A gyerekek körberajzolták a kezüket, majd a tenyerükbe beleírták, miért érzik magukat hálásnak. A legtöbben a családjukat, különösen a szüleiket emelték ki, amely meghitt és őszinte pillanatokat teremtett. A foglalkozás során mindenki elgondolkodott azon, milyen fontos szerepet játszanak az életükben a szeretett személyek.
A hála gyakorlása
A hála gyakorlása
Szeptemberben sok gyerektől hallottam az első napoknban, hogy már nagyon várták az iskolát. Hiányoztak egymásnak. Szeretnek együtt játszani. Készítenek egymásnak kis ajándékokat. Vannak kialakult baráti kapcsolataik, szívesen ülnek egymás mellé, a közös séták alkalmával boldogan vetik be magukat a természetbe. Sokat sétálunk, megyünk a játszótérre.
Mindig megfogalmazzák a hét zárásaként, ami jó volt nekik. Ismerik a hála fogalmát, helyesen is értelmezik. Lerajzolták, hogy miért hálásak. De szóban is elmondták, hogy számukra a család nagyon fontos. Szeretik, ha mesét olvasok nekik. A Mese a hálás egérről c. kis történetet hallgathatták meg olvasás útján. Megbeszéltük és levontuk a következtetéseket.
Hám János Római Katolikus Teológiai Líceum
Boldogságóra az III. osztályban
Téma: A boldogságfokozó hála
Első foglalkozás:
Beszélgetés kezdete: reggeli ima. Köszönjetek meg Istennek mindent. Bármi is történjen, legyél hálás Istennek mindenkor.
Ima: Köszönöm a szüleimet!
Második foglalkozás:
Mondj egy dolgot, amiért hálás vagy!
A gyermekek megfogalmazták gondolataikat. Hálás vagyok, mert szüleim nagyon szeretnek, köszönöm az otthonunkat, …
Figyelmüket megpróbáltam arra irányítani, hogy magától érthetődő dolgokért is hálát kell adni. Következtetésképpen beszélgetésben megfogalmaztuk, hogy a hála kulcs a boldogság érzéséhez.
A tevékenység végén minden gyermek elkészítette saját hála hátizsákját, melybe beírta, kinek és miért hálás.
Leiti Mónika tanító
Pestszenlőrinci Kerekerdő Óvoda Zöldike tagóvoda
A gyerekekkel puzzle-t készítettünk. Minden gyerek a kirakó egy-egy darabjára lerajzolhatta hogy mitől lesz boldog, miért hálás. Rajzolás közben sokat beszélgettünk, mindenki elmondhatta az ezzel kapcsolatos élményeit, emlékeit, érzéseit.
Mesetarisznyámban szavakat vittem a gyerekeknek, köztük volt a szeretet, barátság, ölelés, zene, tánc, játék, köszönöm. Minden szóról beszéltünk egy keveset.
Tevékenység: Köszönöm fa
A gyerekek a kedvenc tárgyukat behozták a terembe és köszönetet mondtak neki, pl. hogy:
– Hálás vagyok, hogy vagy nekem, mert sok szép rajzot rajzolhatok beléd az oviban! (rajzfüzet)
– Hálás vagyok neked, hogy sok szép rajzot készíthetek veled! (ceruza)…stb
Csiga és Katica csoportos gyerekek- 2024. Szeptember
A hála gyakorlása
2024 szeptemberben kezdtük el először óvodánkban a boldogságóra foglalkozásokat.
Mielőtt a gyerekek beléptek volna a csoportszobába, egy kicsit -érdeklődésük felkeltése céljából- átrendeztem azt. Felállítottam a bábszínházat, szép, őszi faleveleket – melyeket együtt gyűjtöttünk- szórtam a szőnyegre, összetoltam az asztalokat, és kikészítettem a rajzeszközöket, ollót, ragasztót.
Körbe ültük a szőnyegen a faleveleket és beszélgetést kezdeményeztem az őszről. Honnan tudjuk, hogy ősz van, mi jellemzi az őszi évszakot. A gyerekek nagyon ügyesen felsorolták az ősz jellemzőit. Ezután felálltunk és a „hervad a virágom, éled a virágom című mozgásalapú relaxációs gyakorlatot végeztük el. Nagyon tetszett nekik ez a játék, volt olyan bátor gyerek, aki vállalkozott arra, hogy egyedül mondja a játékban szereplő kifejezést.
