1. Relaxáció halk zenére.
2. Bevezető beszélgetés a hála érzéséről.
3. Hányféleképpen lehet befejezni ezt a mondatot, hogy “Köszönöm, hogy…”?
4. Hálajáték. (A gyerekek választanak egy-egy színes korongot, melyekhez egy-egy rövid feladat tartozik: piros – Nevezz meg valakit, akinek hálás vagy! zöld – Nevezz meg egy helyet, aminek hálás vagy! kék – Nevezz meg egy ételt, aminek hálás vagy! sárga – Nevezz meg egy családi eseményt, amiért hálás vagy! narancs – Most ebben a pillanatban miért érzel hálát?)
5. Hálaszív készítése.
6. Zenés táncos torna a testünk iránti hála kifejezéseként.
7. Befejező meditáció a „Szép nap…” c. dalra
A hála gyakorlása
Táncsis Mihály Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola Kanizsai Dorottya Általános Iskolája
A siklósi Kanizsai Dorottya Általános Iskolában Hála Kihívás-t hírdettünk. Hála dobozt készítettek a 6. a osztályosok, kitették a bejárathoz, és iskolánk Facebook oldalán hírdették, hogy diákok, tanárok, szülők írjanak, rajzoljanak, dobjanak bele hála üzeneteket. Ezt követően kibontották a dobozt és az iskolai faliújságra montázst készítettek.
Elérkezett a szeptember, izgatottan vártam az első Boldogságórát. Megérkeztek a kiscsoportosaink, öröm volt találkozni „régi” óvodásainkkal is. Napindító meditációval kezdtük a reggelt, zenét hallgattunk („Szép nap, ölelj át most engem!”), meséltem (A hálafa története). Megismertettem a gyerekeket a boldogságvár lépcsőfokaival. Beszélgettünk érzésekről, érzelmekről: szeretet, szomorúság, vidámság, boldogság. Elmondtam nekik, hogy mi a hála és én miért vagyok hálás: az egészségemért, a családomért, a barátaimért, a cicáimért, a hivatásomért, a természet szépségeiért, azért, hogy sportolhatok, az anyagi javaimért.
Kíváncsian vártam a kérdésemre az ovisaim válaszait: Te miért vagy hálás?
„- Hálás vagyok a testvéremért, anyukámért és apukámért. Hálából adni nekik egy ölelést, rajzot, egy építményt, ami szívet formál. Örülök, hogy elmegyünk együtt biciklizni, sétálni.”
„- Az új ágyamért, amit apa szerelt össze.”
„- Brumi kutyámért.”
„- Piciért és Pufiért, a két kutyámért.”
„- Hálás vagyok, hogy anya játszik velem.”
„- Hálás vagyok az oviért, hogy létrejött.”
A beszélgetés után papírt és ceruzát fogtunk a kezünkbe és „hála szőlőfürtöt” készítettünk, amit az óvodánk folyosóján mindenki megcsodált. A szeptemberi időjárás szépségeit igyekeztünk kihasználni, sokat sétáltunk és kirándultunk. Hálát adtunk a napfényért, a fákért, a növényekért, az állatokért és a természet gyógyító és feltöltő erejéért.
A hála témája nem volt ismeretlen a gyerekek számára. Örömmel jelezték jártasságukat. A hálához kapcsolódóan kulcsszavakat gyűjtöttünk, példát hoztak a mindennapi életükből arra, hogy kinek és miért lehetnek hálásak. A hála szót különböző eszközökből raktuk ki. Nagyon népszerű volt a gyerekek által készített könyvjelző. Az általuk gyűjtött kupakok felhasználás után jó szolgálatot tettek, hisz bekerültek abba a nagy kupakkupacba, amit beteg gyerekeknek gyűjtünk. Úgy tűnt, hogy a jó hangulatú foglalkozás hamar véget ért.
Nőtincsi Vár-Lak Óvoda és Bölcsőde
Hála
Boldogságóránk első témája a hála volt. Az új nagycsoportosok már izgatottan várták az első boldogságórát, hiszen a tavalyi óvisok sokat meséltek róla. Sajnos idén kicsit késve tudtam megtartani, mert a gyerekek álandóan betegek voltak.
