Az óra elején ráhangolódásként felolvastuk Teréz anya Az élet himnusza c. művét, majd értelmeztük.
Ezután a tankönyv Tudni kell megállni című történetet olvastam fel a gyerekeknek. Az olvasmány kapcsán személyes történeteket meséltünk egymásnak a hétköznapi apró csodákról. A tanulók nagyon nyitottak voltak, és ráébredtek arra, mennyi apró öröm ér minket nap mint nap.
Ezeket összegyűjtöttük, és leírtuk a mellékelt lapra.
Az órát meditációval zártuk.
Apró örömök élvezete
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda,Közművelődési Intézmény és Könyvtár
Mi összekepcsoltuk az egész téma feldolgozását a tavasszal. Beszélgettünk az apró örömeinkről ebben az évszakban.Ehhez kapcsolódva babokat csíráztattunk.
A hónap során gyakran volt lehetőségünk élvezni az apró örömöket. Március 8-án a lányokat köszöntöttük apró figyelmességgel. Egy-egy papírrózsát kaptak ajándékba, amit osztályunk szorgos kezű fiai, nagy gonddal készítettek. A virág mellé egy-egy tábla csokoládét kapott mindenki, a fiúk is, így lelkesebben fogják köszönteni a nőket az elkövetkező években.
Mindenkinek jól esett a kedvesség, ezért eldöntötték a gyerekek, hogy a hónap során minden nap meglepik egymást egy apró, kézműves ajándékkal, amit maguk készítettek. Ezeket az ajándékokat minden reggel, 8 óra előtt, sorsolás alapján kapták meg az új tulajdonosok.
Osztálybulit is tartottunk, ahol mindenki remekül szórakozott.
Ebben a tanévben a mi osztályunk is szerepelt az ünnepi műsorban, méltó módon emlékeztünk meg az 1848/49-es szabadságharc hőseiről. Nagy öröm volt számunkra megmutatni tehetségüket.
A DOWN-SZINDRÓMA világnapján felemás zokniban jöttek iskolába, az efogadás jegyében!
Ezzel a témával is foglalkoztunk, elmondták tapasztalataikat, s véleményüket.
Boldogságórákon gyakran beszélgettünk az öröm, vidámság pozitív élettani hatásairól is.
A sikeres szereplésen felbuzdulva, a feladatok közül a történetírást választották. Mindenki hozzátett egy mondatot, így született meg Iza és a három próbatétel című írásuk, aminek a dramaturgiája is elkészült.
Megosztották egymással remek ötleteiket, ami alapján elő is adták a történetet.
Lelkesen dolgoztak, s a felvételt látva, nem apró örömöt és büszkeséget éreztek a gyerekek, hanem óriásit! 🙂
4. a osztály
Iza és a három próbatétel
Ez az én történetem. Iza a nevem, 10 éves vagyok. Ő volt az anyukám, ő pedig az apukám. Kérdezitek miért volt?
Azért, mert meghaltak egy balesetben. Ezért egyedül maradtam az öcsémmel, Lackóval.
Nehéz idők vártak rám.
Egyszer a suliban belém kötöttek Amanda és a barátnői.
– Ha! Ha! Ha! Lúzer!
– Maradj csendbe, vagy, vagy…
– Miért, talán félnem kellene egy kisbabától?
– Ha! Ha…(Durr. Au…)
– Hé gyerekek, álljatok le!- szólalt meg Wittenberg tanárnő.
– Iza, miért verted meg Amandát?- kérdezte a tanárnő.
– Azért, mert csúfolt.
– Amanda és Iza, menjetek a falhoz és gondolkodjatok azon, amit csináltatok!
A nap végén zaklatottan mentem haza. Miután Lackót lefektettem, kerestem egy mesekönyvet.
Varázslatos könyv volt! Arról szól, hogy volt egy gonosz férfi, Baltazár, aki elrabolta az apró örömök gyémántját.
– Jaj, ne ez borzasztó! – mondtam, megfogtam a képet és bekerültem a mesébe.
– Ho-ho-hol vagyok?- elkezdtem sírni. Álomba sírtam magam. Amikor felébredtem, egy tömlöcben találtam magam.
– Itt meg mi a csoda történt? Hol vagyok?
– Hát hol lennél? A királyi tömlöcben.- válaszolt a börtönőr.
– Hogyan kerültem ide?
– Úgy, hogy megszegted a 9562701-es törvényt. Idegeneknek tilos idejönni!
– Mikor mehetek haza?
