Ebben a tanévben kezdtem el a Boldogságóra programot egy 11-es kertápolós osztállyal a Gennaro-ban. Az ELTE fejlesztő pedagógiai szakirányú továbbképzésére járok, és szakdolgozatomnak címe „Az érzelmi intelligencia fejlesztése értelmileg akadályozott tanulóknál.” Így nagyon örültem, hogy boldogságórát tarthatok az osztályban. Szerdánként tartottam a foglalkozásokat a hónap folyamán.
Az órákat rövid meditációval vagy a „Jól érzem magam” című dal éneklésével és táncolásával kezdtük. Ezután történeteket meséltem a hálával kapcsolatban (A csodakantár, A Hálafa története…) A történetek segítségével könnyebben megértették a tanulók, hogy mit jelent a hála, hogyan tudjuk kifejezni hálánkat a másik iránt, és miért lehetünk hálásak az életben, és mit érzünk a szívünkben, ha hálásak vagyunk valakinek.
A tankonyhán süteményt sütöttünk és sült finomságokat készítettünk. A hangulat így sokkal oldottabb és közvetlenebb volt, könnyebben megnyíltak a gyerekek egymás iránt. Só-lisztből szivecskéket készítettünk, és megajándékozták a diákok családtagjaikat, barátaikat. „Hálabefőttet főztünk”, kis papírcsíkokra írták a tanulók, hogy kinek miért hálásak. Óriás virágot rajzoltunk, aminek szirmaiba beírták a fiatalok, hogy kinek mit köszönhetnek meg.
Az órákat rövid meditációval vagy a „Szép nap, ölelj át engem” című dal éneklésével és táncolásával zártuk.
Úgy érzem érzékenyebbé, nyitottabbá, elfogadóbbá váltak a fiatalok a hónap végére. Nagyon jó kezdet volt, várom a folytatást!
Petrik Monika fejlesztő pedagógus
A hála gyakorlása
Középső csoportosaimmal dolgoztuk fel az első témát, amelyben a hálával ismerkedtek meg. Több napon keresztül gyakorolták a boldogságfokozó technikát. A „Hervad a virágom, éled a virágom…” kedvenc relaxációs gyakorlatunkkal kezdtünk, majd beszélgető körben mindenki elmondhatta, ki, miért lehet hálás. Mi is a hála? Ha valaki örömöt okoz nekünk, ha boldogságot érzünk. Szeretetért, boldogságért, kedves szóért, lemondásért, boldog mosolyért, gondoskodásért. Majd meghallgattuk a Nanu mackó szerencséje c. mesét, s egy kis vonatozással eljutottunk a Hálaerdőbe, amelyet már elkészítettünk, és elhelyeztünk a csoportszobánkban. Megérkezésünk örömére a Boldog vagyok c. dalra táncoltunk. A HÁLA érzése örömmel tölti el azt is, aki adja, és azt is, aki kapja. A csoportunkban, hogy megismerkedtünk e boldogság fokozó technikával, igyekszünk a mindennapjainkban is gyakorolni, és tovább adni.
Fábiánsebestyéni Arany János Általános Iskola és AMI
Szeptember 21., a Hála világnapja volt. Így az a szerdánk nekünk is ennek a jegyében telt. A napot a Linka és a csengettyűk mesével kezdtük, melyet egytől egyig mindenki csendben, nagy érdeklődéssel hallgatott végig. A történet átbeszélése után a gyerekek is elmondták saját élményeiket, ők mikor szorultak segítségre, mint ahogy a mesénk főszereplője is. Ki az, aki segített nekik és ők ezt hogyan köszönték meg, hálálták meg. Ezután a HÁLA szót is „kiraktuk a gyerekekből”. A meséhez visszakanyarodva, különböző csoportfeladatokat kellett a gyerekeknek megoldaniuk. Voltak, akik az egyik jelenetet képzelték el, adták elő, és voltak, akik a főhőst gondolták maguk elé, rajzolták le, vagy a mesében szereplő különböző tárgyakat. Ezek mellé pedig odakerültek a pozitív tulajdonságok is. A nap végén párokban egy képregény rajzolásába kezdtek a gyerekek. Mindezek mellett azt is elképzeltük, hogy este, ha kinézünk az ablakon vagy kimegyünk az udvarra és felnézünk az égre, milyen lenne a HÁLA csillagképe. A nap zárásaként körbeálltunk a teremben, és ahogy a történetünkben is szóltak a csengettyűk, úgy mi is megszólaltattuk a hálaharangot és elmondtunk miért vagyunk hálásak.
DSZC Baross Gábor Középiskolája és Kollégiuma
A csoporttal az első alkalommal a boldogságról beszélgettünk, hogy kinek mire van szüksége ahhoz, hogy boldognak érezze magát, majd kitöltötték a boldogságmérő kérdőívet. Ezt követően a háláról, annak boldogságfokozó hatásáról folytattuk a beszélgetést. Mindenki megosztotta, hogy az elmúlt héten mi mindenért tud hálát adni, majd megismerkedtünk a hálanapló írás előnyeivel. A következő órán a diákok az internetról gyűjtöttek információt a hála testünkre, lelkünkre, és kapcsolatainkra gyakorolt jótékony hatásáiról,melyet a feltöltött infografikán jelenítettek meg.
