Gyerekeknek, felnőtteknek fantasztikus élmény volt az első téma, a boldogságfokozó hála feldolgozása. Sokat beszélgettünk a témáról, s kipróbálták, milyen érzés, amikor egymásnak meg tudják fogalmazni a hálájukat, milyen érzés hálát adni, hálát kapni. Az őszi almaprojektbe ágyaztuk a témát, s közösen készítettünk egy sünit, akit Gömbinek neveztek el a gyerekek. Az ő hátára lehetett felragasztani hálaalmákat, akkor, amikor valaki úgy érezte, valamiért nagyon hálás.
A családok visszajelzései is nagyon szívmelengetőek voltak, többen mesélték, hogy milyen megható, felemelő érzés volt, amikor a gyermeke azt mondta pl. „Hálásan köszönöm a vacsorát!”
Gömbi elérzető helyen van a csoportban, terveink szerint egész évben fogja gyűjtögetni a hálaalmákat.
A hála gyakorlása
A gyerekek színes papírból kivágott szíveket ragasztottak fel egy nagy csomagolópapírra, belerajzolták miért hálásak. A szívecskét odakötötték társaik szívecskéjéhez, akiknek hálásak.
A pandémia okozta nehéz tanév után hálás szívvel kezdtük el a boldogságórákat: hálásak vagyunk, hogy együtt lehetünk ténylegesen. Talán ennek köszönhető az is, hogy az édesanyáknak, édesapáknak készített szeretet kuponon sokaknál az együtt töltött idő jelent meg a hálaérzést kiváltó okként. A hálajátékban nagy öröm volt visszaemlékezni 1-1 családi eseményre vagy helyre, amit sikerült meglátogatni a nyáron. Az egy pohár tej című történet olvasása, megbeszélése pedig ráébreszetett bennünket arra, hogy minden egyes apró tettünknek jelentősége van, hiszen bármi nagy hatással lehet a magunk és mások életére is.
A tavaly készített hálabefőttben szereplő gondolatok újraolvasás melegséggel töltötte el minden tanuló szívét. Segíett visszaemlékezni, hogy mi volt fontos egy évvel ezelőtt és mi az, amire most hangsúlyt fektetünk. Ami állandó – és a kisfilmben is elhangzik -, hogy a barátság nagy kincs: hála érte…
„A hála: talajigényes virág, csak nemes szívben tud gyökeret verni.”
Kicsiny Bagolyvári osztályomba szeptemberben is becsengettek. Hálatelt szívvel öleltük egymást. Miért is lehetünk hálásak? A világunkért, a hazánkért, a Bagolyvárunkért, az életünkért! Immár másodikosként kezdtük meg a Hála hónapját! Örömmel várták a boldogság napokat és perceket. Az elmaradhatatlan Bagdi Bella dalával nyitottuk meg szívünket-lelkünket az első boldogságórán. A játékok és dalok mellett alkottunk, kreatívkodtunk, filmeztünk, nevettünk, szárnyaltunk. A boldogság füzetünk első lapjai beteltek csodálatos gondolatokkal, rajzokkal. A bagolyvárunk időkapszulájába is elrejtettük terveinket, vágyainkat, amelyet az utolsó boldogságórán közösen felolvasunk majd egymásnak. A hála szüret és a szeretet befőttek elkészítése után hála-hálót szőttünk sok-sok nevetéssel és kacagással. S talán a legizgalmasabb játék a HÁLA szó megjelenítése volt térben és a ritmus tapssal kísért hála-láncunk a nap végén. A lánc elszakadhatatlan, s ezért mérhetetlenül hálás vagyok nekik. Nem könnyű a közös utunk, de tudjuk, hogy együtt sikerülhet, hiszen jobb velük a világ!
Kőbányai Széchenyi István Magyar-Német Két Tan. Nyelvű Általános Iskola
HÁLÁSAK vagyunk, hogy újból itt lehetünk, erőben és egészségben. Miután visszazökkentünk a megszokott kerékvágásba, ami nem ment teljesen zökkenőmentesen, nekiveselkedtünk a hónap feladatainak. Nagyon tetszett a gyerekeknek a „Csak1perc” feladat, jobbnál jobb ötleteik voltak miből rakjuk ki a HÁLA szót. Eljátszottuk a H:Á:L:A: játékot is. Jókat derültünk a vicces mondatokon.
