Kedves kis osztályommal megpróbáltuk megalkotni a “hála”szòt, miután kicsit elbeszélgettünk a témával kapcsolatosan.
Szekely Mikó Kollégium,V.B
A hála gyakorlása
DSZC Baross Gábor Középiskolája és Kollégiuma
A csoportfoglalkozást játékos bemutatkozással kezdtük, majd miután ismertettem a diákokkal a boldogságórák felépítését, tematikáját, elkezdtünk beszélgetni arról, kinek mit jelent a boldogság, mikor és mitől érzik magukat boldognak. Ezt követően mindenki kitöltötte a Boldogságmérő kérdőívet, és az eredmények kapcsán beszélgettünk arról, hogy mi magunk mi mindent tehetünk azért, hogy boldogabbnak, elégedettebbnek érezzük magunkat, valamint hogy mindebben hogy tud a hálás szív a segtíségünkre lenni. A foglalkozás végén pedig egy gondolattérképet készítettek a hálával kapcsolatban, közösen ötleteltek, hogy mi mindenért tudnak hálásak lenni. A zárókörben többen megfogalmazták, hogy ez a fajta szemléletmód mennyivel könnyebbé tudja tenni a megküzdést egy-egy nehéz helyzettel szembesülve.
Csanádi Árpád Általános Iskola, Sportiskola és Középiskola
A negyedik osztályosokkal körbe ültünk, és megpróbáltuk elmagyarázni egymásnak példákkal, hogy mit is jelent a hála kifejezés. A második körben elkezdtük sorolni, hogy ki miért hálás, igen hosszú listát állítottunk össze. Meghallgattuk a „szép nap ölelj most át engem” kezdetű dalt, közben a teremben sétálva finoman meg lehetett érinteni azt az osztálytársat, akinek valamiért hálás volt az illető. A dal végén újra körbe ültünk és visszajelzést adtunk egymásnak, hogy kit miért érintettünk meg, miért vagyunk neki hálásak.
Befejezésül mindenki keresett olyan tárgyat, aminek valamiért hálás, ezt betettük a kör közepébe. Próbáltuk kitalálni, hogy kié lehet és miért lehet az illető hálás. Majd pedig mindenki elmondta mit tett be és miért hálás.
Nagyon tartalmas óránk volt.
Csanádi Árpád Általános Iskola, Sportiskola és Középiskola
A negyedik osztályosokkal körbe ültünk, és megpróbáltuk elmagyarázni egymásnak példákkal, hogy mit is jelent a hála kifejezés. A második körben elkezdtük sorolni, hogy ki miért hálás, igen hosszú listát állítottunk össze. Meghallgattuk a „szép nap ölelj most át engem” kezdetű dalt, közben a teremben sétálva finoman meg lehetett érinteni azt az osztálytársat, akinek valamiért hálás volt az illető. A dal végén újra körbe ültünk és visszajelzést adtunk egymásnak, hogy kit miért érintettünk meg, miért vagyunk neki hálásak.
Befejezésül mindenki keresett olyan tárgyat, aminek valamiért hálás, ezt betettük a kör közepébe. Próbáltuk kitalálni, hogy kié lehet és miért lehet az illető hálás. Majd pedig mindenki elmondta mit tett be és miért hálás.
Nagyon tartalmas óránk volt.
Csanádi Árpád Általános Iskola, Sportiskola és Középiskola
A negyedik osztályosokkal körbe ültünk, és megpróbáltuk elmagyarázni egymásnak példákkal, hogy mit is jelent a hála kifejezés. A második körben elkezdtük sorolni, hogy ki miért hálás, igen hosszú listát állítottunk össze. Meghallgattuk a „szép nap ölelj most át engem” kezdetű dalt, közben a teremben sétálva finoman meg lehetett érinteni azt az osztálytársat, akinek valamiért hálás volt az illető. A dal végén újra körbe ültünk és visszajelzést adtunk egymásnak, hogy kit miért érintettünk meg, miért vagyunk neki hálásak.
Befejezésül mindenki keresett olyan tárgyat, aminek valamiért hálás, ezt betettük a kör közepébe. Próbáltuk kitalálni, hogy kié lehet és miért lehet az illető hálás. Majd pedig mindenki elmondta mit tett be és miért hálás.
Nagyon tartalmas óránk volt.
Csanádi Árpád Általános Iskola, Sportiskola és Középiskola
A negyedik osztályosokkal körbe ültünk, és megpróbáltuk elmagyarázni egymásnak példákkal, hogy mit is jelent a hála kifejezés. A második körben elkezdtük sorolni, hogy ki miért hálás, igen hosszú listát állítottunk össze. Meghallgattuk a „szép nap ölelj most át engem” kezdetű dalt, közben a teremben sétálva finoman meg lehetett érinteni azt az osztálytársat, akinek valamiért hálás volt az illető. A dal végén újra körbe ültünk és visszajelzést adtunk egymásnak, hogy kit miért érintettünk meg, miért vagyunk neki hálásak.
Befejezésül mindenki keresett olyan tárgyat, aminek valamiért hálás, ezt betettük a kör közepébe. Próbáltuk kitalálni, hogy kié lehet és miért lehet az illető hálás. Majd pedig mindenki elmondta mit tett be és miért hálás.
Nagyon tartalmas óránk volt.
