Nagyon jókedvűen és lelkesen gyűjtötték csokorba a gyerekek, hogy mi mindennel csempészhetnek apró örömöket a napjukba.
Apró örömök élvezete
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvoda Könd Utcai Telephely
A gyerekek megismerkedtek Maros Krisztina: Az illatok és hangok őrzője című mesével. Majd a mese tanulságaként, hogy a világ ne váljon szürkévé, aktivizálhatták egy nagy méretű társasjáték segítségével érzékszerveiket. Itt közösen egymással kooperálva a megfelelő utat kiválasztva haladhattak végig a pályán úgy, hogy minden érzékszervet érinteni kellett, majd az aki oda ért választott még társakat, akikkel a különböző próbatételeket oldhatták meg. Az orrnál, különböző üvegbe zárt illatokat kellett felismerni, majd a hallásnál hangszerek hangjait megkülönböztetni, tapintásnál aqvagyöngyök közt tapinthattak ki különböző dolgokat, látás kapcsán bűvös képeket fejthettek meg, melyeken különböző dolgok voltak elrejtve, a szájnál pedig különböző nyelvtörőket tanulhattak meg. Amikor mindent sikerül összegyűjteni közös relaxálással tártam a tevékenységet.
Jó hangulatú boldogságóra keretében dolgoztuk fel a márciusi témakört, „az apró örömök élvezetét”. A 2/B-s lányokkal megbeszéltük, hogy az élet hoz nagy örömöket, amire mindannyian várunk, de ez nem olyan gyakran fordul elő. Jellemeztük, körülírtuk, mi is az az öröm, mihez tudjuk hasonlítani. Közben felidézték a számukra örömteli eseményeket. Később papírra vetették őket, majd beszélgettünk ezekről. Megállapítottuk, hogy egy farsangi fellépés harmadik helyezés, vagy egy közös séta egy baráttal, vagy a családdal eltöltött minőségi idő, annyi pozitívumot adhat, hogy átlendíthet minket a nehézségeken, vagy a mindennapokon.
A hónap Boldogságfoglalkozásán a gyerekekkel a hazáról. hazaszeretetről, magyarságról és családról beszélgettünk.
A hét témájához, a Menetel az ezredhez kapcsolódott a témahetünk: menetelés, várépítés, zászlókészítés, versek, dalok március 15.-re, nemzeti színű tulipán készítése.
Március hónap időjárása már jó alkalmakat adott a szabadban nagyokat sétálni, természetet megfigyelni. Előbújtak a tavasz hírnökei, énekes kismadarak dalát hallgatva beszélgettünk a környezetünkben vadon élő állatokról. A gyerekek elmondták, szerintük mi mindennek örülhetnek ezek az állatok a tavasz beköszöntével…esetleg sok eledel, párkeresés, fészkek, almok építése, fiókák, kölykök nevelése? Megállapították persze, hogy a friss eledelnek és a napsütésnek örülnek a legjobban az állatok. Így megalkották a kissé jóllakott Römök- öt, aki vidám tekintetével, mosollyal köszönti a tavaszt velünk együtt.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
Csodás ez a hónap témája is! Mit élvezhetünk érzékszerveinkkel? Mennyi mindent tapasztalhatunk általuk. Apró tárgyak ajándékozásával másoknak adhatunk örömöt.
Örömbolygót készítettek a gyerekek. Egy elképzelt helyet, amelyet úgy alkottak meg, hogy azon a helyen őket mi tenné boldoggá, mi okoz nekik örömöt.
Solymári Óvoda-Bölcsőde, Napsugár Óvoda
Mivel mással kezdhettük volna az apró örömök időszakát, mint egy örömgyűjtemény elindításával.
Újságszerkesztőséget nyitottunk igazi kerekasztal mellett és elhatároztuk, hogy csakis jó híreket írunk az olvasóknak. Felébresztettük az érzékszerveinket az Ezzel látok, ezzel is… mondókával, hogy könnyebben észrevegyük milyen apró boldogságmorzsák vannak az életünkben. A gyerekek lelkesen számoltak be az őket ért kisebb-nagyobb örömökről, amelyekhez izzasztó munkával képeket is kerestünk együtt, egymást is segítve, hogy illusztrálhassuk a jó híreket. Mindezt a közös faliújságra helyeztük, hogy mindenki tájékozódhasson.
Egy héttel később apró öröm vadászatra hívtam a gyerekeket. Az érzékszervek felébresztése után rengeteg csodát felfedeztek a csoportszobákban. Majd a legkedvesebbet kiválasztották és lerajzolták, hogy felkerülhessen a gyűjteménybe.
