A hónap során elvégzett feladatok:
Március az egyik legkedvesebb boldogságórás hónapunk. Egyre többet süt a nap, melegedik az idő, kibújnak a virágok, rügyeznek a fák, csiripelnek a madarak, egyre könnyebb felfedezni a természet adta apró örömöket, szépségeket. Erre folyamatosan edzük magunkat, hiszen a boldogság érzése legegyszerűbben a ”piciségek” felfedezésében és értékelésében rejlik. Nem a drága ajándékok, juttatások, hanem a környezetünkben fellelhető természeti szépségek adnak elsősorban „örömködésre” okot. Emiatt választottuk mottónak Robert Brault gondolatait: “Élvezd a kis dolgokat! Egy nap vissza fogsz tekinteni, és rájössz, hogy azok voltak a nagy dolgok.” Az idézetet kinyomtattam nagyméretű betűkkel, köré pedig a gyerekek szív alakú papírlapra rajzolt alkotásai kerültek, amik az apró örömeikről, boldogságos pillanataikról, álmaikról, vágyaikról tanúskodtak.
Kipróbáltuk a „Jelenlét közösen” című légzőgyakorlatot is, ahol a tudatos jelenlétet, az egymásra való odafigyelést, az összhang megteremtését gyakoroltuk. A gyerekek közben, a hátukat ülő helyzetben egymásnak támasztva megtapasztalták a társuk által nyújtott biztonságérzetet, össze tudták hangolni légzésük ritmusát, teljesen koncentráltak egymásra és a feladatra. Többen számoltak be arról, hogy érezték és szinte hallották a partnerük által nekik küldött jókívánságokat, kedves üzeneteket a relaxáció végén.
Március hónap világnapjairól is beszélgettünk. Március 8-án több kisfiú is hozott kedves meglepetést a lánykáknak és a tanító néniknek is. Ennek kapcsán megbeszéltük, hogy a nők iránti tiszteletet minden nap gyakorolni kell, kedvességgel, odafigyeléssel, egyszerű udvariassággal, szeretettel. Az anyagok újra hasznosítását az „Újrahasznosítási világnap” alkalmából úgy valósítottuk meg, hogy az előző évi, kissé „megroggyant” krepp-papír dekorációból készítettünk újat, mégpedig összegyűrt „gyurmicok”-ból kokárdákat alkottunk, amik a folyosó falára kerültek fel. A „Boldogság világnapjára” a 4. osztályosok készítettek csodás ablakdíszt, ahol egy nagy öntözőkannából rengeteg szívecskét locsoltak az ablakban nyíló, szintén általuk készített papírvirágokra. A kisebbekkel a „Víz világnapjára” hívtuk fel a figyelmet keresztrejtvénnyel, vidám esőcseppek készítésével, amik a táblán alkottak egységes tablóképet.
Nagyon sok apró örömöt leltünk a tavaszi dekorációk készítésében is, amiket nemzeti színben kezdtünk el Március 15-re hangolódva. Készültek zászlók, filigránok, madarak, kokárdák, ablakdíszek. Fő feladatunknak azonban az „Örömvirágok” mandalájának elkészítését választottuk. Zöldre festett hurkapálcikákra méretarányosan színes tulipánfejeket ragasztottunk a leveleikkel együtt, majd körkörösen egymás mellé sorakoztattuk őket a szőnyegen. Miután a mandaláról fotó készült, a tulipánokat a folyosó ablakaiban álló virágcserepek földjébe tűztük, amivel derűs, friss, tavaszi hangulatot teremtettünk magunknak.
Nem apró, hanem hatalmas öröm volt számunkra, hogy Március 15-re mi készítettük az ünnepi műsort, erről már az előző havi beszámolókban is írtam. Fegyelmezett magatartással, szép beszéddel, közös énekléssel és ügyesen betanult koreográfiákkal szerepeltek a gyerekek, aminek eredménye a közönség általi elismerés lett. Büszke vagyok a gyerekek teljesítményére, megkapták jutalmukat, dicséretüket, amivel az önbizalmuk és az önértékelésük még inkább kiteljesedhet.
