Szeptemberi témánk a hála volt. Először beszélgettünk a gyerekekkel a háláról, annak jelentéséről. Mit jelent, mennyi mindenért lehetünk hálásak. Aztán elmondták, hogy ki, miért érez hálát. Nagyon aktívak voltak, rengeteg dolgot soroltak fel. Majd elkészítettük a 2.b őszi napraforgóját, melynek szirmaira írtuk fel, ki miért hálás.
A hála gyakorlása
Szeptemberi témánk a HÁLA volt.
Az órát relaxációval indítottuk. A Napimádás relaxációs gyakorlat után a gyerekek kényelmesen elhelyezkedtek a tornaszőnyegeken, és arra kértem őket, szemüket behunyva lazuljanak el. Miközben végigvezettem őket ezen az ellazuláson, a háttérben halkan szólt a Szép nap… c. dalt.
Ezután közösen értelmeztük a hála fogalmát, beszélgettünk a dalról és mindarról, ami ezt az érzést kiválthatja belőlünk. A gyerekek ez alkalommal – nagy örömömre- teljesen elvonatkoztattak a világ anyagias oldalától, és inkább élményeikért, családjukért, a barátaikért adtak hálát.
Ezt követően elmeséltem nekik a Mese a hálás kisegérről c. mesét. Ez a rövid kis -gyermekekhez közel álló- állatmese, nagyon jól illeszkedett témánkhoz. Majd elkészítettük a hálás süninket, melynek tüskéire faleveleket nyomdáztunk szivaccsal. Óra végén ezekre a levelekre írtuk fel, ki miért hálás.
Ezután vonatozásra hívtam őket, mondókára elindult a „hálavonat”. Első körben én voltam a mozdonyvezető, majd mindig az új utas választotta ki a következő felszállót, akinek elmondhatta miért is hálás.
A foglalkozást egy ölelős játékkal zártuk, a Világomban minden rendben van zenére. Amikor megállt a zene, meg kellett ölelniük valakit, akinek jelenlétéért, barátságáért hálásnak érzik magukat.
Frissen végzett boldogságórás pedagógusként nagy lelkesedéssel és izgalommal kezdtem hozzá a boldogórás munkához. Nem esett nehezemre a hála témakörét bevinni az ovis mindennapokba ,hiszen nagyon közel áll a személyiségemhez ,értékrendszeremhez a téma.
Először beszélgetőkör alkalmával meséltem a gyerekeknek a háláról, boldogságról. Mit is jelent a hála, mennyi mindenért lehetünk hálásak. Aztán mindennap beszélgettünk róla ki miért érez hálát. PL. Volt aki azt mondta hogy azért, mert süt a nap. Volt aki azért, mert finom volt a reggelije. Tehát úgy gondolom a lényeget megértették a gyermekek. Hálásak vagyunk ezért a szép őszért és hogy ennyi kinccsel ajándékoz meg minket őszanyó. ÉN pedig nagyon hálás voltam értük, hogy ennyi kincs jár a csoportomba, akikkel öröm együtt lenni. Két kisfiamon (3,5,. 8,5 évesek) is gyakorlok, otthon is bevezettem a témát ,gyakorlatokat. Egyik este elalvás előtt a kisebbik megölelt és csak úgy a semmiből azt mondta: Anya ,ma azért vagyok hálás, hogy te vagy nekem.
Szegeden a Rókusi Általános Iskolában is több évfolyamon, osztályban feldolgoztuk a Hála témakört.
Az 1.c és a 4.b osztályban is hálabefőtteket készítettek. A negyedikesek papírcetlikre írták, amiért hálásak és egy közös befőttbe zárták. Az elsősök közül mindenki a saját befőttjébe rajzolta azokat a dolgokat, amiért hálás.
A 2.b osztályban hálatérképek készültek.
Az órák mesehallgatással, beszélgetéssel, alkotással teltek.
