Miért is lehetünk hálásak? A gyerekek életében is nagyon fontos a hála. Boldogan beszéltek arról, hogy az elmúlt időszakban kinek és miért lehettek és voltak hálásak. Szívesen meséltek arról is, hogy milyen jó másoknak örömet szerezni és milyen jó érzéssel tölti el őket, ha nekik szerez örömet valaki. Ezt beszélgetőkör keretében valósítottuk meg, majd mindenki az általa választott tárgyakból, termésekből kirakta a HÁLA szót.
A hála gyakorlása
Szeptember 21-én iskolarádiós megemlékezés után sokan kedvet éreztek önálló gondolataik megfogalmazásához a Kiskunfélegyházi József Attila Általános Iskolában. A Hála Világnapjára készített Hála-ládába csodálatos üzeneteket, gondolatokat dobtak a kis kezek. Volt, aki gondosan ki is díszítette, ezzel is tükrözte színes gondolatvilágát, érzéseit. Az egész iskola, alsó és felső tagozat, tanárok is részt vettek.
A Ficánka kiscsoport a szeptemberi hónapban a beszoktatási időszak folyamatát éli. Sajnos nagy betegséghullám törte meg ezt az időszakot, amikor is a gyermekek kezdték egymást megismerni, elfogadni, ugyanúgy-mint a csoport felnőtteit. A Hála-témakört életkori sajátosságaiknak megfelelően igazán még megfogalmazás szintjén nem tudták közzétenni, de megtapasztalások által már ráéreztek a gyermekek arra, hogy miért is lehetünk hálásak. Például: hálásak vagyunk azért, mert kisütött a napocska és a sok esőzés után a szabadban tudtunk játszani. Vagy a nagyobbaktól kölcsön kaptunk egy jó kis sátrat, amivel nagyon jót játszottunk egy délelőtt folyamán; ezért is hálásak lehetünk. Boldog Dórával is megismerkedtek a gyermekek, aki a MESECSENGŐ szavára hívta őket, Bezzeg Andrea meséjére, ami a Hála-fáról szólt. S mi is elkészítettük a mi kis hála-fánkat, amire őszi színekben pompázó levelek kerültek, a gyerekek által.
Az 5.b osztállyal a hála téma feldolgozását beszélgetés után egy tabló elkészítésével folytattuk. Az egyenként kiválasztott színes lapokra egy hátteret készítettek a gyerekek. A háttér egy téglafalhoz hasonlatos megjelenítés lett. Erre nagy feliratként került rá főcímnek a HÁLA. Azután a megbeszéltek alapján arról írtak, hogy kinek és miért hálásak.
Az elkészült kis alkotásokat egy tablóra rögzítettük.
A csoportba járó gyerekekkel beszélgettünk a háláról, majd két gyakorlatot végeztünk el. Először egy, majd egyre több (összesen négy) levelet adtunk körbe. Igyekeztünk odafigyelni egymásra, hogy a levelek ne akadjanak el és ne is találkozzanak.
A gyerekek szépen figyeltek egymásra a játék közben.
Ezután elkészítettünk egy plakátot annyi körrel, ahányan voltunk. A gyerekek és én felrajzoltuk a jeleket, így mindenkinek jutott egy kör. Megbeszéltük, hogy egész nap figyelni fogunk egymásra és a nap végén pecsétet adunk egymásnak.
Nagyon aranyosak voltak a gyerekek a pecsétek osztogatása közben, kedves dolgokat mondtak egymásról.
Taszári Körzeti Általános Iskola
Harmadik osztályosok lettünk. A gyerekek már nagyon várták ezt az órát. Olyan természetesen, otthonosan mozognak az érzelmek kifejezésének világában, olyan jól látják az összefüggéseket, hogy magam is meglepődtem. A mese most nem a szokásos volt, hanem Fésűs Éva: Toppantós királykisasszony című meséjét választottam. Ennek a történetnek nem fő vonala a hála kifejezése, de a gyerekek nagyon gyorsan kibontották, hogy ki, kinek, miért lehetett hálás, és ezt hogyan fejezte ki. Legnehezebb feladat annak kifejtése volt, hogy önmagunknak miért, és hogyan lehetünk hálásak. A „Hálaszőlő” elkészítésénél nagyon érdekes volt megfigyelni, hogy volt olyan gyerek, aki az összes szőlőszemet kiszínezte, és volt olyan, aki csak kettőt, hármet.
Beszámoló
Boldogságóra: 1. A hála
Az óra időpontja: 2021. szeptember 20.
Résztvevők: 1. osztály
Az óra időpontja: 2021. szeptember 24.
Résztvevők: 4. osztály
Iskolánkban az idei tanévben két osztályban is lehetőségem nyílt boldogságórák tartására. Mivel szeptember 21 a hála napja, ezért terveztem a foglalkozásokat e nap közelébe.
Az első évfolyamon beszélgetéssel indítottam a foglalkozást. A gyerekek szépen el tudták mondani, hogy köszönetüket milyen módon mutathatják ki. Boldogság tölt el bennünket, ha hálánkat kimutatjuk a másik felé. Ezt az udvaron ki is próbáltuk. Vittem egy nagy plüss szívecskét . A körben álló gyerekek közül mindenki választhatott magának egy olyan társat , akinek hálával tartozik ,s a szívecske átadásával köszönetét kimutathatja . Nagyon élvezték a gyerekek. A teremben ezt követően meseolvasással folytattam a foglalkozást, majd megbeszéltük a szereplők cselekedetei alapján ki miért lehetett hálás a mesében. A hónap dalának hallgatása közben szőlőfürt színezőt kaptak a tanulók, s annyi szőlőszemet színezhettek ki, ahány személynek hálát szeretnének kimutatni. A foglalkozás végén meditációnak, annyit kértem a gyerekektől, hogy hunnyák le a szemüket és csendben képzeljék el azt vagy azokat a személyeket , akiket szeretnek, akiknek hálásak. A negyedik évfolyamon a „Napra forgó napraforgó” relaxációval indítottam a foglalkozást. Beszélgettünk a háláról a régebben olvasott Móra Ferenc szöveg alapján. A gyerekek ügyesen felidézték, hogy Pálistók Peti miért volt hálás az osztálytársainak. A hála-betűiből szógyűjtést csoportmunkában folytatták, majd mondatokat alkottak belőlük a gyerekek. Volt, ami elég viccesre sikeredett, ezen jót nevettünk. Majd a „Szőjünk hála hálót!” valósítottuk meg. Az elkészült hálót tartva meghallgattuk a hónap dalát. A foglalkozás végén meditációnak ,annyit kértem a gyerekektől, hogy hunnyák le a szemüket és csendben képzeljék el azt vagy azokat a személyeket , akiknek hálásak.
Szakosné Biczó Marianna
tanítónő , Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
Sajnos a Hiányzók leveleit nem tudtam feltenni, még nem teljes, de…
Olyan szépeket írtak a Gyerekek, mennyi mindenért is hálásak…