Bekapcsoltam a Bagdi Bella: szép nap ölelj most át engem című zenét, melyre kedvük szerinti mozgást végezhettek. Először csak engem utánoztak, de később maguk is kitaláltak egyszerű mozdulatokat.
A tánc után „elsétáltunk” az őszi rétre és nagyon sokféle kreatív választ kaptam arra a kérdésre, hogy hogyan kerülhettek ide az őszi falevelek. Felidéztük az őszi erdei sétánkat, és mi magunk is őszi fává változtunk. Nagyon ügyesen beleélték magukat az őszi fa szerepébe, amelynek az ágait fújja a szél és ekkor még el is kezdték mondani a tanult mozgásos mondókát, hogy „Fújja szél a fákat, letöri az ágat reccs.”
Bezzeg Andrea: A hálafa története című mesét síkbábokkal eljátszottam a gyerekeknek. Nagyon figyelmesen és türelmesen hallgatták végig, majd a meséből kérdéseket tettem fel, melyre nagyon ügyesen válaszoltak. Ők is felidézték, hogy kiknek és miért voltak már az életükben hálásak, és akkor örömet, szeretetet, boldogságot éreztek.
Elkészítettük a saját hálaszívünket. Nagyon szép színesre kiszínezték a papírból elkészített kezeiket, majd egy kartonból kivágott szív formára mindenki a sajátját fel is ragasztotta és együtt az óvoda falára helyeztük, hogy mindenki megcsodálhassa.
A boldogságórát Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg c. dalával zártuk, melyre a dal szövegének megfelelően mozogtunk.
Mindenki elmondhatta, hogy mi tetszett neki a foglalkozásból a legjobban. Szinte minden mozzanatát felsorolták a játéktól kezdve a mesén át a hálaszív készítéséig. Látszott is rajtuk, hogy nagyon élvezték, mert végig jókedvűek, kreatívak voltak. Egy nagy öleléssel búcsúzott a két csoport egymástól.
Az első boldogságórán én is nagyon jól éreztem magam, bár nagyon izgultam. Amit elterveztem mindent sikerült megvalósítanom.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Bojti Tagóvoda
Szeptember végén megtartottuk havi Boldogsàgórànkat, melynek tèmàja a Hàla volt.
Beszélgettünk arról, hogy mièrt vagyunk hàlàsak, mit jelent a gyerekek számára a hàla fogalma.
A beszélgetőkör után megismerkedtek a gyerekek a Hálafa történetével, megbeszéltük annak tanulságát, mondanivalóját. A mesét minden gyermek szívesen hallgatta, a történet nagy hatással volt rájuk, s a mese utáni beszélgetésben is tökéletesen meglátták a mese tanulságát és lényegét.
A mese hangulati lezárásaként mindenki lerajzolta egy szép keretbe, hogy ki az akinek megköszönne valamit, akinek hálás, és hogy miért gondolja így.
Végül pedig meghallgattuk Bagdi bella: “ Szép nap, ölelj most át engem!” című dalát
Szeptemberben a Hála témát jártuk körbe az osztállyal. A Hálaháló segítségével láthattuk, hogy mennyi mindenért lehetünk hálásak egymásnak. A Teremtésvédelem hetében a Teremtett világunkért adhattunk hálát. Összegyűjtöttük, hogy miért is lehetünk hálásak, majd a hálakövek elkészítése után – melyből kettő készült, egy a társunknak, egy a teremtett világért – imádságba foglaltuk az összegyűjtött dolgokat, melyekért hálásak lehetünk. Reggeli áhítatokon a kiválasztott kő alapján mondunk imát és hálát a teremtett világ adta dolgokért.
A tanulókkal a nyári élmenyeket írattam le, ami nagyon szegényesre sikeredett….A 13-ból 4 főnek volt „normális” nyara…
Kinek köszönnek és mit?-volt a következő téma
Hálafa készítése
A hála szó betűivel kezdve pozitív szavak írása.
Miközben a gyerekek tenyerüket színezték ki a hála fán, be kellett fejezniük a mondatot: Hálás vagyok…
A kész tenyérlenyomatokba beírtam a mondatok befejezését, majd kiraktuk a faliújságra, hogy a szülők is el tudják olvasni.