– Egy kihívást kell teljesítened, amit Baltazár király szab meg.
– Rendben.
Felsétáltam a börtönőrrel a várba, ahol a király nézegette magát az apró örömök gyémántjában.
– Felség, Baltazár király, meghoztam Izát, a bajkeverőt.
– Gondolom azért jöttél, hogy a három próbát kiálld. Csak mondom, még senki nem teljesítette!
– Nem baj, kezdjük!- feleltem.
Első próba az volt, hogy segítsek kitakarítani az egyik szobát. Egy óra alatt elkészültem.
– Nagyon köszönöm a segítséged! Az első próbát kiálltad!- szólt a takarító néni.
– Mi értelme van ezeknek a próbáknak?- kérdeztem.
– Megtanítanak az apró örömök élvezetére. – hangzott a válasz.
– Már értem. Köszönöm.- feleltem, s közben megszólalt a hangos bemondó.
– Második próbatétel következik!
A következő próbatétel az volt, hogy apró ajándékoknak is tanuljak meg örülni.
Első ajándékom egy finom csokoládé.
– Nyami, hú, de finom!
A második egy kis rajz.
– Ó, de szép!
A harmadik ajándékom egy könyv volt.
– Milyen érdekes olvasmányok vannak benne!
A negyedik ajándék egy plüss maci.
– Jaj, de aranyos!
– A második próbatételt kiálltad!- mondta a hangosbemondó.
– A harmadik következik. Csúfolni fognak téged, de közben csak jóra gondolhatsz!
Bevallom nehéz volt mosolyogni és szépre gondolni, miközben ilyeneket hallottam:
– Csúnya vagy!
– Rossz vagy!
– Buta vagy!
– Ostoba!
– Rondaság!
– Szamár!
Nagyon szenvedtem, s hirtelen, egy varázsütésre, megszólalt a hangosbemondó:
– Harmadik próba kiállva, engedjétek el a kislányt!
Egy pillanat alatt az ágyban találtam magam. Felébredtem. Átgondoltam az iskolában történteket, s rájöttem, hogy mégsem annyira szomorú az életem. Bár a szüleim nem élnek itt a Földön, kell lennie egy világnak, ahol találkozhatunk még. Velem van az öcsém, s a keresztanyám nevel bennünket nagy szeretetben. Egészségesek vagyunk, van mit ennünk, van hol laknunk, van mibe öltöznünk. Mi kell ennél több egy csodás élethez? Legyünk elégedettek, s örüljünk mindennek, ha esik az eső annak, ha süt a nap, akkor pedig a napsütésnek, ha nyílnak a virágok gyönyörködjünk bennük, örüljünk a virágillatnak.
Lássuk meg mindenben a szépet, legyünk hálásak minden jóért!
A Boldogságóra témája: Apró örömök élvezete
Korcsoport: Középső-nagycsoport
Az óvodapedagógus neve: Márkus Gyöngyi
A tevékenység időpontja: 2023. március 20.
Felhasznált irodalom:
– Bagdy Bella-Prof. Bagdy Emőke-Tabajdi Éva: Boldogságóra kézikönyv
– Boldogságóra készségfejlesztő, kifestő-és színező munkafüzet
– Lukács Elvira: Örömvár/Érzelmi intelligencia és a pozitív gondolkodás fejlesztése mesékkel, versekkel
– Lukács Elvira: Örömnapok /Érzelmi intelligencia és a pozitív gondolkodás fejlesztése mesékkel, versekkel
– Pintér Krisztina: Csillagtündér
– Oktatási segédanyag a Boldogságórákhoz
A TEVÉKENYSÉG KIDOLGOZÁSA
1.:Szervezési feladatok:
– A foglalkozáshoz szükséges eszközök kihelyezése mindenki számára jól látható helyre
– Szellőztetés, friss levegő biztosítása az optimális kezdéshez
2.:Előzmények:
Ebben a hónapban az apró örömöket fogjuk felfedezni közösen.
Minden héten figyeljük az időjárás változását, így Boldog Dóra és Vidám Vili az új időjárás ablakba kihelyezheti az időjárásnak megfelelő jelképeket.
Hozzá van egy közösen mondható mondókánk is:
Hétvári Andrea: Időjárás
Ezen a csodás napon tekints ki az ablakon.
Esik eső? Süt a nap? Csipognak a madarak?
Nyár van? Ősz van? Vagy tavasz? Vagy kertünkben tél havaz?
Meleg van, vagy sapka kell? Hideg van és szél visz el?