A szőlőfürtbe szép gondolatokat írtak. Volt aki a barátait sorolta fel, volt aki a családjáért volt hálás vagy akár az iskoláért, értünk. Ez szívet melengető volt, és továbbra is megerősített bennünket abban, hogy érdemes ezzel a témával is foglalkozni. Több alkalommal is lehetőségünk volt megemlíteni, hogy az nap miért lehetünk hálásak. Hiszen a hónapban eljutottunk az országos Sportágválasztóra, a Rácalmási Tökfesztiválra, a kerületi Honvédelmi Napokra….. Ezek a programok elősegítik, hogy minél összetartóbb közösség legyünk.
Hálásak legyünk egymásért…….és a holnapért. 🙂
Szeptember, iskolakezdés, újra együtt! Szívünk megtelik hálával. Az előttünk álló új, és izgalmas lehetőségek kavargó, színes képekkel festik át 3. osztályunk termének falait!
Most minden újra indul… S mi mindig igyekszünk a jövőben is a legjobbat remélni! Adni, és kapni, önzetlenül, és hálásnak lenni minden apró, pici pillanatért, mosolyért, együtt!
Bagdi Bella hónap dalát hallgatva sok minden jut eszembe, pedagógusként hálás vagyok azért, hogy a boldogságórák útját járhatjuk tovább! Mennyi tervem van… S mindehhez erőt ad az osztálytermünk falai közt reggelente felcsendülő, biztató dal: „Szép nap, ölelj most át engem…”, mely tanítványaim éneklésével vegyülve erősít meg abban, hogy együtt minden jó lehetséges.
Az új feladatoknak nagy izgalommal láttunk neki: Hála hálót szőttünk, kis fehér szíveinket védelmezve álltuk körbe, jelképezve osztályunk egységét!
A Hála-szőlőfürtök készítésekor a legnagyobb öröm számomra az volt, hogy több kisgyerek 2,3 fürtöt is kért, mondták is, hogy olyan sok mindenkinek mondhatnak köszönetet! Szülőknek, családtagoknak, osztálytársaknak, pedagógusoknak… A szőlőfürtök elhelyezése termünkben még előttünk álló feladat, őszi dekorációként.
A Csak 1 perc játékban örömmel fogadták, hogy írás, színezés helyett varázsolhatnak a ceruzáikkal, tollaikkal, melyek az ábécében testet öltve rajzolták meg a HÁLA szót.
Hála hálót szőttünk, és sokat nevettünk a vidám szókapcsolatokon, mennyi jelentést kaphat a H.Á.L.A. szó.
A Nagy szél fúj játék testnevelés óráink, udvari játékain gyakran visszatérő eleme lett! Felfrissülést hozva a gyerekeknek. A Zárókörrel igazi kis zenekarrá váltunk, és kreatív ötletekkel gazdagították a gyerekek a játék tartalmát.
Hálásan köszönjük ezt a tartalmas, gazdag, iskolakezdő hónapot!
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Boldogság óra foglalkozás reflexiója
TÉMAKÖR vagy Műveltségi terület: Boldogság óra
Foglalkozás címe: Hála
Foglalkozást tartó tanár neve: Nagy Attila
Évfolyam: 9-14
Épület: M19/3
Foglalkozás pontos ideje: 2021. szeptember 22. 20 óra M19/327 tanuló
Foglalkozáson részt vevő diákok száma: 23 fő
Pedagógiai módszerek, eszközök: Játék, fogalommagyarázat, idézetek értelmezése, virágsarok építése (ld. mellékelt kép)
Felhasznált források: Idézetek a háláról
A foglalkozás célja: A fiúk értsék meg, hogy a hála nagyon összetett fogalom, benne tapasztalható meg a legtöbb pozitív életérzés
A foglalkozás rövid tartalma: A videók és az idézetek segítségével körüljártuk, mennyi minden pozitív tartalma van a „hála” fogalomnak. Még a növények is hálásak a gondoskodásért, a foglalkozás végén növénysarkot készítettünk a tanulószoba egyik sarkában (ld. mellékelt fénykép)
Reflektálás a célokra, a foglalkozás tartalmára: A diákok megértették a hála fogalmát, még vita is kialakult. A virágsarok parádés ötlet volt.
