Március az apró örömök hónapja. Csoportunkban vegyes életkorú gyermekek járnak, a kicsiknek még elég nehéz volt megfogalmazni, hogy hogyan tudnak apró örömöket szerezni egymásnak, nekik el kellett magyarázni, hogy egy mosoly, egy ölelés a társunktól, valamint egy egymásnak adott rajz is az apró örömök közé tartozik. A nagyobbak, már sokféle dolgot tudtak e témában felsorolni. Ennek alapján megbeszéltük, hogy egy nap mennyi apró öröm megéléséhez tudjuk társainkat juttatni. A nagyobbak Boldog Dórának készítettek egy egy alkotást, amivel fel tudták vidítani egy borongós, felhős napon.
Apró örömök élvezete
A témánk a március 15.-hez kapcsolódott. A hét folyamán nyílt napot tartottunk a szülőknek, ami nagy örömet okozott a gyerekeknek. Itt mindenki készíthetett egy zászlót, amit másnak buszra szállva elvittünk városunk Március 15.-i emlékhelyéhez. Többen ekkor ültek először buszon, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. Voltak, akik szüleikkel elmentek és megnézték a kitűzött zászlóinkat.
Az apró örömök élvezete volt az új boldogság témánk. Sokat beszélgettünk a héten a gyerekekkel az életünkben, a környezetünkben lévő apró örömökről, amiért hálásak lehetünk. Törekedtem arra, hogy tudatosabban tudják észrevenni a körülöttük lévő jó dolgokat, az élet szépségeit. A gyerekek megfogalmazhatták az életükben lévő örömöket, boldogságfokozó érzéseket. Játékosan beszélgettünk az érzékszerveinkről, és a hozzá kapcsolódó apró örömökről, majd ezeket csoportosíthattuk egy közös alkotás során. Úgy érzem, a csoport nagyon nyitott volt minden eddigi boldogságórás tevékenységre, sokat erősödött a gyerekek társas kapcsolata, egymáshoz való nyitottsága, elfogadása.
APRÓ ÖRÖMÖK ÉLVEZETE
6-10 évesek részére
Idő Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
3’ Relaxációs gyakorlat „Puha meleg, felengedek, meleg vagyok, elolvadok”
Boldogságóra könyv 6-10 éveseknek, 34. oldal csoport munka Álljunk körbe és csináljuk, amit mondok. Szorosan öleld át két kezeddel a mellkasodat és képzeld el, hogy ölelő karodon belül a tested olyan, mint egy fészek… Óvd meg ezt a meleget, hajolj előre, érezd ahogy ez a jó kis meleg átsugárzik az egész testeden, … ha jégből volnál, most elolvadnál, … most engedd a jó kis meleget a karodban, öledben, mellkasodban átélni… közben gondolj a mondókára és mondd magadban: „Puha meleg, felengedek, meleg vagyok elolvadok”
3’ „Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok… kitárom a világom” Boldogságóra könyv 6-10 éveseknek, 34. oldal csoport munka Érezd ahogy kinyílsz, mint egy bimbóból a virág, mint egy tulipán (lányoknál), vagy mint kis felfedező (fiúknál), aki távcsövével észrevette, hogy soha nem látott tájakra jutott, ő a felfedező.
5’ A téma bevezetése Örömleltár készítése csoport munka Üljünk körbe! Készítsünk egy örömleltárt! Mindenki mondja el, hogy minek örült ma! Vagy, ha ma még nem okozott örömet semmi, akkor általában mi az, ami örömet szerez neked!
5’ A téma feldolgozása Boldogságóra munkafüzet 110-111. oldala alapján az érzékszervek és örömök összekapcsolása egyéni munka Az apró örömök észrevételéhez és élvezetéhez szükségünk van az érzékszerveinkre. Melyik érzékszervünkkel tudjuk megtapasztalni a következő kellemes dolgokat? Kösd össze a szövegeket és rajzokat!
20’ Gyakorlás Örömke készítése a Boldogságórakönyv 3-6 éveseknek 160. oldala alapján csoport munka Szeretnék kérni egy önként jelentkezőt, akit körbe rajzolhatunk ezen a nagy papírlapon! Ő lesz Örömke! Találjuk ki, hogy mire van szüksége, hogy jól érezze magát. (szem, száj, fül, orr, kéz)
Miután ezt megoldottuk, most keressünk olyan dolgokat, amelyek ezekhez köthetők! Pl: száj- csokoládé, orr-anya illata
4’ A téma lezárása Bagdi Bella Imádok élni c. dalának meghallgatása zenehallgatás Hallgassuk meg Bagdi Bella Imádok élni c. dalát!
