A hónap témáit tantárgyi koncentrációban próbálom feldolgozni, a heti tematikához kapcsolódva szervezem a foglalkozásokat. A csoport szemléletébe teljesen bele tudom illeszteni az apró örömöket, a mindennapjainkban folyamatosan felhívom a gyermekek figyelmét, ha valami örömteli dolog történik, akár az időjárás, akár egy születésnap örömeiről legyen szó.
A csoport már ismeri Boldog Dórit, ha megszólal a harangocska, és leülünk a szőnyegre, már várják, hogy mit mesél a báb. Most a szomorúságát mesélte el, hogy milyen rosszkedvűen ébredt reggel. Megbeszéltük, hogy hogyan lehet meglátni a jót, az apró örömöt, ami eloszlatja a rosszkedvünket. Nagyon jól értelmezték a gyerekek a témát, sok apró örömöt soroltak fel. Dóri bemutatta a barátját, Vidám Vilit, aki elmondta, hogy hogyan alkalmazza a varázs babjait. Nekünk is vannak arany babjaink, az Égig érő paszuly című meséhez festettem be aranyra egy marék babot. Vili zsebében lapultak, és ha egy kisgyemek tudott mondani apró örömöt, akkor előkerült a zsebéből, és sorba rakta a földre. Megszámoltuk, hogy mennyi örömöt sikerült felsorolni.
A gyerekkel előzetesen veteményeztünk babot, csicseri borsót, lencsét, színeztünk hozzá várat, és figyeltük, mikor ér fel az égig. Volt öröm, amikor sikerült elérni az égig a paszulynak. A dughagymánk, zsázsa magunk is kikelt, amit elfogyasztottak a gyerekek a reggelihez. Ezek is hozzá tartoznak az apró örömeinkhez, a saját magunk termelt étel elfogyasztása. Ezekkel az apró örömökkel alapozzuk meg az optimista szemléletünket.
Apró örömök élvezete
A hónap témáit tantárgyi koncentrációban próbálom feldolgozni, a heti tematikához kapcsolódva szervezem a foglalkozásokat. A csoport szemléletébe teljesen bele tudom illeszteni az apró örömöket, a mindennapjainkban folyamatosan felhívom a gyermekek figyelmét, ha valami örömteli dolog történik, akár az időjárás, akár egy születésnap örömeiről legyen szó.
A csoport már ismeri Boldog Dórit, ha megszólal a harangocska, és leülünk a szőnyegre, már várják, hogy mit mesél a báb. Most a szomorúságát mesélte el, hogy milyen rosszkedvűen ébredt reggel. Megbeszéltük, hogy hogyan lehet meglátni a jót, az apró örömöt, ami eloszlatja a rosszkedvünket. Nagyon jól értelmezték a gyerekek a témát, sok apró örömöt soroltak fel. Dóri bemutatta a barátját, Vidám Vilit, aki elmondta, hogy hogyan alkalmazza a varázs babjait. Nekünk is vannak arany babjaink, az Égig érő paszuly című meséhez festettem be aranyra egy marék babot. Vili zsebében lapultak, és ha egy kisgyemek tudott mondani apró örömöt, akkor előkerült a zsebéből, és sorba rakta a földre. Megszámoltuk, hogy mennyi örömöt sikerült felsorolni.
A gyerekkel előzetesen veteményeztünk babot, csicseri borsót, lencsét, színeztünk hozzá várat, és figyeltük, mikor ér fel az égig. Volt öröm, amikor sikerült elérni az égig a paszulynak. A dughagymánk, zsázsa magunk is kikelt, amit elfogyasztottak a gyerekek a reggelihez. Ezek is hozzá tartoznak az apró örömeinkhez, a saját magunk termelt étel elfogyasztása. Ezekkel az apró örömökkel alapozzuk meg az optimista szemléletünket.
Picit belefeledkeztünk a foglalkozásba és sok kép nem készült. Készítettünk egy örömleltárt, majd Boldogságórás képeket vittem válogatva, amin boldogok voltak, mosolyogtak és együtt felidéztük miért is voltunk az adott képen vidámak. A foglalkozást az érzékszervelhez kapcsoltuk, minden érzékszervhez kerestünk apró örömöket. Ha jónak találtuk akkor meg is tapsoltuk egymást. A témát továbbadva pedig örömölelést tartottunk az oviban az udvaron.
2.osztályos diákjaimmal összegyűjtöttük a közös pillanatokat. Fotók közül választották ki a legkedvesebb élményeiket.
2.osztályos diákjaimmal összegyűjtöttük a közös pillanatokat. Fotók közül választották ki a legkedvesebb élményeiket.
