Megpróbáltuk megfogalmazni, mi a hála. Gyűjtöttünk dolgokat, eseményeket stb, hogy miért lehetünk hálásak. A mese alapján kiválasztottuk, hogy melyik szereplő kinek lehet hálás és miért. Keresztrejtvényt fejtettünk, színeztünk, 3 fő fogalmat kerestünk, miért jó hálásnak lenni. Végül pedig megformáztuk a hála szó betűit.
A következő hétfőt pedig azzal kezdtük, mi történt veled a hétvégén, amiért hálás lehetsz?
Tervem, hogy hála-dobozt készítek, amibe be lehet dobni egy-egy szót egy kis cetlin, amiért épp aznap hálásak vagyunk.
A hála gyakorlása
Osztályfőnökként egy új ötödikes osztályban a szeptember sok tekintetben az ismerkedésről szól. Azt tudtam, hogy nem ismeretlen a diákoknak maga a boldogságóra, ám csak a sok-sok beszélgetés kapcsán derült ki-és fog majd kiderülni-, hogy egy-egy témában mennyire tudtak az előző évben elmerülni.
Nagyon sokat beszéltünk a hála szó jelentéséről, a hozzá kapcsolódó pozitív érzetről és megnyilvánulásról. Általánosságban tájékozottak voltak a gyerekek, ám azt tapasztaltam, hogy a mindennapi apró dolgokat természetesnek veszik. Így erre fektettem a hangsúlyt, a látókörüket és a gondolkodásmódjukat ezen a területen bővítettem.
A felső tagozatban egy új közösséget építünk, ezért nagyon örültem, amikor a közös tablókészítéskor önmaguktól emelték be a gyerekek az új közösség és az új nevelők felé érzett hálát.
Közös ötletbörze után együtt készítettünk tablót, mely a termünket fogja díszíteni a tanévben.
Szeptemberben a Hála témakörét jártuk körül a gyerekekkel, aminek a lényegét meséken, színezőkön, játékokon keresztül sajátítottuk el. A gyermekeknek nagyon tetszett és rendkívül jól megértették a jelentőségét a hálának. A hónapunkat az egymásra való jobban odafigyelés, kedvesség, nyugodtság jellemezte. Nagy hasznomra vált a Boldogságóra kézikönyv, melyben számos ötlet és játék segítette a munkámat. Az összes játékot kipróbáltuk és volt, ami a gyermekek szabad játékában is visszaköszönt és ez volt számomra a legnagyobb és legpozitívabb visszajelzés, hogy sikeresnek bizonyult a téma átadása. Játszottunk például „Add tovább a falevelet”, elkészítettük a saját Hála falunkat, melyre az színezett hálafát, akinek volt hozzá kedve, ugyanis nem szerettem volna senkire sem ráerőltetni a témához kapcsolódó játékokat. Meghallgatták a színezés és az Add tovább játék előtt a Hálafa történetét, így jobban tudták értelmezni mi mindent foglalhat magába a hála. A falra még a szülőknek szóló naptárat is kiakasztottam, hogy bármely család részére elérhető legyen, akiket mélyebben foglalkoztat a téma, ezt a honlapról tudtam letölteni, ahogyan a hónap dalát is, melyet minden nap meghallgattunk és közben a gyermekek relaxáltak a szőnyegen, vagy éppen csendesen folytatták tovább a szabad játéktevékenységüket. Hálás vagyok, hogy részt vehetek ebben a programban, kaptam továbbképzést, melynek segítségével én is tovább tudom adni a gyermekeknek a csodát.
Szeptemberben a Hála témakörét jártuk körül a gyerekekkel, aminek a lényegét meséken, színezőkön, játékokon keresztül sajátítottuk el. A gyermekeknek nagyon tetszett és rendkívül jól megértették a jelentőségét a hálának. A hónapunkat az egymásra való jobban odafigyelés, kedvesség, nyugodtság jellemezte. Nagy hasznomra vált a Boldogságóra kézikönyv, melyben számos ötlet és játék segítette a munkámat. Az összes játékot kipróbáltuk és volt, ami a gyermekek szabad játékában is visszaköszönt és ez volt számomra a legnagyobb és legpozitívabb visszajelzés, hogy sikeresnek bizonyult a téma átadása. Játszottunk például „Add tovább a falevelet”, elkészítettük a saját Hála falunkat, melyre az színezett hálafát, akinek volt hozzá kedve, ugyanis nem szerettem volna senkire sem ráerőltetni a témához kapcsolódó játékokat. Meghallgatták a színezés és az Add tovább játék előtt a Hálafa történetét, így jobban tudták értelmezni mi mindent foglalhat magába a hála. A falra még a szülőknek szóló naptárat is kiakasztottam, hogy bármely család részére elérhető legyen, akiket mélyebben foglalkoztat a téma, ezt a honlapról tudtam letölteni, ahogyan a hónap dalát is, melyet minden nap meghallgattunk és közben a gyermekek relaxáltak a szőnyegen, vagy éppen csendesen folytatták tovább a szabad játéktevékenységüket. Hálás vagyok, hogy részt vehetek ebben a programban, kaptam továbbképzést, melynek segítségével én is tovább tudom adni a gyermekeknek a csodát.
