Amiért hálásak vagyunk a szüleinknek a nyáron.
A hála gyakorlása
A projekt leírása:
Előzetes beszélgetés alapján a téma körüljárása.
A feladathoz szükséges anyagok előkészítése.
Feladat:
A fehér ibolya a boldogságot és a megújulást jelenti.
A tavasz egyik első kis növénye színében hordozza a boldog és friss ártatlanságot is.
A kék ibolya pedig a hála virága.
A gyerekek készítettek a szüleiteknek hálából egy kék ibolyát ábrázoló képet, (hálaibolyát) és megfogalmazták, mit jelent számukra a hála, miért hálásak.
A következő eszközöket, anyagokat használták:
– A5-ös rajzlap (ez a normál fele);
– vízfesték, ecsetek, szivacs, ecsetes tál;
– tempera vagy akril festék, filctoll, pasztell kréta
(akinek volt akvarell ceruzája és ismerte a használatát, azzal is próbálkozhatott)
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola
A hála gyakorlása
Hálával telten a szeretet útját járom.
Az irodalmi művek szereplőinek példáján keresztül a hála gyakorlásának kölcsönös megnyilvánulási lehetőségét gyakoroltuk.
2021 júliusában adtuk be a Boldogiskola pályázatát, melyet el is nyertünk. Ennek függvényében ingyenes online képzésen vettem részt augusztusban. Sok hasznos tapasztalatot és segítséget kaptam a megtartandó órák felkészüléséhez, megtartásához. Régi vágyam volt, hogy ezt a képzést elvégezzem, mert úgy gondolom, hogy a mai kor gyermekét nem csak oktatni, tanítani, nevelni kell, hanem egy életszemléletet, értékrendet is át kell adni a számukra. Számomra fontosnak tartott értékeket közvetít ez a program. Az „Y”generáció, inkább a telefonon chetel, szlengeket használva, mint személyes találkozások alkalmával kommunikál. Nem ismerik a Hála kifejezéseket. Itt a programban pedig 10 hónapon keresztül lehetőségünk van arra, hogy megismerkedjenek vele.
Az első hónapban a Boldogságfokozó hála téma köré építettem fel az óráimat, ahogy a program írja. Szerencsésnek mondhatom magam, mert az órarendünkbe be lett építve a Boldogságóra, amit heti egyszer tartok a gyerekeknek. A szülők már ismerték ezt a programot, mert már az óvodában is volt a gyerekek számára Boldogságóra. Ennek ellenére, az első szülői értekezleten tájékoztattam őket a program iskolánkban való megjelenéséről, illetve a beleegyező nyilatkozatokat is kitöltöttünk. Az iskolánk dolgozói számára tartottam egy prezentációt arról, hogy mit is fogunk ezeken az órákon végezni. Ezt követően nyílt óra alkalmával a kollégáim is betekinthettek a Boldogságórába, ahol nagy volt az érdeklődés. Én azért preferálom, mert végre van egy olyan óránk a gyerekekkel, ahol kötetlenül beszélgethetünk, játszhatunk, tevékenykedhetünk, osztályozás nélkül. Olyan témakörben tehetjük mindezt, ami sajnos nincs benne az ő kis életükbe. A gyerekek is nagyon megkedvelték. Vidámak és felszabadultak az órák után. Szeretnek együtt lenni tevékenykedni. A Boldogságfokozó hála témájában több tevékenységet is végeztünk. Készítettünk: Hálafát, játszottunk Postás játékot (ahol hálát küldtünk az osztálytársunknak), kívül belül hála címszó alatt lerajzoltuk a testünket és beleírtuk magunknak, miért vagyunk hálásak, majd egymáséra is írtunk (hogy ők miért hálásak a másiknak). Szeretetkupont készítettünk, melyet a készített személynek adott át otthonában. Nehéz volt a gyerekeknek kezdetben megfogalmazniuk az adott témakör fogalmát, de belejöttek. Tetszenek nekik a Bagdi Bella zenéi, Bagdy Emőke meditációi. Szívesen tevékenykednek, segítenek egymásnak.
Szerintem egy sikeres hónapot zártunk le. Elültetődtek a kis magok bennük, ami majd ki fog nőni.
A gyerekekkel a nyári programjaikkal kapcsolatban arról beszéltünk, hogy ki , miért volt hálás a nyáron. Ezekről az eseményekről készítettek rajzokat.
A hála témakörben többféle feldolgozási módot alkalmaztunka gyerekekkel. Ezekből mutatok munkákat.