A hónap témája nagyon tetszett a gyerekeknek. Örömöket az életünk minden területén találhatunk, ha nyitott szemmel járunk. Ez volt a mottónk a hónap során, melyet sikerült is gyakran gyakorolnunk. Örömszerző séta alkalmán az ébredő természetet figyelhettük meg. Megöleltük az iskola melletti szabad területen növekvő fákat, erőt merítve belőlük a mindennapi nehézségeink áthidalására. Megtanultuk a hónap dalát, relaxáltunk, meditáltunk. Az aktivity játékunk „Ez vagyok én” kártyalapjainak utasításait figyelembe véve pozitív érzéseket idéztek fel, vagy adott szituációkra kerestek a válaszokat a gyerekek. A tizenkét hónap című mesét közösen dolgoztuk fel, majd csoportmunkában „Amit egy év adhat” feladaton keresztül az évszakokhoz illő örömforrásokat rajzolták le a gyerekek. Ezen kívül interaktív feladatban mérhették le a tanulóim, hogy a hónap során mit jegyeztek meg a foglalkozásokon hallott ismeretekből. Nagyon jól éreztük magunkat a boldogságóra alkalmakon.
Apró örömök élvezete
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Foglalkozás címe: Apró örömök élvezete
Évfolyam: 9-15.
Helyszín: M. 19., 316-os tanulószoba
Foglalkozás időpontja: 2023. március 30., 20h
A foglalkozás célja volt, hogy kollégistáink legyenek képesek arra, hogy élvezni tudják életük pozitív élményeit a jelenben.
A foglalkozásra való érzelmi- és értelmi ráhangolódásként ötletbörzét tartottunk. A résztvevők első feladata volt meghatározni:
Mit gondolnak arról, mik tartoznak az apró örömök közé? (Legalább hármat fel kellett sorolniuk.)
Ezt követte egy rövid tanári magyarázat – PPT-n kivetítve – Dr. Sonja Lyubomirsky az apró örömök fontosságáról írt tanulmányából pár gondolat.
A PPT-ből azt is megismerték kollégistáink, hogy boldog életünk kialakításához figyelemre és önismeretre van szükségünk, hiszen az önmagunkra fordított figyelem nagyon fontos ahhoz, hogy kiderüljön mi a jó nekünk.
Majd egy táblázatot kellett kitölteniük, amin különböző negatívumokat tartalmazó állításban kellet meglátniuk az apró örömöt.
Utolsó feladatuk is játékosan telt: Egy brit közvélemény-kutatásban arról kérdezték az embereket, szerintük melyek az élet legjobb és legpozitívabb apró örömei. Saját véleményük alapján be kellett számozniuk 1-10-ig az állításokat. Hat területen volt egyezés, mikor összevetették az eredeti kutatási eredményekkel.
A foglakozás vége előtt mindenki elmondhatta, szerinte mire volt jó ez a csoportos együttlét.
Értő módon, kellő komolysággal és humorral dolgozták fel a témát.
Örömömre szolgált, hogy igazán apró dolgoknak is tudnak örülni az életben.
Készítette: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
Bárczi Gusztáv Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
A márciusi boldogságórákon megbeszéltük a gyerekekkel, hogy mik azok az apró örömök, melyek boldogabbá teszik a mindennapokat. Ezután mozgásos feladatokat végeztünk, mely nagy nevetésben ért véget, a gyerekek nagyon élvezték. Feldolgoztuk Polli a pillangó meséjét is, melyhez szép pillangókat és virágokat színeztek a gyerekek, mellyel az osztálytermünket dekoráltuk ki, hogy minden nap vidám környezetben tanulhassunk.
A hónap témáját beszélgetés keretében ismertettem a gyerekekkel. Március első napjaiban babot vetettünk a gyerekkel. Mindenki saját jellel ellátott cserepet kapott, majd naponta figyeltük, hogy mi történik a babszemekkel. Ezután 5 napon keresztül mindennap minden kisgyermek kapott egy „öröm” babszemet, melyre vigyázni kellett. A szabályokat együtt beszéltük meg. Délben leellenőriztük, hogy kinek van meg, ekkor elmondhatták, hogy milyen örömben volt részük azon a napon. Hétvégén pedig haza is vihették, az óvodában kikelt magokkal együtt, így feladat lett, hogy az öröm babszemeket vessék el otthon is. A nőnap is örömöt hozott az életünkbe. Az egyik kisfiú mézeskalács virágot hozott a kislányoknak. A kisfiúkat is megajándékozta mosolygós napocskákkal. Március 15-én a Kossuth-térre utaztunk, az utazás is öröm volt mindenki számára. A víz világnapját együtt, játékos feladatokkal ünnepeltük meg. Sok-sok beszélgetés is volt, amikor lehetőségük volt elmondani a gyerekeknek, milyen öröm érte őket előző nap az otthonukban. Igazi kiscsibék is érkeztek a csoportunkba / Csoportunk neve: Csibe /, amely meglepetés volt a gyerekeknek, hogy meg is simogathatták őket. A kiscsoportos korú gyerekek is nagyon várják Boldog Dóra érkezését, mert ő indítja mindig a havi új témánkat. A nagycsoportos gyerekek minden hónapban felemlegetik az előző évek élményeit, hogy mire emlékeznek, mit csináltunk az elmúlt években.
