Flashmob
Apró örömök élvezete
Köröstarcsai Arany Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Apró örömök élvezete most igazán aktuális volt az osztályban. A gyerekek állandóan betegek, így nagyon örülnek ha újra jöhetnek iskolába. Örülnek a napnak, a nyíló virágokkal és nagy örömmel fedezték fel, hogy megérkeztek a gólyák. A feladatokat vidáman teljesítették . A napirend készítésénél előny élvezett a sport és a családi együttlét.
Az apró örömök értékelése és észrevétele sokszor még a felnőtteknek is nagy kihívást okoz. Hajlamosak vagyunk a negatívat jobban észrevenni, mint a pozitív dolgokat. Éppen ezért fektettem nagy hangsúlyt erre a témakörre, hiszen, ha már gyermekkorban elsajátítják azt a képességet, hogy a világra pozitívabban tekintsenek, akkor felnőttként sokkal kiegyensúlyozottabbak lesznek. Az Újra együtt! című mese meghallgatásával a barátság fontoságáról és örömet szerző lényegébe kaphattak betekintést és még egy nagyon fontos témába, méghozzá abba, hogy nem mindenkinek ugyanúgy működnek az érzékszervei. A mese után egy hosszas beszélgetés vette kezdetét és nagyon örültem annak, hogy rengeteg ötlettel árasztottak el, hogy hogyan tudunk segíteni egy olyan embernek, aki például nem lát, vagy nem hall jól, vagy egyáltalán. A téma iránti érzékenyítés nagy szívügyem, hiszen társadalmunkban rengeteg ilyen ember él és fontosnak tartom, hogy a gyerekek is észrevegyék őket és tudják, hogy mit kell tenni, vagy hogyan tudnak segíteni embertársukon. A mese és beszélgetés után az öt érzékszervünket vettük górcső alá. Szagoltunk illatos virágokat, csukott szemmel elképzeltünk helyeket, állatokat, nézegettünk csodásabbnál csodásabb tavaszi képeket, ízleltünk a szánkkal édeset, savanyút, sósat és tapogattunk különböző tárgyakat. Minden játék alatt igyekeztem minél jobban tudatosítani bennünk, hogy menyire szerencsések vagyunk, hogy minden érzékszervünk kitűnően működik és ennyi mindent megtapasztalhatunk általuk. Ölelőkört is szerveztünk, aminek az lett a vége, hogy akárhova mentek a nap folyamán mindenkit megajándékoztak egy öleléssel és a képeken is látszik, hogy ez mennyi boldogsághormont szabadított fel mindenkiben. Zárásként meditáltunk, ahova elrepítettem őket egy varázslatos helyre, aminek mindenkinek csak a képzelete szabott határt.
Az egész hónapunk apró örömökkel volt teletűzdelve, kezdve a fiúk meglepetés nőnapi köszöntésével, a néptáncversenyen való továbbjutást eredményező remek szerepléssel, folytatva a budapesti kirándulással, a Rumini olvasásásával, egészen a Happy hétig.
Flashmobot ugyan nem szerveztünk, de rengeteget zumbáztunk és néptáncoltunk. Az intenzív mozgások között jutott idő az apró örömök relaxációra is. Többeknek derűs pillanatokat szerezve az apró öröm felidézésével. Egészen vidám, szeretetteljes történeteket gyártottak a relaxáció megbeszélését követve.
Ugyancsak közös munka szülte a mesénket, a „Lóci három próbáját”.
Lóci után Lórival, Lelkes Lórival foglalkoztunk. Öt napos napi tervezőt készítettünk csoportmunkában. Igyekeztünk minden óráját igazán élvezetessé tenni és minden cselekvését a tízes szám köré fűzni. Majd a heti tervező három napjára a gyerekek is elkészítették menetrendjüket, étel terveiket, vízivásukat, tennivalójukat, hangulatukat. Kiegészítették a fontos emlékeztetőkkel és maguknak szánt megjegyzéssel is. A fontosabb eseményeket heti tervezőre is átültették.
Napi apró örömeiket körben állva asszociációs láncként is elmondták. A legizgalmasabbakból a „Kinél van a….” játékot is elkészítettük.
Előkészület a Boldogságóra munkafüzetből. Mindenki kapott egy fénymásolt lapot (örömforrások) és egyénileg kitöltötték a gyerekek. Utána következett a beszélgetés, milyen apró örömök vannak a mindennapjainkban. Azok a szavak kerültek fel a táblára, amit a legtöbben írtak. Közös munkával megszületett a vers. Vidámság és öröm költözött az osztályba. Ez az óra az együtt átélt, apró örömökről, vidám percekről, nevetésről szólt, amíg készültek a verssorok.