Következtetés: Elvégeztük a boldogság tesztet néhány nappal a foglalkozás után, kíváncsi vagyok majd, a növények gondozása mennyire fogja növelni a diákok boldogság érzetét, mennyire válnak boldogabb emberekké
Számunkra ez az új tanév nagyon sok változással jár. Hiszen a csemetéim még néhány hónappal ezelőtt óvodások voltak, most pedig az iskolapadban ülve igyekeznek sok tudást szerezni. Én pedig először vagyok osztályfőnöki státuszban.
Boldogságóra munkacsoportunk is új dolgokat vezetett be az iskolában.
Továbbra is működött az első hetekben a patronáló programunk, aminek lényege, hogy 3.-4. osztályos tanulók választhattak elsős diákokat, és fordítva, akikkel megismertetik az iskola szabályait, akikkel játszanak, akiket a szárnyuk alá vesznek. Ezt a kicsik nagyon élvezték. Volt egy nagy barátjuk. 🙂
Az általam működtetett Aranymackó vándordíjat több osztályban is bevezették a kollégák, és átültettük iskolai szintre is a programot. Minden hónapban szavazhatnak a tanulók arra, hogy az adott havi témának gyakorlása melyik tanulóra a legjellemzőbb. Akikre a legtöbben szavaznak kapnak egy Jobb Veled a Világ kitűzőt, amit szintén a munkacsoportunk készíttetett. A gyermekek fotóiból pedig tablót készítünk.
A mi osztályunkban a gyerekekkel tükör gyakorlatot végeztettem. Először is köszöntöttük szemeinket. “Szervusztok csodás szemeim!” Megdicsértük: Gyönyörűek vagytok. Majd be kellett fejezni a tükörbe nézve a következő mondatokat: Szeretlek, mert… Hálás vagyok neked, mert…
Így köszöntöttük a testrészeinket. Volt olyan édes kis tanuló, aki annyira belemerült önmaga dicséretébe, hogy észre sem vette, hogy már leraktuk a tükröt. Szóval elég jól sikerült a gyakorlat. Csodálatos volt az sok csillogó, boldog tekintet. Elmondták, hogy miért hálásak az orruknak, füleiknek, szájuknak, kezeiknek, lábaiknak.
Én a leginkább azért vagyok hálás, mert ennek az osztálynak a tanulói csodásan tudnak ölelni. Reggel és délután egyaránt. Jó megérkezni, és a búcsúzás is feltölt minden délután, hiszen rengeteg ölelést kapok.
Még az egymás iránti figyelem nem alakult ki teljesen. De már most látom, hogy mennyire csodálatos kis lények ők, az első cések, hiszen, ha valakinek segítségre van szüksége, azonnal ott terem egy osztálytárs és segít megoldani a kellemetlen szituációt.
A gyerekek nagyon nyitottak voltak mind a feladatokra, mind a beszélgetésekre. Őszintén beszéltek az érzéseikről a kis tapasztalataikról, családjukról és barátaikról. Kimondottan élvezték a foglalkozásokat, feladatokat. Számomra nagyon megható volt, hogy nem jöttek zavarba a köszönet, szeretet, gondoskodás szavaktól. Sőt inkább megnyíltak, csak beszéltek és meséltek. Csillogtak a szemek. Úgy láttam, hogy boldogok és büszkék magukra az osztályukra, iskolájukra és kicsit félve írom le, de hálásak, hogy tanítom őket, hogy velük vagyok..( pedig csak pár hete, hogy iskolások, pár hete ismerjük egymást ) Eszembe jutott, amikor órát látogattam Szilvinél..
Hálás vagyok ezért a kis osztályért! Remélem ki tudom hozni belőlük a lehető legjobbat!
A gyerekek nagyon nyitottak voltak mind a feladatokra, mind a beszélgetésekre. Őszintén beszéltek az érzéseikről a kis tapasztalataikról, családjukról és barátaikról. Kimondottan élvezték a foglalkozásokat, feladatokat. Számomra nagyon megható volt, hogy nem jöttek zavarba a köszönet, szeretet, gondoskodás szavaktól. Sőt inkább megnyíltak, csak beszéltek és meséltek. Csillogtak a szemek. Úgy láttam, hogy boldogok és büszkék magukra az osztályukra, iskolájukra és kicsit félve írom le, de hálásak, hogy tanítom őket, hogy velük vagyok..( pedig csak pár hete, hogy iskolások, pár hete ismerjük egymást ) Eszembe jutott, amikor órát látogattam Szilvinél..
Hálás vagyok ezért a kis osztályért! Remélem ki tudom hozni belőlük a lehető legjobbat!