Március havi témánk az „Apró örömök élvezete” volt. Beszélgettünk arról, hogy mi minden lehet a mindennapjainkban, ami pozitív örömet tud okozni számunkra. Mit tehetünk, ha kicsit dühösek vagyunk valamiért, hogyan tudjuk megvigasztalni, felvidítani egymást vagy akár saját magunkat. A gyerekek már elég jól meg tudják fogalmazni mi az, ami bántja őket, és azt is hogyan tudják magukat, vagy egymást felvidítani. A mindennapokban rengeteg apró, pici dolog van, ami nagy örömet tud okozni bárkinek. Például megérzünk egy jó illatot, egy ölelés, mosoly, napsütés, szabadlevegő, madárdal,…stb.
Apró örömök élvezete
Zakladna Skola s VJM Alapiskola Fülekpüspöki
Farkincagyűjtögető
Segédeszköz: farkincák
A játék menete: A gyerekek egy térben szétszóródva helyezkednek el, pl. páros lábon ugrálva az a cél, hogy minnél több farkincát gyűjtsenek egymástól. Ha valaki elvesztette a farkincáját, a tartalék farkinca kupacból elvehet egy másikat, ha teljesíti az adott feladatott, igy folytatódhat a további gyűjtögetése. A játék hosszát a pedagógus határozza meg. Az nyer, aki a legtöbb farkincát gyűjti.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
A 6. osztályosok a tavalyi jól sikerült „öröm cédulák” folytatásaként ebben a hónapban is összegyűjtötték és megosztották egymással pozitív érzéseiket. Lelkesen olvasták fel kis írásaikat, gondolataikat.
Ózdi József Attila Gimnázium, szakgimnázium és Kollégium
Az „Apró örömök” témát Bagdi Bella dalával kezdtük: Imádok élni. A dal szövegének és párosával kapott idézetek segítségével kellett kitalálni a gyerekeknek a témát, egyikük kitalálta, hogy az élet pillanatnyi, apró örömeiről lesz szó. Mindenki összegyűjtötte az utolsó 3 nap apró örömét, egyet felírtak egyszerre a táblára is, így lett egy „örömtáblánk”.Beszélgettünk örömet okozó tevékenységekről, a jelenben élés fontosságáról, a flow – élményről. Majd feladatokat oldottak meg a diákok, gyakorolták, hogyan lehet a rossznak tűnő dolgokban is meglátni a jót, az apró örömöt, azaz a boldogtalan útban a boldogat (tk.- feladat). Az óra végén örömmandalát készítettünk, közben újra meghallgattuk a nyitó dalt.
Részletesen beszélgettünk arról a gyerekekkel, hogy minek tudnának egy adott pillanatban örülni. A tél után legelőször a napsütés jutott eszükbe és mivel mi sokat megyünk a Berettyó partra sétálni, játszani, kirándulni, így az első melegebb napon kimentünk és őszinte átéléssel élveztük a napsugarakat, a meleget, a szabadságot.
A boldogság órán pedig meghallgattuk a hónap dalát az Apró örömök – Imádok élni-című dalt. Beszélgettünk, hogy ki minek örül a mai napban, azután az aktuális hétben kerestünk boldog perceket és vé
gül az adott hónapban. Ezeket az örömöket szív formába bele is írták le, majd elmesélték nekünk. A gyerekek meg voltak illetődve, mert volt olyan gyerek, aki igazán apró dolognak tudott örülni.
Mindennap keresünk a gyerekekkel valamit, aminek örülni lehet.
Napközben is keressük, minek lehet örülni, miben lelik örömüket a nap folyamán.
Szikszai György Református Általános Iskola
Miután sokat beszéltünk arról, hogy nem feltétlenül a nagy dolgok teszik örömtelivé a mindennapjainkat, felmerült a kérdés, hogy minek tudnának az adott pillanatban örülni a gyerekek. Mivel előzőleg napokig mellőznünk kellett a napsütést, ezért valaki bemondta, hogy jó lenne napozni. Így órán kimentünk, leültünk az iskola falának dőlve és őszinte átéléssel élvezték a napsugarakat.
Óra elején meghallgattuk a hónap dalát a : Apró örömök – Imádok élni-című dalt. Beszélgettünk, hogy ki minek örül a mai napban, azután az aktuális hétben kerestünk boldog perceket és vegül az adott hónapban. Ezeket az örömöket 3 szív formájában le is írták le, majd elmesélték egyenként a társaiknak. A gyerekek meg voltak lepve 1-1 osztálytársukon, mert volt olyan gyerek aki igazán apró dolognak tudott örülni és elcsodálkoztak rajta.
Mindennap keresünk a gyerekekkel valamit, aminek örülni lehet.
A reggeleket azzal kezdjük, hogyan ébredtek, minek örültek ébredéskor.
Napközben is keressük, minek lehet örülni, miben lelik örömüket a nap folyamán.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola
Március
Apró örömök élvezete
„Abban a pillanatban, amikor valaki figyelmet szentel valaminek, legyen az akár egy fűszál, a dolog maga rejtélyes, bámulatos, leírhatatlanul pompás világgá változik.”
(Henry Miller)
Mi jut eszedbe az idézetekről?
„Az élet mindig elbűvöl; annyi örömöt lehet találni a jelentéktelen dolgokban is.”
(Sara Crowe)
„Mindenik embernek a lelkében dal van,
És a saját lelkét hallja minden dalban,
És akinek szép a lelkében az ének,
Az hallja a mások énekét is szépnek.”
(Babits Mihály)
„Fölemelt karral álltam
az ég alatt és
teli volt a rét
csillaggal és katicabogárral”
(Radnóti Miklós)
Történet az apró örömök fontosságáról
Mit üzen számodra ez a történet?
A mindennapok tele vannak apró örömökkel. Az átlagembereknek a legegyszerűbb dolgok jelentik a legnagyobb örömet.
Pipáld ki, ami rád is igaz!
(Feladat megoldása)
Milyen örömforrásokat köszönhetsz az öt érzékszervednek?
Örömmandala készítése
Bevezetésként a gyerekekkel Vidám Manók Együttes Manó torna című dalra mozogtunk. Képeket nézegettünk a gyerekekkel és felidéztük az emlékeket, átbeszéltük, hogy mit gondolnak, vajon éppen azon a képen miért voltak boldogok. Aztán pedig Bogárbál című dalra Tapadós játékot játszottunk. A játék lényege az volt, hogy mikor megállt a zene, mondtam egy testrészt és azokat egymáshoz kellett érinteniük a pároknak. Később pedig szerencsesütit készítettünk a gyerekekkel.