Örömbolygót készítettek a gyerekek. Egy elképzelt helyet, amelyet úgy alkottak meg, hogy azon a helyen őket mi tenné boldoggá, mi okoz nekik örömöt.
Apró örömök élvezete
Solymári Óvoda-Bölcsőde, Napsugár Óvoda
Mivel mással kezdhettük volna az apró örömök időszakát, mint egy örömgyűjtemény elindításával.
Újságszerkesztőséget nyitottunk igazi kerekasztal mellett és elhatároztuk, hogy csakis jó híreket írunk az olvasóknak. Felébresztettük az érzékszerveinket az Ezzel látok, ezzel is… mondókával, hogy könnyebben észrevegyük milyen apró boldogságmorzsák vannak az életünkben. A gyerekek lelkesen számoltak be az őket ért kisebb-nagyobb örömökről, amelyekhez izzasztó munkával képeket is kerestünk együtt, egymást is segítve, hogy illusztrálhassuk a jó híreket. Mindezt a közös faliújságra helyeztük, hogy mindenki tájékozódhasson.
Egy héttel később apró öröm vadászatra hívtam a gyerekeket. Az érzékszervek felébresztése után rengeteg csodát felfedeztek a csoportszobákban. Majd a legkedvesebbet kiválasztották és lerajzolták, hogy felkerülhessen a gyűjteménybe.
Végül egy olyan golyó volt segítségünkre, ami nem is golyó volt, hanem szivárvány, cica, kutya, varázsgömb, Föld, Nap, és még sorolhatnám a mesés asszociációkat. Aztán abban segített a golyó, hogy be tudjuk fejezni a mondatot: Örömöt jelent számomra, hogy…
A téma két okból is különlegessé vált és felejthetetlen élménnyé, emlékké.
Néhány nagycsoportosnak metamorphoses mesefoglalkozás keretében is lehetősége volt az apró csodákra rálelni Az egér farkincája mesén keresztül. Hihetetlen dolgok történtek velük, meseszép volt látni, tapasztalni.
A másik nagy boldogság, hogy a Süni csoport nyílt napján a szülők is részt vehettek egy boldogságórán, amelynek témája az apró örömök volt. Együtt táncoltunk, három kis körben áradt szabadon a képzelet varázsa egy golyóval, ami nem golyó. Az Örömöt jelent számomra, hogy… mondatot pedig a szülő-gyermek párok egymással szembeülve osztották meg bensőségesen, olyan dolgokra figyelve, amelyeket talán sosem mondtak még egymásnak, pedig a hétköznapok része. Szívmelengető volt látni a kapcsolatot, ahogy egymással szemben ülve tapsolnak, beszélgetnek, mondókáznak a szülők a szemük fényével, az ő kicsi kincsükkel, mintha csak ők léteznének ott és akkor.
Boldogságóra: apró örömök-március
1. labdával: Mi jut eszedbe az öröm szóval kapcsolatban?
Most a péntek szó többször jött, vadászat, horgászat, foci, hazaindulás, 5. óraután, szombat, barátok, hétvége, vasárnapi vadászat.
Mivel pénteken tartottuk ezt az órát, szinte a hétvégével voltak kapcsolatban a szavak.
2.Kártyás feladat volt. Mindenki húzott egy kártyát az örömmel kapcsolatban. Az alábbi szavakat nevezték meg a tanulók a képekkel kapcsolatban: tenger, lehetőség, játék, segítés, öeleés, növekedés, nyugalom, fő a pörkölt, barátfelhívás, meglátni a mögöttes alapot.
Majd húztunk a Jobb Veled a világ Alapítvány kártyáiból (Önbizalom) 1-1 mondatot és azt nevezték meg egy szóval a tanulók.
