Az idén már nagycsoportosok lettünk, jó volt újra találkozni- ezért is hálásak vagyunk. Ebben az évben egy mozgásában erősen akadályozott kisgyermekkel bővült a létszámunk. Az ő befogadásában, a „mássághoz” való alkalmazkodásban biztosan nagy segítséget nyújt a Boldogságóra program.
A hála gyakorlása téma több esetben is előkerült a hónap során. Többször is elénekeltük a „Szép nap, ölelj most át engem” című dalt, változatos koreográfiával. Sok esetben beszélgettünk az érzelmekről, és érzelmi intelligenciát fejlesztő játékokat játszottunk. (Kinyíló virág, Léggömb, Bizalomjáték, Szoborjáték). Bezzeg Andrea: A Hálafa története című meséjét is meghallgathatták a gyerekek. Nagyon tetszett nekik a mese. Hosszan beszélgettünk utána a mesében megjelenő, valamint saját érzelmeikről is. A resztoratív –kör segítségével fejlődött beszédkészségük, valamint szociális készségeik is.(alkalmazkodás, türelem, együttműködés). Egymásnak készítettek hálaleveleket, és a köszönet csigáit, amellyel megköszönték egymás iránti jóságukat, ezekből készítettük el a „Hálafánkat”. A tevékenységek közben beszélgettünk arról is hogyan kapcsolódik össze a hála és a boldogság és, hogy ki miért lehet hálás?
A hálás gondolkodás gátolja a negatív érzések megjelenését, segít felismerni és értékelni a jót, ezért nagyon fontos, hogy már az óvodában is gyakoroljuk e boldogságfokozó technikát.
A hála gyakorlása
Az 5. osztályosokkal szeptemberben kezdtük meg együtt a Boldogságórákat. Nagy lelkesedéssel vágtunk bele az órába, ahol sokat beszélgettünk a hála fontosságáról. Csoportban idézeteket értelmeztek, megosztották egymással a témához kapcsolódó mondanivalójukat. Az óra folyamán többször felcsendült a hónap dala, amit a tanítás végére már vidáman dúdoltak a gyerekek. Mindenki készített az anyukájának egy hálakupont, ezután pedig elkészítettük az osztály hálafáját. Mindenki egy levélre írta, hogy azon a napon miért hálás. Gyűjtőmunkaként mondtam el a gyerekeknek, hogy készítsenek hálakövet és adják oda annak a személynek, akinek hálásak. Másnap én is egy hálakővel gazdagodtam.
Az 5. osztályosokkal szeptemberben kezdtük meg együtt a Boldogságórákat. Nagy lelkesedéssel vágtunk bele az órába, ahol sokat beszélgettünk a hála fontosságáról. Csoportban idézeteket értelmeztek, megosztották egymással a témához kapcsolódó mondanivalójukat. Az óra folyamán többször felcsendült a hónap dala, amit a tanítás végére már vidáman dúdoltak a gyerekek. Mindenki készített az anyukájának egy hálakupont, ezután pedig elkészítettük az osztály hálafáját. Mindenki egy levélre írta, hogy azon a napon miért hálás. Gyűjtőmunkaként mondtam el a gyerekeknek, hogy készítsenek hálakövet és adják oda annak a személynek, akinek hálásak. Másnap én is egy hálakővel gazdagodtam.
Újra bekapcsolódtunk a 2021/2022-es nevelési év Boldogságóra programjába.
Szeptember a hála hónapja. Nagycsoportosok lettünk, ezért a feladatokat csoportom fejlettségi szintjéhez mérten válogattam. Igyekeztem minél több feladattal fejleszteni őket. A foglalkozásokat általában relaxációval indítom, ez már amolyan szokássá vált. Hagytam, hogy a gyerekek válasszanak, az „Égig érő fa…”-ra tették szavazataikat. Majd felelevenítettük a háláról tanult ismereteinket. Újra közös versmondással /Kerek erdő kalandra hív…/ bevezettük a mesét. A három pillangó meséjét kiscsoportos koruk óta ismerik, többször hallották már, ismerik tartalmát. Eljátszottuk hangok nélkül, ami meglepő és egyben élvezet is volt számukra. Fejdíszekkel és egyéb eszközökkel tettük színesebbé a mesejátékot. A feltett kérdésekre ügyesen válaszoltak. Gryllus Vilmos: Lepke és virág dalát mindannyian kedveljük. A zenére őrömmel „röpködtek” a kis pillangók több helyszínen is.
