A gyerekek sok mindenért lehetnek hálásak, például a szerető családért, a biztonságért, az ételért az asztalon, a barátokért, a játékért, vagy akár olyan apróságokért is, mint egy szép nap, egy kedves szó, vagy egy ölelés. A hála érzése nemcsak a nagy dolgokhoz kapcsolódik, hanem a mindennapi apróságokhoz is, amik sokszor maguktól értetődőnek tűnnek számukra. Ha már kiskorban megtanulják, hogy a hála fontos, akkor felnőttként is könnyebben veszik észre az élet szépségeit, és jobban tudnak örülni a mindennapoknak.
A hála gyakorlása
A tanév első hónapja az újra beszokásról és az összecsiszolódásról szólt. Épp ezért illet ehhez a Boldogságóra mostani témája, a Hála. A gyerekekkel sokat beszélgettünk a háláról, arról, hogy mit jelent vajon, miért lehetünk hálásak. Végül arra az elhatározásra jutottak, hogy ők leginkább a barátaikért hálásak, akik a hosszú nyár alatt sem felejtették el őket. Nagy ölelések, boldog találkozások szemtanúi lehettünk az óvodakezdéssel. Miután ügyesen megtanulták az új gyerekek jeleit is, beletettük egy zsákba és húztak. A legvidámabb kislány egy nagy öleléssel ajándékozta meg kis társát. A játékok és a mesék nagyon tetszettek a gyerekeknek és örömel várjuk, mi vár ránk októberben. 🙂
A hála szó értelmezése
Hányféleképpen mondhatunk köszönetet?
Hálás vagyok ma azért ,mert…….
Hálás vagyok ezen a héten, mert……
Hálánk kifejezése társaink felé
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Már a befogadás alatt elkezdtünk ismerkedni a boldogságfokozó technikákkal. A kicsiknek a hála fogalma, még nehezen érthető, de Boldogság Dóra érkezése, és a hozzá kapcsolt kitalált történet, miszerint Dóra eltévedt, és a gyerekek segítségét kérte, hogy haza jusson, akik nagyon szívesen segítettek, Dóràt hálával töltötte el. Dóra azért is nagyon hálás volt, mert otthonát, a Boldogság várat kiszínezték a gyerekek, és a csoportunkba ki is raktunk, hogy mindig láthassa. Ezeken a példákon keresztül a gyerekeknél a hála szó tartalommal töltődött meg, és így néhányan már tudtak mondani olyan dolgot, ami számukra örömet okozott, és ezért hálásak voltak. A foglalkozás végén mindenki megölelhette Boldogság Dórát, majd a hónap dalára mozogtunk, táncoltunk. A hónap végén Nagyi délelőttöt is tartottunk, ahol a kicsik mondókákkal, versekkel, dalokkal fejezték ki hálájukat. A gyerekek örömmel vettek részt a hála gyakorlásában.3
Tavaly csatlakoztunk a Boldogságóra programhoz óvodánk nagycsoportos gyerekeivel. Idén a vegyes életkorú csoportomban tartom majd a Boldogságórákat. A téma bevezetéseként elmondtam a gyerekeknek, hogy a családom mellett én nagyon hálás vagyok értük, hogy együtt töltjük a napjainkat, éljük át a közös kalandokat. Végignéztük közösen, hogy ebben a hónapban mi minden történt velünk, hol jártunk (játszótér, közös gyümölcssaláta és must készítés, fagyizás, egy helyi gimnáziumban kísérletezés a laborban).
Boldog Dórát már néhányan ismerték, a többieknek most mutatkozott be. A mondókája után Az egér és az oroszlán című mesét néztük meg diafilmen. A mese után meghallgattuk Bagdi Bella két dalát (Szép nap, Boldog vagyok), közben közösen elkészítettük a csoportunk Hálakertjét és kiszínezték a gyerekek azokat a képeket (munkafüzet), amiért ők hálásak.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Mindenki felsorolta, hogy miért hálás, és elbeszélgettünk róla, hogy milyen fontos életérzés a hála. A hatodik osztályban mindenkinek saját hálabefőttje van, ami minden nap emlékezteti arra, hogy megtalálja az élet neki szánt ajándékát.
A tanulók nemcsak beszélgettek arról, miért fontos és hogyan hat ránk a hála, hanem alkotó módon is kifejezték érzéseiket. Környezetbarát módon köveket festettünk, amelyekre színes minták, kedves szavak és pozitív üzenetek kerültek. Ezután a köveket becsomagoltuk, hűtőmágnesként átalakítottuk, és forgalmas helyeken rejtettük el, hogy mások is megtalálhassák őket. Minden kőhöz egy kis kártyát is csatoltunk, amelyen egy rövid üzenet szerepelt. Ez a kreatív akció nemcsak a gyerekekben erősítette a pozitív gondolkodást és az együttérzést, hanem a megtalálók számára is váratlan örömöt és elgondolkodtató pillanatokat hozhatott.
A foglalkozást órakezdő relaxációval, „Napimádással” kezdtük. Ezt követően elmondtam, hogy a mai témánk a hála lesz. Megkérdeztem, tudják-e ez mit jelent, illetve azt, hogy csak tárgyi dolgokért lehetünk-e hálásak. Kis rávezetés után nagyon sok mindet felsoroltak, ami nem tárgyi dolog. Ezután sorban vettük a napszakokat (reggel, délben, este) és ötleteltünk, hogy mi mindenért lehetünk hálásak a nap folyamán. Ezt követte a munkafüzetben is megtalálható napszak táblázat felrajzolása és rajzokkal való kitöltése a füzetükbe.
Az órát meditációval zártuk.
A hála témája a következő foglalkozáson is felmerült, amikor az érzelmekről beszélgettünk. Automatikusan hozzáadták már a gyerekek a hála érzését az érzelmek sorához.