Először megbeszéltük, hogy mi is a boldogságóra, milyen témakörei vannak. Megbeszéltük, hogy mit jelent az, ha hálás vagy valakinek. Bagdy Emőke relaxációs gyakorlataival kezdtük a bemelegítést, majd Bagdi Bella cd-s zenéjére táncoltunk. Elbáboztam a Hálafa történetét, ami nagyon tetszett a gyermekeknek. Ez után játékos feladatokkal próbáltam szemléltetni a témakört. A munkafüzet feladatai közül kiszíneztük azokat a tárgyakat amiért hálásak lehetnek a gyermekek. Mindenki elmondta, hogy ki miért hálás és kinek. Meglepetést készítettünk a szülőknek. Fa lapocskára hálavirágot rajzoltak, amit hazaérve odaadtak a szüleiknek egy hálás mondattal egybekötve. Összeségében úgy gondolom, hogy a gyermekeknek sikerült a figyelmüket felkelteni, hogy máskor is örömmel vegyenek részt a boldogságórákon.
Sokat beszélgettünk, hogy mi mindenért vagyunk hálásak.
Az őszhöz kapcsolódva egy-egy levélbe rajzolták le mindazt,amiért hálát éreztek a gyerekek.Tetszett nekik a háló/pókháló készítése, így arra ragasztották fel munkáikat.
Az elsősökkel a szeptember az ismerkedéssel telt. Nagyon szívesen beszélnek magukról, az őket foglalkoztató témákról. Ilyen beszélgetések alkalmával került szóba a hála fogalma, melyet többen nagyon jól használnak. A feladat az volt, hogy rajzolják le most, szeptember elején, hogy kinek hálásak ők. A kis rajzokat üvegbe zártuk, melyet év végén nyitunk ki és átnézünk.
Bevezető óra után, ahol arról volt szó, hogy mi is az a boldogságprogram és milyen izgalmas kalandban lesz részünk az elkövetkezendő hónapokban, rátértünk a hála témájának feldolgozására. Időnk bőven volt rá, mert duplaórát tartottunk.
A relaxációs gyakorlatokat követően („Almát szedj, ügyesedj, szőlőt szedj, ügyesedj”, „Domborítok mint a cica, házba bújok, mint a csiga”, „Napimádás”) meghallgattuk és elénekeltük a Szép nap, ölelj most át engem című dalt.
Asszociációs játékot játszottunk, ahol mindenki elmondhatta mi jut eszébe a hála szóról. Párokban elmesélték egymásnak a gyerekek a legmeghatározóbb hálaélményüket, majd aki szerette volna megosztotta ezt a többiekkel is.
Közösen összegyűjtöttük, mi mindenért lehetünk hálásak, majd elkészítettük a csoport hálaládikáját. Színes papírokból szívecskéket vágtunk ki és rájuk írtuk, hogy miért érzünk hálát a szívünkben. A szívecskéket a hálaládikában helyeztük el, amibe az év folyamán bármikor lehet majd újabb szíveket helyezni mindazért, amiért köszönetet érzünk.
Ezután kihasználva a gyönyörű napsütéses időt, hálasétára indultunk. Lassan haladtunk, időt hagyva magunknak arra, hogy felfedezzük a természet áldásait, megcsodáljuk a szépségeit. A gyerekek közben gesztenyéket és kavicsokat gyűjtöttek.
Miután visszaértünk utunkról, a hála kifejezési módjaival és annak fontosságával foglalkoztunk. Megfejtettük a munkafüzetben lévő keresztrejtvényt és ötleteket gyűjtöttünk azzal kapcsolatosan, hogy hogyan lehet köszönetet mondani. Az úton gyűjtött gesztenyéket vagy kavicsokat kedves szavak kíséretében, mindenki átadta annak, akinek valamiért hálás volt és köszönetet szeretett volna mondani érte. Nagyon megható pillanatokat éltünk át.
Végül, hogy minél több mindenkihez elérjünk és bennük is jó érzéseket keltsünk, Bella gyerekdalainak hallgatása közben, szeretetkuponokat készítettünk a családtagjainknak és/vagy legjobb barátunknak, barátnőnknek.
A zárókörben mindenki visszajelzést adhatott arról, hogy hogyan érezte magát, milyen élményekkel gazdagodott, mit visz magával, miért hálás. Én is kifejeztem feléjük a hálámat, mind kedves szavakkal, mind hálagesztenyével és nagy-nagy szeretetteli ölelésekkel. Hálával teli szívvel búcsúztunk el egymástól.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A szeptemberi témát a tanév elején szokásos nyári élménybeszámolóval kezdtük, majd mindenki a rövid beszámolója után lerajzolta, miért lehet hálás, a nyári élményei közül válogatva. A legsikeresebb rajzokból plakátot készítettünk, ami azóta az osztálytermet díszíti.
Az idei tanévtől már 3. éve van jelen az óvodánkban a Boldogságprogram. Nagy lelkesedéssel és bizakodva a jó eredményekben fogtuk hozzá az idei tanévben is.
