Ebben a tanévben a Halacska csoport új tanulókkal bővült. A régi csoportból elballagtak és volt aki új iskolába került. Az új Halacska csoport még az ismerkedés, beszoktatás fázisában jár. Gondolat ébresztő foglalkozáson az ötlet- rohamunk megszületését örokítettük meg. Fogadjátok olyan nagy szeretettel, mint ahogy azt készítettük!
A hála gyakorlása
Az idén tovább folytattuk lelkesen a Boldogságórás munkákat, beszélgetéseket, közös játékokat.
Elkészültek a szőlőfürtök, amelyen jól érzékeltették a gyerekek, hogy kinek tudnak köszönetet mondani a környezetükben élők között. Ma a HÁLASZÜRET is megtörtént, összefűztük a fürtöket.
Így az osztálytermünk egy szép, őszi dekorációval is bővült.
A 2021/2022-es nevelési évben csatlakoztunk a Boldogságóra Programhoz vegyes csoporttal. Izgatottam vártam, részemről a megvalósítás, a gyerekek részéről a befogadás tekintetében is. Azt gondolom, hogy a hála témáját sikeresen feldolgoztuk. A gyerekeknek nagyon tetszett a témához tartozó mese, mely hozzájárult érzelmi intelligenciájuk fejlesztéséhez.
Meglepően tapasztaltam, hogy elsősorban nem tárgyi eszközök jutottak a gyerekek eszébe a hála érzése kapcsán: ” Azért vagyok hálás, mert anyukám mindig felvidít mikor szomorú vagyok.”
A csoporttal hálafát készítettünk, valamint a munkafüzet feladatait is felhasználtuk a téma feldolgozása során.
A hálafára virágokat tettünk, melyet a gyerekek kiszíneztek, és a virágok közepébe belekerültek a jelek, melyek jelképezik, hogy a csoportban kinek hálásak a gyerekek. Boldogság volt hallgatni, ahogyan meg tudták fogalmazni a hála lényegét, az ők saját kis nyelvükön!
Hálásan köszönjük a lehetőséget, és izgatottan várjuk a következő témában rejlő lehetőségeket!
Hálával kapcsolatos témánkat a Nagy szél fúj játékkal kezdtük. Megszőttük hála hálónk, majd a javasolt feladatok közül az 1 perc alatt kirakott hála szavakkal kezdtük, melyek egyike sem sikerült ugyan 1 percen belül, de a csoportok szívesen munkálkodtak rajta. A kirakást a folyosón saját testünkkel, majd az udvaron is megcsináltuk. Ezt követte a hála szó pontos jelentésének megbeszélése és mindenki elmondhatta, hogy kinek tartozik hálával nemcsak az osztályban, hanem családja körében. Legnehezebben a H.Á.L.A. elnevezésű feladattal birkóztunk meg, de itt is látszott az igyekezet. Az így elkészített lapokból és a hála mondatokból az „elmetérképeket” összerendeztük egy szívkép köré.
Új tanév! Új lehetőségek!
Ettől a tanévtől a mi iskolánk is elnyerte az Örökös Boldog Iskola címet. Ebből az alkalomból két olyan kezdeményezést is útjára indítottunk a boldogságórás kolléganőkkel, melyeknek segítségével az egész alsó tagozatot sikerült bevonni.
Az év elejét a Patronálással indítottuk. Az kis elsősök beilleszkedését szerettük volna megsegíteni, így megkértük a 3. és 4 osztályban tanulókat, hogy készítsenek két egyforma szimbólummal ellátott ajándékot, (ez lehetett karkötő, nyaklánc, kitűző, stb.), majd az egyikkel ajándékozzák meg az általuk választott első osztályos gyermeket. Egy héten keresztül a nagyok segítettek a kicsiket az iskolai életbe való lelkészkedésbe.