A hónap témáját beszélgetés keretében ismertettem a gyerekekkel. Március első napjaiban babot vetettünk a gyerekkel. Mindenki saját jellel ellátott cserepet kapott, majd naponta figyeltük, hogy mi történik a babszemekkel. Ezután 5 napon keresztül mindennap minden kisgyermek kapott egy „öröm” babszemet, melyre vigyázni kellett. A szabályokat együtt beszéltük meg. Délben leellenőriztük, hogy kinek van meg, ekkor elmondhatták, hogy milyen örömben volt részük azon a napon. Hétvégén pedig haza is vihették, az óvodában kikelt magokkal együtt, így feladat lett, hogy az öröm babszemeket vessék el otthon is. A nőnap is örömöt hozott az életünkbe. Az egyik kisfiú mézeskalács virágot hozott a kislányoknak. A kisfiúkat is megajándékozta mosolygós napocskákkal. Március 15-én a Kossuth-térre utaztunk, az utazás is öröm volt mindenki számára. A víz világnapját együtt, játékos feladatokkal ünnepeltük meg. Sok-sok beszélgetés is volt, amikor lehetőségük volt elmondani a gyerekeknek, milyen öröm érte őket előző nap az otthonukban. Igazi kiscsibék is érkeztek a csoportunkba / Csoportunk neve: Csibe /, amely meglepetés volt a gyerekeknek, hogy meg is simogathatták őket. A kiscsoportos korú gyerekek is nagyon várják Boldog Dóra érkezését, mert ő indítja mindig a havi új témánkat. A nagycsoportos gyerekek minden hónapban felemlegetik az előző évek élményeit, hogy mire emlékeznek, mit csináltunk az elmúlt években.
Ebben a hónapban, a hétszínvirág csoportban az apró örömök élvezetét dolgoztuk fel. Polli, a pillangó című mesét meghallgatták a gyerekek. Megbeszéltük milyen apró pillanatoknak tudunk örülni, a gyerekek egyenként elmondták mi nekik az apró öröm, például, anyát megölelem, a testvéremmel játszom, vagy ha valaki megdicsér. Ebben a hónapban a feladatok közül az apró örömeink körtáncot választottuk, mert nagyon szeretnek táncolni, Bagdi Bellától az Imádok élni című dalra. Minden gyerek örömmel vett részt a táncban és jól érezték közben magukat. A táncot megmutattuk a nyuszi csoportos gyerekeknek.
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
Minden gyermek kapott egy napi sablont, amin Lelkes Lóri látható, kitalálta aznapi rutin tennivalóit és ebből állítottuk össze a heti rendjét.
Próbáltak az egészséges életmód, mint 10 órát alszik, 10 -szer eszik zöldséget, gyümölcsöt, 10 km-t sétál.
Apró örömökkel kapcsolatos, mint 10-szer megsimogatja kedvencét, szemetet segít levinni, virágot ültet.
Művelődik, pl. 10 -szer olvas könyvet.
Szabadidős tevékenységet folytat, mint sportol, játszik, kutyát sétáltat.
Március hónap az apró örömök kibeszélésének, eljátszásának hónapja volt. Nagyon gyorsan eltelt a hónap. Sok szituációs és drámajátékon keresztül dolgoztuk fel a témát. Kipróbáltuk az asszociációs láncot, a mozgásokkal kifejezett boldogságot. Végig gondoltuk Lelkes Lóri hetét, amelyből egy napot kiragadva, meg is rajzoltunk. Minden kis kép rejti az évfordulót jelképező tízes számot. Hónapról-hónapra meglepődve hallgatom, mennyi önálló kis gondolat, lelkesítő vélemény alakul ki a 4. évfolyam egyes tagjaiban. Ötletesebbnél ötletesebb rajzok, viccek, megoldások születnek egy-egy elgondolkodtató feladat során. A tanulók örömmel vesznek minden játékos programot, amely segít a témák könnyebb feldolgozásában.
Az apró örömök hónapját nem is tölthettük volna másképp, mint hogy megkerestük azokat a dolgokat, amik boldogsággal töltenek el minket.
Készítettünk egy tablót, amin a gyerekek által felsorolt apró örömeik jelennek meg. Az érzékszerveink segítségével a következő dolgokat sikerült összegyűjtenünk:
Szem: szeretik látni anyát, apát, testvérüket, öröm számukra, ha mesét/filmet nézhetnek, elmehetnek az állatkertbe és ott meglátogathatják a különböző állatokat, könyveket nézegethetnek, diafilmezhetnek, babakori képekben gyönyörködhetnek önmagukról.