Az első hónap feladata a hála gyakorlása, mely a leghatásosabb boldogságfokozó technika, mellyel képesek vagyunk semlegesíteni negatív érzéseinket. A mi csoportunkban is fontosnak tartom, hogy a gyerekek át tudják alakítani a negatív érzéseiket pozitívvá, hogy felismerjék és értékelni tudják a jót az életükben, hogy ez által erősödjön önbecsülésük, aktívabbak, kiegyensúlyozottabbak legyenek.
A beszoktatás időszaka jó alkalom volt a program bevezetésére. Beszélgettünk a boldogság érzéséről, kifejezéséről.
A csoport életének része lett, bevezettük a csoport szokásai közé a reggeli beszélgető kör megindításához a Bagdy Bella: Szép nap… kezdetű dalát, mellyel napjainkat indítjuk. Segíti a szokásrendszer kialakítását, egységérzetet, az összetartozás érzését kelti a gyerekekben, és ráhangol az adott napra bennünket. Ezen felül minden reggel bárki elmondhatja, hogy aznap miért hálás, milyen pozitív gondolattal érkezett az óvodába.
Igyekeztem a csoport összetételének megfelelően (vegyes korcsoport), érdeklődési körét figyelembe véve kiválasztani a téma feldolgozásához a tevékenységeket.
Szívesen hallgatták a történetet a Hálafáról. Nagyon hatásos és a gyerekek gondolatait felébresztő, érzelmeikre ható történet.
Nagyon gyermekbarát és könnyen tanulható, fülbemászó a Bella összes dallama. Mi a hónapban a már említett Szép nap… kezdetű dalt építettük be a mindennapjainkba. A cd-ken található relaxációs zenéket használtuk fel ellazuláshoz, alvásidőben elalvás előtti, mesehallgatás utáni pillanatokhoz. Mindez hozzásegítette őket a feszültségeik felismeréséhez, testi érzékeik tudatosításához, és a stressz kezeléséhez.
Reggelente gyermekjógát, mint relaxációs gyakorlatokat is végeztünk, mely mozgás alapú módszerek segítségemre voltak a legkedvezőbb indító lelki állapotok létrehozásában, szorongásoldásban és a cselekvési lehetőségek felszabadításában. Kolléganőm, aki nem végezte el ugyan a képzést még, nagyon megszerette a könyv kínálta relaxációs- légzős gyakorlatokat, amiket beépített a napi rutinjába, együtt hangoztatják reggelente a magánhangzókat, lazítják, feszítik izmaikat.
Igyekeztem a beszoktatás időszakában a mindennapos tevékenységeim tartalmaként beépíteni a hála gyakorlását. Ezáltal az ábrázoló tevékenységeink során elkészítettük a hálakaticákat, amik önmaguk felé, valamint a hálakukacot is, amit a társak irányába kifejeződő hálaérzést szimbolizálták. Ez lett az egyik csoportszobai dekorációnk. Tudatosabbá tettük ezen tevékenységek által a hála érzését és kifejezését egymás iránt.
A három pillangó című mese az erkölcsi fejlődésüket segítette. Emellett jó dramaturgiai eszköznek bizonyult. Szívesen játszották újra a történetet kötetlen játékidőben is, mellyel nemcsak szókincsüket, de beszédkedvüket, társas kapcsolataikat is fejleszthettem.
Emellett elkészítettük a napocskát tenyérlenyomattal, mely megsajnálta a pillangókat.
Beszőtt bennünket a hálapók is, amit nagyon élveztek a gyerekek. Mindenki tudott olyan hálás dolgot mondani, hogy ne maradjon ki a pókhálóból.
Úgy gondolom, a célom elértem a hónap feladatainak teljesítésével. Megismertünk egy új szemléletmódot, nézőpontot a világlátásunkhoz, mely jó alap lehet a továbbiakban. Megtanultuk, hogyan lehet észrevenni és értékelni, hogy ki miért fontos és értékes a számunkra. A gyermekközpontú tevékenységek, melyeket a téma feldolgozásához segítséget nyújtanak, nagyon hasznosnak bizonyult a számomra. Minden óvodai tevékenységhez beilleszthető volt, nagyon motiválttá tette a gyermekeket, fejlesztőleg hatott rájuk. Nemcsak erkölcsi, hanem szociális területeken és értelmi képességeik fejlesztésében is nagy szerepet játszott.
Mindezen pozitív élményekkel kezdünk hozzá az új hónap „kihívásához”, az optimizmus gyakorlásához.