Ebben a hónapban a hála témakörön belül a legkisebbek hálapöttyös katicát ragasztottak .A középsősök és a nagyok hála pókhálót szőttek.Volt olyan csoport is akik a Három pillangó című mesét dolgozták fel és ők elkészítették a napocskát aminek a pillangók olyan hálásak voltak. Minden csoport hálás volt valamiért, s minden gyermek boldogan csillogó szemmel mondta el hogy kinek és miért hálás nemcsak ebben a hónapban.
A hála gyakorlása
Mit jelent hálásnak lenni? Erre a kérdésre kerestük a választ, az idei első Boldogságóra foglalkozáson. Felidéztük a tavalyi emlékeinket, amikor még a jelenleg első osztályos „nagyokkal” együtt elkészítettük a Katicák Hálafalát. Ide helyeztük el a Hálapárnát és a jeleiket is. A téma így már egészen közel állt, az új gyerekeknek is sikerült felkelteni az érdeklődésüket. Hangolódásként meghallgatták Bezzeg Andrea: A hálafa története című meséjét, melyet aztán el is játszottunk. Bagdi Bella: Hálás vagyok zenéjére megölelte mindenki azt a személyt a csoportból, akinek hálás. Körbe ülve a gyerekek megfogalmazták, hogy még mi mindenért hálásak: „…Hálás vagyok a családomért,…a gyönyörű őszi fákért,…a barátaimért,….amiért ide, ebbe a csoportba járhatok,…anyukámért, aki sokat segít,…hogy sok mindent megtesznek a szüleim….” -hangoztak a válaszok. Megbeszéltük, hogy hálásnak kell lennünk minden apró tűnő, de fontos dologért: hogy egészségesek vagyunk, hogy tudunk beszélni, énekelni, sétálni, hogy ihatunk tiszta vizet, tehát nem csak tárgyi vagy személybeli dolgokért. Egy varázs takarót is segítségül hívtunk és a napi örömüket ráülve elmesélhették, majd a csoportkohéziót erősítő játékos feladatokat is kipróbálták: alá bújtak, felemelték egyszerre, körbe mentek vele. Következő napon mindezeket felidézve, a témakörhöz ajánlott feladatot: A „hálapöttyös katica” elkészítését választottuk. A gyerekek vágtak, hajtogattak, ragasztottak, majd 1-2 hálapöttyöt is felrajzoltak a papír katicájukra. Az alkotások Őszanyó kertjében kaptak helyet. Megbeszéltük, hogy a hét folyamán ahányszor hálát éreznek, vagy örömmel, boldogsággal töltötte el őket valami, akár egy jó szó, dicséret is, akkor újabb hálapöttyöket rajzolhatnak a katicájukra. Szívesen osztották meg gondolatikat. Ehhez kapcsolódóan, egy kosárból színes papír szíveket választhattak, amik családtagjaikat szimbolizálták. Tenyerükbe fogva, hálával gondoltak rájuk, majd zenére Őszanyó kertjébe, a katicák köré szórták őket. A hónap dalát újrahallgatva, már úgy alakítottuk a szőnyegen való kezdeményezést, hogy az egymás mellett ülők, öleljék meg egymást. Érdekes érzés volt látni, az új gyerekek mosolygó arcát, amikor a még kevésbé megismert társuktól kapták a hálaölelést, ezzel máris egy lépéssel közelebb kerültek a baráti kapcsolatok alakításában. A rajzos asztalnál reggelenként szívesen színeztek a munkafüzet feladatlapjai közül a kislányok. A „Hogyan sző a hálapók?” ötletet is eljátszottuk, amiben a hálapók körbeszőtte a gyerekeket az örömfonállal. Egymás választva mondhattak hálát a barátságért, kedvességekért, segítőkészségért. Érdekes módon, felnőtt segítség nélkül is észrevették, ki nem került még be a pókhálóba, és közül választottak. Megtapasztalták, hogy együtt milyen klassz pókhálót alkottak, jóleső mosollyal fogadták a hálapók dicséretét az együttjátszásért. A hét zárásaként megnéztük kinek hány pötty került a hét folyamán a katicájára és megreptettük őket.