Az alábbi szavak születtek: bátorság, belső fejlődés, kitartás, változás, nem mindig előre van fejlődés, elfogadás, tisztelet, bizalom és elengedés, a legjobbra számítok, fejlődés, a múlttal való szembenézés, szabad hibázni, önelfogadás, igent mondok
3.A hálafa történetét dolgoztuk fel, eddig nem ismertem ezt a mesét a tanulóknak is nagyon tetszett a mese. Az alábbi vélemények születtek:
A jó barátok szeretik, segítik egymást
kell mindenkinek az önbizalom, segítségnyújtás fontos
nem a külső a lényeg,
a belső a lényeg
jó, ha vannak barátok
mindenkinek segíteni kell
nem az számít, hogy a másik mit gondol
bizalomnem másnak kell megfelelni
Mit akar a lélek?
A leket ne felejtsük el!
Mi kell a léleknek?
A te lelkednek mi kell?
A hónap témáját egy beszélgetőkörrel indítottuk. Mindenki elmondhatta jelenlegi, pillanatnyi állapota örömeit. Sokan valóban apró dolgokat is képesek észrevenni és értékelni. Ezt követően elvégeztük a légzőgyakorlatot. Meditatív jellegű feladat volt, melybe egészen belesimultak a gyerekek. A feladat lényege, hogy egymás hátának támaszkodva figyeljük meg a saját légzésünket, majd a társunkét és próbáljunk meg összehangolódni. A tanulók ellazultak, feltöltődtek. Nagyon tetszett nekik a gyakorlat.
A foglalkozás második órájában letéphető öröm-cetliket készítettek párban a diákok, melyeket kitéve az osztályterem ajtajára, másoknak is mosolyt csal majd az arcára. Voltak, akik idézeteket másoltak és díszítettek. Ezeket szintén kihelyeztük az ajtónkra.
Márciusban igyekszünk minél többször megfogalmazni örömeinket és gyakran elvégezni a légzőgyakorlatot.
Kívánjuk, hogy másoknak is tele legyen a hónap örömökkel!
Geréd Erzsébet
Nőnap:) Ezt a napot kineveztük a lányok napjának, amikor is a fiuk kicsit kényeztetik a lányokat.
A nőnapot minden évben megünnepeljük az óvodánk csoportjaiban. A fiuk otthon is készítenek ajándékot a lányoknak, de fontos, hogy közösen a csoportban is készüljünk erre a fontos ünnepre.
A lányok nagy örömmel fogadták a fiuk köszöntését.
Ezt a napot kineveztük a lányok napjának, amikor is a fiuk kicsit kényeztetik a lányokat. pl. elpakolnak, megterítenek. Mi pedig addig pihentünk, játszottunk sőt még körmöt is festettünk.
A festés a gyerekek mindennapi tevékenységéhez hozzátartozik. Aznapi hangulatuknak, élményeiknek kivetülése. A fiuk kevésbé szeretnek festeni, rajzolni. A zenére festés, a zenehallgatás alatti hangulat, képzelet szárnyalása beindíthatja számukra is a motivációt.
Öröm számukra, hogy ők is önfeledten, témától, ötletadástól függetlenül saját örömükre festhetnek. alkothatnak.
Az elkészült alkotások gyönyörűek lettek.
A foglalkozásra hangolódásként meghallgattuk a hónap dalát: Bagdi Bella: Imádok élni…
A csoportról korábban készített fotókat nézegetve arról beszélgettünk, hogy milyen öröm jut eszükbe a képekről.
Érzékszerveket ábrázoló kockával való dobás után az érzékszervekhez kapcsolatos örömöket fogalmaztunk meg. Pl: Tapintás: Örömet okoz, amikor megölelem a barátomat. Látás: Örömet okoz, ha meglátom az óvónénimet. Hallás: Örömet okoz, ha hallom a madarak csicsergését.
Ölelő körben először mindenki szomorú volt, majd az örömet, mosolyt átadva körben a társunknak mindenki boldog lett.
Előző napokban titokban a fiúkkal ajándékot készítettünk és verset tanultunk. Nőnapon a lányokat a fiúk felköszöntötték és átadták a kis meglepetésüket, egész nap udvariasak voltak velük, kedvükbe jártak. Ezek az apró figyelmességek örömmel töltötték be a kislányok napját.
Törteli Szent István Király Általános Iskola
a hosszú távú öröm forrása…
Törteli Szent István Király Általános Iskola
Mi az ami nem csak pillanatnyi örömet okoz?!