A természet szépsége
Apró örömök élvezete
Mesét alkottunk közösen 3 próbatétel köré fonva. Apró örömök asszociációs láncot alkottunk. Relaxáltunk.
Téged mi tesz boldoggá, ha szomorúan indul a nap? – hangzott el a kérdés az Apró örömök élvezete
hónapjának egyik reggelén.
A hétindító osztályfőnöki óra beszélgetéssel, rendszerint hasonló kérdések megvitatásával kezdődött.
A hónap témája ontotta a megoldásra váró problémákat, ötleteink, javaslataink is sokrétűek voltak.
Tanulóim kamasz fiúk, akik vágynak a szeretetre, az odafigyelésre, az apró figyelmességre.
Rendszerint azokra, amik érzelmi világukat felvillanyozza, kielégíti; egy ölelés, egy mosoly, kedves
szavak, finomságok, zene, szórakozás és nem utolsó sorban a lányokhoz fűződő kapcsolataik. Ez adta
alapját feldolgozandó témáinknak.
Időnként azonban nem árt a dolgokat más megközelítésből is szemlélni. Ezekhez igazítva a hónap
témáját osztályfőnöki óráink keretében a tavaszvárásra, érzékszerveinkkel tapasztalható apró
örömökre, valamint a belőlünk áradó kedvesség ajándékozással történő kifejezésére helyeztük.
Elsőként a természet ébredését figyeltük meg: hogyan borulnak virágba a fák, csicseregnek a
madarak, milyen színekben pompáznak a virágok és a fák.
– A meleget, vidámságot hozó tavasztündér megalkotásával készültünk az új évszak beköszöntére.
– Tavaszköszöntő üdvözlőlapot készítettünk.
– Beszéltünk a természet átalakulásáról, amelyet a szivárvány színeiben pompázó hernyó, és az
abból létrejövő pillangó megalkotása szimbolizált.
Tanulóim számára az érzékszerveink által tapasztalható dolgok a leginkább értelmezhetőek. Számba
véve érzékszerveinket, felidéztünk és figyelmünket kiterjesztettünk azokra a dolgokra, amelyek jó
érzéssel töltenek el bennünket.
– Finomságokat készítettünk és kóstoltunk, gyümölcsöt és süteményeket, illatoztuk a tavasz első
virágait, hallgattuk a madarak énekét, valamint mindezeket összefoglalva Kahoot interaktív
feladatot készítettünk közösen, megoldásával egyaránt biztosítva ezzel a játék és a siker örömét.
A természet csodái körbe vesznek minket, de sokszor elmegyünk mellettük.
– Becsuktuk szemünket, hallgattuk, a nyitott ablakon át beszűrődő hangokat, a langyos szellőt,
amely megérintette bőrünket, majd felidéztük azokat az érzelmeket, amelyeket a tavasz, a
természet ébredése keltett bennünk. Azután ezeket az érzelmeket, hangulati elemeket vezették
papírra tanítványaim.
– A napsugarak köszöntésére pedig napórát készítettünk.
Az igazi boldogság az, ha mások számára is örömöt tudunk okozni. 11. osztályosok lévén úgy
döntöttünk, hogy ajándékkal lepjük meg a ballagó 12. osztályosokat. Elhatározásunkat tett követte,
textilbabát készítettünk, melyet átható illatú levendulával töltöttünk meg.
A Boldogságórák külön figyelmet kapnak mindennapjainkban. A hónap témáira hangolódva
figyelmünk rendszerint olyan dolgokra terelődik, amelyeket hajlamosak vagyunk figyelmen kívül
hagyni. A szakmai segítség és az átgondolt tervezés mellett azonban több figyelmet kapnak az élet
apró dolgai, a korosztályokat érintő érzelmek és problémák feldolgozása a tematika által
élményszerű.
(Nagy Ibolya Andrea, pedagógus)
MSZC Gépészeti Szakközépiskolája
Természetesen az apró örömök élvezetének boldogságfokozó hatásainak megbeszélésével kezdtünk. Láttuk, hogy mennyi dolgot veszünk természetesnek, ami nem az, vagy észre sem veszünk olyan dolgokat, amik mellett meg kellene állnunk. Mit tanulhatunk a gyerekektől? Ezzel kapcsolatban videót néztünk, valamint mennyire örülhet egy örökbefogadott 15 éves fiú élete első szülinapi tortájának. Csoportokban összegyűjtötték a 4 évszak apró örömeit a diákok. Át kell hangolni az agyunkat a manapság annyira jellemző panaszkodás helyett. Mottó: „Az élet mindig elbűvöl; annyi örömet lehet találni a jelentéktelen dolgokban is!” Sara Crowe
Nálunk mindig nagy boldogság, ha valakinek szülinapja, vagy névnapja van. Ilyenkor az ünnepelt, mindig hoz egy kis finomságot a többieknek, egy falatnyi boldogságot csempészve a szürke hétköznapokba.
„Tartsd a tenyeredben a végtelent!”” /William Blake/ és Egy homokszemben lásd meg a világot, egy vadvirágban a fénylő eget, egy órában az örökkévalóságot!” magyarázata.
Közös öröm megfogalmazása és lejegyzése.
Történet az apró örömök fontosságáról: Tudni kell megállni történet tanulságának megfogalmazása közösen. Apró örömök szigete /rajzkészítés/. Örömforrások megfogalmazása együtt /rajzkészítés/. Pipáld ki, ami rád igaz! páros munka.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Relaxációval kezdtük a foglalkozást. A gyerekek felidéztek magukban egy számukra boldog élményt, elmesélték társaiknak, számukra mi okoz örömöt, majd le is rajzolták egy kedves élményüket. Vidám arckifejezéseket is megjelenítettek. Meghallgattuk Lelkes Lóri történetét, majd mi is képzeletbeli babokat pakolgattunk a zsebünkben.
Húsvét közeledtével szerettem volna valami kis játékos, örömteli foglalkozást tartani a gyerekeknek. A hónapban sokat beszéltünk arról, mennyi minden okozhat örömöt is számunkra. A családunk, barátaink, mind örömteli pillanatok okozói lehetnek. Nem kivétel ez alól az osztálytársunk vagy a tanítónk sem.
Húsvét előtti alkalmunkon tojásvadászatot rendeztem, illetve egy kézműves foglalkozást is, amiről távozva egy kis meglepetést is kaptak a gyerekek.