Második félévben bejött az osztályzás. Azt vettem észre, sok kisgyerekben ez frusztrációt okoz. Ezért az apró örömök hónapját a tanulás örömeinek szenteltük.
Miért jó tanulni? Nem anyunak, apunak, a tanító néninek, hanem saját magamnak? Miért nem az számít igazán, adott nap hányasra sikerül a dolgozat?
Sok-sok beszélgetést követően kooperatív csoportmunkában, kerekasztal módszerrel véglegesítettük észrevételeinket.
Apró örömök élvezete
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A mindennapi apró örömök megélése fókuszban volt ebben a hónapban. Ezen felül a Boldogság Világnapját is megéltük, megéreztük az iskolásokkal közösen. Minden gyermek készített mosolygós smiley fejecskét, melynek már az elkészítése is sok örömteli pillanatot szerzett mindannyiunknak, mivel elmondtam a gyerekeknek mire készülünk. Lelkesen, izgatottan készültek a „nagy iskolásokkal” közös bulira. A tavaszias napsütésben a sportpályán megtartott villámcsődületen közel 300 gyermek énekelte Bagdi Bella Ha rám talál a boldogság című dalát, és ráadásként „Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek…kezdetű dalt is elénekeltük a hozzá tartozó játékos mozdulatokkal. Feltöltődve, vidáman dudorászva érkeztünk vissza az óvodába.
Apró örömök témában beszélgetünk. Kinek mik az apró örömei és ,hogy csoporton belül mik voltak. Mindennap megbeszéltük és varázsbabokat dobtunk egy üvegbe ami az örömeinket jelképezte.
Havi témánkat a napra forgó a napraforgó relaxációs gyakorlattal kezdtük. Szánk alig tudott ellazulni, annyira derült hangulat vette kezdetét rajtunk. Elénekeltük az „Imádok élni” című dalunkat melyet alig tudtunk abbahagyni, sodort magával az életszeretet érzése. Beszélgető körkeretén belül felidéztük az adott nap apró örömeit, melyek boldogsággal töltötték meg szíveinket. Minden gyermek tudott több örömpillanatot is felidézni, ami boldogsággal töltött el, mennyire megélik az élet adta boldog pillanatokat. Közösen lerajzoltuk „Örömkénket” és az érzékszerveit is megjelenítettük ,különböző örömforrásokkal alátámasztva. Tapogatós játékkal folytattuk a tevékenykedést,mindenki alaposan körbeírta az érzékelt tárgyakat,melyeket így könnyen kitudtak találni a csoporttársak. Megismerkedtünk az apró örömök jelével, és a feladatlapokat mindenki hazavitte, -családja körében megosztva a tapasztalataikat- szüleikkel,testvéreikkel együtt játékosan eltöltöttek egy párpercet. Zárás gyanánt nem maradhatott el a közös ének,tánc.
2023 márciusában boldogságórákon a gyerekekkel igyekeztünk olyan tevékenységeket kiválasztani, mellyel felfedezhetjük a mindennapi apró örömöket. Már a hónap dalának meghallgatása egy nagyon jó hangulatot adott az órának. A témakör kibontását Schmidt Károly Imre: Apró örömök című versének felolvasásával kezdtem meg, ezzel egy nagyon nyitott beszélgetés kezdődött meg. Megoldottuk a munkafüzetben a tesztet, pipálgatták a gyerekek, ami rájuk igaz. Nagyon sok olyan rejtett dologra bukkantak, amiről eddig nem is tudták, hogy ők ennek nap mint nap örülnek, boldoggá teszi őket. Mindenki gondolkodott, azon, hogy az 5 érzékszervünkkel milyen örömöket tapasztalhatunk meg. Ezután projektfeladatra invitáltam a gyermekeket. Elmeséltem nekik, hogy éppen kikötöttünk az „Apró örömök bolygóján” amit nekik kell megtervezniük. Ötleteltek, színeztek, közben dalt hallgattunk. Nagy öröm volt olvasni a gyerekek gondolatait: „mosolyt látni az emberek arcán”, „segíteni egy idegennek”, „kedvenc dalomra táncolni”, „családommal játszani”, „kirándulni”. Úgy gondolom, hogy az ilyenek miatt kell és szükség van a boldogságórára az intézményekben.
