A boldogság fokozó hála hónapja
Mióta megismertem a boldogságórát nemcsak elköteleztem magam a program mellett, hanem szeretettel alkalmazom, amikor csak tehetem. Nagy szükségét érzem a mai világban, hiszen a gyermekeket nemcsak oktatni kell, hanem egyre jobban nevelni is a tanítási órákon.
Tapasztalatom szerint sokkal hatékonyabbak azok a boldogságórás tevékenységek, amikor nem külön 1-1 órában foglalkozunk a témával, hanem a gyermekek egész napjában megjelenik a téma és a feladat.
A napköziotthonos iskolarendszer elég időt ad erre a lehetőségre.
Kis tanítványaim harmadik éve találkoznak minden évben a program 10 tematikájával. Egyre jobban értik és érzik, hogy mi az,amit szeretnék átadni nekik.
Az én mostani kis csoportom nagyon vegyes magatartású, és szociális helyzetű gyerekekből áll.
A boldogságóra program nagyon sokat segített abban, hogy számtalan konfliktust jól kezeljenek.
Az egyik legboldogabb dolog számomra, amikor a legproblémásabb gyermek azt mondja, hogy:
“Jaj de jó már megint boldogságórás feladatot csinálunk. Ezeket szeretem a legjobban!”
A hónap témáját egy közös kutakodással kezdtük, amellyel nagyban eltértem a program által ajánlott tevékenységektől. Próbálom ötvözni az általuk érdekel dolgokat azzal a tapasztalattal és tudással, amit a program közvetíteni szeretne. Mivel a mai gyerekeket nagyon sok időt töltenek a számítógép előtt az internet társaságában, megbíztam őket,hogy olyan kis videókat vagy idézeteket keressenek és hozzanak, amelyek a hálával kapcsolatosak.
ezeket megnéztük, megtekintettük, beszélgettünk róluk.
Közülük kiválasztottunk egyet, amelyet az egyik gyermek képen megjelenített, leírtunk hozzá egy idézetet, és a többiek kiszínezték.
Nemcsak a hónap dalát, hanem más Bella dalokat is hallgatunk,reggel, óra közben, szabad játékok eltöltésekor.
Már képesek önállóan magasabb szintű hála kifejezésére. Nem csupán az egyéni szükségleteket kielégítő dolgokért hálásak, hanem olyan dolgokat is képesek megfogalmazni, amelyek a boldog egyénné válásukat erősíti.
Egyszerű lisztből hálalisztet varázsolunk, amiből együtt fogunk süteményt készíteni és együtt is fogyasztjuk majd el. Természetesen minden egyes kanál liszt egy hálával telítődik meg.
Olyan mozgásokat végzünk, amelyekkel kitárjuk a lelkünket, a karunkat, kézfejünket hálára emeljük és megosztjuk egymással a jó érzéseinket.
Az osztály számára megrendeltem a Fókusz öt tábla játékot, de mivel ez nemrégen érkezett meg csak ismerkednek vele a gyerekek .
Hálásak vagyunk, amiért a program követői lehetünk és általa sok jó dolog történik velünk!
A hála gyakorlása
Siófoki Széchenyi István Általános Iskola Kiliti iskolarész
A Siófoki Széchenyi István Általános Iskola Kiliti telephelye egy kis falusi iskola. A 4.a osztály létszáma 15 fő. A hála témakörben választott feladatunk a hálakerék. Három csoportban dolgoztak a gyerekek, így három hálakerék készült. Hálásnak lenni nem mindig könnyű, ez hamar kiderült a hálakerékkel való játék során. Könnyű, ha barátról, barátnőről van szó. Viszont ha olyan osztálytársnak kell hálát mondani, aki nem a szívünk csücske, azzal gyakoroljuk igazán ezt a technikát. Fogjuk is használni ezután is!
Siófoki Széchenyi István Általános Iskola Kiliti iskolarész
A Siófoki Széchenyi István Általános Iskola Kiliti telephelye egy kis falusi iskola. A 4.a osztály létszáma 15 fő. A hála témakörben választott feladatunk a hálakerék. Három csoportban dolgoztak a gyerekek, így három hálakerék készült. Hálásnak lenni nem mindig könnyű, ez hamar kiderült a hálakerékkel való játék során. Könnyű, ha barátról, barátnőről van szó. Viszont ha olyan osztálytársnak kell hálát mondani, aki nem a szívünk csücske, azzal gyakoroljuk igazán ezt a technikát. Fogjuk is használni ezután is!