Kell esernyő? Kell kabát? Vagy húzzunk gumicsizmát?
Felhők lógnak az égen? Zivatar tombol éppen?
Ezen a csodás napon tekints ki az ablakon!
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ RELAXÁCIÓ
Bagdy Emőke által összeállított relaxációs gyakorlatok közül:
– Napimádás…
– Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok…
Ehhez a március 15-ére tanult versikét mondogatjuk:
Balla Piroska: Szívem virága
Virág nyílt a kiskertemben, szeretetmagból neveltem.
Piros, fehér, zöld a szirma, tavaszi szél simogatja.
Aki látja, mind azt érzi, a hazáját nem felejti.
Piros, fehér, zöld a virág, szívedben őrzöd a hazát.
– Nyugodt vagyok, lazulok, relaxálni tanulok.
Belééégzés..kilééégzés, jaj, de nyugodt ez az érzés.
Nyugodt kezem, nyugodt lábom, egy helyben van, nem himbálom.
Szívem csöndes dobbanása kicsi lelkem megnyugvása.
Testem, lelkem egyensúlya, ez aztán a harmónia…/relaxálás
– Lemegy a nap, lankad a kar…
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ ÉNEKLÉS
Bagdy Bella: Imádok élni c. dalára egy közösen koreografált táncot járunk
A TÉMA FELDOLGOZÁSA MESÉVEL
Boldog Dóra megjelenik, ami a mese kezdetét jelzi:
Kerekerdő kalandra hív téged, hallgasd, mit súgnak a tündérek.
Hipp-hopp, tárd ki szíved kapuját, mesevilág ajtaja előtted is nyitva áll.
Tikk-takk, ketyeg a kis óra, ezt üzeni neked Boldog Dóra:
Gyere velem, vigyáz ránk a napsugár, Kerekerdőn a boldogság megtalál!
Kedves gyerekek! Elmesélem nektek, mennyi apró örömöt tudunk találni az életben. Két barát kicsit vicces találkozásáról fogok most mesélni nektek.
A MESE BEMUTATÁSA
Bezzeg Andrea: Újra együtt c. meséje
A mese után kérdésekkel kapok visszacsatolást a mondanivaló megértéséről.
Kötetlen beszélgetés formájában kiválasztjuk a „Góliátot” /legnagyobb gyermekünk/ és a „Pirinkót,” /legkisebb gyermekünk/ akik szivecskés koszorút kapnak a fejükre, és viselhetik a nap folyamán.
A FOGLALKOZÁS LEZÁRÁSA
Az apró örömök jelét „Pirinkó” és „Góliát” helyezheti fel a Boldogvárunk lépcsőjére.
A FOGLALKOTÁST LEZÁRÓ ÉNEKLÉS
Bagdy Bella: Ha boldog vagy c. dalára örömtáncot járunk.
A TÉMA TOVÁBBADÁSA
– Vond be a családot
Megbeszéltük a szülőkkel, hogy az apró örömök mennyire fontosak a gyerekeiknek és otthon is sok-sok örömet fognak okozni egymásnak, amit képekkel is igazolni fognak.
– Vond be az óvodát
Az óvónőkkel közös megbeszélés alkalmával eldöntöttük, hogy ebben a hónapban közösen fogjuk feldíszíteni az intézmény udvarán található egyik fűzfát és kinevezzük tojásfának..
– Apró örömök a csoportunkban:
Polli, a pillangó meséje c. mese eljátszása, pillangók röptének utánzása a kedvenc helyünkön, a szomszédos piacon található színpadon.
A foglalkozás igazi lezárása az lesz, hogy kimegyünk a piacra és eljátsszuk Polli történetét a színpadon.
REFLEXIÓ-2023. MÁRCIUS
Ebben a hónapban nagyon hálás témát dolgoztunk fel, hiszen apró örömök mindenki életében napi szinten vannak jelen, csak észre kell vennünk őket.
Március hónap nagyon gazdag ünnepekben, ezeket az alkalmakat is kihasználtuk az örömök megkeresésére.
A Nőnapi meglepetés készítése nagy izgalmat jelentett és titkokkal teli pillanatokat okozott a csoportbeli fiúknak, akik nagyon meg akarták lepni a kislányokat, anyukákat.
A tavasz közeledtével többször volt alkalmunk napfürdőt venni, amire mindig kaphatóak voltak a gyerekeink.
