Az apró örömökre fókuszálást egy bevezető beszélgetéssel kezdtük: tegnap és ma milyen örömet éltek át, példám alapján könnyen tudtak kapcsolódni a beszélgetéshez.
Az óra folytatása körforgásban zajlott, öt csapattal, mindenki kipróbálhatta az általam hozott játékokat: kézzel készített memóriajáték, puzzle, kézzel készített kukacépítő játék, formatapogató.
A dolgos hétköznapokban jó érzés volt kikapcsolódni, az élet apró örömeire figyelni és átélni.
Köszönöm a kolléganő segítségét és gyerekek aktivitását!
Apró örömök élvezete
Apró örömökre fókuszálni a mindennapok zavaros világában nem könnyű feladat. A lányok először kitöltötték a munkafüzet egyik feladatát, mely segített arra fókuszáltatni, hogy mit is jelent az apró öröm. Jó vált látni, ahogy beleélték magukat az adott helyzetbe, ezáltal könnyen eldöntötték, hogy számukra apró örömet jelent az a dolog vagy sem. Eddig többen bele sem gondoltak, hogy ezeknek a pillanatoknak jelentősége van. Ezek után már tudják, hogy igen…
Ezt követően az előkészített, formára vágott zsugorfóliákból választottak és alkoholos filccel feliratot készítettek rá, mintát másoltak – ki mit szeretett volna. Amikor elkészültek kisütöttük a csoportjuk sütőjében, majd szerelőkarikát tettünk rá és bőr zsinórra helyeztük – nyakláncok készültek.
Egy másik alkalommal Hágen Zsuzsa táncműhelyében jártunk a mozgás és dráma elemeivel fókuszáltunk a pozitív érzések átélésére – mint apró öröm egyik megjelenési formájára.
Köszönöm a kollégák aktivitását, lelkesedését és a gyerekekkel közösen megélt apró örömeink azonosításának bővítési lehetőségét!
A hónap dalát és a hónap feladatát is élvezettel végezték a gyerekek. Elsőre nehezen választottak, hogy melyik legyen, de végülis egyöntetűen a történetírást választották. Az adott volt a csoportoknak, hogy egy kisfiú legyen a főszereplő, de hogy azon belül az apró örömöket hogyan fűzzék egy történetté, némi segítség kellett hozzá. Viszont a beszélgetés kezdeményezése után egyből jöttek a jobbnál jobb ötletek. A kezdeti nehézség után gyorsan hagytam is a csapatokat kibontakozni. Aranyosan tudtak együttműködni és folyamatosan jöttek rá, hogy mi minden lehet az élet apró öröme amit a kisfiúnak át is tudnak adni. Meg is született 1-2 jó történet. Volt, aki a saját örömét tette hozzá, amit saját maga tapasztalt meg. Olyannyira lelkesen készítették a történeteket a gyerekek, hogy még a szünetüket is képesek voltak beáldozni, csak hogy a feladattal készen legyen. Örülök nekik, hogy ilyen jó örömöt tudtam okozni a feladat elvégzésével nekik, és ennyi jó alkotás, ötlet született mosollyal, boldogsággal, nevetéssel fűszerezve. Köszönjük ezt a hónapot is. Várjuk a folytatást.
A hónap dalát és a hónap feladatát is élvezettel végezték a gyerekek. Elsőre nehezen választottak, hogy melyik legyen, de végülis egyöntetűen a történetírást választották. Az adott volt a csoportoknak, hogy egy kisfiú legyen a főszereplő, de hogy azon belül az apró örömöket hogyan fűzzék egy történetté, némi segítség kellett hozzá. Viszont a beszélgetés kezdeményezése után egyből jöttek a jobbnál jobb ötletek. A kezdeti nehézség után gyorsan hagytam is a csapatokat kibontakozni. Aranyosan tudtak együttműködni és folyamatosan jöttek rá, hogy mi minden lehet az élet apró öröme amit a kisfiúnak át is tudnak adni. Meg is született 1-2 jó történet. Volt, aki a saját örömét tette hozzá, amit saját maga tapasztalt meg. Olyannyira lelkesen készítették a történeteket a gyerekek, hogy még a szünetüket is képesek voltak beáldozni, csak hogy a feladattal készen legyen. Örülök nekik, hogy ilyen jó örömöt tudtam okozni a feladat elvégzésével nekik, és ennyi jó alkotás, ötlet született mosollyal, boldogsággal, nevetéssel fűszerezve. Köszönjük ezt a hónapot is. Várjuk a folytatást.
A hónap dalát és a hónap feladatát is élvezettel végezték a gyerekek. Elsőre nehezen választottak, hogy melyik legyen, de végülis egyöntetűen a történetírást választották. Az adott volt a csoportoknak, hogy egy kisfiú legyen a főszereplő, de hogy azon belül az apró örömöket hogyan fűzzék egy történetté, némi segítség kellett hozzá. Viszont a beszélgetés kezdeményezése után egyből jöttek a jobbnál jobb ötletek. A kezdeti nehézség után gyorsan hagytam is a csapatokat kibontakozni. Aranyosan tudtak együttműködni és folyamatosan jöttek rá, hogy mi minden lehet az élet apró öröme amit a kisfiúnak át is tudnak adni. Meg is született 1-2 jó történet. Volt, aki a saját örömét tette hozzá, amit saját maga tapasztalt meg. Olyannyira lelkesen készítették a történeteket a gyerekek, hogy még a szünetüket is képesek voltak beáldozni, csak hogy a feladattal készen legyen. Örülök nekik, hogy ilyen jó örömöt tudtam okozni a feladat elvégzésével nekik, és ennyi jó alkotás, ötlet született mosollyal, boldogsággal, nevetéssel fűszerezve. Köszönjük ezt a hónapot is. Várjuk a folytatást.