Siófoki Széchenyi István Általános Iskola Kiliti iskolarész
A Siófoki Széchenyi István Általános Iskola Kiliti telephelye egy kis falusi iskola. A 4.a osztály létszáma 15 fő. A hála témakörben választott feladatunk a hálakerék. Három csoportban dolgoztak a gyerekek, így három hálakerék készült. Hálásnak lenni nem mindig könnyű, ez hamar kiderült a hálakerékkel való játék során. Könnyű, ha barátról, barátnőről van szó. Viszont ha olyan osztálytársnak kell hálát mondani, aki nem a szívünk csücske, azzal gyakoroljuk igazán ezt a technikát. Fogjuk is használni ezután is!
Ózdi József Attila Gimnázium, szakgimnázium és Kollégium
Szeptember 29-én megtartottuk a Hála – óránkat. A tanulók a motiváló videót vetítettem (Vujicic), ezután a hála, köszönet kérdésköréről igen aktívan nyilvánultak meg, szinte mindenki. Páros és csoportmunka is volt, az óra végén feldíszítettük az előre elkészített Hálafát hálalevelekkel. Ezt iskolánk facebook oldalára is kitettük, ahol nagyon népszerű lett 🙂
HÁLACSOKOR
Török Enikő
A Rákóczi Ferenc Általános Iskola IV.C osztályos tanulói hálacsokrot készítettek.
Minden gyermek lerajzolta egy-egy virágsziromba, miért hálás.
Nagyon fontos az életben a hála, hogy köszönetet mondjunk.
Amikor kifejezzük valakinek a hálánkat, akkor mi is boldogabbak leszünk.
A hála olyan kincs, mely nem kerül semmibe, mégis megfizethetetlen.
Visszatértünk az óvodába a hosszú nyár után. Sokat beszélgettünk nyári élményeinkről, kinek milyen szép emlékei vannak.
Megbeszéltük, hogy ezeket az élményeket a körülöttünk lévőknek köszönhetjük.
Szutyejev: Az alma című meséjét meséltem a gyerekeknek, melyben az állatok összevesznek egy almán és végül a medve segít nekik megegyezni az igazságos elosztáson, majd ők is adnak hálájuk jeléül agy részt a medvének. Ezt az almát ragasztottuk meg, majd az udvaron „almaszedő versenyt” is rendeztünk.
Első osztályosaimat szeptemberben kezdtem bevezetni a boldogságóra rejtelmeibe. Igyekszem a boldogságóra sajátosságait bevonni az órák többségébe, mert hiszem, hogy a gyerekeket már kis koruktól kezdve formálni tudjuk afelé, hogy pozitív, szeretetteljes, életüket szerető emberek legyenek. Szeptember a hála hónapja, így ezzel a témakörrel foglalatoskodtunk. Igyekeztünk minden nap kiemelni azt, hogy miért vagyunk, lehetünk hálásak. Hálarajzot készítettek, hálakavicsot gyűjtöttünk, amit odaajándékoztak annak a személynek, akinek hálával tartoznak. A hónap dala nagyon tetszett a gyerekeknek, nagyon sokszor órák előtt szólt a teremben, már alig várják a következő hónap dalát. Attól függetlenül, hogy még kicsik, szépen megfogalmazták, hogy miért és kinek hálásak és ezt nagyon jó volt hallgatni. Hiszem, hogy a munkánk, amit nap, mint nap végzünk, meghozza gyümölcsét egy jobb világ reményében.
Az 5. osztályosaimmal hálafát készítettünk, memóriajátékot játszottunk, valamint hálanaptárat is szerkesztettünk.
Az órák nagyon pozitív, nyugodt harmonikus légkörben zajlottak. Igyekszem a gyerekeket emlékeztetni a szeptemberi témára, hogy a következő hetekben sem felejtsünk el hálásnak lenni.
Sülysápi Móra Ferenc Általános Iskola
A gyerekekkel megbeszéltük, hogy ki miért lehet hálás, játszottunk, majd „összeraktuk” a hála feliratot. 🙂