A szokásos „Örömkereső sétánkat” is megvalósítottuk. A séta során az volt a feladat, hogy mindenki keressen olyan apróságokat, amelyek boldogság-érzetet keltenek benne és osszák meg azt a többiekkel is. Ezek a következők voltak: napsütés, felhők, madarak, lepkék, bogarak, kavicsok, csigaház, virágok, rügyező fák, kispatak, virágzó bokrok. Közösen élveztük a tavasz által egyszerűen látható és érezhető csodákat környezetünkben. Megbeszéltük, hogy a természet gyógyító erejű, bátran és lelkesen keljünk útra, ha valami nyomasztja a lelkünket, hiszen általa felszabadulhatunk a terheink súlya alól.
Húsvéthoz közeledve is sokat „örömködtünk”. Felhívást intéztem a tanulók felé, hogy mindenki hozzon egy időjárást álló, felakasztható színes tojást/húsvéti díszt, amivel az iskola udvarán álló ifjú diófacsemetét feldíszíthetjük. Így készült el közös örömmel, szeretettel együtt működve a MI csodaszép ÖRÖM-tojásfánk. Barkaágakból tojásfát külön az osztályunkban is állítottunk, ami vidámsággal, örömteli húsvéti várakozással telített el minket.
Apró örömök élvezete
Projektünk nagyon színes, élmény dús volt, melyben fő célunk a családhoz, társakhoz kötődő pozitív viszony kialakítása, mélyítése és a gyermekek érzelmekkel kapcsolatos tapasztalatszerzésének minél sokoldalúbb biztosítása. Az összetartozás, a szeretet, pozitív érzelmek alakítása céljából olyan játéktevékenységeket kezdeményeztem, melyben kibontakozhatnak, megnyílhatnak egymás előtt a gyermekek. Boldogságóra programunk márciusi témája az Apró örömök élvezete, ezért a gyermekek a projekt során olyan feladatokat kaptak, melyeket a családjuk körében is el kellett végezni. Első feladatként kapták olyan fotók gyűjtését a szülőkkel közösen, melyen családi és baráti kapcsolatokat láthatunk. A behozott képekből két tablót készítettünk, az egyik a családi szeretet, a másik a baráti szeretet témában volt.
Az egyik kislány hozott egy könyvet, melynek címe: Beck Andrea: Titok tündér. Ez a könyv tartalmában nagyon jól kapcsolódott témánkhoz, ezért hirtelen ötlettől vezérelve, a projekt során ezt dolgoztuk fel. Minden nap új részt olvastunk fel a gyermekeknek, melyben egy óvodás kisfiút egy titoktündér tanít az érzelmek megismerésére, feldolgozására. Így tehát minden nap egy – egy rész feldolgozására nyílt lehetőségünk: megismerkedtünk az egymás munkájának megbecsülésével, segítség nyújtás fontosságával, érzelmek kifejezésével, ,apró örömforrásokkal. Minden nap tanultunk valami újat, melyből haza is vittek a gyerekek. A szülők nagyon együttműködőek voltak, folyamatosan visszajeleztek nekünk, hogy gyermekük mivel lepte meg őket. Voltak szülők, akik a csoportunkba képet, videót küldtek be arról, milyen figyelmes, szorgalmas lett gyermeke. Vizuális tevékenységként nagy sikert aratott a „Szívem kertje” alkotás, melyben a locsolókannából szívecskékkel locsolták meg a növényeket, ezáltal a szeretet fontosságát hangsúlyoztuk. Játszótéren barátsághalót alkottunk, mely során a baráti kapcsolatok ápolására hívtuk fel a gyermekek figyelmét. Aranyosi Ervin: Baráti ölelés című verse során a testi érintés pozitív ereje, a szeretettank feltöltése domborult ki. Az érzések és a Boldog arc című dalaink pedig azt erősítették a gyermekekben, hogy bátran mutassák ki érzéseiket, akkor is, ha esetleg azok negatívak.
