A gyerekekkel hálabefőtt készítésébe kezdtünk. Az ősz folyamán kis cetlikre írják fel, hogy mikor miért voltak hálásak, mi okozott számukra örömöt. A cetliket egy díszes üvegben gyűjtögetjük decemberig. Az utolsó tanítási napon kibontjuk a befőttet és felelevenítjük a sok örömteli pillanatot.
A hála gyakorlása
Kedves Boldogságóra Csapat!Bocsánat,hogy most töltöm fel a szeptemberit,de igazgató váltás volt és a kód elkallódot és Katika most adta meg!:) Az óráról videófelvételt is is küldjek?
1. A HÁLA szó fogalmának, jelentésének tisztázása, megbeszélése. A tanulók önálló gondolatai.
2. Hála és lelki béke – idézetek híres emberektől. Mivel 6 fős a kiscsoport, 6 idézetet írtam fel egy lapra, mindenki húzott egyet és megbeszéljük a jelentésüket. Az idézeteket utána kiragasztottuk a táblára.
3. A mai napon hálás vagyok azért, mert….. – először én osztok meg egy aznap reggeli történetet, elmondom, hogy én miért vagyok hálás a mai napon. Majd mindegyikük sorban elmondja ugyanezt.
4. Egy kérdőívet töltenek ki a tanulók név nélkül a témával kapcsolatban, melynek az a célja, hogy még jobban belemélyedjenek a témába és kezdjék el rendszerezni a témával kapcsolatos gondolataikat. Kicserélik a tanulók egymás között a kitöltött lapokat és megbeszéljük közösen.
5. Hálás vagyok azért, mert… 4 nagy kartonra felírom 4 különböző kategóriában ezeket a szavakat: ISKOLA, CSALÁD, BARÁTOK, ÖNMAGAM. Mind a négy kategóriához készül egy poszter, a tanulók körbeülik az asztalt és a kartonokra rárajzolják, ráírják, hogy miért hálásak az adott témakörön belül.
6. Hálavirág elkészítése: a csoportmunka alapján elkészítjük a csoport hálavirágát. Középen egy kör, beleírva: 11.a hálavirág. Körberakva 6 db szív alakúra kivágott papír, ezek a virág szirmai, minden tanuló a saját „szívében” összegzi a gondolatait és beleírja. Kirakjuk a hatalmas virágot a terem közepére.
7. Végül közösen megnézzük Dr. Buda László: A hála gyógyító ereje c. kisfilmjét a youtube-on.
1. A HÁLA szó fogalmának, jelentésének tisztázása, megbeszélése. A tanulók önálló gondolatai.
2. Hála és lelki béke – idézetek híres emberektől. Mivel 6 fős a kiscsoport, 6 idézetet írtam fel egy lapra, mindenki húzott egyet és megbeszéljük a jelentésüket. Az idézeteket utána kiragasztottuk a táblára.
3. A mai napon hálás vagyok azért, mert….. – először én osztok meg egy aznap reggeli történetet, elmondom, hogy én miért vagyok hálás a mai napon. Majd mindegyikük sorban elmondja ugyanezt.
4. Egy kérdőívet töltenek ki a tanulók név nélkül a témával kapcsolatban, melynek az a célja, hogy még jobban belemélyedjenek a témába és kezdjék el rendszerezni a témával kapcsolatos gondolataikat. Kicserélik a tanulók egymás között a kitöltött lapokat és megbeszéljük közösen.
5. Hálás vagyok azért, mert… 4 nagy kartonra felírom 4 különböző kategóriában ezeket a szavakat: ISKOLA, CSALÁD, BARÁTOK, ÖNMAGAM. Mind a négy kategóriához készül egy poszter, a tanulók körbeülik az asztalt és a kartonokra rárajzolják, ráírják, hogy miért hálásak az adott témakörön belül.
6. Hálavirág elkészítése: a csoportmunka alapján elkészítjük a csoport hálavirágát. Középen egy kör, beleírva: 11.a hálavirág. Körberakva 6 db szív alakúra kivágott papír, ezek a virág szirmai, minden tanuló a saját „szívében” összegzi a gondolatait és beleírja. Kirakjuk a hatalmas virágot a terem közepére.