Ezen a gitáros Boldogságórán a hála gyakorlásával foglalkoztunk. Növendékemmel már több gitárórán is beszéltünk a hála fontosságáról. Ezen az órán a bemelegítés után feldolgoztuk az Egy pohár tej c. történetet. Tanítványomnak nagyon tetszett a történet befejezése, nagyon mosolygott. Ezután megkértem hogy készítsen egy Hálanap rajzot – gondolja át mi mindenért hálás azon a napon. Közben meghallgattuk Apor Lázár táncát. Ezután eljátszottuk együtt Apor Lázár táncát. A gyakorlat végén megkértem növendékemet gondoljon valakire akinek nagyon hálás és színes papírokra írjon számára egy-egy kedves mondatot, így készült el a Hála-befőtt 🙂 annyira belelkesült hogy megígérte otthon szépen feldíszíti majd az üveget. Az órát végül a duózás ismétlése után egy rövid meditációval zártuk.
Első foglakozásunk és csatlakozásunk a Boldogságórákhoz a következőképpen zajlott: 1. Bevezetés_ Szélkiáltó: Boldogság dal 2. Ráhangoldás: Érintős köszöntő- köszöntsd a társad hangok nélkül! 3. Keresztrejtvény megfejtése 4. Színes légzés: képzeld el , milyen színű- a hála-relaxációs gyakorlat. 5. Kinek lehetünk hálásak, miért lehetünk hálása? – szavak a szívecskéken. Mindenki felvesz egyet és elmondja. 6. Nevek, dolgok a szívecskére – most a gyerekek írnak arról, miért is hálásak. 7. Elkészítjük a Hála-fát közösen, megbeszéljük. 8. A hála összetettsége / Mese-falu/ Mese a Háláról, a Szeretetről és a Jólétről. 8 Beszélgetés a meséről. 9. A szereplők elképzelése és lerajzolása. 10. A hála arcai:Kinek mi a gyengesége ? / pozitívumok, kapcsolatok, önbizalom, megküzdés stb./11. Zárás-összegzés- különböző színű szívek a padlón-mindenből 2 darab. Egy gyermek felvesz 1 színt, egyiket megtartja, a másikat átadja valakinek. Ének tanulása: Bagdi Bella: Szép nap- a gyermekek nagyon könnyedén hangolódtak rá a témára, zárt közösségben élnek, erős értékrendszert és hagyományokat követnek a családok és ez érződik a témához való viszonyulásukon is.
Szeptember – Hála gyakorlása
A Koncz Dezső EGYMI intézményének 1. osztályában vagyok osztályfőnök, ahol 6 fő értelmileg akadályozott gyermeket tanítok.
Minden hónapnak választok egy számukra érthető mottót: „Hálás vagyok ha valaki megnevettet, sírni egyedül is nagyon jól tudok” A nap folyamán rámutatok, ha vidám pillanatokat kapok.
A napunkat bemutatkozó verset követően hangulatkártya választással kezdjük: ölelés, ököl durrantás, pacsi adás. Csillogó szemmel ütnek a kiválasztott képre az öltözőszekrény falán. (Ettől számomra is önfeledten indul a nap.)
A Szeretet dalával kezdtük meg az órát, majd elmeséltem Fazekas Nóra (zalai író): Apa szeret című meséjét. Beszéltem arról, hogy milyen jó dolgokat lehet apával átélni: építés, hancúrozás, fürdetés… Minden gondolatot a HÁLA szóval kezdtem. A szülők mennyi mindent megtesznek gyermekükért – ezt a nap minden pillanatában kihangsúlyozom. Megtanultuk a Boldogság vers-et, ami a szülők felé a hála jelképe.
A HÁLA szó betűit kiraktuk állatokkal.
Sétánk során köszönetet mondtunk a természetben fellelhető dolgokért: napsütés, szél, felhő, eső, fák, bokrok, kavicsok, termések, bogarak. Az autómentes napon a természet megóvására fektettük a hangsúlyt. A Deák Ferenc Általános Iskola lehetőséget adott, hogy megnézhettük a Hüllő kiállítást, nagy élmény volt.
Példák a mindennapokból:
HÁLA:
– Orsolya apukájának, aki megjavította az öltözőszekrényt, a Montessori tornyot,
– Emma anyukájának, aki finom gyümölcsöt hozott az osztálynak,
– a szülőknek a fagyiért,
– a városnak a pólóért,
– Marci anyukájának a gyümölcsléért,
– Orsolya anyukájának a Pöttyi játékért,
– Emma anyukájának, hogy elég váltóruhát küld,
– Marci szüleinek, hogy nagyon illemtudó,
– Emma szüleinek, hogy mosoly- és szeretetbomba,
– Orsolya szüleinek, hogy vicces,
– Maja anyukájának, hogy sok verset tud,
– Dzsenifer szüleinek, hogy szeret iskolába járni,
– Orsolyának, hogy segít a rászoruló társának,
– Dzsenifernek, hogy mindig számíthatok rá,
– Az iskolának, hogy szuper segítőtársam van,
– Az osztálynak, hogy imádok dolgozni menni.
Köszönet a Boldogság program kitalálójának: épít embert, családot, barátokat, közösséget… csak jobbá…!
Az első osztályos gyerekekkel beszélgettünk a hála szó jelentéséről. Ügyesen megfogalmazták, hogy ki és miért hálás. A beszélgetés után kézműveskedtünk is.