A projekt végére a gyermekek a könyv alapján 5 otthoni küldetést teljesítettek, melyért megkapták a titoktündér jelvényt, ezáltal létrehoztuk a titoktündér klubot, ahol a következőkben titkos, apró örömökkel csalunk mosolyt az emberek arcára.
Az apró örömök élvezete a témánk ebben a hónapban. Beszélgettünk a hazáról , hazaszeretetről, a békéről, a magyarságról. Készítettünk zászlót, kokárdát, lovas huszárokat. Közösen készültünk a községi ünnepségre. Énekeltük a Kis Kata zenekar : Magyar vagyok című dalt. Nagy örömünkre megérkezett a mi gólyánk is a fészkébe.
Boldogság óra
Apró örömök élvezete
A hónap témáját sok játékos feladatba be tudtuk építeni, de tulajdonképpen mindennapjaink részét képezi, hogy mindenben meglássuk a szépet, tehát észre vegyük az élet apró örömeit.
Ez alkalommal egy dobókockát készítettünk, melyen az alábbi feliratok voltak olvashatók: „Miben voltál ma a legsikeresebb?”, „Okoztál-e ma valakinek örömet?”, „Elégedett vagy-e ma magaddal?”, „Mit tettél azért, hogy ma jól érezd magad?”, „Mi az, ami ma felvidított?”, „Segítettél-e ma valakinek?”. A gyermekek életkori- és egyéni sajátosságaiból adódóan volt, akinek nehéz volt ezekre megfogalmazni a választ, de öröm volt látni a „felismerést” az arcukon, mikor egy kis segítséggel, átgondolva a délelőtt eseményeit, megszületett a válasz. Pont ez volt a játék lényege: rávilágítani az apró dolgokra, amelyek boldogsággal töltenek el bennünket. Több napon keresztül dobott mindenki a kockával, ezzel is igyekeztük fokozni bennük az odafigyelést, nemcsak másokra, hanem saját magukra is.
A hónap Boldogság órája március 20.-án a Boldogság világnapján teljesedett ki, amikor mindenki kiszínezett egy kislányt/kisfiút (saját magát), aki egy nagy szívet tart a kezében. Beszélgettünk a gyerekekkel sokat arról, hogy ez a szív mitől lehet ilyen nagy, mitől tud boldogsággal megtelni. Nagyon jó volt visszahallani óvodásaink szájából az általunk használt kifejezéseket. Voltak olyan ötletek, válaszok, melyek gazdag érzelmi intelligenciát tükröznek ebben az életkorban. Nagyon büszkék vagyunk kiscsoportosainkra.
A márciusi hónap igazán bővelkedett olyan témákkal, tevékenységekkel, amelyek tele voltak apró örömökkel. Első héten a nőnapi ajándékkészítés, ajándékozás okozott örömet a gyerekeknek, felnőtteknek egyaránt. A következő héten –Az égig érő paszuly- című mesét dolgoztuk fel, ami több napos izgalmakat okozott, majd szerzett nagy örömet a gyerekeknek, hiszen mindenkinek felfutott a bab a várig. Húsvétra készülve, apró örömöket szerezve, előkerültek a húsvéti memória és kirakó játékok, versenyzések, tojáskereső játékok. A téma lezárásaként az érzékszervekkel ismerkedtünk, melyeknek köszönhetően élvezhetjük a mindennapok apró örömeit.