A hónap dalát és a hónap feladatát is élvezettel végezték a gyerekek. Elsőre nehezen választottak, hogy melyik legyen, de végülis egyöntetűen a történetírást választották. Az adott volt a csoportoknak, hogy egy kisfiú legyen a főszereplő, de hogy azon belül az apró örömöket hogyan fűzzék egy történetté, némi segítség kellett hozzá. Viszont a beszélgetés kezdeményezése után egyből jöttek a jobbnál jobb ötletek. A kezdeti nehézség után gyorsan hagytam is a csapatokat kibontakozni. Aranyosan tudtak együttműködni és folyamatosan jöttek rá, hogy mi minden lehet az élet apró öröme amit a kisfiúnak át is tudnak adni. Meg is született 1-2 jó történet. Volt, aki a saját örömét tette hozzá, amit saját maga tapasztalt meg. Olyannyira lelkesen készítették a történeteket a gyerekek, hogy még a szünetüket is képesek voltak beáldozni, csak hogy a feladattal készen legyen. Örülök nekik, hogy ilyen jó örömöt tudtam okozni a feladat elvégzésével nekik, és ennyi jó alkotás, ötlet született mosollyal, boldogsággal, nevetéssel fűszerezve. Köszönjük ezt a hónapot is. Várjuk a folytatást.
Ismét több gyermek volt beteg.
Jóságos manók játékban mindenki felírta a jelét egy lapra, majd húztak egyet. Próbált valami jót tenni a kihúzott társával. Majd pár nap múlva beszéltünk ki mit cselekedett.
Sokféle feladatot biztosítottam a gyerekeknek.
Örömmel oldották meg, majd vitték haza.
Jutalom se maradt el.
Megnéztük az év folyamán készített fényképeket. Beszélgettünk arról kinek mi okozott örömet, vajon miért mosolygott a fotón? Mikor érzi magát a nap folyamán a legjobban?
Igyekeztünk mindenki számára valami apró meglepetéssel készülni. ( Készítettünk apró sütit kekszből, sógyurmából zöldséget, gyümölcsöt a lányoknak, az egyik kislányunknak kölnit, teáztunk együtt, mint a nagyok, mindennap elővettük a mesebőröndöt, amelyben kedvenc meséik bújtak meg. A fiúknak alagutat készítettünk az autópályához, az egyik kiscsoportosunk kedvéért lisztgyurmából és tésztából süniket készítettünk újra.
A gyerekek élvezték a hetet, a közösségünkben a hangulat egyre bensőségesebb.
Apró örömök élvezete
A mindennapok során próbálunk minél több, olyan helyzeteket teremteni a gyermekek számára, amely által átérzik az öröm boldogságfokozó erejét.
A foglalkozást a „Meglengetem a karom, pedig alig akarom”, és az „Az én hangom” relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd meghallgattuk Bagdi Bella: Imádok élni dalát. A dal hallgatása közben, játékos mozdulatokat végeztünk. Majd a gyermekekkel körben állva, kézen fogva énekeltünk. Ezután közös, a csoportról készült képeket nézegetve, felelevenítettük a közös élményeinket, amit torta evéssel „koronáztunk”. Beszélgettünk arról, hogy miért voltunk boldogok, miért mosolygunk a képeken, hogyan fejezzük ki, ha örülünk valaminek, az arcunkon miből derül ki, hogy örülünk. A csengettyűvel meséhez hívtam a gyermekeket, mondókáztunk, majd elmeséltem „Bezzeg Andrea: Újra együtt!” című meséjét. A mese után tükör előtt játszottunk érzékelő játékot. A tükör előtt megérintettük, megneveztük az érzékszerveinket, majd lerajzoltuk és beragasztottuk az érzékszerveink mellé, hogy mi okoz számunkra örömöt. Beszélgetés során kiderült számunkra, hogy több gyermek az óvodánkban érzi a legjobban magát: „Akkor vagyok a legboldogabb, amikor itt játszok!” Az apró örömök jelét kiszíneztük, majd felragasztottuk a boldogsághoz vezető lépcsőre. Végül meghallgattuk „Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem” című dalát, közben megöleltük egymást, és örömtáncot jártunk.
7. Apró örömök élvezete – március
– Téma bevezetése, relaxáció: „Égig érő fa vagyok”
– Gyerekdal: „Imádok élni”
– Téma feldolgozása: Mosolygós képek nézegetése okos TV-re vetítve, beszélgetőkör: Miért voltál boldog a képen? Mi tesz mosolygóssá?
Mese: Újra együtt!, Mi van a kalap alatt?- tapogatós játék
– Téma lezárása: Táncolás a barátokkal az „Imádok élni” c. dalra
– Téma továbbadása: Ölelőkör, örömölelés az egész óvoda bevonásával
Reflexió: A gyermekcsoport egyre ügyesebben végzi a relaxációs gyakorlatokat és nagy örömmel táncolnak párban vagy nagyobb csapatban a Boldogságóra zenéire. A zenék és a mozgás vidámságot, örömöt hoznak a mindennapjainkba. Az IKT eszköz bevonásával sok fényképet megtekintettünk a gyermekekről. Ügyesen idézték fel a boldog pillanataikat, életkoruknak megfelelően fogalmazták meg emlékeiket. Az érzékelős játék nagyon izgalmas volt mindenki számára. A mese segített a téma feldolgozásában, ezért többször is elmeséltem a gyermekeknek. Az ölelőkört az óvoda udvarán valósítottuk meg, egy nagy körben állva mindenkihez eljutott az ölelés, majd továbbadta a mellette állónak. Ez is erősítette óvodás gyermekeink összetartozás érzését.