A téma feldolgotása után, a gyerekek lerajzolták, hogy kinek a leghálásabbak, majd szóban is megfogalmazták, és meg is indokolták, hogy miért.
Beszélgetéssel indult, hogy mit is jelent a hála?
Ki miért volt már hálás, kinek, s hogyan fejezte ki a háláját?
Ezt követően kirakták tárgyakból a hála szót, valamint a testünkkel is próbáltuk a betűket kialakítani.
A hála virág elkészítése következett, ahol a rajzolt szirmok a hála kifejezési módját szemléltetik.
Egy szivecskére leírták, hogy aznap miért hálásak, S ezt felragasztottuk egy tablóra.
Akinek volt ideje, hálakupont is készített, ami bármikor felhasználható annak, akinek szánta.
Az óra végén elkezdtük töltögetni a hálabefőttünket, amibe kupakot dobunk, S közben kimondjuk azt a dolgot, tettet, amiért hálasak vagyunk.
Ez a téma közel állt a gyerekekhez.
Szeptemberben az egyik boldogság óra keretén belül a hála gondolatával foglalkoztunk.
A gyerekekkel először megbeszéltük, hogy mit is jelent az a szó, hogy hála. Volt, aki már hallott róla, és el is tudta mondani, hogy miért hálás.
Ezután kezdődött a „hálavonat” készitése. A gyerekek kaptak 1-1vagont, én pedig a mozdonyt készitettem el.
A vagonokba rajzolták, azt, hogy ők miért hálásak.
A munka végzése közben a Hála dalt hallgattuk és dúdoltuk.
Először én mutattam be a mozdonyt, elmondtam, hogy miért vagyok hálás, és feltettem a táblára. Hasonlóan jártunk el a gyerekekkel is. Miután mindenki elkészült, beszálltunk a „hálavonatunkba” és jókedvűen vonatoztunk.
A boldogságórákat immár 4.éve tartom az osztályomnak.
Az első hónapban ismét a hála témájával kezdtük, de mivel ez az utolsó évünk együtt, szerettem volna, ha most egy picit más szemszögből közelítjük meg ezt a témát.
Ezért most arra fókuszáltunk, hogy kinek miért lehetünk hálásak azért, hogy az osztályunkba jár és színesíti azt az egyéniségével, de megfűszereztük ezt egy csipetnyi önismerettel is.
Első körben mindenki annak írt egy gondolatot, akinek szeretett volna, majd véletlenszerűen is választottunk egymás közül. Legutoljára pedig mindenki azon is elgondolkodott, ő mit ad hozzá a 4.a közösségéhez. Mivel rengeteget beszélgettünk már hasonló témákról, meglepően könnyen ment nekik, de igazán annak örültem, hogy különbözőesetekkel is alá tudták támasztani egy-egy érvelésüket. Tehát nem közhelyeket pufogtattak, hanem reális, valós érzéseiket tudták szavakba önteni nemcsak a barátjukról, hanem bárkiről, sőt az sem jelentett gondot, hogy önmaguk erősségeiről beszéljenek.
Az egészet picit összekombináltam a rajzórával is: mindenki lerajzolta saját magát és a végén pedig elkészítették az egyedi emléktablójukat: felragasztották az önarckép mellé az összegyűjtött és papírra vetett gondolatokat.
Fülig érő szájjal gyönyörködtek a végeredményben, lelkendezve mondogatták, hogy nem is gondolták volna, hogy ennyi „cetlit” kapnak. A tablók hazakerültek, sokan kitették, örömöt csempészve így a szürke hétköznapokba is.
Továbbgondolva az ötletet, többen ilyen tablót szeretnének készíteni a szüleiknek is karácsonyra, szülinapra, sőt akadt olyan is, aki készített még egy minitablót a barátjának is.
Talán nem ártana mindannyiunknak egy ilyen tabló…
A hála témakör feldolgozása 1. osztályban. Még a 3-6 éves kézikönyv alapján dolgozunk idén.