Örömvirágok ovisokkal is:)
Apró örömök élvezete
Müncheni Családok Klubja- Macska
HÉtszin virág meséhez kapcsolva egy-egy szirom egy-egy örömöt rejt
Március az apró örömök hónapja volt. Minden nap arra törekedtünk csoportunkban, hogy a gyermekeket minél több pozitív élmény, öröm érje. Próbáljuk velük észre vetetni a jót, szépet. Ezért ebben a hónapban a beszélgető körök alkalmával próbáltunk tudatosan keresni valami jót, mint például: szép idő van, milyen jó, hogy újra együtt vagyunk stb. A hónap során többször elővettük a hónap dalát Bagdi Bella: Imádok élni. Minden alkalmat relaxációval kezdtünk. A korábban készült fényképeket nézegettük a csoportról, közben megbeszéltük, hogy vajon miért nevethettek a képen lévők, milyen örömök érhetnek minket az óvodában. Volt amikor relaxációval zártuk a foglalkozást. Ők maguk is tudtak számtalan példát említeni a mindennapi életünkből.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
– A foglalkozást a „Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok… kitárom a világom” relaxációval kezdjük.
– A hónap dalát is meghallgatjuk, bár ezt már ismerik a gyerekek, sokszor hallgattuk.
– Irányított beszélgetést kezdeményezve körben ülnek a gyerekek, egy gyertyát körbe adok, és akinél van a gyertya, az elmondhatja, hogy minek örül, mi okoz számára örömet, boldogságot. (Válaszok: ha játékot kapnak, ha anya megsimogatja, megpuszilgatja, ha a csoportban X. Y. játszik vele, ha otthon a kiskutyájával játszhat…)
– Szituációs játékra hívom a gyerekeket, eljátszom, hogy valakinek „ráütök” a kezére, összeráncolom a homlokom, megdicsérem, megsimogatom, ölembe ültetem… ezek után megbeszéljük, hogy mi okozott nekik örömet, mi fájdalmat, bánatot.
– Vajon mi a szüleinknek, csoporttársainknak mivel tudnánk örömet okozni? Kötetlen beszélgetés kezdeményezése….
– Meghallgatják Szutyejev Okoska botocska című meséjét ( ez nagy kedvenc a csoportban), majd beszélgetünk a meséről. A Sün türelmes, segítőkész magatartása úgy okozott a Nyúlnak örömet, hogy a végén a rájött, hogy a Süni jócselekedete, szeretete megmentette őt. A Nyúl család pedig örült, hogy épségben hazajött a családfő.
– Mi van a takaró alatt? játékot játszottuk közösen, ahol kedvenc tárgyakat, állatokat, plüssöket kellett tapintás útján kitalálni.Nagyon élvezték.
– A „dobkereső” játék is előkerült, illetve a „Kipp kopp kopogok”, ahol a dob hangját kellett követni bekötött szemmel, illetve egymás hangját kellett felismerni. Mindenki sikerélményhez jutott, ami nagy örömet okozott nekik.
– Levezetésként Sünit, és Nyúl urat kellett kiszínezni.
– Ezen a héten néhány iskolás diák eljött hozzánk handszeres bemutatót tartani a tanárbácsival, amivel nagy örömet szereztek a gyerekeknek Zenére táncoltak, megfoghatták a hangszereket, sőtt, ki is próbálhatták őket.
Igazi Boldogság nap volt a gyerekeknek.
Jánossomorjai Aranykapu Óvoda Újrónafői Tagóvodája
Hogyan tudunk segíteni egy beteg, fejfájós. fáradt anyukának?- bemutatták a gyerekek
Nagyon jól éreztük magunkat
7. Apró örömök élvezete
Helyszín: Szapáry utcai óvoda
Csoport: Levendula, vegyes csoport, 3-7éves korosztály
Feltöltő: Nagy Zsoltné, Katona-Timár Nikoletta, óvodapedagógus
Március hónap témája: Apró örömök élvezete
Picit lassítsunk le, ne rohanjunk a sok dolog után.
Járjunk nyitott szemmel! Vegyük észre az apró dolgokat, melyek örömet okoznak,
Milyen felelősség és egyben mekkora öröm az állattartás.
kinek van háziállata?
ki tanította meg és mire? (szobatisztaság, elveszi az ételt, leül, pacsit ad stb)
mit gondol az akinek még nincs, milyen feladatoknak/teendőknek/sikereknek örülne?
Dal: Imádok élni- Bagdi Bella- Jobb veled a világ c. album
„A kis dolgok a legértékesebbek – egy halk szó, egy pillantás, egy mosoly.”
(Margaret Lindsay)
A foglalkozást Bagdi Bella: Imádok élni című dalával kezdtük, majd minden gyermek megosztott egy számára apró, de annál nagyobb örömöt okozó eseményt, tárgyat, érzést. Beszélgetésünket az érzékszervek „bekapcsolásával, üzembe helyezésével” folytattuk, egy kicsit kötetlenebb stílusban.
Ezen a foglalkozáson az élet apró örömeiről beszélgettünk. Majd kisebb csoportokban a gyerekek lerajzolták, hogy szerintük milyen is az apró örömök szigete.
Apró örömeink témát egy kirándulás alkalmával beszéltük ki , amikoris sajtfélékrt kóstolgattunk , kutyát simogattunk, bocikat néztünk és simogattunk, egyszerűen élveztük az együttlétet!
Március: A március a gyerekekhez nagyon közel álló témát, az apró örömöket dolgoztatta fel
a csoportokkal.
Lásd, szimatold a csodát!
Dr. Sonja Lyubomirsky boldogságkutatási tanulmányában így ír:
’Nagyon ritkán éljük meg a pillanatot és még ritkábban élvezzük azt. Várjuk, hogy majd
eljöjjön a legalkalmasabb pillanat, majd akkor megtesszük. Pedig a boldogságunk
kiteljesedéséhez a jelen pillanat megélése nagyon fontos, így tudjuk élvezni életünk minden
apró rezzenését és pozitív élményét.’
Az apró örömök élvezete egészségesebbé, boldogabbá, termékenyebbé, segítőkésszé,
jókedvűvé varázsolja az embert. A boldogságszintünk fokozásával értelmet nyernek napjaink,
tettre késszé válunk, újabb és újabb célokat tűzünk ki magunk elé, melyek megvalósítása is
könnyebben fog menni. Szárnyakat kapunk és ilyenkor nincs lehetetlen előttünk. Az örömök
mosolyt visznek életünkbe, a nevetés oldja a feszültséget, ellazítja a testünket.
Minden apró öröm, mely boldogságunk egyik forrása, képes szárnyakat adni, így
megvalósíthatjuk mind azt, ami bennünk lakozik.
Hogyan tudjuk gyakorolni? Az órán megbeszéltük a felmerülő problémákat, megoszthattuk
egymás között a gondolatainkat. Az örömnaptárak az osztály faliújságjára kerültek ki.