Református Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Kiskunhalasi Tagintézménye
A Süni csoport a Kiskunhalasi Református EGYMI súlyosan-halmozottan fogyatékos tanulókat nevelő-oktató intézményének autista, autisztikus tünetekkel rendelkező nem beszélő gyermekekből álló csoportja. A csoportba 5 tanuló jár, 1 lány és 4 fiú, 7-18 éves kor között. Én pedagógusként már korábban is tartottam Boldogságórákat, viszont ez csoport e tanévtől csatlakozott a programhoz, tehát nagy újdonságot hozott a mi mindennapjainkba. Képességeinkhez mérten igyekszünk majd megoldani minden hónapban a feladatokat. Úgy gondolom, hogy ebben a témában sikeresen vettük az “akadályt”. Meghallgattuk a hónap dalát, és elolvastam a tanulóknak a hónap meséjét is, majd beszélgettünk róla. Az időjárás sajnos nem volt kegyes hozzánk szeptemberben, de végül egy kevésbé borús napon sikerült együtt köveket gyűjtenünk egy séta alkalmával. Majd képek segítségével megbeszéltük a tanulókkal, hogy ki miért hálás, és ezek közül választottunk egyet, amit mindenki felfestett a saját hála kövére. A tanulók a következőket választották: zene, nasi, napsütés, játék, hinta. Mi felnőttek pedig a természetet és a szeretetet festettük fel a kövekre. Az egészet mosoly formában rendeztük el, mert egy nagyon jó kedvű csapat vagyunk, és ezért is hálásak lehetünk. Mi nagyon jól éreztük magunkat a feladat készítése közben. Remélem mindenki másnak is tetszeni fog az alkotásunk.
„… nem a boldog emberek hálásak, hanem a hálás emberek boldogok…”
Egy hála dobozt készítettünk közösen, ragasztással díszítve. A csoport tanulói írni, olvasni nem tudnak, így ők képekkel fejezték ki, miért is hálásak. A dobozba kerültek olyan egyszerű dolgok is, mint a finom ételek, a szép ruhák, de komolyabb témákban is készültek fotók, mint például emberi kapcsolataink. Sokan sok dolog miatt érezhetünk hálát, ha ezeket közösen gyűjtjük, akkor a hálánk fokozódik. Vannak szomorúbb napok, melyeken a háladobozt felnyitva, elénk tárul mennyi dolog van életünkben, amiért hálát adhatunk.
Fábiánsebestyéni Arany János Általános Iskola és AMI
Szeptember hónapban a HÁLA fogalmával foglalkoztunk. Egy új kisfiút üdvözülhettünk az osztályunkban, akit az osztály közössége hamar befogadott. Örömmel kapcsolódott be ő is a csoport munkájába.
Elkészítettük a HÁLAkereket, ami nélkül nem telt egy nap, hogy a gyerekek ne pörgették volna a kereket és szóban kifejezték, hogy kinek és miért hálásak.
Többen elkezdtek hálanaplót írni.
A HÁLA betűit is csoportokban dolgozva, különböző ötlet alapján kirakták önmagukból a gyerekek. Nagyon sokat beszélgettünk, nevettünk ebben a hónapban is.
A hála világnapja alkalmából kihúztuk egymás nevét és egy kis ajándékkal, néhány kedves szóval köszöntük meg egymásnak mindazt a jót, amit kaptunk a társunktól. Jobb velünk a világ!
I. Hála harang körbeadása és beszélgetés a háláról
II. Linka meséjének meghallgatása
III. Egy kisgyerek testét körberajzolják és Linkára átalakítják
IV. Hála dal éneklése
V. Hálakerék készítése és díszítése
VI. HÁLA felirat kirakása a saját testükkel
Kedves Boldog Csapat!
Örömmel tölt el, hogy ismét itt lehetek/ lehetünk.
Szeptember hónap az újratalálkozás jegyében telt.
Voltak gyerekek, akik a nyári szünetben nem jártak oviba, így az élmények elmesélésével kezdődött ez a tanév.
A csoportomban már második éve tartok boldog órákat.
Minden kisgyereknek készítettem egy kis borítékot, amelyben megtalálják minden hónap témájának a jelét.
Ők ezeket kiszínezték és kivágták maguknak, majd elpakolták a borítékukba.
Mivel nagycsoportosok vagyunk , így egy kicsit jobban tudtunk foglalkozni a hónap témájával.
A nyári emlékek elmesélése után az egyik kisgyerek azt mondta, hogy” de jó lenne emlékezni mindig a jo dolgokra, amiért hálásak lehetünk”.
Így hát adódott , hogy készítettünk ” hála- befőttet”.
Ezeket kiraktuk a folyóson lévő táblánkra, hogy mindenki láthassa mi mindenért voltunk a nyáron hálásak.
Az elmúlt két hétben az idő forgásáról / napok, hónapok, évszakok/beszélgettünk a gyerekekkel.
Úgy gondolom, hogy pont jó témát választottam erre az időszakra- hiszen minden évszakban, hónapban és napban vannak olyan dolgok, amikért hálásak lehetünk.
Ezeket átbeszéltük a csoporttal.
Majd megjelet csoportunkban Boldog Dóra,aki segítségével
elmeséltem nekik a Hálafa történetét.
Felelevenítettük, hogy mi is a hála jele és a gyerekek kivették a kis jelükkel ellátott borítékból a virágot.
A Boldog várunk első lépcsőfokára felraktuk, mutatván, hogy elindult a csoportunk a boldog vár ajtaja felé.
Készítettem nekik egy kártya játékot.
5 különböző színű kártya, amelyen különböző képek vannak.
Megbeszéltük, hogy melyik szín- kép mit jelent és miről kell beszélniük az adott kártya kapcsán.
Ezt a játékot minden nap játszottuk.
A gyerekek örömmel fogadták, hogy ismét lesznek boldog órák.