Az ötödik osztályban a háláról szóló boldogságórát a felsősöknek szánt dal meghallgatásával kezdtük. A tanulók behunyták a szemüket, csak a dalra koncentráltak. A végén összegyűjtöttük a kulcsszavakat és mindenki megfogalmazta magának, hogy miért érez hálát. A videó megtekintése tovább bővítette a témához való eddigi hozzáállásukat, mivel az anyagi javakon túl hétköznapi, magától értetődő értékek is szóba kerültek (család, barátok, egészség stb.). Végezetül minden diák összegyűjtötte gondolatait írásban egy saját „hálalapon”. Ezeket névtelenül kihelyeztük a faliújságra. A hónap többi részében a tanulók szabadon olvashatják mások gondolatait, ezzel is bővítve látásmódjukat.
A hála gyakorlása
Faliújság:
– Kinek miért lehetünk hálásak? – rajz készítése
– Hogy fejezhetjük ki a hálánkat? – szócédulák
Hálaszív készítése és átadása egymásnak. (A gyerekek ezt élvezték a legjobban.)
A második osztályos Vidorkák nagyon élvezték a Boldogság órákat és azok minden mozzanatát a relaxációtól kezdve a kreatív feladatokig! A hála témakör kapcsán nagyon sok téma szóba került, ami miatt hálásak lehetünk és jó volt látni egy-egy kis tekintetben a felismerést, hogy milyen jó dolguk is van a mindennapokban. A leginkább talán azon lepődtek meg, hogy nem minden gyereknek van lehetősége iskolába járni és így tulajdonképpen ezért is hálásak lehetnek. A Hála-dal különösen a kedvencük lett, ezt többször is kérték, a hála-fa leveleinek rajzolása közben is ezt hallgattuk.
Ráhangolás: Meghallgattuk Bagdi Bella Boldog vagyok című dalát, amelyre táncoltunk is.
Téma kifejtése:
1. Hálás család: Bábok segítségével megjelenítettem Hálás Helgát és Hunort, az ők rövid párbeszéde során megmagyaráztam a hála fogalmát a gyerekeknek, illetve példákat adtam rá. Ezt követően a gyerekekkel megbeszéltük, hogy kik lehetnek még a Hálás család tagjai, neveket adtunk nekik és példákat arra, hogy ezek a családtagok miért, kinek lehetnek hálásak.
2. Köszönöm-formák: A gyerekek kiválasztották kedvenc tárgyukat a csoportszobából, amelynek sorra köszönetet mondtak, és szív alakban elhelyeztük a szőnyegen.
3. Hála-üzenet: Minden gyermek egy-egy szivecskébe lerajzolta a szüleinek, hogy miért hálás nekik, ezt az üzenetet hazavitték és átadták.
Lezárás: Bagdi Bella Szép nap, ölelj most át engem dalát hallgattuk meg, és ölelés átadásával hálát adtunk egymásért.
Nagykárolyi 1-es számú Napköziotthkon / Grădinița cu Program Prelungit nr. 1 Carei
Mivel a boldogságóra szeptember hónapi témája a „Család és testrészek” témahétre esett, ezért a gyerekekkel beszélgettünk arról, hogy a legfontosabb dolog, amiért hálásak lehetünk az a családunk, illetve megbeszéltük azt is, hogy azért is hálásak lehetünk, hogy a Földön létezünk, úgy, ahogy megalkottak minket, a két szemünkkel, a szánkkal és a többi testrészünkkel. Rögzítésképpen egy levezettő, szórakoztató játékot játszottunk, ahol látatlanba fel kellett helyezzék egy kislány és egy kisfiú arcát alkotó részeket.
Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola
A hála témakörének feldolgozását és az elkészült produktumot a csoportommal idén a természetnek ajánlottuk.
A témafeldolgozást megelőző órán egy séta keretében megcsodáltuk az őszi természet szépségeit, magunkba szívtuk az őszi friss levegőt, beszélgettünk a természet adta pozitív energiákról és a csodákról, amiket kapunk a természettől, valamint mindeközben gyűjtöttük a szebbnél szebb kincseket a témafeldolgozáshoz: leveleket, kavicsokat és köveket, terméseket, elszáradt de továbbra is csodálatra méltó virágfejeket, faháncsot, bogyókat és mindent, ami megtetszett a természettől. Ezt követően a következő tanórát egy kis meditációval indítottuk fehérzajt hallgatva, hogy a tanulók kiegyensúlyozott lelkiállapotba kerülve adhassák át magukat a természet csodálatának. A gyűjtött kincsekből eztán tetszésük szerint alkothattak képet, vagy energetizáló mandala kavicsot is festhettek. A produktumkészítés vége felé elénekeltük közösen a Jól érzem magam c. dalt, majd közösen értékeltük a foglalkozást, az elkészült munkákat és megbeszéltük, ki hogyan érezte magát.
Barcsi Széchényi Ferenc Gimnázium és Kollégium
Az első téma feldolgozását pedagógusok bevonásával tettük meg. Tanárok és diákok nem a megszokott szerepekben jelentek meg az órán, hanem egyszerűen csak hétköznapi emberként, szülőként, gyerekként mondták el gondolataikat, személyes élményeiket a hála témájával kapcsolatosan. Igazán megindító volt megtapasztalni az őszinte megnyilatkozásokat, és megérezni azt az családias légkört, amire egy hagyományos tanóra keretei nem adnak lehetőséget. Nagyszerű élményben osztoztunk mindannyian.
A gyerekek páros munkában készítették el a szívecskéket. Előtte beszélgettünk arról, hogy miért lehetünk hálásak a szívünknek.