A tevékenységet relaxációs gyakorlattal kezdtük, így a gyermekek érzelmi motiváltságát sikerült megteremtenem. Utána meghallgattuk a hónap dalát (Mutasd meg a világnak…), amelyre táncoltunk, énekeltünk, szabadon szárnyalva. A szeretetteljes, vidám légkör nagyban hozzájárul a pozitív pszichés fejlődéshez, ezáltal kihat egészségükre, szomatikus fejlődésükre egyaránt. Egy játékkal folytattam a téma bevezetését, először egy, majd több falevelet adogattunk körbe. Egy-egy érintést, ölelést, kedves gesztust is adhatunk tovább folyamatosan az utánunk következő gyermeknek. Így megtanulják elsajátítani a szeretet fogadásának, továbbadásának képességét egyaránt.
„Elővarázsoltam” a mesedobozt és beszélgetést kezdeményeztem a gyermekekkel. Megpróbáltuk közösen kitalálni, hogy mi lehet benne, mit lehetne ezzel a dobozzal kezdeni, mit láthatunk rajta. Már nagyon kíváncsiak voltak, hogy mi lehet a dobozban. A mese (Maci bajban van) bábjait rejtettem el benne. Nagyon tetszett nekik a mese, többször is elbáboztuk a hónap folyamán. Kiszíneztük a hála jelének virágát, amiből hálakertet készítettünk, valamint kiszínezték azokat a dolgokat, tárgyakat, személyeket, amelyekért hálásak. Igazából mindent kiszíneztek, nem tudtak választani! 🙂
Boldog vagyok, hogy óvodásaink mindenért hálásak!
Kiscsoportban, a beszoktatás utolsó hetében tartottam boldogságórát az új csoportomban. Az előző hetek inkább egymással és az óvodával való ismerkedésről szóltak, ezért ezt a hetet találtam a legalkalmasabbnak arra, hogy már pár perces tevékenységgel bevezethessem az újdonsült kis óvodásokat a Boldog Óvoda program rejtelmeibe is.
Mivel a legkisebb korosztályról van szó, így a boldogságóra foglalkozásom három elemet tartalmazott: mozgásalapú relaxációs gyakorlat, bábjáték és egy feladat.
Az „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…” mozgásos gyakorlattal vezettem be a foglalkozást, kis fákká alakultunk át, amiből erdő lett. Ezt többször is megismételtük, majd a mesélési rituálénkkal (mesetündér hívó dal, mesedoboz és mesegyertya) átvezettem a bábjelenet előadásba a gyerekeket. A Maci bajban van című mesét adtam elő síkbábok segítségével. A bábjáték végén megkérdeztem a gyerekeket, hogy miért volt a Maci hálás a Süninek, melyre azt a választ kaptam, hogy mert segített megtalálni az ajándékot. Így pár szóval elmagyaráztam a gyerekeknek, hogy a szeretet mellett hálát is szoktunk érezni a szívünkben. Például ha valaki segít rajtunk, vagy jó kedvre derít minket, olyankor megköszönjük neki, amit értünk tett és ezt úgy is mondhatjuk, hogy „Hálásan köszönöm!”.
Majd egy feladattal zártam a tevékenységet: a Hálapöttyös katica feladatot alakítottam át. Mivel Katica csoportosak vagyunk, ezért is esett a választásom erre a feladatra. Úgy valósítottam meg, hogy készítettem egy nagy katicabogarat piros és fekete kartonból, de nem voltak rajta a pöttyei. A pöttyöket elláttam a gyerekek jeleivel. A mese után elővettem a katicát, mondván, hogy Kerekerdőben találtam ezt a szomorú katicabogarat, aki megkért, hogy segítsünk visszatenni az elhagyott a pöttyeit, hogy boldog lehessen. Elmondtam a gyerekeknek, hogy pöttyöket is megtaláltam, amin ismerős jelek vannak. Akinek mondtam a jelét, az kijött hozzám és az asztalra elhelyezett katicára felragasztotta a pöttyöt. Nem gondoltam volna, hogy türelmesen kivárják, míg rájuk kerül a sor. Miután minden pötty felkerült a katica hátára, a katicabogár hálásan megköszönte a gyerekeknek a segítséget. Majd közösen is elmondtuk, hogy „Hálásan köszönöm”.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Az első foglalkozást Bella dalának meghallgatásával kezdtük, majd a nyári élményeiket mesélték el, miközben megemlítették azt is, kinek miért hálásak. Befőttesüvegbe zártuk ezeket, amik egész évben díszíteni fogják termünket, emlékeztetve hálánkra. A zárókörben mi a nevek gyakorlására használtuk az ajánlott játékot. (1-2-re térdre taps, majd 3-4-re hüvelykujjal mutatás hátra közben 3-ra saját név, 4-re a szomszéd neve)
A következő óra “Szőjünk hála hálót!” gombolyagból kezdő játék nagyon elnyerte tetszésüket, szívesen osztották meg kinek miért hálásak. Majd párban újra felelevenítették ezeket a hálákat és még amik eszükbe jutottak miközben a “Hálaszüret” szőlőszemeit szinezgették. Bella dalával zártunk.
