A gyerekek nagy örömmel fogadták, hogy boldogság órákat fogok nekik tartani. A téma feldolgozását beszélgetéssel kezdtük. Beszélgettünk a háláról, miért lehetünk hálásak nap mint nap, az élet apró örömeiről. A gyerekek lelkesen fogadták az ötletet, hogy A három pillangó című mesét fogjuk feldolgozni. Először elolvastam nekik a mesét, ezután kéznyomattal elkészítettük a napocskát. Nagyon tetszett nekik a feladat, erősödött közben a csoport összetartó ereje. A mese szereplőit kinyomtattam és filctollal kiszínezték a gyerekek. Kivágtuk és pálcás bábot készítettünk belőle. Végre elérkezett a mese eljátszásának ideje. Először eljátszottuk hangosan a mesét, majd a feladatnak megfelelően némán adtuk elő második alkalommal. Érdekesnek találták a helyzetet a gyerekek, de lehetőségük nyílt az érzelmek kifejezésére. Jókedvűen, vidáman zártuk a tevékenységet, végezetül pedig meghallgattuk a hónap zenéjét a háláról.
A hála gyakorlása
A szeptemberi hónapban nagyon sokat foglalkoztunk az osztályommal a hálával és nagy meglepetésemre sokkal aktívabban vettek részt a boldogságórákban, mint tavaly!Rengeteget beszélgettünk tevékenykedtünk! Azzal kezdtük, hogy kinek hálásak és miért. Idén jóval több mindent tudtak felsorolni.Elolvastam nekik a Csodakantár című mesét, majd lerajzoltuk azokat a szereplőket, akik Jancsinak hálásak lehettek.Megoldottuk a Hála keresztrejtvényt . Hála Hálót is készítettünk, viszont többféle variációban, mert a gyerekeknek annyira megtetszett , hogy egész hónapban foglalkoztak vele. A ” Csak 1 perc” Játék is nagyon izgalmas volt, jobbnál- jobb munkák születtek: ceruzából, filctollból, illetve olyan tárgyakból rakták ki a Hála szót, ami megtalálható volt az osztálytermünkben. A játékos feladatok alatt pedig a hónap dalát hallgattunk, ami nagyon megnyugtatta, lecsendesítette a kis ” baglyokat”!
Hálásak vagyunk, hogy a Boldogságórák részesei lehetünk!
Tildy Zoltán Általános Iskola, Szeghalom
Szilvike néni!
A foglalkozásunk alkalmával közösen gyűjtöttük ki a hálához szorosan kapcsolódó növényeket ilyenek például: a rózsacsokor (főleg a halvány rózsaszín), petrezselyem, kamélia vagy éppen a kék ibolya. Ezekből a virágokból készítettünk „hálacsokrot”, melyekhez élő és selyem virágot használtunk.
A foglalkozás során megfogalmaztuk, hogy miért is lehetünk hálásak. Próbáljunk meg értékelni minden apró örömöt, mint például a meleg otthonért vagy az ételért, hiszen ez nem mindenkinek adatik meg. Legyünk hálásak minden pozitív dologért, ami bennünket ér, legyünk hálásak szüleinkért és minden békében eltöltött napért.
Intézményünkben két éve működik Boldogságóra program. Volt osztályomnak, akik jelenleg 6. osztályosok és a jelenleg 2. osztályos osztályomnak tartok boldogságórákat. A hála témaköre nem volt újdonság a gyerekek számára, hiszen már közösen készítettünk hálafát, hálabefőttet, irtunk hálaverset és sok hálás üzenetet fogalmaztunk meg egymásnak.
A feladatok közül választásunk most a film készítésére esett. A Hála témáját boldogságórás játékokon keresztül közelítettük meg a két csoporttal egy közös boldogságórán. Azért gondoltam erre, mert a kicsik még nehezen fejezik ki magukat szóban, valaki annyira visszahúzódó (autista), hogy még nehezen kapcsolódik be, inkább csak csendes szemlélőként figyeli az eseményeket. Bízom benne, hogy idővel ő is jobban feloldódik és részt vesz a közös játékokban.
A boldogságóra foglalkozásainak feladatait ebben a nevelési évben a kis-középső csoportos gyerekek körében fogjuk gyakorolni. Az első foglalkozás megvalósítása során a hála érzését fejezték ki és gyakorolták, miközben énekeltek, táncoltak, színeztek. Beszélgettünk arról, hogy mi mindenért lehetünk hálásak. Tenyérnyomattal napocskát készítettünk a „Három pillangó” c. meséhez. A gyerekek örömmel színezték a hálavirágokat, amelyek felkerültek a „Boldogság vár”-ának első lépcsőfokára.
Orosháza Városi Önkormányzat Napközi Otthonos Óvodája, Uzsoki utcai telephely
A gyerekekkel a háláról beszélgettünk. Megbeszéltük hogy mit jelent, és hogy ki kinek hálás és miért.
A százlábút választottuk hogy elkészítsük, mivel mi hálásak vagyunk egymásnak hogy egy csoportba járhatunk, és együtt lehetünk. A mi kis százlábúnk testét az összes csoportunkba járó gyermek és pedagógus neve díszíti.
Ebben a hónapban fő témánk a hála fogalmának körüljárása volt. Együtt gondolkoztunk, beszélgettünk mit is jelent ez a fogalom, ki miért, kinek hálás, hogyan hat ez a saját életünkre, a csoport életére? Vegyes csoport vagyunk, így idén is jöttek új kisgyermekek hozzánk. Érdekes volt, hogyan alakult át ilyen rövid idő alatt a gyermekek kapcsolatrendszere, ki kihez ragaszkodik, miért hálás, hogy a barátja lehet. Volt, aki a háziállatáért hálás, a szüleiért, vagy hogy csokit vett előző nap az anyukája neki.
Befejezés ként megalkottuk közösen Pipacs csoporthoz híven a „Hála Virágunkat”.
Budafok-Tétényi Baross Gábor Általános Iskola
Szeptemberben volt miért hálát adnunk, többek között az iskolai jelenléti oktatásért, ez szerepelt az elsők között a beszélgetés alatt felállított listán, de utána sorra jött a többi hálára okot adó dolog is. A gyerekeknek nagyon tetszett a hálakupon, így azt készítettük el. Másnap a szülőktől már jöttek a reakciók, hogy micsoda örömöt okoztak a gyermekeik. Én a szülőknek is hálás vagyok, hogy visszajeleznek. Szeretjük ezt a témát.