A foglalkozást az örömök számbavételével kezdtük. Egy játékra hívtam a gyermekeket. A csoport egyik bátor jelentkezőjének körberajzoltuk testének körvonalát, majd kiegészítettük a végtagokkal, érzékszervekkel. Felsoroltuk, miért fontosak és nélkülözhetetlenek egyes tetsrészeink. Tükörben mindenki megnézte saját magát, és elmondta mi az, ami szép rajta. A végén csokoládéval jutalmaztuk magunkat, és otthoni feladatot is kitaláltunk. Egy apró örömmel kellett kedveskedni egyik családtagunknak. A tevékenység sikeres volt.
Apró örömök élvezete
A projekt feldolgozása során sokféle kooperatív technikát alkalmaztam. Volt beszélgetőkör, párosmunka, csoportmunka, drámajáték és egyéni kézműves tevékenység.
A tavasz közeledte, a természet változása sok ötletet adott a körülöttünk lévő dolgok felfedezéséhez. A látvány, az illatok, tevékenységek, mint örömforrások észrevételéhez, átéléséhez millió lehetőség adódott a környezetünkben.
Készítettünk egy Szeretettortát, amelybe minden gyerek rajzolhatott, írhatott, olyan élményeket, amelyek örömet okoztak az életükben.
Örömsétára is elmentünk a közeli erdőben található kilátóhoz. Szempontsort vittünk magunkkal az örömet okozó dolgok felismeréséhez.
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
Veteményes kertünkbe ültettek a gyermekek.Nagy öröm volt,hogy mindenki eldugadhatta a hozott hagymat,magokat.És figyelemmel kisérheti annak fejlődését.
Minden gyermek örömmel segitkezett a virágok ültetesében amivel szebbé tesszük óvodánkat
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
Végre itt a tavasz, megújul a természet, így az óvoda udvara is szebbé válhat. Közösen gyűjtött, illetve a családok által hozott virágokkal tettük szebbé azt. Így minden nap gyönyörködhetünk benne.
Foglalkozásunkat a kézikönyvben található „lemegy a nap, lankad a kar, a törzsem pihenni akar” mozgásalapú relaxációs gyakorlattal kezdtük.
A téma bevezetéseként közös örömleltárat készítettünk a gyermekekkel.
A téma feldolgozásához Bezzeg Andrea Újra együtt! című meséjét olvastam fel a gyermekeknek. A mesét közösen dolgoztuk fel a gyermekekkel a segítő kérdések segítségével. A mese feldolgozása után bogármegfigyelésbe kezdtünk. Minden gyermek megfigyelhette a bogárfigyelőben mozgolódó apró élőlényeket. Ezek után elkészíthették saját bogarakkal teli üvegüket. Minden gyermek kiszínezhette a bogarakat, amelyeket színezés után elhelyeztünk az üvegcsében. A laminálás után haza is vihették az elkészült munkájukat.
A foglalkozás lezárásaként a gyermekek kiszínezhették az apró örömök jelét.
Zárókörben minden gyermek mondott még egy számára apró, de annál nagyobb örömöt.
Téma továbbadásaként a gyermekeknek kiosztottam a munkafüzet 50. oldalán található alsó (Rajzold le, mi okozza neked a legnagyobb örömöt!) feladatot, amit megoldva visszahozhattak.
Mindenik embernek a lelkében dal van, és a saját lelkét hallja minden dalban…
Babits Mihály szavaival indítottuk a témát, majd meg is tanultuk.
A mindennapok során jólesik énekelni, dalolni. Ezt többször tesszük különböző tanórákon, viszont most azt is megbeszéltük, erre miért van szüksége lelkünknek. A gyerekek számára az ének okozza a mindennapokban az apró örömöket. Amikor felcsendül a hegedű, amikor megszólalnak a pacsirták…
Március 15-én pedig büszkén énekeltük el nemzeti imádságunkat, a himnuszt.
A foglalkozást egy relaxációs játékkal indítottuk. Körben ülve Palya Bea: Szaladnak a madarak c. dalára egymás hátát – a dal szövegének megfelelően –finoman ütögetve, simogatva megmasszíroztuk.
A témára mondókázással hangolódtunk. A párok egymással szemben ülve játszották el a Sűrű erdő… mondókát, simogatva, csiklandozva egymást. Nagyon élvezték ezt a játékot, párcserével több alkalommal is eljátszottuk.
A téma feldolgozásához Vass Antónia: A százszínű ceruzák című meséjét választottam, mely arról szól, hogy Liza szomorkásan induló napját, hogy tudták megszépíteni az apró örömök. Ezt követően arról beszélgettünk kinek mi tudja egy szomorúbb napját szebbé varázsolni, milyen örömök tehetnek boldoggá minket. A nagyobbak már sokkal inkább el tudtak vonatkoztatni a tárgyaktól, többen is említették, hogy apró öröm számukra egy közös játék a barátokkal, a játszótérre látogatás anyával, egy kis bogár megtalálása, sőt egy ölelés is felvidíthatja szomorúbb napjaikat.
Így egy ölelős játékkal folytattuk a foglalkozást, aki úgy érezte, hogy szeretné valaki napját még szebbé tenni, megölelhette egyik társát. Szerencsére mindenki úgy érezte, hogy adni jó.
Készítettünk közösen egy nagy képet. A boldogan mosolygó gyerekeket ábrázoló képet színessé varázsoltuk. kiszíneztük rajta a gyerekeket, és mindenki kiegészíthette valamivel, amiről azt gondolta örömet szerezhet nekik. Így került a rajzra szivárvány, virágok, pillangó, bogarak, napocska, csúszda is.
A foglalkozás lezárásaként ellátogattunk a Lógó orrúak városába. A gyerekek nagyon élvezték ezt a játékot, mindenki szerette volna magát jókedvre-derítőként is kipróbálni.
A diákok felsorolták mi minden okoz számukra örömöt, mik azok, amiktől a hétköznapokon boldogok. Beszélgettünk arról, hogy hogyan, milyen formában okozzunk egymásnak örömöt, így egy vidám délutánt szerveztünk, ahol a móka és a kacagásé volt a főszerep.
Boldogságkirakót készítettünk, az elemekbe mindenki belerajzolhatott egy vagy több olyan egyszerű, hétköznapi dolgot, ami örömet okoz neki. A gyerekeknek annyira tetszett a feladat, hogy csak néhányat sikerült visszaszerezni a kész munkák közül.
Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium , Általános Iskola Weöres Sándor Általános Iskola
Az apró örömök észrevételéhez és élvezetéhez az érzékszerveinkre van szükségünk.
Foglalkozásaink alkalmával az összeset hasznosítottuk.