Egy kis masszázs.
Apró örömök élvezete
Zöld óvodások vagyunk, kiemelten fontos a környezeti nevelés óvodánkban, így az apró örömök témájához a vizet, a víz világnapját kapcsoltam.
A héten már beszéltünk a vízről, így felelevenítettük a víz körforgását. Elmeséltem nekik egy mesét, amiben a virágok kókadoztak, mert nem jutottak vízhez, és egy kis katica segített nekik. Ezután kaptak virágokat, amiket esőcseppekkel megöntözhettek, annyi esőcseppel, amennyit én tapsoltam, kopogtam. Megbeszéltük, hogy ha a nap kisüt, mi történik ezekkel a vízcseppekkel, majd ők is páracseppekké váltak és hatalmas felhővé duzzadtak. A felhők pedig úgy megduzzadtak, hogy hamarosan leesett az eső, így eljártuk az esőtáncot. Ezután átbeszéltük, milyen apró örömöknek tudtunk mi most itt örülni. A közös játék után asztalnál játszhattak puzzleval, társasjátékkal, illetve készíthettek képet a víz körforgásáról is.
Relaxációs gyakorlattal indítottuk az órát a youtube-ról. Majd A tizenkét hónap című népmesét néztük meg, amelynek a tanulsága az, hogy minden hónap csodás, az évszakoknak megvannak a maguk szépsége. Mindenki elmondta számára melyik a legkedvesebb.
Ezután csoportmunkában dolgoztak. Mégpedig olyan feladaton, hogy az egyes érzékszerveink milyen apróságokat tud megcsodálni a választott évszakban. 4 csapat 1-1 évszakot választott ki, először felírták, majd összefoglalták szóban.
Például a nyárra az alábbit írták:
Látás: naplemente szépsége
Hallás: madárcsicsergés
Tapintás: kutyus puha szőre
Ízlelés: fagylalt íze
Tudatosították, hogy ha kiélvezik az élet apró örömeit, akkor sokkal pozitívabban állnak a dolgokhoz.
Nagyon szeretem ezt a témát, mert szerintem nagyon közel áll a gyerekekhez, könnyen beilleszthető a mindennapi pedagógiai munkába. Lelkes, vidám kis csapat, akik tényleg tudnak örülni az apró dolgoknak is. Igyekeztem a hónap során én is többször felívni a figyelmüket azokra a dolgokra, amik boldogabbá teszik a mindennapjainkat. Törekedtünk arra, hogy apró örömöket szerezzünk egymásnak, megbeszéltük, hogy milyen jó érzés nekünk is, ha a másik örül. Az örömfára felkerültek az örömeiket jelző pillangók is.
Március hónapban apró örömök téma jegyében telt. A boldogság óra foglalkozást először a ráhangolódással kezdtük, meghallgattuk Bagdy Bella: Imádok élni c. dalát, majd Bezzeg Andrea: Újra együtt című meséjét báboztam el a gyerekeknek bábparaván mögül, ami nagyon tetszett mindannyiójuknak.
Kérték másnap is és még a foglalkozás utáni 3. napon is, hogy meséljem el újra.
A szereplőket a kezükbe adtam és ők is örömmel játszották el
A foglalkozás napján, a mesehallgatás után lefektettünk 1kislányt a szőnyegen elhelyezett csomagolópapírra, amelyen körberajzoltuk és megneveztük, megmutogattuk közösen “Natika” érzékszerveit, majd a gyerekek segítettek színessé varázsolni a csomagolópapírra rajzolt “Natika” ruháit színes papírdarabok felragasztásával.
A foglalkozás lezárásaként pedig gyönyörű virágokat illatoztunk meg és ültettünk el az udvarunk különböző szegleteiben, ezzel is apró örömöt lopva az elkövetkezendő napjainkba.
A Karácsony a szeretet ünnepe. Adni mindig jó, de ha magunk készítjük, az a legjobb.
Ebben a tanévben azt tűztük ki célul, hogy apróságok kitervelésével és megvalósításával lepjük meg egymást ebben a hónapban.Mivel a tanári elég meleg, ezért egy hideg limonádét készítettünk közösen meglepetésként. Nagyon örültek a kollégák.
A foglalkozást az örömök számbavételével kezdtük. Egy játékra hívtam a gyermekeket. A csoport egyik bátor jelentkezőjének körberajzoltuk testének körvonalát, majd kiegészítettük a végtagokkal, érzékszervekkel. Felsoroltuk, miért fontosak és nélkülözhetetlenek egyes tetsrészeink. Tükörben mindenki megnézte saját magát, és elmondta mi az, ami szép rajta. A végén csokoládéval jutalmaztuk magunkat, és otthoni feladatot is kitaláltunk. Egy apró örömmel kellett kedveskedni egyik családtagunknak. A tevékenység sikeres volt.
A projekt feldolgozása során sokféle kooperatív technikát alkalmaztam. Volt beszélgetőkör, párosmunka, csoportmunka, drámajáték és egyéni kézműves tevékenység.
A tavasz közeledte, a természet változása sok ötletet adott a körülöttünk lévő dolgok felfedezéséhez. A látvány, az illatok, tevékenységek, mint örömforrások észrevételéhez, átéléséhez millió lehetőség adódott a környezetünkben.
Készítettünk egy Szeretettortát, amelybe minden gyerek rajzolhatott, írhatott, olyan élményeket, amelyek örömet okoztak az életükben.
Örömsétára is elmentünk a közeli erdőben található kilátóhoz. Szempontsort vittünk magunkkal az örömet okozó dolgok felismeréséhez.
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
Veteményes kertünkbe ültettek a gyermekek.Nagy öröm volt,hogy mindenki eldugadhatta a hozott hagymat,magokat.És figyelemmel kisérheti annak fejlődését.
Minden gyermek örömmel segitkezett a virágok ültetesében amivel szebbé tesszük óvodánkat