Apró örömök naptárat. Bár ez a családra vonatkozó feladatokat tartalmazott, mi átalakítottuk, s az osztályközösségre vonatkoztattuk. Igyekeztünk minden nap teljesíteni az adott feladatot. Volt egy naptárfelelős, aki minden reggel felolvasta mi a teendő, a nap végén pedig megbeszéltük, hogyan sikerült teljesíteni. Boldogságórán relaxáltunk és lelkesen készültünk a 20-i Boldogság Világnapra. Az Arra születtünk című dalt választottuk, s ehhez készítettük a koreográfiát .(„Arra születtünk, hogy tiszta szívvel szerethessünk,
boldogok legyünk, boldogok legyünk … Nagyon találónak éreztem a dal szövegét).Ez teljes titokban történt, hisz a többi osztálynak csak annyit árultunk el, hogy 20-án meglepetésben lesz részük. Megkértük iskolánk tanulóit és tanárait, hogy március 20-án élénk színű ruhában érkezzenek az iskolába! Délelőtt az aulában előadtuk a táncot. Menet közben folyamatosan csatlakoztak hozzánk a többi osztály diákjai is. Nagy sikert arattunk. Aztán az udvaron az egész alsó tagozat egy nagy mosolygó smile-t alakított ki. Délután” Ingyen ölelés” táblával járták a negyedikeseim a folyosót. Rengeteg mosolyt és ölelést begyűjtöttek a nap végére.
A tavasz beköszöntével, a jó idő is elérkezett, így egyre többet lehetünk kint a szabadban, ami nagy örömet okoz a gyerekeknek, hiszen élvezik azt a fajta szabadságot, öneledt játszást, amit a tavasz, a napsütés hoz magával!
Séták alkalmával a tavasz apró jeleit, szépségeit mind-mind észrevesszük, megfigyeljük, örülünk azoknak:
– madárcsicsergés
– napsütés
– ébredező természet
– illatos fák, virágok
– gólyák, fecskék érkezése .. stb.
A téma feldolgozásának alkalmával beszélgettünk arról, hogy mik azok, amik örömet jelentenek nekünk. Megbeszéltük, hogy a tárgyak okozta örömök, nem ugyanazok, mint amiket egymásnak okozhatunk olyan dolgokkal, amelyek nem kézzel foghatóak. Ilyen például:
– jót játszani egy barátommal
– megölelni egymást, Anyát, Apát ..
– megosztani a játékot a testvéremmel, óvodástársammal
– együtt tölteni az időt a nagyszülőkkel, rokonokkal
– segíteni egymásnak … stb.
Mindezek természetes dolgoknak számítanak, mégis nagy örömet szerezhetünk velük.
A Víz világnapját feldolgozva a héten képrészlet-felismerő játékot játszottunk, ahol csapatokban dolgozhattak a gyerekek! Itt is fontos volt az egymásra való odafigyelés, egymás meghallgatása, mert a kép kirakása mindenkinek nagy örömet okozott, hiszen összefogva, együtt dolgozva született meg a teljes kép – a végeredmény!
A hét folyamán festettünk egy nagy-nagy akváriumot, ami a csoportszobánk falát díszíti. Ezt az akváriumot szivárvány- illetve aranyhalakkal népesítettük be, melyek megfestésekor, a gyerekek elmondhatták a halacskáknak kívánságaikat, amelyek ha teljesülnének, akkor az nagyon nagy örömet okozna nekik! 🙂