A harmadik foglalkozáson a”Nagy szél fúj” játék után krepp papírból készítettek 5-6 fős csoportokban szőlőfürtöt. A bogyók gömbölyítése közben megosztották egymással is a már párban elmondott háláikat. Az így elkészült szőlőfürtök is szép dekorációk a tanteremben.
Pont 5 évvel ezelőtt találkoztam a Boldogságóra programmal, amit azóta is nagyon szeretek.
Idén az etika óra mellett szakkört is tartok ennek a keretében. Első, alakuló szakkörünk egyben névadó alkalom is volt. Egy közös kézlenyomatos plakát készítése közepette a gyerekek Kuckó nevet adományoztak ezeknek az alkalmaknak. Egy Kuckó, ahol együtt lehetünk szabadon, kötetlenebbül, értékes pillanatokat élhetünk át,mely még közelebb visz minket egymáshoz.
Szeptember a hála hónapja.
A hála szó jött ki a betűrejtvényekből. Kirakták ezt a kifejezést ceruzákból, s különböző tárgyakból.
Sokat beszélgettünk, hogy ki kinek lehet hálás. S milyen boldogságot okoz a hála.
Ajándékok sorát készítették el a hálájuk jeléül, pl szívet színeztek, hálaszőlőbe írták a neveket, akinek nagyon hálásak. Hálakövet festettek, titokban hazavitték.
Rengeteget beszélgettünk e témában, s csillogó szemekkel, piros arccal ömlött belőlük a sok kedves történet.
Feldolgoztuk A kis bicebóca történetét, s megbeszéltük ő mit érezhetett. Ki miben segített volna neki. Ezért a kisgyerek hálás lehetett.
Kirándultunk Leviék birtokán, csodálatos környezetben Nagyrécsén fantasztikus napot töltöttünk el, amiért mi nagyon hálásak vagyunk mindannyian.
Zalaegerszegen voltunk színházban, s ott átélhettük a jó és a rossz harcát. S megértették, hogy meg lehet maradni jónak ebben a nehéz világban is. Nagyon jó gondolatébresztő volt ez az előadás. Másnap sokat beszélgettünk róla.
Kolléganőnk kiállítása is nagyon tetszett a gyerekeknek, a művészet az egyik legnagyobb örömforrás. Hálásak vagyunk a csodálatos képekért!
Az osztály kiemelkedő a rajz tantárgy területén, sok örömet adunk alkotásaikkal egymásnak.
A sok beszélgetés,játék, az együtt töltött idő, nagy erővel bír,jó közösségformáló.
Első alkalommal voltunk közösen az iskolai könyvtárban, nagyon boldogok voltak, hogy ők is kölcsönözhetnek már könyvet.
Igazán tartalmasan telt az első, őszi hónapunk. Fontosak ezek az alkalmak. Erősítik közösségünket, egymáshoz való viszonyainkat.
S megerősítettük az egyik legfontosabb örömforrást mindenkiben, a hálát.
Esztergomi József Attila Általános Iskola
Hálaháló készítése rajzon és fonállal. Hála szüret. Játék: Ki? Mikor? Hogyan? Mit csinál?
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Az idei első boldogságóránkat nagyon vártuk már. Végre ismét együtt lehetünk a nyári szünet és az online oktatás után. A mi tanulóink különösen igénylik a személyes jelenlétet. Éppen ezért a kezdő beszélgető kör után nagyon élvezték a játékokat, főleg a zenére mozgást, ahol mindenki megölelgette egymást. Ezután a hónap dala hallgatása közben elkészítettük saját Hála kisokosunkat, melyet raffiára fűztünk. A végére már a hónap dalának refrénjét közösen énekeltük. Nagyon sok értelmes dolgot mondtak az én Kicsikéim. Hálás vagyok értük!
A maci csoportba szeptemberben a meglévő középső csoportosok mellé megérkeztek a legkisebbek. A nagyokkal már sokszor beszélgettünk arról mi mindenért is lehetünk hálásak.
A szokások megismerése után, szüreti hetet tartatottunk az óvodában. Megbeszéltük mit érzünk olyankor amikor hálásak vagyunk. A gyerekek só-liszt gyurmából formáltak szőlőfürtöt. Minden szőlőszem egy hálát jelképez. (Apa, anya, mama, papa, testvér, reggeli kakaó stb.