Márciusi témánk az apró örömök élvezete volt.
A márciusi téma az apró örömök élvezete. Lyubomirsky felhívja a figyelmet, hogy megtanulhatjuk proaktív hozzáállással is élvezni a pillanatokat: például tudatosan várakozni a pozitív élményekre, tudatosan kiemelni, kiterjeszteni és fenntartani az élvezetes pillanatokat, és szándékosan úgy visszaemlékezni ezekre az élményekre, hogy az érzések életre keljenek bennünk és megelevenedjen a belőlük származó élvezet.
A foglalkozásokon beszélgettünk arról, hogy miért fontos , hogy észrevegyük a mindennapok apró örömeit, hogy értékeljük életünkben az apró pozitív dolgokat. Megbeszéltük, hogy ki mikor érzett utoljára örömet,s ez milyen érzés volt. Majd gyűjtöttünk példát, kinek mi okozhat örömet a hétköznapokban. Próbáltuk tudatosan keresni napjainkban a szépet, a jót,a boldogító dolgokat.
1. A hónapot tudatos sétával indítottuk az iskolánk környékén. Feladat volt: Keress szép dolgokat és szólj! Pillanatok alatt meglátták a feladat értelmét, s csak úgy ragyogtak a gyermekarcok. „Mennyi, mennyi öröm mellett megyünk el naponta!” -állapították meg.
2. Majd kaptak direkt feldatlapot, amin apró dolgok voltak ,s ezeket kellet megtalálni a külvilágban-pl.bogár ,virág, napsugár,…. Már a feladat is hatalmas örömet jelentett a gyerekek számára.
3. 2 hétre gyakorló „kollega” érkezett hozzánk ,akivel hamar egy hullámhosszra kerültünk, s sok örömet, szép közös pillanatot éltünk át vele.
4. A hónap tele volt örömökkel ,hisz rengeteg versenyben bővelkedett, ahol csak úgy tartolták a gyerekek a szép helyezéseket. Ilyen volt pl a szavalóverseny, prózamondó verseny és a német nyelvű szavalóverseny. Izgultunk egymásért és osztoztunk egymás örömeibe, büszkék voltunk rájuk. A sok készülés, gyakorlás meghozta a boldogságot nekik.
5. Kiemelkedő rajz tehetségükkel sok örömet okoz az osztály minden egyes rajz órán és a termünk díszítésében. Nagy szeretettel és örömmel végzik minden egyes alkalommal ezeket a tevékenységeket, melyben valóban kiemelkedően tehetséges az osztály.
6. Márciusban kiemelkedő téma volt a magyarság ,a történelem, a szabadságharc, a hazaszeretet, Petőfi élete,… . Megtanultuk a Nemzeti dalt. S mint minden évben ,ellátogattunk a közeli emlékműhöz a kokárdánkkal és a lépcsőn büszkén elszavalták a verset a gyermekek. Nagyon jó érzés volt látni az örömüket és az összetartozást, a kialakított hagyományainkat, mely összeköt minket.
7. Az iskolánk könyvtárában a nemzeti ünnephez kapcsolódva egy nagyon jó hangulatú és sok tudást megosztó vetélkedőt szervezett nekünk Melinda, ami nagyon pozitív élmény volt mindannyiunknak.
8. A Víz Világnapja alkalmából –mint minden évben-idén is ellátogattunk a Soós Kutatóközpontba ,ahol fantasztikus és tartalmas délelőttött töltöttünk el. Volt kiállítás, állatsimogató, tudományos előadás és kísérletezés. Ezt a programot nagyon szeretjük, mindig nagyon színvonalas és igényes hosszú évek óta.
9. Idén is megünnepeltük a Boldogság Világnapját. A gyerekek szivecskés üzeneteket osztogattak egész nap az iskolában a diákoknak. Plakátot készítettünk a boldogságról. S mivel hivatalosan 5 éve vagyunk Boldog Iskola, készítettünk a gyerekekből egy ötös számot mutató képet emlékül.