5’ A Boldogságóra könyv 6-10 éveseknek, 165. oldala alapján meditáció Mindenki helyezkedjen el kényelmesen, ahogy jól esik! Kezdjük el az örömmeditációt!
(A Boldogságóra könyv 165. oldalának felolvasása)
Manócskáimmal kihasználtuk a lehetőséget a szabadidőben egy új játék megtanulására. Mivel szeretnek játszani, igazi örömforrás volt nekik. Közben a bizalom és az összetartozás érzését is erősítettük egymásban. Igazi jó móka kerekedett ki belőle. Sokáig emlegettük és a legjobb ebben, hogy csak egy sál és pár dobókocka kell a fergeteges hangulathoz! 😊
A csoportok közösen szőttek egy mesét, amelyben a nagyon szerényen élő főhős 3 olyan próbatételen megy keresztül, amik az apró örömök élvezetét tanítják meg neki. A mesét szövegesen elkészítették a tanulók és illusztrációként le is rajzolták.
Újra együtt című mese került bemutatásra a gyerekeknek, ami után az esetleges apró örömök érzékszervek szerinti csoportosítására került sor, szóban képkártyákkal majd pedig feladatlapon egészithették ki a gyerekek tetszés szerint , hogy számukra milyen dolgok szereznek örömöt.
A boldogság üvegét is kitöltöttük a gyerekek számára aktualis örömök bejegzzésével.
Újra együtt című mese került bemutatásra a gyerekeknek, ami után az esetleges apró örömök érzékszervek szerinti csoportosítására került sor, szóban képkártyákkal majd pedig feladatlapon egészithették ki a gyerekek tetszés szerint , hogy számukra milyen dolgok szereznek örömöt.
A boldogság üvegét is kitöltöttük a gyerekek számára aktualis örömök bejegzzésével.
Az apró örömök élvezete boldogságórát az erkölcsi nevelés vagy az önismeret és a társas kultúra fejlesztése, illetve a testi és lelki egészségre nevelés KNOAP feladathoz sorolhatjuk például.
Kértem előzetes feladatként, hogy keressenek olyan fotót, ami kifejez egy apró örömöt az életükben, és hálónként készítsenek belőle egy képösszeállítást.
A foglalkozás első felében megkértem őket, hogy mindenki meséljen a saját képéről, milyen történet kapcsolódik hozzá, miért kedves pillanat számára. Ahogy a képeken is látszik a házi kedvencek vitték a prímet, de a közösen eltöltött pillanatok kistestvérekkel, barátokkal is előkerültek, a szerelem, a hit, valamit a természet, a hobbik, olvasás. Sok vicces vagy kedves történetet hallottunk, így arra a kérdésre, hogy jó volt-e felidézni a pillanatokat, egyértelmű igen volt a válasz.
Megkérdeztem, hogy akkor miért fontos, hogy odafigyeljünk ezekre a pillanatokra. Elmondták, hogy azért, mert ezek feltöltenek minket, ha rossz is a kedvünk, ezeket felidézve vidámabbak leszünk. Kérdeztem, hogy csak akkor fontosak ezek az élmények, ha visszagondolunk rájuk, vagy a megélés pillanatában is. Erre a válasz az volt, hogy a legjobb akkor, amikor átéljük, de felidézni is jó.
Mit kell tennünk, hogy minél több ilyen pillanatot megéljünk? Megállni a teendőink közben, és rácsodálkozni a pillanat adta szépségre, örömre. Meg kell próbálni tudatosan erre figyelni – mondták.
Ezután elvégeztük Az örömhöz kapcsolódó érzések gyakorlatot, ez is számos esetben derültségre adott okot. Megállapították, hogy némely ezek közül nagyon hasonló, nehéz kifejezni mimikával a különbséget köztük. Arra a kérdésre adott válaszokban, hogy melyikbe volt a legjobb belehelyezkedni? A büszkeség, a szeretettség és az elégedettség nyert. Az ábrándozást, a szerelmet szokták leggyakrabban érzeni, és a jóllakottságot (kollégisták), elégedettséget, kipihentséget ritkábban. Hogyan tudnád még többször érezni ezeket, mit tehetsz értük te magad magadért, vagy te másokért? A válaszuk: ha tanulószoba helyett lehetne aludni, kellene egy jó pasi, több önbizalom, megbecsülni a barátokat, a családtagokat, törődni az egészségünkkel.
Végül az Apró Örömök Storyboard feladatot oldották meg közösen. A történet az előző feladat érzései közül leginkább a szerelmet, annak felfedezését jeleníti meg. Illetve egy új játéklehetőséget, kifejezési eszközt, amit nagy örömmel használtak.