A másik, leginkább szívem csücske program, a Jobb Veled a Világ Projekt az iskolánk keretein belül. Minden hónapban (Pl. a HÁLA hónapjában azoktól a gyerkőcöktől lehetett jobb a világ, aki elmondhatta magáról az osztályban: “Szívvel adom, amit adok, társaimhoz jó is vagyok, örülök, ha jót tehetek, jól vagyok együtt veletek”.) minden osztályban kiválasztásra kerül a tanulók szavazata alapján, az a gyermek, akitől abban a hónapban jobb a világ. Az elismerésen túl a lurkók egy kitűzőt is kapnak, melyet büszkén viselhetnek. A gyermekek és a kollégák körében nagy sikernek örvend ez a kezdeményezés. Októberben a legoptimistább tanulókat keressük! 🙂
Osztály szinten sem tétlenkedtünk! Mivel már a Mucikák nagyok , így hála napló írására biztattam őket. Valljuk meg, nem volt könnyű feladat, de, akinek sikerült végig csinálni, az valóban HÁLÁS lett! 🙂
A nevelési év kezdetén középső és nagy csoportosokal már könnyebben tudtuk az elmúlt év folyatásaként a hála témáját feldolgozni. Megbeszéltük, hogy miért lehtünk hálásak. Hálásak lehetünk annak, hogy újra együtt lehet a csoport, újra együtt tudunk játszani. A hála feldolgázását az őszi időjáráshoz az őszi gyümölcsökhöz, és a zödségfélkhez kapcsoltuk. Hálásak lehettünk az időjárásnak, hogy sokat tudtunk kint lenni az udvaron, hálásak lehetünk a fáknak az őszi gyümölcsökért, azoknak, akik zöldségféléket termesztenek, hálásak lehetünk a szüleinknek, hogy megteremtik nekünk annak a lehetőségét, hogy tudjunk egészséges gyümölcsöket és zöldségfélket fogyasztani. A héten a zöldségfélk témakörében zöldségféléket színeztünk, és e mellé ragasztottuk a boldog százlábút, aminek komplex jelentése lehet. A százlábú jelképezheti a gyermekeket is, aki a zöldségfélék fogyasztásától lehet boldog, hálás, hogy ehet ilyesmit, valamit a százlábú testére rajzolt barátok jelei pedig azokat a baráti kapcsolatokat jelentik amiért társainak lehet hálás egy egy gyermek. A hálapók folnala játék nagyon tetszett a gyermekeknek, többször is játszottuk az eltelt idő alatt, egyre több történetet tudnak elmesélni a gyermekek, hogy miért lehetnek hálásak, ami boldogságot jelent nekik. Többször mondogattuk a Boldog Dóra mondókát, a Hálafa meséjét elalvás előtt meséltem el nekik, valamint egyre több relaxációs gyakorlatot játszunk , és folyamtosan hallgattuk az ide tartozó dalokat. Nagyon jó volt ez a hónap a hála gyakorlása jegyében.
Mindenki életében adódik olyan helyzet, amikor hálásak lehetünk embertársainknak. Ne fukarkodjunk a hálával, az sosem fogy el! Ugyanakkor ne is feledkezzünk meg róla! Merjünk hálásnak lenni!
Az új tanév beköszöntével sok új tanuló érkezett iskolánkba. A legkisebbek fogadása a tanévnyitón megtörtént. Az iskola bejáratánál sok pozitív motiváló gondolat olvasható azok közül, amiket a boldogság órákra összegyűjtöttünk. Így minden tanuló megtalálhatja a napi aktuális mondatát. A hálaszüret szőlőfürtjei elkészültek a harmadikosoknál. Hálahálót szőttünk a legkisebbeknél, egyperces betűkirakást játszottunk a másodikosokkal, és a katolikus templomban jártunk a negyedikesekkel.
Kezdésnek relaxaltunk, megbeszéltük, hogy kinek mit jelent a hála. Majd sorra vettük több pszichológus “érthetőbb” hála fogalmat.
Majd eljött az alkotás ideje, hála napot készítettek a gyerekek. A nap sugarai voltak azok a dolgok, amiért hálásak az életben.
Amíg alkottak Bagdy Bella zenéit hallgattuk.