Beszámoló
Boldogságóra 7.: Apró örömök élvezete
Az óra időpontja: 2024. március
Résztvevők: 3. osztály
A hónapban többször foglalkoztunk az apró örömök témával. Kihasználtam, hogy a tavaszias időjárás következtében éledezik a természet. A séta alkalmával lehetőségük nyílott a gyerekeknek olyan dolgokat jobban megfigyelni, amik mellett eddig elsétáltak. Kimentünk a Zalarétre, ahol megcsodálhattuk a kockás liliomot, s menet közben több helyen a kiskertekben tőzikét is láttunk. Tudták már a gyerekek, hogy védett növények, így csak csodálták őket. Körben ülve mindenki elmondhatta számára mi az, ami örömet okoz. Ezt memória játékként is használtuk. Légzőgyakorlatokat végeztünk, s kipróbáltuk egymás rezdüléseinek érzetét is háttal ülve egymásnak. A gyerekek számára kedves játékokat is többször végeztük a hónap során. A Boldogság Világnapja alkalmából iskola szintem megszerveztem egy szívecskét formázó csoportképet. Flashmobot is készítettünk „Együtt dobogó szív „címmel. Külön öröm volt számomra, hogy nemcsak iskolánk tanulói, hanem pedagógusai, irodai dolgozói is szívesen vettek részt benne. A szív dobogását 12 guggolással illusztráltuk, mellyel a 12 hónapot próbáltam szemléltetni. Nagy örömmel tölt el, hogy ezt meg tudtam valósítani. Külön köszönet illeti Tóth Attila kollégámat a felvétel elkészítéséért.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
Boldogságóra – Március: Apró örömök élvezete
Napjainkban az eddigieknél is fontosabb a Boldogságórák alkalmazása. A sok beszélgetés, pozitív gondolatok előhívása nagyon jó hatással van a gyerekekre, nagyon hatékonyan hat a stressz levezetésre. Beszélgettünk a gyerekekkel mit tudunk tenni, ha kicsit dühösek vagyunk valamiért, hogyan tudjuk megvigasztalni, felvidítani egymást vagy akár saját magunkat. A nagycsoportos gyermekek már nagyon jól meg tudják fogalmazni mi az, ami bántja őket és hogyan tudnák magukat, vagy ha ilyet tapasztalnak egymást felvidítani. A mindennapokban rengeteg apró, pici dolog van, ami nagy örömet tud okozni bárkinek. Például megérzünk egy jó illatot, egy mosoly, simogatás, egy új játék, stb.
A témát egy érzékszerveket ábrázoló kockával dolgoztam fel. A gyerekek körbe ültek a szőnyegen, az egymás mellett ülőknek adták át. Mindenki szabadon választhatott egy érzékszervet a kockáról, megnevezte és elmondta, hogy azzal az érzékszervvel mit tud érzékelni és azzal kapcsolatosan milyen pillanatnyi öröm érheti, ami jó kedvre deríti. Mindenki válaszát megtapsoltuk, hiszen az is egy jó érzés, egy apró öröm a mindennapokban.
A havi témakört a Boldogság Világnapján tartottuk, kivételesen most az egész iskola bevonásával.
Erre a napra minden óraközi szünetre terveztünk valamit:
– flashmob
– szivecske es smile keresés az udvaron
– boldogságbefőtt készítése , kedves gondolatokkal
– szoborkép az összes iskolai tanuló és pedagógus által (egy szivecskét és egy smilet formáztunk magunkból)
Úgy gondoltuk/láttuk, hogy mindenkinek sikerült feldobni a napját egy kicsit.
A márciusi óránk beszélgetéssel kezdődött. Mindenki elmondta mi okoz neki örömet. Boldog voltam, mert nem a telefon és az egyéb játékokat mondták, hanem család, barátok, ölelés, szeretet stb. Beszélgettünk „A tizenkét hónap” meséről, majd a hónap dalát hallgattuk meg. Az óra lezárása során csoportokat alakítottunk és minden csoport megtervezte a saját „Apró örömök szigete” térképet.
Márciusi osztályfőnöki óránkon először az érzelmek sokszínűségével foglalkoztunk. Megvizsgáltuk az érzelemkereket, különösen a boldogság és azon belül az öröm érzését beszéltük meg. Mi jelent örömet és mik azok az apró örömök, amikkel nap mint nap találkozhatunk. A munkafüzet feladatai közül a Pipáld ki, ami rád is igaz! feladatot csináltuk meg. Nagyon szuper volt, hallani, hogy milyen sok dolgot választottak a gyerekek. Volt, aki a harmincból 26 örömforrást bejelölt. Miután mindenki, aki szerette volna, elmondta a választásait, örömmandalát színeztünk. A mandalaszínezés közben a színek jelentéséről beszélgettünk. Igazán kellemes és örömteli volt ez a foglalkozás. Mandaláink azóta az osztályteremet díszítik.