7. Végül közösen megnézzük Dr. Buda László: A hála gyógyító ereje c. kisfilmjét a youtube-on.
Csoportunk a Bajai EGYMI óvodájának egyik csoportjaként vesz részt a Boldogságóra programban. A gyerekek által közkedvelt tevékenység az alkotó tevékenység, így a „Napocska” kéznyomat kedvelt elfoglaltság volt a gyermekek körében. Minden kisgyermek szívesen részt vett az alkotásban. A Hála szó értelmezésére, fontosságára nagy figyelmet fordítottunk. Leginkább egymásért, egészségünkért, az őszi gyümölcsökért, a szép őszi időért voltunk hálásak.
Hálásnak lenni annyira jó! Legyen a legjobb vagy a legrosszabb napunk, a hála mindig segít – megsokszorozza az örömünket, feloldja az önsajnálatunkat, megmelegíti a fagyos szívünket, Istenre emeli a tekintetünket. Erre próbáltunk fókuszálni. Megbeszéltük, hogy mi mindenért lehetünk hálásak, és milyen jó érzés kifejezni a hálánkat…de nem annyira könnyű, mint amennyire jó érzés. Annak is, aki kifijezi háláját és annak is, akinek hálásak vagyunk. Teljesen természetesen jön ki a szánkból az, hogy „Köszönöm”. De vajon mit is köszönünk meg? Lehet, hogy mert jól neveltek vagyunk? Vagy mert ezt tanították nekünk? Ezek a gondolatok, kérdések körül forogtunk az elmúlt időszakban. Mindenki, a kimondott „köszönöm” azt is elmondta, hogy mit is köszön meg neki, hogy hálás azért a segítségért tettért. Ugyanakkor a Hála hálóban egy színes vonalat is húzott a társa szívecskéjéhez.
A gyerekeken látszott, hogy öröm ragyog arcukon és hogy mindannyian hálásak, hogy a hála jelentését, fontosságát tudatosítani is tudták magukban, társaikban.
Az osztályban 3 csoportot alakítva közösen megbeszéltük, összegyűjtöttük a válaszokat.
Miért vagyunk hálásak a tanév elkezdése után.
Segítségére voltak egymásnak a csoporttagok.
Bekapcsolódva a boldogságóra programba, a kicsi elsősök első közös alkotása a „Boldogság-puzzle” volt, mindenki megörökítette, hogy számára mit jelent a boldogság. Kitettük az osztályterem falára, hogy egész évben az örömre emlékeztessen.
Az 5.a osztály tanulói már alsósként megismerkedtek a program témáival, megtapasztalták annak jótékony hatását.
Elsőként elkészítettük a „Boldogság-puzzle”-t, majd kikerült osztálytermükbe közös alkotásunk, az a fa, amit ebben a hónapban kis gombákkal díszítettünk ki. Ezekre írták fel a gyerekek, hogy kinek és miért hálásak, majd mindenki kedve szerint kiszínezte, és elhelyezte a képen. (A témákhoz, évszakokhoz igazodva teszünk majd rá almákat, szíveket, madarakat, pillangókat…)
És a „kicsi gombák”, és a bennük lévő pozitív érzések csak növekednek, növekednek…
Az első boldogságfokozó témánk alkalmával megbeszéltem a gyerekekkel, hogy mit jelentenek a boldogságóra foglalkozások. Fantáziajátékkal elképzeltük, hogyan nézhet ki ez a vár. Relaxációs játékkal ráhangolódtunk a témára, majd megismerhették a Hálafa történetét. Mese után feldolgoztuk a témát közös beszélgetéssel. „Hogyan lehet jól szeretni egymást, a gyerekeket, szülőket, pedagógusokat? Ki minek örülne? Mikor lenne boldog? ” Felsoroltunk különböző dolgokat, amiért hálásak lehetünk, örülhetünk az életünk során. A gyerekek nagyon nyitottak és érdeklődőek voltak. Hálafát készítettünk fonaltekerés technikával, melybe minden gyermek örömmel részt vett. Az elkészült munkákból készítettünk egy „hálaerdőt”, amely jelképezte az egymás iránti szeretetet, elfogadást.