„Az apró örömök olyanok, mint az útszéli kis virágok; csak azok találnak rájuk, akik igazán keresik őket.”
Nem kell a nagy dolgokra várni, mert közben észrevétlenek maradnak azok a csodák, melyek megédesíthetik a mindennapjainkat – egy pohár tea mellett összegyűjtöttük azokat a boldogságforrásokat, melyek körülvesznek bennünket.
Apró örömök élvezete
Március 8-án, bár igaz, hogy Nőnap alkalmából, de az osztály fiú tagjai kis csokival és desszerttel kedveskedtek a lányoknak, továbbá az egyik diák sütit is hozott. Testnevelés óra után adták át a lányoknak, mindenki nagyon örült és boldog volt. Ezen kívül volt még egy esemény: az osztályunk minden csütörtökön kap egy nagy láda almát, amelyet a diákok nem mindig esznek meg, ilyenkor visszaviszik a ládát a megmaradt almákkal együtt az iskola portájára. Iskolánk portása, „Kati néni” pedig a visszavitt almából isteni finom almás pitét sütött nekünk, amelyre egyáltalán nem számítottunk, de nagyon megörültünk neki, a gyerekek pedig nagyon kedvesen megköszönték neki. Voltunk szarvason is a MiniMagyarország makettparkban, ahol minden apró, de mégis örömet okoz a látványa, így reflektáltunk a Boldogságórára is egyből.
Mezőlaki Arany János Általános Iskola
A gyerekekkel közösen gyűjtöttünk olyan apró élményeket, tárgyakat, tevékenységeket, amelyek nem nagy dolgok, de örömet, boldogságot jelentenek számunkra. Megbeszéltük, hogy meg kell tanulnunk örülnünk az apró dolgoknak, tudatosan figyelnünk kell rájuk, észre kell vennünk őket, hiszen ők az élet csodái, építőkövei. Ilyenekből terveztük meg Bölcs Betti heti rendjét is.
A digitális témahéten szerveztünk egy digitális versenyt, melynek keretében a diákoknak az ‘Okosdoboz’ felületén kellett kognitív játékokkal egymás ellen versenyezniük. ‘Apró örömök digitálisan’ címet adtuk a versengésnek. Több fordulót is rendeztünk, a melléklet a szervezők főpróbájának az eredményét mutatja.
Zöld óvodások vagyunk, kiemelten fontos a környezeti nevelés óvodánkban, így az apró örömök témájához a vizet, a víz világnapját kapcsoltam.
A héten már beszéltünk a vízről, így felelevenítettük a víz körforgását. Elmeséltem nekik egy mesét, amiben a virágok kókadoztak, mert nem jutottak vízhez, és egy kis katica segített nekik. Ezután kaptak virágokat, amiket esőcseppekkel megöntözhettek, annyi esőcseppel, amennyit én tapsoltam, kopogtam. Megbeszéltük, hogy ha a nap kisüt, mi történik ezekkel a vízcseppekkel, majd ők is páracseppekké váltak és hatalmas felhővé duzzadtak. A felhők pedig úgy megduzzadtak, hogy hamarosan leesett az eső, így eljártuk az esőtáncot. Ezután átbeszéltük, milyen apró örömöknek tudtunk mi most itt örülni. A közös játék után asztalnál játszhattak puzzleval, társasjátékkal, illetve készíthettek képet a víz körforgásáról is.
Relaxációs gyakorlattal indítottuk az órát a youtube-ról. Majd A tizenkét hónap című népmesét néztük meg, amelynek a tanulsága az, hogy minden hónap csodás, az évszakoknak megvannak a maguk szépsége. Mindenki elmondta számára melyik a legkedvesebb.
Ezután csoportmunkában dolgoztak. Mégpedig olyan feladaton, hogy az egyes érzékszerveink milyen apróságokat tud megcsodálni a választott évszakban. 4 csapat 1-1 évszakot választott ki, először felírták, majd összefoglalták szóban.
Például a nyárra az alábbit írták:
Látás: naplemente szépsége
Hallás: madárcsicsergés
Tapintás: kutyus puha szőre
Ízlelés: fagylalt íze
Tudatosították, hogy ha kiélvezik az élet apró örömeit, akkor sokkal pozitívabban állnak a dolgokhoz.
Nagyon szeretem ezt a témát, mert szerintem nagyon közel áll a gyerekekhez, könnyen beilleszthető a mindennapi pedagógiai munkába. Lelkes, vidám kis csapat, akik tényleg tudnak örülni az apró dolgoknak is. Igyekeztem a hónap során én is többször felívni a figyelmüket azokra a dolgokra, amik boldogabbá teszik a mindennapjainkat. Törekedtünk arra, hogy apró örömöket szerezzünk egymásnak, megbeszéltük, hogy milyen jó érzés nekünk is, ha a másik örül. Az örömfára felkerültek az örömeiket jelző pillangók is.
Március hónapban apró örömök téma jegyében telt. A boldogság óra foglalkozást először a ráhangolódással kezdtük, meghallgattuk Bagdy Bella: Imádok élni c. dalát, majd Bezzeg Andrea: Újra együtt című meséjét báboztam el a gyerekeknek bábparaván mögül, ami nagyon tetszett mindannyiójuknak.
Kérték másnap is és még a foglalkozás utáni 3. napon is, hogy meséljem el újra.
A szereplőket a kezükbe adtam és ők is örömmel játszották el
A foglalkozás napján, a mesehallgatás után lefektettünk 1kislányt a szőnyegen elhelyezett csomagolópapírra, amelyen körberajzoltuk és megneveztük, megmutogattuk közösen “Natika” érzékszerveit, majd a gyerekek segítettek színessé varázsolni a csomagolópapírra rajzolt “Natika” ruháit színes papírdarabok felragasztásával.
A foglalkozás lezárásaként pedig gyönyörű virágokat illatoztunk meg és ültettünk el az udvarunk különböző szegleteiben, ezzel is apró örömöt lopva az elkövetkezendő napjainkba.
A Karácsony a szeretet ünnepe. Adni mindig jó, de ha magunk készítjük, az a legjobb.
Ebben a tanévben azt tűztük ki célul, hogy apróságok kitervelésével és megvalósításával lepjük meg egymást ebben a hónapban.Mivel a tanári elég meleg, ezért egy hideg limonádét készítettünk közösen meglepetésként. Nagyon örültek a kollégák.