Orr: Kinek a legjobb az illata? Anyának, hiszen anya parfümje a legfinomabb, de a kedvenc alvós állat szaglászása is nyugalmat és örömöt okoz. A friss levegő, a virágok, a frissen vágott fű a természet nyújtotta boldogság számunkra. Végezetül természetesen az ételek, a cukorka és a frissen sülő sütemény illata az, ami a Kutyus csoportos gyerekek szívét boldogsággal tölti el. Frissen sülő sütemény? – erre később még térjünk vissza…
Fül: Szeretik a mesét, énekeket és a zenét hallgatni, füllel kifigyelni a különböző közlekedési eszközök hangjait (kedveceik a vonat, motor és autók hangja). Kint pedig, főleg így tavasszal, a madárcsicsergés és a patak csobogása az, amit öröm hallgatni.
Száj: Enni minden gyerek szeret. Mi a gyümölcsöket, a zöldéségeket és a fagyit szeretjük legjobban. De a szájunk nem csak evésre jó. Hiszen az egyik legjobb dolog, ami nem csak nekünk okoz örömet, hanem annak is, aki kapja, az nem más, mint a puszi. Ezt öröm adni és kapni is.
Kezek: Kézzel is lehet csoda dolgokat véghez vinni. Nincs is jobb annál, mint puha, gumis dolgokat nyomkodni, homokozni, színezni, kirakósozni, legozni, gyurmázni, sütni (na már megint a sütés), és persze simogatni (cicát, kutyát, anyát) és megölelni a legjobb barátunkat vagy a családunk tagjait.
Mit tehetnénk a Kutyus csoportos gyerekek nagyon szeretnek együtt sütni. Rendszeresen örvendeztetjük meg az óvoda dolgozóit és gyerekeit finomabbnál finomabb süteményekkel. Ezért az apró örömök hónapjában is sütöttünk együtt, hisz öröm az elkészítése, az illata, az íze és a tudat, hogy másokat is megkínálhatunk vele. A titkár néni például éppen nem látszott ki a sok papír mögül, amikor megkapta a neki szánt finomságot és azonnal mosoly ült ki az arcára s csak annyit mondott nekünk: „Ez életmentő volt!”.
Láthattuk, hogy a gyerekek szeretik a könyveket nézegetni, a méséket hallgatni. Elhatároztuk ezért, hogy felkerekedünk és meglátogattuk a helyi könyvtárat. Sok gyermek még nem járt ezen a csoda helyen és elvarázsolta őket a rengeteg könyv látványa, illata, hangulata. A könyvtáros néni papírszínházi előadást is tartott nekünk, ez még jobban emelte a hangulatot.
Persze a hónap nem telhetett el feldolgozott mese nélkül. Polli a pillangó segített nekünk ebben az időszakban megtalálni azokat a dolgokat, ami másnak okozhat örömet, nem csak a gyerekeknek. A gyerekek a mese közben szőhették a történetet, ami először nehezen ment, de a végére nagyon jól belejöttek. Megtudhattuk, hogy a fehér pillangók együtt kirándulni mentek, ellátogattak az állatkertbe, majd barátokat keresni mentek. Ekkor találkoztak egy hatalmas lila pillangóval, akivel összeütköztek és az ütköközés hatására napokig lila foltos volt a szárnyuk. Bizony nem minden gomba ehető, ezt már a fehér pillangók is megtanulták, mert repkedéseik során egy piros kalapos gombát kóstoltak meg, amitől hasfájást kaptak. Végezetül kalandozásaik közben ellátogattak a mezőre egy lakodalomba. A katica (menyasszony) és a tücsök (Vőlegény) volt az ünnepelt. A vendégek között ott voltak a méhecskék, legyek, hangyák és mindenféle bogarak is. Ezután tértek be megpihenni az erdőbe és találkoztak Pollival, akinek elmesélhettek kalandjaikat.
A Kutyus csoportos gyerekek is pillangóvá változhattak és képzeletbeli szárnyaik csodálatos színekben és mintákkal díszelegtek (pl. volt fekete csíkos, piros pöttyös, kék alapon sárga és fehér virágos és színváltós is).
Végezetül ezt a mozgalmas hónapot a pillangós meditációval zártuk le. Sok gyermekünk érti és érzi már a relaxáció lényegét és megnyugodtak, ellazultak és többen el is aludtak a délutáni pihenőt felvezető -zenével kísért- meditáció végére.
Azt gondolom, hogy ez a hónapunk is nagyon mozgalmasan és élményekkel teli volt.
Flashmob igazi csapatmunka volt! Minden percét élveztük. Ez a kis műsor visszadja iskolánk hétköznapi hangulatát, szeretetét, összegogását, boldogságát…mert jobb velünk a világ!