DSZC Baross Gábor Középiskolája és Kollégiuma
A csoporttal az első alkalommal a boldogságról beszélgettünk, hogy kinek mire van szüksége ahhoz, hogy boldognak érezze magát, majd kitöltötték a boldogságmérő kérdőívet. Ezt követően a háláról, annak boldogságfokozó hatásáról folytattuk a beszélgetést. Mindenki megosztotta, hogy az elmúlt héten mi mindenért tud hálát adni, majd megismerkedtünk a hálanapló írás előnyeivel. A következő órán a diákok az internetról gyűjtöttek információt a hála testünkre, lelkünkre, és kapcsolatainkra gyakorolt jótékony hatásáiról,melyet a feltöltött infografikán jelenítettek meg.
Ebben a tanévben regisztráltam az osztályomat a Boldogságóra programba. A gyerekek vágyakozva, izgalommal várták, hogy mi is fog várni rájuk. Amíg bevezettem nekik, miről is szól a program és mi vár ránk, mi lesz a feladunk, addig a Boldogság színezőt elkészítették. Ez díszíti mai napig a termünk falát, így látjuk minden nap, mi is az a Boldogság. Sok beszélgetés után szívesen oldották meg a keresztrejtvényt is, majd a testükkel formázták meg a Hála betűit. A dalt is meghallgattuk, amit utána fel is dolgoztunk. Miről is szól, kinek és miért lehetünk hálásak. Például a mai napért. Miért különleges neked a mai nap, vagy a tegnapi, kinek lehetsz hálás, kinek hogyan, milyen módon lehet megköszönni, kifejezni a hálánkat a jó cselekedetért. Sokan az ölelést, a puszit, a mosolyt, és a kedves szót részesítették előnyben. Végén pedig egy nagy öleléssel zártuk a foglalkozást.
Másnap egytől egyig szívesen vettek részt a feladatban a gyerekek. A saját testükkel formálták meg a betűket. Az ő ötletükkel valósították meg. Zárásként meditációval fejeztük be a foglalkozást. Ahol olyan érzések is előkerültek a gyerekekben, ami meglepő volt. Teljesen el tudtak lazulni, csak a feladatra, a hallottakra koncentráltak. Több gyereknek hosszabb idő volt visszarázódni a jelenbe, és folytatni a napot. Mind a gyerekek, mind én nagyon jól éreztük magunkat a foglalkozásokon. A hónapban már többször is előkerült a Boldogságórából egy-egy kis mozzanat. Hálás vagyok, amiért a programban lehetek. Jó helyen vagyunk! Köszönöm szépen!
Ebben a tanévben regisztráltam az osztályomat a Boldogságóra programba. A gyerekek vágyakozva, izgalommal várták, hogy mi is fog várni rájuk. Amíg bevezettem nekik, miről is szól a program és mi vár ránk, mi lesz a feladunk, addig a Boldogság színezőt elkészítették. Ez díszíti mai napig a termünk falát, így látjuk minden nap, mi is az a Boldogság. Sok beszélgetés után szívesen oldották meg a keresztrejtvényt is, majd a testükkel formázták meg a Hála betűit. A dalt is meghallgattuk, amit utána fel is dolgoztunk. Miről is szól, kinek és miért lehetünk hálásak. Például a mai napért. Miért különleges neked a mai nap, vagy a tegnapi, kinek lehetsz hálás, kinek hogyan, milyen módon lehet megköszönni, kifejezni a hálánkat a jó cselekedetért. Sokan az ölelést, a puszit, a mosolyt, és a kedves szót részesítették előnyben. Végén pedig egy nagy öleléssel zártuk a foglalkozást.
Másnap egytől egyig szívesen vettek részt a feladatban a gyerekek. A saját testükkel formálták meg a betűket. Az ő ötletükkel valósították meg. Zárásként meditációval fejeztük be a foglalkozást. Ahol olyan érzések is előkerültek a gyerekekben, ami meglepő volt. Teljesen el tudtak lazulni, csak a feladatra, a hallottakra koncentráltak. Több gyereknek hosszabb idő volt visszarázódni a jelenbe, és folytatni a napot. Mind a gyerekek, mind én nagyon jól éreztük magunkat a foglalkozásokon. A hónapban már többször is előkerült a Boldogságórából egy-egy kis mozzanat. Hálás vagyok, amiért a programban lehetek. Jó helyen vagyunk! Köszönöm szépen!
3-5 évesek csoportja
15-en második éve 8-an első éve vesznek részt Boldog óra foglalkozáson.
A hónap folyamán több alkalommal ismerkedtünk a hála fogalmával, jelentésével, jelentőségével. Ismereteket, tapasztalatokat gyűjtöttünk. Alkalmunk nyílt fényképes összeállítást készítve hálát adni a csoportunk felújítását segítő szülőknek, ismerősöknek, akiknek köszönhetően szép, tiszta újra festett csoportszobában vártuk a gyerekeket szeptemberben.
Záró, összegző foglalkozásunkon a Relaxációs bevezető gyakorlatok után a gyerekek számára az interaktív mesének nagy sikere volt, örömmel vettek rész a mozgásos feladatokban.
Befejezésként elkészítettük a csoport Hála erdejét, ahol hálásan megköszöntem minden gyermeknek az együtt töltött első hónapot, elkészíthette saját hálafáját, és megfogalmazták őt miért hálásak. Együtt elkészítettük a távol lévő gyermekek hálafáját is, és a szülőket vontam be, hogy otthon írják rá miért hálás a gyermek, így mindenki fája díszítette kis, hálákkal teli erdőnket.
Hálás vagyok az eredményesen, sikeresen megvalósított foglalkozásért.
A hetedikesek Hála activityt játszottak. Lerajzolták, elmutogatták, ki miért ad hálát.