A Boldogságprogram szeptemberi témáját a “Hálagombolyag” játékkal kezdtük: annak gurították a gyerekek a gombolyagot, akinek valamiért hálásak, vagy valamilyen örömet szerzett nekik. Játék végén megnéztük, hogy milyen szép nagy hálót készítettünk a “hálagombolyag” segítségével. Ezután hogy a gyerekek számára közelebb vigyük a hála fogalmát, (hiszen azt gondoljuk, hogy ez egy nehezen megfogható fogalom a gyerekek számára). felelevenítettük a már régebben megismert Három pillangó című mesét, melynek segítségével jobban megismerkedhettek a hála fogalmával. A mese utáni beszélgetésben is tökéletesen meglátták a mese tanulságát és lényegét.
A hála fogalmának megértéséhez bevontunk egy újabb, gyerekeink által szintén kedvelt állatot: elkészítettük a hálás csiga házát, annyi viragot szineztünk ki a csiga- bigánkon, ahányszor köszönetet mondtunk valakinek.
A szinezés után hangulati lezárásaként a Lepkék tánca című zenét, amelyre örömmel mozoghattunk kis pillangóként a szikrázó napsütésben.
Az elkészült csigákat pedig kihelyeztük egy képzeletbeli zöld mezőbe.
A hála gyakorlása
A tanulók elsősorban saját szüleiknek, családtagjaiknak hálásak. Elképesztő, hogy mennyi mindenért, apró dolgokért éreznek hálát.
A tanulók elsősorban saját szüleiknek, családtagjaiknak hálásak. Elképesztő, hogy mennyi mindenért, apró dolgokért éreznek hálát.
Durer – 1. b
Szeptember
A választható feladatok közül a Hála-háló elkészítését vettük célba. Első osztályban nagyon fontos a kifejezőkészség fejlesztése, ezért a Hálás vagyok, mert……. mondat alkotására helyeztük a hangsúlyt. Fonalgombolyag gurítással készítettük el a saját Hála-hálónkat.
A feladat elvégzése előtt a HÁLA szóról beszélgettünk. A gyerekek nagyon ügyesen körülírták a szó jelentését és tudatosan használták is megfogalmazásaikban. A kicsik egy része tárgyi, vagy jutalom dologhoz kötötte a mondatot, de nagyon sokan érzelmi alapokon fogalmazták meg gondolataikat.
A gyerekek nagyon lelkesen és odaadóan vettek részt a feladatokban.
Erzsébethelyi Általános Iskola
A mi hála hálónk szép színesre sikeredett. Ezen kívül szíveket is készítettünk, amelyekre a gyerekek felírták, miért hálásak az életükben. Megható, szép szavak…
„Aki elfelejti a hála nyelvét, sohasem lesz beszélő viszonyban a boldogsággal”
Ezt a John Robbins idézetet láthatták a napközis terembe érkező diákok ebben a hónapban. Az első időszakban nem beszéltünk erről az idézetről, nem is elemeztük, hanem hagytam érlelődni és hatni ezt a mondatot. A hála hónap első boldogságóráján körbejártuk a hála fogalmát. Egy ötletbörze keretében látványos szófelhőt alkottunk a foglalkozáson. Megbeszéltük, hogy ki mikor és miért érezhet hálát. Észrevettük a fokozatokat azokban a dolgokban, amiért minden nap hálával tartozunk/ tartoznánk. Használtuk a hangulatmacikat a pillanatnyi hangulatunk megmagyarázására. Közösen megkerestük a hálát kifejező maciarcot, majd elemeztük azt. Az ezt követő órán jutottunk el a hála kifejezési eszközeihez is. Itt is sorra vettük a verbális és non verbális kifejezési lehetőségeket. S ekkor már senkinek sem kellett a fent említett idézet létét és szükségességét magyarázni. Csupán azt beszéltük meg, hogy a hála kifejezése milyen viszonyban van a boldogsággal. Természetesen meghallgattuk a hónap dalát is Bagdi Bella előadásában. Értelmeztük a dal szövegét. Értelmet nyert minden egyes sor, és igyekeztünk azonosulni is az érzéssel is. A hónap utolsó foglalkozásán ablak-módszerrel felelevenítettük a hála hónaphoz kapcsolódó tudásunkat, majd elkészítettük a hála tablónkat.
Engedtessék meg nekem, hogy valami személyes dologgal zárjam a beszámolómat. Igyekszem munkámat és a magánéletemet mindig különválasztani. Épp ezért a tanulóim nem tudják, hogy mikor van a születésnapom. Ez nem tartozik rájuk. Egy asszisztensi segédlettel valakitől mégis megtudták, hogy az szeptemberben van. Készítettek nekem egy plakátot és szeretet befőttet is kaptam. A kis cetliken pedig az áll, hogy ők miért hálásak nekem. Nagyon meglepett a lélekmelengető csoportom. Mindig a hála járja át a szívemet, amikor egy cetlit elolvasok. Mi ez, ha nem a hála hónapjának tökéletes megkoronázása?
Az idei szeptemberben csatlakoztunk a programhoz. A gyerekek örömmel és bizalommal osztották meg a gondolataikat.
Hálakertet készítettünk . A tantermünk falát díszíti a csodaszép gondolatokkal megszületett sokszínű virágoskert.
Konyári Óvoda Maci csoport
A Boldogságóra szeptemberi – A boldogságfokozó hála – témáját az ősz témakörébe beépítve dolgoztuk fel a Maci csoporttal. A hála fogalmának tudatosítása után beszélgettünk arról, mi mindenért érezhetünk hálát. Sok ötletük volt a gyerekeknek, de abban mindannyian egyetértettünk, hogy az ősz bőséges, változatos, finom gyümölcseiért igazán hálásak lehetünk a természetnek. Így készült el – közös munkával – a hála plakátunk.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
Nagy izgalommal várjuk az iskolakezdést. Beszélgetőkörrel indítottunk “Azért vagyok hálás, mert…”, szép gondolatok hangzottak el. Megbeszéltük , hogy mi mindenért lehetünk hálásak pl: testrészeink segítségével. Ezeket rajz formában megjelenítettük. A rajz négy sarkában ízleltünk, szaglásztunk, formát figyeltünk, kezünkkel tapintattunk, a közepén saját gondolatunk jelenik meg, hogy miért vagyunk hálásak.
A Konyári Óvoda Katica csoportjából elballagott 8 nagycsoportos gyermek, helyettük 9 kicsit kaptunk. A középsősök szívesen fogadták a kicsiket, segítik őket, tanítgatják. Az óvoda dolgozói nagyon örülnek, hogy benépesedett az óvoda udvara a COVID után, és újra élhetjük a megszokotthoz hasonló életünket. A hála jelen van mindennapi életünkben, szoktunk erről beszélgetni a gyermekekkel. Első közös sétánk során őszi kincseket gyűjtöttünk és hálát közvetítettünk a természet felé, hogy ilyen sok-sok kinccsel lát el bennünket. Kiemeltük mennyire fontos a környezet védelme mit tehetünk ennek érdekében. Szeptemberben takarítási világnap alkalmából szelektíven gyűjtöttünk a szemetet és falevelet gereblyéztünk, amit a komposztba vitettünk el.