Sokat tartózkodhattunk kint a szabadban, sétákkal, játszótéri kirándulásokkal tettük színesebbé a mindennapokat
A Magyar Máltati Szeretetszolgálat szakmai vezetője is bejelentkezett egy Boldogságóránkra, mi pedig örömmel fogadtuk és izgatottan rajzoltunk nekik hálalevelet, amiért megtisztelt bennünket a jelenlétével.
Próbáltam úgy alakítani a napjainkat, hogy szinte minden nap essen szó az apró örömök fontosságáról, és próbálják megérteni, hogy ez soha sem lehet pénz és ajándék kérdése.
A családok bevonása most nem igazán sikerült úgy, ahogy terveztem, de nagyon sok volt a beteg gyerekünk és talán ez is volt az oka, hogy kevesebb visszajelzés érkezett most.
Az intézményi szintű megvalósulás jól sikerült, és bár nagyon nem a megfelelő időpontot választottuk, mert hatalmas szélvihar volt aznap, mégis minden csoport kint volt a megbeszélt időpontban és lelkesen díszítettük a közös tojásfánkat a közelgő Húsvétra.
Nagyon hasznosnak ítéltem meg a Boldogságórákhoz kapott útmutatót, sok ötletet elindított bennem, és ha néha kicsit másképp, de több mindent megvalósítottam belőle.
A Boldogság világnapja nálunk nem igazán köthető egyetlen naphoz, most mégis öleléssel, simogatással próbáltunk örömet, boldogságot szerezni egymásnak aznap-is.
Nagyon jól éreztük magunkat most is a feladatok teljesítése közben és örömmel konstatáltam, hogy nagyon hasznos mindenkinek a Boldogságóra program.
Ötödikes tanulóimmal arról beszélgettünk, hogy miért fontos, hogy észre vegyük az élet apró örömeit. Megosztottunk egymással olyan technikákat, melyek segítségével észrevehetjük ezeket az örömöket.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Bácska u Telephely
A gyerekekhez ez a téma nagyon közel állt, hiszen közvetlenül tapasztalhatták meg milyen apró dolgok okoznak örömöt. Eleinte nehezebben vették észre a „felfedezésre váró örömforrást”, és fogalmazták meg gondolataikat. A hónap végére egyre nyitottabbak lettek a pozitívumok keresésére. Reméljük továbbra is „nyitott szemmel” észre veszik a körülöttünk levő világ szépségét.
Alvás előtt elmeséltem a két barát történetét. A foglalkozáson beszélgetünk a mese mondanivalójáról. Zsákból húztunk különböző eszközöket. Mindenki elmondta, hogy milyen apró örömöt adhat az egyes tárgyak használata.
Zenére táncoltunk. Majd a feladatokat következtek.
Végén boldogan jutalommal tértek haza,örültek az apró örömnek.
Nagyon hálás feladat volt ebben a hónapban az apró örömök élvezete téma tanulásban akadályozott tanulóinknak.
Mindannyian a rosszkedvű Boldog Dórát szerették volna jókedvre deríteni. Észre sem vették, hogy a havi programok egyeztetése, megbeszélése és megvalósítása közben ők maguk is derűsebbek, nyugodtabbak és vidámabbak lettek.
Abban is egyet értettek már az elején, hogy Boldog Dóra felhős napjainak öltözékét, csakis szürke, kapucnis pulcsival lehet leginkább szemléltetni. A jókedvű, mosolygós és boldog „szmájli” fejek készítése közben meghallgattuk a hónap dalát is.
Témáink ebben a hónapban, amiknek a szervezését és lebonyolítását az osztály lány és fiú tanulói vállalták iskolánkban: Sohonyai Edit: Találkozás a másik nemmel és az igenekkel; Nőnapi fotózás fotófallal; Március 15-i dekoráció készítése – tisztelet a hősöknek címmel; Jókedvű játék a Boldogság világnapja alkalmából.
Az élményeket visszaidézve és a fényképeket nézegetve elmondhatjuk, hogy nemcsak a mi diákjaink szívébe sikerült derűt, jókedvet és örömet csempészni, hanem a látszólag élettelen Boldog Dóráéba is. Hálás vagyok, hogy mindezeket együtt élhettem át diákjaimmal. Köszönöm nekik.
A hét minden napján az osztálymacink gyűjtötte az apró örömök virágait. Akit valamilyen kis öröm, boldogság ért, az az asztalon lévő tányérkáról elvett egy kis virágot, és a maci dobozába tette. A nap végére mindig megtelt a doboz virágokkal. Nagyon sok kis öröm érte őket nap, mint nap az iskolában.