A boldogságórák már harmadik éve tarkítják a pszichológia, pedagógia és hivatásos kommunikáció tantárgyat. A szeptemberi boldogságóránk a hála jelentőségének, formáinak és kifejezéseinek van szentelve. Mint minden évben, az új csoportok is érdeklődve várták az órát.
Hogy hangoljunk a témánkra, rövid meditációval kezdjük az órát, kiváltkép a légzésre és az izomrelaxációra figyelünk oda. A meditáció során vizualizáljuk azokat az embereket, tárgyakat és tevékenységeket, amikért hálát érezhetünk.
Kialakítottam egy munkalapot, ahol képekkel ábrázolom az életünk egyes területeit, és a diákok feladata, hogy minden csoportban soroljanak legalább öt olyan dolgot, ami hálával tölti el őket. Itt szembesülünk azzal, hogy néha nehéz sorolni a hála tényezőket.
A hálafa elkészítése a kedvenc feladatok közé tartozik. Minden csoport megfesti a hálafáját, majd a levelekbe, gyümölcsökbe feltünteti, miért hálás a legjobban a világon és ezt meg is ossza a csoporttal.
Idén sor került a beszélgetős befőttre is. A kérdések arra irányulnak, hogy fogalmazzunk meg minél több boldogságfokozó elemet az életünkben. Sokat megtudhatunk így egymásról és nagyon jól oldja az esetleges feszültségeket az osztályban.
Szintén közkedvelt feladat a hálamondatok megfogalmazása egy osztálytárs részére és annak titkos átadása, esetleges toltartóba csempészése.
A hála az egyik kedvenc témám, és nagyon boldog vagyok, hogy személyesen tapasztalhattuk meg minden csoporttal a boldogságóra valódi hangulatát, és hogy nem kellet az online térben rögtönöznünk.
A hála gyakorlása
A boldogságórák már harmadik éve tarkítják a pszichológia, pedagógia és hivatásos kommunikáció tantárgyat. A szeptemberi boldogságóránk a hála jelentőségének, formáinak és kifejezéseinek van szentelve. Mint minden évben, az új csoportok is érdeklődve várták az órát.
Hogy hangoljunk a témánkra, rövid meditációval kezdjük az órát, kiváltkép a légzésre és az izomrelaxációra figyelünk oda. A meditáció során vizualizáljuk azokat az embereket, tárgyakat és tevékenységeket, amikért hálát érezhetünk.
Kialakítottam egy munkalapot, ahol képekkel ábrázolom az életünk egyes területeit, és a diákok feladata, hogy minden csoportban soroljanak legalább öt olyan dolgot, ami hálával tölti el őket. Itt szembesülünk azzal, hogy néha nehéz sorolni a hála tényezőket.
A hálafa elkészítése a kedvenc feladatok közé tartozik. Minden csoport megfesti a hálafáját, majd a levelekbe, gyümölcsökbe feltünteti, miért hálás a legjobban a világon és ezt meg is ossza a csoporttal.
Idén sor került a beszélgetős befőttre is. A kérdések arra irányulnak, hogy fogalmazzunk meg minél több boldogságfokozó elemet az életünkben. Sokat megtudhatunk így egymásról és nagyon jól oldja az esetleges feszültségeket az osztályban.
Szintén közkedvelt feladat a hálamondatok megfogalmazása egy osztálytárs részére és annak titkos átadása, esetleges toltartóba csempészése.
A hála az egyik kedvenc témám, és nagyon boldog vagyok, hogy személyesen tapasztalhattuk meg minden csoporttal a boldogságóra valódi hangulatát, és hogy nem kellet az online térben rögtönöznünk.
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola
A Nyíregyházi Bem József Általános Iskola 4.c osztályos tanulói egy-egy virágot készítettek mindazért, amiért hálásak.
A hála témát középső-nagycsoportosainkkal dolgoztuk fel. Relaxációs gyakorlatnak „A haragom
kifújom,mint a cica nyújtózom” és „Domborítok,mint a cica,házba bújok,mint a csiga” választot-
tam,amit mindannyian örömmel és felszabadultan végeztek. Meghallgattuk a hónap dalát „Szép
nap,ölelj most át engem..” címűt,majd egymás kezét megfogva körben állva ringatóztunk, hajladoz-
tunk,forogtunk,középen párban egymást váltva táncoltak,majd a zenére kézen fogva vonultunk a
csoportban. A hálafa történetét nagy érdeklődéssel figyelték, meséltek a szereplőkről és a történet-
ről. Ügyesen megértették a hála lényegét,a mese után közösen elmondtuk a fa mondókáját ,amit
kézmozdulatokkal kísértünk . Beszélgetőkör keretén belül mindenki elmondhatta,hogy ki miért
hálás a másiknak. Ezek a szép gondolatok is megszínesítették a hálás csigák házát.
Az állatok világnapjához közeledve beszélgetőkörben került szóba,hogy mi emberek felelősek
vagyunk nemcsak egymásért, hanem az állatokért és a növényekért is. Az állatok ,növények gondo-
zását,védelmét emeltük ki.
Az állatok ,növények meghálálják a sok gondoskodást,odafigyelést,ugyanígy egymásra is oda kell
figyelnünk. Vegyük észre ,ha a másik szomorú vagy ha jót tesz velünk,legyünk hálásak és mond-
junk köszönetet. Sokféle gondolatot fogalmaztak meg a gyerekek pl. „hálás vagyok,mert mehetek
dobolni tanulni és járhatok focizni vagy ,mert együtt voltunk a Vadasparkban ,szeret anya és apa ,
vannak testvéreim ,barátom a Naómi és játszik velem ,hálás vagyok a sáskámért …stb.”
