„Apró örömök” témakörében az „örömre” koncentrálva különféle játékokat játszottunk kis óvodásainkkal. Beszélgető kör keretében (természetesen meghallgatva a dalt: Imádok élni a Jobb Veled a világ boldogság című albumról; majd bevarázsoltuk szívükbe a mesét… Boldog Dóra mondókával meghallgathatták a gyermekek az ide kapcsolódó mesét. Érzékszerveinket ábrázoló társasjátékot” Érzékelő örömök” készítettünk és éppen, amit kiforgattak annak függvényében fogalmazták meg a gyermekek mit éreznek, mi okoz nekik örömöt. A tevékenységeket mindig örömöleléssel zártuk.
Apró örömök élvezete
Az 5. és 6. osztályos gyerekekkel feladatlapon és interaktív feladatokkal dolgoztuk fel a témát. A 6. osztállyal tovább bővítettem a témakört, és a Digitális témahét keretén belül foglalkoztunk vele még 4 órán keresztül.
Az 5. és 6. osztályos gyerekekkel feladatlapon és interaktív feladatokkal dolgoztuk fel a témát. A 6. osztállyal tovább bővítettem a témakört, és a Digitális témahét keretén belül foglalkoztunk vele még 4 órán keresztül.
Márciusban, az „Apró örömök élvezete” hónapjában az volt a célunk, hogy megtanuljuk, hogyan kell felfigyelni a hétköznapok apró szépségeire, boldog pillanataira, meglátni a körülöttünk lévő dolgok pozitív értékeit, felfedezni a természet szépségeit. Célunk volt, hogy rájöjjünk, a kisebb élmények is mosolyt csalhatnak az arcunkra.
Az első Boldogságóránkon a témával kapcsolatos bevezető beszélgetés után eljátszottuk az „Apró örömök asszociációs lánc” játékot. Majd elmeséltem a gyerekeknek Lelkes Lóri meséjét. Ennek a segítségével tanulhattuk meg, hogyan kell felfigyelni az élet apró örömeire. Mi kis papírkorongokra smile-kat rajzoltunk. Ezek jelképezték osztályunk apró örömeit. Amikor valami jó történt velünk, felraktunk a táblára egy smile-t.
A hónapban a tavasz szépségének, a virágba boruló, megújuló természet csodájának a felfedezése is az örömforrások közé tartozott. Tavaszköszöntő dallamokat hallgattunk, verseket olvastunk, videókat néztünk. Képeket festettünk.
A Boldogság Világnapján Fűhajú Ferkót készítettünk. Mosolygós arca vidámságot csalt a gyerekek arcára is. Kíváncsian vártuk, mikor bújnak elő az elvetett kis fűmagjainkból a fűszálak, hogy legyen már frizurája Fűhajú Ferkónak.
A húsvétra készülve is folytattuk vetést, és tojáshéjakba is vetettünk magot, hogy asztaldíszt készítsünk belőlük.
Azt is „megtanultuk”, hogy az apró örömök észrevételéhez az érzékszerveinkre nagy szükség van. Csoportokat alkottunk, és elindultunk a közeli parkba, hogy az érzékszerveinket használva meghalljuk a tavasz hangjait, meglássuk a szépségeit, megszagoljuk a virágait… A csoportok le is rajzolták, milyen felfedezéseket tettek.
Egy másik Boldogságórán elmeséltem a gyerekeknek A tizenkét hónap meséjét. Beszélgettünk arról, kinek melyik a kedvenc hónapja, évszakja. Tanulóim lerajzolhatták az egyik évszakjukhoz kapcsolódó legkedvesebb emléküket. Így készítettük el „Az év örömforrásai” faliújságot.
A Víz Világnapja alkalmából kollégámmal egy szervezett programra vittük el a gyerekeket. A hónap legnagyobb élményét adta a számukra. Előadást hallgathattunk, ahol a víz védelmére hívták fel a gyerekek figyelmét. Kis állatokat simogathattunk, megismerkedhettünk az életmódjukkal.
Újra egy élménydús hónapot zártunk. Rájöhettünk egy idézet igazságára: „Olyan sok minden lesz szép, ha jobban megnézed”.
Kárpáti János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A márciusi hónapot egy kihívással kezdtük. Mindenki kapott 5 babszemet, ami egy-egy örömöt jelképezett. A gyerekeknek apró örömöket kellett felfedezni a napjaikban, akkor kerülhetett át egyik zsebből a másikba. Egy héten keresztül egy kicsit jobban figyeltünk arra, hogy az apró dolgoknak is tudjunk örülni. Nagyon tetszett a gyerekeknek az apró örömök a mozgásban feladat. Jókat kacagtunk a különböző mozdulatok, gesztusok bemutatásakor. Közösen készítettünk egy örömfát, amin az ágak az érzékszerveink, a virágok és levelek az örömeink voltak.
Márciusban a Katica kiscsoportban az örömre fókuszáltunk. Minden tevékenységbe úgy kezdtünk neki, hogy Boldog Dórával karöltve megbeszéltük, mi ebben a jó, örömteli, miért örülhetünk ennek. Megpróbáltuk a gyerekek figyelmét arra összpontosítani, hogy mennyire jó, amikor mások sikerének, boldog pillanatainak is tudunk örülni. Pl. ha a kispajtásunk elmondja a verset, vagy szülinapja van. Március 15.e kapcsán pedig a magyarság, a hovatartozása örömét próbáltuk átadni.
Az 1.a. osztály kiscsoportokban dolgozott a feladaton. Az élet apró örömei körül vesznek minket. Ezért nagyon sokféle ötlet, történet született.
Egy csoport meséjében a főszereplő a fociban találta meg az örömöt, mely később hivatásává vált.
Két csoport történetében is az iskolában találták meg a mesehősök az élet apró örömeit.
A harmadik csoport a természetben a szivárványon túl lelte meg ezeket az örömöket.
A negyedik csoport meséjében kicsiny lények szeretete , ami sokszor láthatatlan , segíti át a főhőst a nehézségeken.
A tizenkét hónap mesét feldolgoztuk. Elmentünk örömkereső sétára. Mandalát színeztünk az öröm színeivel.