Előkészület a Boldogságóra munkafüzetből. Mindenki kapott egy fénymásolt lapot (örömforrások) és egyénileg kitöltötték a gyerekek. Utána következett a beszélgetés, milyen apró örömök vannak a mindennapjainkban. Azok a szavak kerültek fel a táblára, amit a legtöbben írtak. Közös munkával megszületett a vers. Vidámság és öröm költözött az osztályba. Ez az óra az együtt átélt, apró örömökről, vidám percekről, nevetésről szólt, amíg készültek a verssorok.
Apró örömök élvezete
Relaxációval kezdtük a márciusi boldogságórát. A feladat megbeszélése során a tanulók elmondták, hogy régebben átélt örömteli pillanatot idéztek maguk elé, ami mosolyt csalt az arcukra. A mozgásos feladattal, az arc izmainak mozgatásával és az öröm árnyalatainak megjelenítésével megalapoztuk az óra jó hangulatát. Ezután meghallgattuk és elénekeltük a hónap dalát. A hónap témájának ismertetése után összegyűjtöttük azokat az apró örömöket, melyeket az utóbbi napokban éltek meg a tanulók. A „Tizenkét hónap” című mese feldolgozása után rajzos formában jelenítették meg az évszakokhoz kapcsolható örömöket. Megoldották a keresztrejtvényt, az érzékszerveinkkel megtapasztalható örömforrásokat lerajzolták. Az „Apró örömök szigetén” azokat a dolgokat jelenítették meg, melyeket már átéltek. Kitalálták a szólások hiányzó szavait, írásban hálát adtak az érzékszerveiknek mindazokért a dolgokért, amik által örömteli pillanatokat élhetnek meg. Közösen elkészítették az osztály hetirendjét, melybe beleírták minden tanuló örömteli tevékenységét. A rajzolás az egyik fontos örömforrása az osztály diákjainak, amit ezen az órán több feladatban is megmutathattak. Az óra végén megfogalmazták, hogy ha észreveszik a körülöttük lévő apró örömöket is, boldogabbak lehetnek.
Kőbányai Széchenyi István Magyar-Német Két Tan. Nyelvű Általános Iskola
APRÓörömökDALA
Miután mindenki írt egy-két gondolatot az örömforrásokról, Éva néni 1dallá gyúrta.
Hogy minél többen legyünk a tervezett flashmob-nál több osztályban is megtanulták az APRÓörömökDALÁ-t.
Ezt követte a tornatermi „rögtönzés”.
Élveztük az együtténeklés ÖRÖMÉT.
Hálás vagyok Éva néninek és a gyerekeknek, hogy segítségükkel megvalósíthattuk a mi kis flashmobunkat. 😊, amolyan 4.bé módra…………..
Apró örömök élvezete
A hónap dalát hallgattuk az élet szépségeiről, ezekkel az apró csodákkal találkozunk mindennapi életünkben. Az érzékszerveinkkel fogjuk fel a világból az információkat. Ezeket sorra vettük, az öt érzékszervhez kapcsolódtak boldogságóránk tevékenységei. Ajándékot készítettünk, rétest sütöttünk, szép virágos rétet készítettünk papírból az osztállyal, mivel a tavasz közeledte nagy öröm. A csicsergő madarak, egy szép virág, egy finom étel és még sok apró kincs az életből, melyből szerencsére mindannyian részesülünk, csak észre kell vennünk! Az apró örömök valóban boldoggá tesznek, és ha felfigyelünk rájuk, kihat a mindennapjainkra, lelki világunkra, ezáltal a közösségre is, amelyben élünk. Erről beszélgettünk, és példákat gyűjtöttünk, kinek mi az, ami örömöt hoz az életébe. Ebben a hónapban tartottuk a tanévben szokásos, iskolai boldogság napunkat is, melynek keretében több témát is érintünk, és az egész nap a boldogságról szól, színes programokkal, vidám játékokkal. Nagyon jó hangulatban telt a nap gyerekek és tanárok örömére. A tavasz közeledte jó érzéssel tölt el minket, már nem kell sokáig várnunk rá.
Krafcsik Éva Gabriella
gyógypedagógus
A gyerekeknek nap elején bemutattam Boldog Dórát, aki bal lábbal kelt fel. Minden tanóra elején kicsit beszélgettünk az adott témáról: ki kelt már fel bal lábbal, mit jelent ez, ilyenkor mi segíthet, mik azok az apró örömök. A negyedik tanóra egészét Boldog Dóra felvidítására fordítottuk. Nem csak szépeket mondtunk neki, hanem sok-sok játékba bevontuk: hintáztunk, homokoztunk, csúszdáztunk.
A tanóra végén Boldog Dóra megmutatta a mosolyát, de nem csak ő lett vidám, hanem az osztály tanulói is.