10. Szófelhőt készítettünk a boldogságról.
11. Játékokat játszottunk, pl láncban mondtunk egymás után a szavakat, kinek mi okoz örömet,…
12. Nagy öröm volt számunkra a 100.ünnepi matekóra is, melyen játékos szabadulószobás feladatokat oldottunk meg.
13. A hónap végét egy fantasztikus iskolai táncverseny zárta, ahol a gyerekek nekünk táncoltak ,együtt izgultunk egymásért.
Mindezeket átgondolva látszik, mennyi közös, boldog élményt élünk át egy hónap alatt együtt ,ami közel hoz minket és közösséggé kovácsol. 4 év alatt egyre több, visszatérő dologgal találkozunk ,mely az osztályunk hagyományává vált. Tudatosan próbáljuk mindenben a pozitívat, az apró örömöt megtalálni ,s talán ez emeli ki a kis csapatom a többi közül ,a pozitív látásmód, a szeretet, a boldogság, az öröm tudatos keresése. Ez az érteme a boldogságóráknak ,melyet továbbra is nagyon hasznosnak tartok, mivel ezekre a gondolatokra muszáj időt szánni, s itt van mód rá, de megéri!!!!
Az apró örömök élvezete volt e havi boldogságóránk témája. A foglalkozásnak a „Látok, hallok, érzek” címet adva, az egészet az érzékszervek köré csoportosítva építettem fel. A tevékenységet ráhangolódásként dr. Bagdy Emőke : Kitárom a világom, mint egy virág, kinyílok gyakorlatával kezdtük, melyet nagy átéléssel végeztek a gyerekek. Érzékszerveinket sorra véve, különböző játékokkal próbáltuk ki őket. A Mi van a takaró alatt játék során ki kellett találni különböző tárgyakat tapintás útján. Szemüket becsukva, a fülüket „hegyezve”, más-más anyagú tárgyakat ütögettem egymáshoz és ezeket kellett felismerniük (papír, üveg, fa, fém). Aztán az ízekre gondolva egy körkérdésben mindenki mondott egy finom ételt, aminek az ízét is megmondta (pl. uborka-savanyú, ropi-sós stb.). Természetesen az édes íz volt a legnépszerűbb. Megbeszéltük, hogy minden nap, akár minden percben érhet minket a külvilágból olyan apró öröm, melyet szemünkkel, fülünkkel…érzékszerveinkkel felfogunk és ez boldoggá tesz minket. Akár egy ölelés, vagy egy mosoly is. Eztán arra kértem a gyerekeket, hogy rajzoljanak le egy dolgot, és tegyék ahhoz az érzékszervet ábrázoló képhez a szekrényen, ami miatt ez a dolog örömöt okoz nekik. Érdekes variációk születtek: pl. egy ló az egyik kislánynál a tapintáshoz került, mert szereti simogatni a lovakat, egy másiknál pedig a fülhöz, mert szereti a lovak hangját hallani. A tevékenység végén az udvarra menet előtt megbeszéltük, hogy keresni fogunk kint a természetben örömöt okozó dolgokat, melyeket megmutatunk egymásnak…
A hónap meséjét meghallgatva beszélgettünk a beszélgetőkörben: a kérdéseket felhasználva gyűjtöttük össze milyen érzékszervünkkel tudjuk érezni az illatokat, a színeket, a hangokat, az ízeket, a simogatást. Nagyon sok élményük volt a témában szerencsére kevés negatívval, de azokat is feldolgoztuk és megoldásokat kerestünk a kivédésükre a jövőre nézve, az eddig megismert technikák közül. A játékos feladathoz maguk rajzoltak érzékszerveket a minkafüzet alapján: szemet, fület, orrot, szájat, kezet a bőrérzékeléshez. Egy vállalkozó kislány körberajzolta Boldog Dórát is. A körvonalhoz a kérdések alapján hozzáillesztették az érzékszerveket: pl.:Mivel érzi Dóra a finom ebéd illatát? Nagyon élvezték a feladatot, az elkészült művön pedig jókat nevettek átérezve az örömöt, boldogságot.
A gyerekek koruknál fogva is örülnek az élet minden apró mozzanatának. Mivel az esőt is több okból szeretik, ezért ehhez készítettünk képet.