A hét folyamán az apró örömök élvezetének lehetőségeiről, azok széles skálájáról, az ahhoz tartozó érzések és cselekedetek sokaságával ismerkedtünk meg. Az apró örömöket az érzékszervekhez kötötten csoportosítottuk és megbeszéltük azt is, hogy kinek mi okozott legutóbb örömöt, minek a hatására öntötte el szívét a boldogság. A mesén keresztül érzékeltettem velük, hogy néha az apró dolgoknak is mekkora jelentőségük lehet és mennyi minden van a világban, aminek örülhetünk. A téma feldolgozása során felelevenítettük a célok kitűzéséhez és eléréséhez kapcsolódó élményeinket is. Bagdi Bella dalait játékos mozdulatokkal összekötve többször is meghallgattuk. A gyerekek így a zenei élmény mellett a mozgásban rejlő örömöt is átélhették. Az apró örömök jelének színezése mellett közösen készítettünk egy virágos rétet, melynek látvány és illata a valóságban örömmel tölthet el bennünket, nem beszélve a közösen végzett tevékenység boldogságfokozó hatásáról. Játszottunk ölelő helycserés játékot, ahol az öleléssel igyekeztünk egymásnak apró örömöt okozni, illetve a gyerekek körbe ülve azt is elmondhatták, hogy miért szeretik a mellettük ülő gyereket. A hét folyamán igyekeztem minden a nap folyamán észrevett apró örömforrásra felhívni a figyelmüket és tudatosítani bennük, hogy mennyire meghatározók tudnak lenni ezek az apró dolgok az életünkben.
Székesfehérvári Kossuth Lajos ÁLtalános Iskola
A dal megírására szívesen vállalkoztak a gyerekek, de tánc megtanulására már nem, így egy „szerényebb” flashmob lett csak belőle.
Ebben a hónapban az érzékszervekre és a tavasz érkezésének jeleire helyeztük a hangsúlyt.
Séták, beszélgetések alkalmával a tavasz színei, illatai és hangjai – mint apró kis örömforrások- voltak a fő szempontok. Öröm-dobozba gyűjtöttünk köveket. Akkor tesszük bele a dobozba, ha valami öröm ér bennünket (pl.: csicsergő madárhangra ébredünk, érdekes tapintású növényt találtunk, illatos virágra bukkantunk…10 kő fölött játszótér, séta, a haza repülő gólya meglátogatása …stb. volt a jutalom.
Boldog Dóra ( Boldogság óráink központi bábja) új barátra lelt Vidám Vili személyében, akivel 10 apró örömmel találkozhattak az óvodában a gyerekek segítségével ( ablakunkba szálló madarak, színes virágok, puha tapintású fűszálak, mókás arcok, tavaszi zene…).
Relaxációval jártunk zöldellő erdőben, illatos réten, mely során a gyermekek megismerkedtek a tavasz nyugalmat és vidámságot hozó jellegzetességeivel.
Mi is és a szülők is nap, mint nap apró örömökben részesülünk, hiszen a gyermekek rengeteg színes rajzzal, apró ajándékokkal érkeznek haza, illetve az óvodába, mely által tiszta, önzetlen szeretetük tükröződik felénk.
A Boldogság Világnapjára hatalmas összefogással, lelkesedéssel készült épületünk mind a hat csoportja, melyet a csatolt videóval szeretnénk bemutatni. Büszkeség, hogy a városi televízió által rengeteg családhoz eljutottunk, mint Boldog Óvoda, mely hatalmas nézettségnek örvend. Nagy öröm számomra, hogy egyre több szülő keresi fel óvodánkat a Boldogság óra programunk miatt.
A téma bevezetését azzal kezdtük, hogy megbeszéltük, kinek mivel szereztek aznap örömet. A táblára felírtuk mindazt, amit a gyerekek említettek (pl.ötös dolgozat, kibékülés az osztálytárssal, kutyasétáltatás, kedvenc csokiját tette be az édesanyja a tízórais dobozba). Kiderült, hogy a legtöbb dologhoz nem kellett pénz, erőfeszítés, és mégis milyen örömet szereztek vele valakinek.
A Tégy jót! felszólításban fogalmaztuk meg röviden, hogy jót bárki tud tenni, és azzal nemcsak annak csal mosolyt az arcára, aki kapja, hanem azt is jóérzéssel tölti el, aki a jót adja. Összegyűjtötték a gyerekek csoportokban, hogy a Tégy jót! betűket miként tudjuk apró örömökből kirakni.
Azt is feladatként kapták a tanulók, hogy szándékosan figyeljenek cselekedetükre, és apró örömökkel lepjék meg szeretteiket, a környezetükben élőket.
Váci Mihály Katolikus Általános Iskola
Beszélgettünk, megosztottuk az örömeinket, együtt örültünk, színeztünk és készítettünk mandalát, zenét hallgattunk, énekeltünk, örömforrásokat kerestünk. Pipáltunk az örömlistán és kiegészítettük azt. Az iskolai faliújságon is gyűjtöttük az apró örömöket.