A gyerekek meglepődtek,de tetszett nekik az,amikor„hálapókként” körbeszőttem az örömfonalam-
mal őket. Szinte mindenki tudott mondani olyat,amiért hálás volt,aminek örült.
Az állatok témakörhöz kapcsolódóan az egyik kisgyerek behozott a csoportba a többieknek külön-
böző érdekes rovarokat,amiket megnézhettek. Hálásak voltunk neki,hiszen nem mindenki ismeri
,ill. láthatott ilyen bogarakat,rovarokat. Állatokat barkácsoltunk,de megbeszéltük,hogy mindenki
elkészítheti a saját jellel ellátott katicáját is. Mindenki választhatott társai közül valakit, akinek a
katicájára hálapöttyöt ajándékozhatott,ill. rajzolt. Természetesen mi is elmondtuk, hogy kinek és
miért vagyunk hálásak. Egy másik alkalommal a kiscsoportból már ismert mesét, „A három pillan-
gó” címűt játszottuk el síkbábokkal,miután eldöntöttük,hogy kik bújnak a mese szereplőinek bőré-
be. .Élvezték a közös szereplést a résztvevők,és a szőnyegen ülő társaik örömmel hallgatták,figyel-
ték a mesét. A mesével kapcsolatos kérdések megválaszolásával ,ill. Gryllus Vilmos:Lepke és virág
című dalának meghallgatásával zártuk a hála témát. Az elkészült munkákat közösen helyeztük el
„Boldog Óvoda” falára.
A Boldogságórák első alkalommal kerültek bevezetésre intézményünk Rózsa csoportjában. A gyermekek lelkesen várták az első foglalkozásunkat. Korábban már hallottak a boldogságórákról, mivel az elmúlt nevelési években a szomszéd csoportszobában , a Margaréta csoportomban tartottam rendszeresen a foglalkozásokat. Boldogságóránk elején , egy rövid kis beszélgetés keretében gondolkodtunk erről az új tevékenységről közösen .Kíváncsi voltam, mit gondolnak, milyen ismereteik , információik vannak ezzel kapcsolatban. A kötetlen beszélgetés maximálisan elősegítette a tevékenységre való ráhangolódást. Ezt követően , a falevél -adogató játékot választottam egy-illetve két falevéllel. A játék nem volt ismeretlen a gyermekek számára, az viszont motivációként hatott, hogy akinél a levél maradt a zene megállításakor, az “Falevél Őrző” státuszhoz jutott 🙂 A falevél adogató után a “Mi jut eszedbe, ha azt mondom Hála? “-asszociációs , gondolatébresztő játékkal folytattuk. Majd élőszavas mese előadásban Bezzeg Andrea Hálafa történetével ismertettem meg a gyermekeket. Első, élményekkel teli boldogságóránkat egy közös alkotással zártuk: elkészítettük a Hálafánkat. Az alkotás során a gyermekek megfogalmazták ki miért-és kinek Hálás és meghallgattuk Bagdi Bella Szép nap, ölelj most engem… gyermek dalát.
Nálunk szeptember 13-án kezdődött csak a tanítás, de heti rendszerességgel megtartottuk a boldogságórát a 7. E és a 8. C osztályokban, ahol választható tantárgyként szerepel az órarendben.
A gyermekekkel sokat beszélgettünk arról,, hogy ki miért hálás éppen, mikor érzett utoljára hálát valaki iránt, és azt hogyan fejezte ki. Írtak hálalistát a füzetbe, illetve elkészítettük a Háladobozt is, ami egy szép lila díszdoboz volt, amelyet megtöltöttünk a gyermekek írásaival a hálanap kapcsán.
Győri Kölcsey Ferenc Általános Iskola
Egy BTMN-es tanulóm azt modta – iskolai élete első boldogságóráján – , hogy ő azért hálás, mert iskolába jöhetett. Azt hiszem, nála elérte az óra a célját.
Idén 1. és 2. osztályos tanulókat tanítok, így a téma feldolgozása is másabb, hiszen a fogalmakat is tisztázni kell, és az a legegyszerűbb, ha a gyerekek mindennapi életéből indulunk ki.
Mielőtt a hála témába belefogtunk volna, megbeszéltük, hogy mit jelent számunkra a boldogság, majd azt, hogy mi mindenért lehetünk hálásak, és melyek azok a módok, amivel ki tudjuk fejezni a hálánkat.
Iskolánkban szeptemberben XII. alkalommal került megrendezésre a Kicsik és Nagyok Kulturális Hete, ami színes, változatos programot nyújtott a gyerekeknek. Így szinte adta magát, hogy ezekhez a programokhoz kapcsolódva beszélgessünk, hogy kiknek, miért lehetünk hálásak. Olyan dolgokat láttunk, hallottunk, olyan élményekben volt részünk minden nap, ami örök emlék marad számunkra. Hálásak lehettünk Mária Herczeg bábos kézművesnek, aki bábelőadást tartott, illetve kézműveskedett is a gyerekekkel, a Destination Brass Band fúvószenekarnak, a Karosi látogatóközpontnak, a Vaga Banda Gólyalábasoknak, Szép Bence bűvész-humoristának, a 4-Dance Club Tánc és Musicalstúdiónak és természetesen mindenkinek, akik részt vettek a programok szervezésében, lebonyolításában.
Hálásak vagyunk mindenért, és köszönjük szépen!