Nagy izgalommal készültem az első Boldogságórára. A kis elsősök átvették az izgalmat, már a terem átrendezésekor sok-sok kérdés fogalmazódott meg. A rövidre sikerült relaxációs gyakorlatot követően meséltem. A csodakantár című mese magával ragadta a piciket, a gyermeki világképük még könnyen aktivizálódott. A mese feldolgozása során meglepően érett válaszokat kaptam. Ezt követően báb segítségével hívtam elő a saját hála élményeiket – a gyermekek több mint 2/3-a nagyon aktív volt. Majd jött a Nagy szél fúj című játék, kezdve a saját jellemzőkkel, majd a hálával kapcsolatos állításokkal folytatva. Nagy sikere volt. Végül hálakezeket nyomdáztunk kézfestékkel, mely nagy sikert aratott. Végül elkészült az első közös csoportkép. Zárókörben a hálához vezető saját utakról beszélgettünk.
Köszönjük!
A hála gyakorlása
Az első Boldogóra számomra is nagy kihívást jelenetet, hiszen nem volt semmilyen tapasztalatom benne.A Boldogóra kézikönyv nagy segítségét adott,hiszen részletesen, érthetően elmagyarázza a téma feldogozását.Relaxációs gyakorlattal kezdtük a hála téma feldolgozását. A „Napimádást” választottam. Kiengedtük a feszültséget, bánatot,izgalmat. A hála hónap dalára kisebb mozdulatokkal táncoltunk, megölettük, simogattuk egymást. A munkafüzet kitöltése előtt sokat beszélgettünk a hála érzésről. Számomra is meglepő módon a csendesebb gyermekek is megnyilatkoztak. Boldog Dóra a varázsládából jött elő, aki elvarázsolta a gyermekeket. A mesét, figyelmesen hallgatták végig, ügyesen válaszoltak a kérdésekre. A hálafa elkészítése igazi kollektív munka volt,amelyet a parafa falra helyeztünk. Minden nap nézegették a gyermekek,elmesélték saját történeteiket egymásnak.A záró zenehallgatás vidám hangulatot keltett. Több kisgyermek is megfogalmazta, milyen jól érezte magát a foglalkozás alatt. Pozitív élményekkel zártuk az első Boldogóránkat.
A gyerekek meghallgatták, majd eljátszottuk a „Hálafa” története című mesét. Különösen tetszett a történet mindenkinek, hiszen Napsugár csoport vagyunk. Utána elkészítettük a saját „Hálafánkat”, amit rajzokkal öltöztettünk fel, hogy ki miért hálás szüleinek, a testvéreknek, rokonoknak. Eleinte a legtöbb gyermek a boltokban vásárolt édességet és játékot nevezte meg, hogy azért hálás. Beszélgetések, szituációs helyzetek, drámajátékok során kerültek napvilágra az érzések, tettek. Például: a szeretet, törődés, gondoskodás, gyógyítás, egészség és a vitális érzetek – bizalom, biztonság, jó közérzet.
A gyerekek meghallgatták, majd eljátszottuk a „Hálafa” története című mesét. Különösen tetszett a történet mindenkinek, hiszen Napsugár csoport vagyunk. Utána elkészítettük a saját „Hálafánkat”, amit rajzokkal öltöztettünk fel, hogy ki miért hálás szüleinek, a testvéreknek, rokonoknak. Eleinte a legtöbb gyermek a boltokban vásárolt édességet és játékot nevezte meg, hogy azért hálás. Beszélgetések, szituációs helyzetek, drámajátékok során kerültek napvilágra az érzések, tettek. Például: a szeretet, törődés, gondoskodás, gyógyítás, egészség és a vitális érzetek – bizalom, biztonság, jó közérzet.
Ebben a tanévben új osztállyal kezdtük a boldogságóra programot. Ötödikes, fogékony, érzékeny, lelkes kisdiákok. A boldogságfokozó hála témakörben egy szívekből álló díszt készítettünk.
Bevezető beszélgetés
Relaxációs gyakorlatok(Zenével)
Hálás gondolkodás pozitívumai az egyénre, környezetre
Hálával kapcsolatos körkérdések
Nem vagyunk egyformák
Rajzban, írásban mondom el
Visszacsatolás(feedback)
A BOLDOGSÁGFOKOZÓ HÁLA
Tevékenységi terv
A foglalkozás helye: Kőbányai Aprók Háza Óvoda
A foglalkozás ideje: 2021. szeptember
Korcsoport: középső csoport
A foglalkozás tartalma: Mese, hála karkötő fűzése
A foglalkozás célja:
• Érezzék meg, és tudják a gyermekek, hogy mennyi mindenért lehetünk hálásak.
• A hála jó hatása a testre, és lélekre egyaránt.
• A hála kifejezésének gyakorlása, átadása, megélése.
A tevékenység feladatai:
• Érzelmi nevelés a mesehallgatás, zenehallgatás, együtt játszás alkalmával
• Erkölcsi nevelés a pozitív érzelmek tudatosítása során
• Finommotorika fejlesztése fűzés technikájának gyakorlása közben
• Szem-kéz koordináció fejlesztése
• Emlékezet fejlesztése a pozitív élmények felidézésével
• Anyanyelvi kifejezőkészség fejlesztése beszélgetés során
• Beszélgetés alkalmával egymásra figyelés, beszédfegyelem alakítása
A foglalkozás eszközei:
Alma, színes gyöngyök, gumi damil, kis tálak a gyöngyöknek
A foglalkozás menete:
A foglalkozást kezdő relaxáció: „Medve vagyok és cammogok!”
A foglalkozást kezdő zenehallgatás, éneklés: Zenére sétálunk a teremben, megöleljük egymást, amikor találkozunk. (Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem…)
A téma bevezetése: „Add tovább az almát!”
Témafeldolgozás mesével: Szutyejev: Az alma c. mese bemutatása, meghallgatása
Beszélgetőkör, beszélgetés a hallottakról.
„Miért lehetettek hálásak az állatok, és kinek”?
„Miért lehetünk mi hálásak? Miért voltatok ti hálásak, kinek voltatok már hálásak?”
„Ki miért, és kinek volt a mai délelőtt hálás?”
„Mit éreztek ilyenkor?”
A gyermekek elmondása szerint hálásak lehetünk: a napsütésért, napocskáért, az esőért, az ennivalóért, az ajándékokért, az ölelésért, a pusziért, a barátokért, a családért, az együtt játszás öröméért, a sétákért, a tesókért stb.
Hála karkötő fűzése
Motiváció: „Hoztam nektek sok színes gyöngyöket, mert arra gondoltam, hogy készíthetnénk hála karkötőt annak, akinek szeretnéd kifejezni a háládat. „
A foglalkozás lezárása: megbeszéljük ki miért, és kinek készítette a karkötőt.
Foglalkozást záró éneklés:” Ha jó a kedved üsd a tenyered!”
A téma továbbadása: Amelyik gyermek nem az ovis társának, hanem a családtagjának vagy az otthoni barátjának készítette a hálakarkötőt, azt másnap megkérdezzük, hogy hogyan fogadták az ajándékot az otthoniak.