A Hónap során többször beszélgettünk ki miért hálás. A gyerekek nagyon jó dolgokat mondtak.
Legóért, napsütésért, csokiért, az Anyukájáért, a nyári nyaralásért. A gyerekek nagyon figyelmesen hallgatták végig a Hálafa meséjét, amit utána le is rajzoltak, majd a hálafát duplóval kooperatív munka keretén belül is megörökítettünk. Nagyon jó volt visszahallani a szülőktől, hogy a gyermekek a hála szót már otthon is használják.
A hála gyakorlása
A Bóbita kis csoportban az együttlétünk örömére őszi témájú körjátékokat játszottunk. Hálát adtunk az együttlétért.
Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
Relaxációs gyakorlat Boldogságóra kézikönyv 3-6 évesek részére, 36. oldal egyéni munka „Irkafirka”: a gyermekek üres fehér lapot kapnak. Zsírkrétát, színes ceruzát vesznek kézbe. Szemüket behunyva elkezdenek firkálgatni, törekedve arra, hogy ne csússzanak le a lapról. „Rajzoljatok irkafirkát kedvetek szerint:” … irkafirka…. összevissza…. szabad jobbra, szabad balra…. szabad nekem összevissza. A gyerekek ezt mondogatva magukban, firkáljanak legalább 1 percig, amíg a lazító hatás kibontakozik.
A téma bevezetése Boldogságóra kézikönyv alapján beszélgetés Szerintetek mit jelent a Hála?
Kinek mi jut erről eszébe?
Oktatási segédanyag alapján mesehallgatás Jékely Zoltán: A három pillangó c. meséjét hallgassátok meg.
• Kinek voltak hálásak a pillangók?
• Mi is hálásak lehetünk a fényért, a melegért?
• Miért jó, ha süt a nap? Miért jó, ha meleg van?
A téma feldolgozása Oktatási segédanyag alapján csoportmunka Hálapöttyös katica
Készítsünk katicát színeslapból, majd ragasszuk fel a sajátunkat egy papírra. A katica pöttyei fogják szimbolizálni azokat a dolgokat, amiért hálásak vagyunk.
Bagdi Bella CD zenehallgatás Szép nap, ölelj most át engem c. dal szól a foglalkozás közben
A téma lezárása Boldogságóra kézikönyv 6-10 évesek részére, 54. oldal-
Hálás vagyok neked páros munka Mindenki forduljon oda egy társához, és mondja el, hogy miért hálás neki!
Szeptember a hála hónapja. A gyerekekkel sokat beszélgettünk a háláról, hogy miért is lehetünk hálásak, milyen módokon tudjuk kifejezni azt. Hamar megértették a hála fogalmát, örömmel beszélgettünk a témáról. Elmondták, hogy ők mi mindenért hálásak az életükben. Zenét hallhattunk, színeztünk a témával kapcsolatos színezőket.
Szeptemberben mindkét csoport visszaköltözött a felújított óvodába, így volt bőven miért hálát adnunk. A gyermekek örömmel vették birtokukba a felújított csoportszobát, és az óvoda egyéb helyiégeit, melyet használhatnak.Nagyon nagy öröm számunkra az új épületben dolgozni, ezért a gyermekekkel megbeszéltük, hogy kiknek és miért vagyunk hálásak most szeptemberben. A hála téma kapcsán a felépítettük a Szív szigetét, és a Morcos mezőt, melyet a Hála hídja köt össze. A tevékenységet az új közösségi termünkben tartottuk, és egy egyszerű akadálypályán haladhattak végig a gyermekek a Morcos mezőről a Szív szigetére. Előtte megbeszéltük, hogy hálát adunk a lábunknak, a kezünknek, az egyensúlyérzékünknek, és saját kitartásunknak, hogy át tudjanak jutni a hídon.Fontos dolog az életünkben, hogy ha morcosak vagyunk, akkor legyen olyan valaki mellettünk aki fel tud minket vidítani, vagy legyen egy olyan élmény, ami mosolyt tud csalni az arcunkra. Óvodánkban négy éve működő Boldogság prpogram hozzájárul ahhoz gyermekek már óvodás korban képesek egymást felvidítani, megvígasztalni, ha valaki szomorkodik.
Az ötödik évfolyam az iskolánk Boldogságóra program Pilot programjában részt vett. Esetükben a teremrendezési, óraszervezési feladatok ismétlésével kezdtünk.
A téma meghatározására fókuszáló beszélgetésünket követően arra kértem őket, hogy gondolják át, melyik osztálytársuknak miért hálásak. Ezt követően egy fonalgombolyagot kaptak, annak kellett továbbítsák, akinek hálásak, továbbá megosztották azt is egymással, hogy miért. A gyakorlat energetizálta őket. A végén visszatekertük közösen a fonalat.
A következő gyakorlathoz színes papírok közül kedvencet választottak, kezüket körberajzolták, kivágták a formát, majd minden ujjukba beírták, miért hálásak. Ezt követően hálafa készült, közös fotót követően kitették az osztályba, hogy emlékeztessék magukat saját maguk és társaik hála területeire.
A foglalkozás tanulsága, hogy az osztályfőnökök bevonódása mennyire tudja mélyíteni a csoportmunkát.
Köszönöm a gyerekeknek az együttgondolkodást, együttes munkát, a kollégáknak az együttműködést és a lehetőséget a programra!
Az első osztály első Boldogságóráját a szervezési feladatokkal kezdtük mind a három osztályban – nagy figyelemmel követték a tanító nénik utasításait, hogy minél előbb elpakoljuk a padokat, körberendezzük a székeket és kezdődjön egy új fejezet az életükben.
Mondókával egybekötött légzőgyakorlattal kezdtük az órát, mely segítette abban a gyermekeket, hogy jobban fókuszáljanak.
Ezt követően beszélgettünk a háláról – ők voltak-e hálásak, valamint vajon nekik valaki volt-e hálás. Meglepően gazdag és színes válaszokat kaptam, melyekből azok is tanulhattak, akik még nem voltak készen arra, hogy megfogalmazzák és/vagy megosszák társaikkal gondolataikat. Az óvodásoknak szóló munkafüzetből kis képeket másoltam és vágtam ki – mindenki kiválasztotta azt, amiért a leginkább hálás, majd előkészített színes szívet választottak, erre ráragasztották a hálaképet, kiszínezték, majd egy hálafát alakítottunk ki belőle. Ez a fa óra végén a táblára lett elhelyezve, majd ezt követően a tanító nénik dekorációként használták fel.
Az óra végén a hónap dalával zártunk.
Nagyon jó hangulat alakult ki. Köszönöm a tanító nénik aktív részvételét és köszönöm a lehetőséget!
A gyermekek saját maguk festik be a tenyerüket olyan és annyi színt használva mennyire boldogok.
A gyermekek lerajzolják mért hálásak és azt egy szív alakba kitesszük a faliújságra.