A 4. osztályosok szőlőfürtöket rajzoltak, a szőlőszemekbe írták azoknak a családtagoknak, barátoknak, ismerősöknek a nevét, akiknek hálásak.
A hála gyakorlása
A villámrelaxációt követően a mesék birodalmába repítettem az osztályt, majd megbeszéltük a tartalmát és beszélgettük arról, kinek lehetett a főszereplő hálás, illetve őneki ki lehetett hálás. A hála saját élményeinek megfogalmazását Hálaplakát készítésével valósítottuk meg, nagyon kreatív és egyedi kiscsoportos munkák készültek. A gyerekek nagy lelkesedését a hangerő fokozódása is fémjelezte. A Hála-pecsétfa ezt az emelkedett hangulatot rögzítette esetükben. Végül meghallgattuk a dalt, mely a belső csendhez is hozzásegítette az osztályt.
Örömmel indult a szeptember. Hálát adtunk, hogy együtt lehet kis közösségünk, s reméljük, ez egész évben így is marad. A gyerekeknek nagyon tetszett a téma feldolgozása, a játékokban, beszélgetésekben szívesen részt vettek. A foglalkozást relaxációval kezdtük, Bagdi Bella- Szép nap…című dalát hallgattuk meg, majd körben ülve „Szeretetkört” játszottunk. Aztán elmeséltem nekik a”A Hálafa történetét, ami érzelmileg megalapozta a következő tevékenységet, a „Hálaszív” készítését. A gyerekek színezés közben hamar megnyíltak, ügyesen megfogalmazták, hogy ki, miért hálás. Többnyire az anyukájuknak, illetve a barátaiknak voltak hálásak.
Az osztállyal ezen az órán beszélgettünk a hála fontosságáról. Mikor és miért éreztek hálát a nyár folyamán? Milyen események tették hálássá őket? Hogyan fejezték ki hálájukat? Meghallgattunk néhány történetet is. Ezt követően rajzban mondták el történetüket.
Izgalom lengte át az osztályt. Vajon mi fog történni egy Boldogságórán? A terem átrendezése már sejtette velük, hogy nem hagyományos órán fognak részt venni…
A villámrelaxációt követően A csodakantár című mesét hallgatták meg. Jó volt látni azokat az arcokat, akiket a mese világa magával ragadott és egyben a hála témáját közelebb hozta hozzájuk. Rávilágítottunk arra, hogy nemcsak ők lehetnek hálásak, hanem akár nekik is hálásak lehetnek mások. Életükből sok-sok példát hoztak, szívesen osztották meg élményeiket. Jó volt hallani, hogy már vannak közöttük olyanok is, akik mélyebb összefüggések keresésére és felfedezésére is vállalkoznak. A jó hangulatú beszélgetést követően kiscsoportban hálaplakátok készültek. Az elmélyült foglalkozás eredménye színes és színvonalas munka lett. Ezt a jó érzést a Hála-pecsétfa készítésével rögzítettük. A dalnak nagy sikere volt, többen csatlakoztak a refrénhez.
A 2021/22-es tanévben, az immár 3. évfolyamos kis csapat újra nekiállt boncolgatni a Boldogságóra program témaköreit.
Szeptemberben a hála fogalmát jártuk körül. A hónap zenéje és a hála fogalmának ismétlése után feldolgoztuk a témát. Hálahálót építettünk fonalból és megbeszéltük ezen a nyáron miért is vagyunk hálásak, kinek mondhatunk köszönetet. A következő feladat a betűvetés volt, ahol a hála betűivel mondatokat alkottunk. Élveztük a Nagy szél fúj… játékot, ahol szeretettel ügyeltek a tanulók arra, hogy mindenki szóhoz jusson, sorra kerüljön. Végül a Hálaszüret feladatot választottuk, amikor is szőlősablon alapján számolgattuk össze kinek és hányszor is mondtunk köszönetet. A feladatok mind segítettek abban, hogy a tanulók megértsék, mi a hála lényege, mikor érezzük, valamint azt is hogyan használjuk. Sikeres hónapot zártunk.
A 2.b osztály már nagyon várta a Boldogságórát. A terem átrendezésében készségesen segítettek, hogy minél előbb kezdhessünk. A villámrelaxációs gyakorlat meglepő volt számukra, mely a közös munkára segítette a hangolódást. A csodakantár című mesét nemcsak meghallgatták, hanem bele is élték magukat. A vicces jeleneteknél felszabadultan kacagtak, az izgalmak esetében drukkoltak a főszereplőnek, majd a feldolgozásnál sem csökkent a lelkesedésük. Szívesen beszéltek arról, hogy kinek hálásak – nagyon sokszínű válaszuk igen érett gondolkodás mellett érzelmi életük színességére és annak pozitív megélésére is rávilágított. A hálaplakátok ennek megfelelően sokszínűek és kidolgozottak lettek. A Hála pecsétfa rögzítette a pozitív érzéseket. A végén minikiállítást rendeztünk, ahol egymás munkáit lelkesen megtekintették.
A 2021/22-es tanév szeptemberének első témája a hála gyakorlása volt, melyet a Csiga csoportos gyermekek nagyon vártak. A jól megszokott módon relaxációval kezdtük a foglalkozásunkat (napimádás, fújj, fújj szelek vagyunk). Megismerkedtünk és derűsen táncoltunk a hónap dalára, amely a „Szép nap” címet viseli. A Hálafa története című mesét két alkalommal is meghallgatták a gyerekek. Készítettünk hálafát és tobozokból őszirózsákat, amely virág a hála, köszönet jelképe. Boldogság Levendula körbeadásával megbeszéltük, mit jelent a hála, mi mindenért lehetünk hálásak. A hogyan sző a hálapók játékunknál nálam volt a gombolyag, amely fonal örömből és szeretetből készült. Aki tudott mondani olyat, amiért hálás, azt „Pók néni” finoman körbefonta. Meglepően okos dolgokat mondtak a gyerekek. Volt olyan, aki azért volt hálás, mert a szülei megengedték, hogy focizhasson, volt aki azért, mert az anyukája vett egy szelet tortát, és volt aki a reggeli teáért volt hálás. A három pillangó meséjét némán játszottuk el, majd megbeszéltük, hogy közben hogyan érezték magukat. A hála érzése megóv bennünket, mint a csigaház a csigát az időjárástól. Zárásként közösen elénekeltük a „Reggeli harmat” (Gryllus Vilmos) című dalt. Igazán hálás kicsi csigák vagyunk!
Szeretett családtagjainkról beszélgettünk. Kinek mit köszönhetünk, ki miben segíti életünket. A gyerekek többsége édesanyjukról beszélt. A magyar nyelvtan és a fogalmazás óráimmal összhangban végül mondatokban igyekeztünk kifejezésre juttatni a hálánkat. Most írásban.
Jó érzéssel fogadták a gyerekek, hogy nem csak anyák napján „lehet” elmondani köszönetüket. Ragyogtak a szemeik, miközben felolvasták a gondolataikat.