A foglalkozást A csodapálca c. játékkal kezdtük, ahol körbe ültünk, és én egy csodapálcával a kezemben megkezdtem a játékot. Meg kell figyelniük mitől lesz szép a rajzolt hold (akkor mondom rá, hogy szépen rajzolta meg, ha a varázspálca átadásakor megköszöni a pálcát mielőtt rajzol.)
Utána arról beszélgettünk, mennyi kutatás bizonyítja, hogy a hálaadás, hála kifejezése milyen pozitívan befolyásolja boldogságérzetünket.
Ezután szétosztottunk borítékokat, melyet mindenki saját kedve szerint színezhetett, díszíthetett ki. így készültek el a hálaborítékok. Minden gyerek kapott 6 különböző színű lapocskát, amikre a megadott kérdések szerint kellett ráírni a hála-okokat. Elég nehezen tudtak ráhangolódni a feladatra, így a következő közös óránkon is még folytattuk(zenei nevelés volt az, amikor befejeztük).
Közben meghallgattunk egy-két dalt, ami szerintük a boldogságról szól, valamint a Háladalt és a letöltött dalt is.
A végén arról beszélgettünk, van-e olyan személy az életükben, akiért különösen hálásak.
A hála gyakorlása
A hála témakört szeptember végén Bükkszentkereszten fejeztük be egy csodálatos osztálykiránduláson. Sétáltunk az erőben, a Libegőn hallgattuk a csendet és a madarakat, magunkba szívtuk az ősz illatát és a napsugarak melegét. Csodálatos meleg, napsütéses időnk volt. A bükkszentkereszti gyógyítóköveken hálát mondtunk az egészségünkért és a csodálatos napért, amit ott eltöltöttünk.
A 6. osztályosok második Boldogságórájukon hálaajándékot kerestek a szabadban az osztálytársaknak. A témánk: Miért lehetünk hálásak az osztályon belül az osztálytársaknak.
A közeli parkban a szabad levegőn, melegben, napsütésben körbeültek a gyerekek és beszélgettünk arról milyen szuper osztályközösségünk van és mennyi mindenért lehetünk hálásak egymásnak. Szétnézve a parkban gyűjtöttek egymásnak hálaajándékokat és csodaszép szavakkal át is adták. Sokan megkönnyezték a szavakat és pedagógusként nagyon meghatódva hallgattuk milyen csodaszép érzelmek vannak a gyermekekben egymás iránt. Senki nem maradt ajándék nélkül, még mi pedagógusok is kaptunk.
Visszaérve az iskolába titkos barátokat húztunk, akiket két hétig kellett teljes titokban „kényeztetni”, egy-egy pozitív üzenetet hagyni, figyelmesnek lenni stb. Nagyon izgatottan várták a kihívásokat.
A Boldogságprogram-Boldogságóra bevezetésére az első alkalommal az elvárások-félelmek megbeszélését választottam, új tanév kezdődött, új kihívások elé álltak a gyerekek a Covid-19 miatt. Miután az ettől való félelmeket, biztonsági szabályokat megbeszéltük, jöhettek az iskolától, pedagógusoktól, tanulótársaktól való elvárások és félelmek. Színes jegyzetpapírra felírták, majd el is mondták. Nyíltan, bátran beszéltek az érzelmeikről és a beszélgetés végén közösen megfogalmaztuk miért lehetünk hálásak egymásnak, a mi saját közösségünknek.
Amikor szeptember közepén ismét találkoztunk 6 hónap kihagyás után, akkor csak az volt a fontos, hogy együtt játszhatunk, rohangálhatunk az udvaron…. A szabályok, azok szabályok, de mégig csak legfontosabb, hogy együtt lehetünk és tanulhatunk, együtt bolondozunk, énekelünk, nevetünk és játszunk. Ugyanúgy vágytunk egymás társaságára mint régen, és hálásak lehetünk, hogy bár megváltozott körülöttünk a világ, de az óvodások önfeledten és boldogan tudnak együtt örülni.
Szorgalmatos Mesekert Óvoda Bölcsőde és Konyha
Megtartottuk a szeptemberi első foglalkozásunkat a Boldogságóra programunkból.
Móri Radnóti Miklós Általános Iskola Nádasdy Tamás Tagiskolája
Csókakő 8074
Petőfi Sándor utca 5.
Osztály: 3. osztály
Létszám: 14 fő
Téma: Hála jelentősége és kiterjesztése gyereknyelven
Téma feldolgozása:
1. Órakezdő relaxáció:
– Meghallgatjuk a hónap dalát közösen.
– Beszélgetünk Bagdy Emőkéről és csapatáról.
– Beszélgetés a programról: havi témák felvázolása, ehhez készült játékok bemutatása.
Szükséges eszközök: IKT, cd, képek, tankönyv, munkafüzet, kártyák, játékok
2. A téma bevezetése:
Beszélgetés:
– „Miért lehetsz hálás ma?” A kérdésben a „ma” hangsúlyos.
– „Kiknek és miért vagy hálás?
3. A téma feldolgozása:
– Minden tanuló kap kettő üres levelet.
Az 1. levélre olyan szavakat kérek tőlük, amik majd a hétköznapokban emlékeztetik és bátorítják őket, hogy ne feledjék, ha sérelem érik őket, akkor is van, amiért hálásak és amibe tudnak kapaszkodni!
A 2. levél egyik fele a „tiszta hála”, amire olyan mondatot vagy szót kérek, akiknek vagy aminek tágabb körben hálásak.
Szükséges eszközök: levélsablon, ceruza vagy filctoll
4. Az óra lezárása:
– „Szép nap, ölelj most át engem” című dal hallgatása, dúdolása közben egyéni színezés (levelek díszítése)
– Hálafa (faliújságon) és hegy feldíszítése (terem falán)
Szükséges eszközök: IKT, levélsablon, filctoll
Ildiko Rákócziné Gyuradinovics
Rákócziné Gyuradinovics Ildikó
Boldogságfokozó hála
Nagyon örült az osztály és én is, hogy végre szeptemberben a hosszú távollét után újra találkoztunk. Igaz nem lehet ölelkezni és sok minden megváltozott, de azért jó együtt. Őszintén elbeszélgettünk arról, hogy ki miért hálás. Hála levélre ráírtuk hálánk forrásait és egy plakátot készítettünk, ami a termünk falát díszíti. Minden napért hálásak vagyunk.
„Hála a szép őszért” címet adtuk közös munkánknak, amely több értelmezést is magában foglal.
Mi kettőt emeltünk ki, melyekről azt gondoljuk, hogy most számunkra a legfontosabbak:
1. Hálásak vagyunk, hogy ősszel újra jöhettünk iskolába, együtt tanulhatunk, együtt tudunk játszani társainkkal.
2. Hálásak vagyunk a napsütéses időjárásért, ami ezt az őszt jellemezte. Sokat lehettünk így a természetben, délutánonként örültünk, hogy együtt tölthettük szabadidőnket az iskola udvarán.