Végül egy olyan golyó volt segítségünkre, ami nem is golyó volt, hanem szivárvány, cica, kutya, varázsgömb, Föld, Nap, és még sorolhatnám a mesés asszociációkat. Aztán abban segített a golyó, hogy be tudjuk fejezni a mondatot: Örömöt jelent számomra, hogy…
A téma két okból is különlegessé vált és felejthetetlen élménnyé, emlékké.
Néhány nagycsoportosnak metamorphoses mesefoglalkozás keretében is lehetősége volt az apró csodákra rálelni Az egér farkincája mesén keresztül. Hihetetlen dolgok történtek velük, meseszép volt látni, tapasztalni.
A másik nagy boldogság, hogy a Süni csoport nyílt napján a szülők is részt vehettek egy boldogságórán, amelynek témája az apró örömök volt. Együtt táncoltunk, három kis körben áradt szabadon a képzelet varázsa egy golyóval, ami nem golyó. Az Örömöt jelent számomra, hogy… mondatot pedig a szülő-gyermek párok egymással szembeülve osztották meg bensőségesen, olyan dolgokra figyelve, amelyeket talán sosem mondtak még egymásnak, pedig a hétköznapok része. Szívmelengető volt látni a kapcsolatot, ahogy egymással szemben ülve tapsolnak, beszélgetnek, mondókáznak a szülők a szemük fényével, az ő kicsi kincsükkel, mintha csak ők léteznének ott és akkor.
Boldogságóra: apró örömök-március
1. labdával: Mi jut eszedbe az öröm szóval kapcsolatban?
Most a péntek szó többször jött, vadászat, horgászat, foci, hazaindulás, 5. óraután, szombat, barátok, hétvége, vasárnapi vadászat.
Mivel pénteken tartottuk ezt az órát, szinte a hétvégével voltak kapcsolatban a szavak.
2.Kártyás feladat volt. Mindenki húzott egy kártyát az örömmel kapcsolatban. Az alábbi szavakat nevezték meg a tanulók a képekkel kapcsolatban: tenger, lehetőség, játék, segítés, öeleés, növekedés, nyugalom, fő a pörkölt, barátfelhívás, meglátni a mögöttes alapot.
Majd húztunk a Jobb Veled a világ Alapítvány kártyáiból (Önbizalom) 1-1 mondatot és azt nevezték meg egy szóval a tanulók.
Az alábbi szavak születtek: bátorság, belső fejlődés, kitartás, változás, nem mindig előre van fejlődés, elfogadás, tisztelet, bizalom és elengedés, a legjobbra számítok, fejlődés, a múlttal való szembenézés, szabad hibázni, önelfogadás, igent mondok
3.A hálafa történetét dolgoztuk fel, eddig nem ismertem ezt a mesét a tanulóknak is nagyon tetszett a mese. Az alábbi vélemények születtek:
A jó barátok szeretik, segítik egymást
kell mindenkinek az önbizalom, segítségnyújtás fontos
nem a külső a lényeg,
a belső a lényeg
jó, ha vannak barátok
mindenkinek segíteni kell
nem az számít, hogy a másik mit gondol
bizalomnem másnak kell megfelelni
Mit akar a lélek?
A leket ne felejtsük el!
Mi kell a léleknek?
A te lelkednek mi kell?
A hónap témáját egy beszélgetőkörrel indítottuk. Mindenki elmondhatta jelenlegi, pillanatnyi állapota örömeit. Sokan valóban apró dolgokat is képesek észrevenni és értékelni. Ezt követően elvégeztük a légzőgyakorlatot. Meditatív jellegű feladat volt, melybe egészen belesimultak a gyerekek. A feladat lényege, hogy egymás hátának támaszkodva figyeljük meg a saját légzésünket, majd a társunkét és próbáljunk meg összehangolódni. A tanulók ellazultak, feltöltődtek. Nagyon tetszett nekik a gyakorlat.
A foglalkozás második órájában letéphető öröm-cetliket készítettek párban a diákok, melyeket kitéve az osztályterem ajtajára, másoknak is mosolyt csal majd az arcára. Voltak, akik idézeteket másoltak és díszítettek. Ezeket szintén kihelyeztük az ajtónkra.
Márciusban igyekszünk minél többször megfogalmazni örömeinket és gyakran elvégezni a légzőgyakorlatot.
Kívánjuk, hogy másoknak is tele legyen a hónap örömökkel!
Geréd Erzsébet