Egy másik alkalommal ráadás meseként Boldizsár Ildikó: Katicabogár kórház a pitypangos réten című meséjét dolgoztuk fel, hogy még inkább érezzék, tudják, hogy mit jelent hálásnak lenni. Ezzel a mesével is érzékeltetni szerettem volna a hála fontosságát és hogy ismerjék fel az érzést a mindennapokban is. A katicabogarak elkészítése jól kapcsolódott a történethez. Szívesen rajzolgatták egymásnak a hálapettyeket.
Többen is kiszínezték a hálás csiga házát jelekkel feldíszítve, miközben megnevezték társaikat.
A mindennapokban nagyon odafigyelünk a Boldogság órákon tanultakra. Szépen, lassan haladunk „előre”.
Úgy érzem sikerült jó tartalmakkal megtöltenünk a foglalkozásokat.
Szeptember végére elkészült kis közösségünk Hála hálója. A köszönő szavak, a jelképes hálaszüret sem maradt el. Ebben a hónapban főleg az iskolában történtekre, az osztálytársakra figyeltünk. Megpróbáltuk tudatosítani, kiknek miért lehetünk hálásak, s ezáltal elégedettebbek, boldogabbak. Reméljük a kialakított jó szokást egész tanévben sikerül megtartani.
Az óra vázlata:
1. Meghallgattuk a „Jobb veled a világ” c. dalt, felidéztük a tavalyi boldogságórák legemlékezetesebb pillanatait.
2. Csak 1 perc! -játék ( 1 perc alatt rakd ki a HÁLA szót!)
3. Szőjünk hála hálót! (Mondd el , miért vagy hálás, majd dobd tovább a fonalgombolyagot!)
4.HÁLA HÁLÓ nagy kartonra (Kinek vagy hálás? Húzz a nevedtől vonalat annak a nevéhez, akinek hálás vagy! )
5. Pozitivity ráadás EZ IGEN! kártyacsomag
Herman Ottó Tudásközpont Általános Iskola
Mivel elsős az osztályunk, egymás megismerésére, az osztályközösség kialakítására nagy hangsúlyt helyeztünk. Sokat segített ebben, hogy elkészítettük a hála hálót. A gyerekek egyre jobban odafigyelnek arra, hogy kinek van szüksége segítségre, hogyan tudják támogatni egymást. Észreveszik, ha valaki kedveskedik nekik, ha segítséget kapnak.
Nagyon örültem neki, amikor a hétvégi programjaik elmesélése közben azt is elmondták, hogy kinek köszönhetik a boldog élményeiket.
Sajnos a betegségek, a hiányzások miatt néhányan kevesebbet tudtak részt venni ebben a feladatban.
Herman Ottó Tudásközpont Általános Iskola
Mivel elsős az osztályunk, egymás megismerésére, az osztályközösség kialakítására nagy hangsúlyt helyeztünk. Sokat segített ebben, hogy elkészítettük a hála hálót. A gyerekek egyre jobban odafigyelnek arra, hogy kinek van szüksége segítségre, hogyan tudják támogatni egymást. Észreveszik, ha valaki kedveskedik nekik, ha segítséget kapnak.
Nagyon örültem neki, amikor a hétvégi programjaik elmesélése közben azt is elmondták, hogy kinek köszönhetik a boldog élményeiket.
Sajnos a betegségek, a hiányzások miatt néhányan kevesebbet tudtak részt venni ebben a feladatban.
Végre újra együtt lehetett kis csapatunk! Már a közös játék és tanulás miatt is hálát éreztünk. Jó volt megtapasztalni társaink kedvességét, figyelmességét, segítőkészségét. Igyekeztünk egymás iránt a hálánk megfogalmazására. Színeztük hálaszőlőinket, egyre szivárványosabb lett hála hálónk. Még folytatjuk!
Egész hónapban tartottunk egy háladobozt, amelybe bárki írhatott hálás üzenetet annak, akinek valamit meg akart köszönni. Hónap végén felolvastuk az üzeneteket, és posztert készítettünk belőlük. Játszottunk hálaháló játékot is, és mindenki írt 5 “Örülök, hogy…” kezdetű mondatot, amelyben leírta, hogy miért hálás leginkább.