Beszámoló
Boldogságóra: 1. A hála
Az óra időpontja: 2023. szeptember
Résztvevők: 3. osztály
Szeptember 21 a hála napja, de az egész hónapot a téma körében terveztem .
Beszélgetéssel indítottam a hónapot, hiszen ezzel a tanuló csoporttal már 3 éve veszünk részt a Boldogságóra programban.. A gyerekek szépen el tudták mondani, hogy köszönetüket milyen módon mutathatják ki. Boldogság tölt el bennünket, hogy hálánkat közösen is ki tudtuk ( tudjuk) mutatni, hiszen a napköziben egy szív műtéten átesett kolléga van a gyerekekkel, aki ebben a tanévben állt újból munkába. Sok időt töltöttünk a szabadban: kiskertben növények gondozásával, termések szedésével kóstolásával, s a Zala réten nyíló őszi kikericset is megnéztük. A tanteremben írásban is foglalkoztunk a témával. Kíváncsi voltam ki hogyan viszonyul a társas kapcsolataiban ( szülők, barátok, osztálytársak pedagógusok) a hónap témájához. Nagyon tanulságos volt, hiszen egy-egy tanulót új oldaláról is megismerhettem így. Olvasás órákon sok népmesét dolgoztunk fel, ami a Népmese világnapjához kapcsolódott. Szeretet kuponokat is készítettünk a hónap során, amit az általuk választott személynek oda is adtak.
Szakosné Biczó Marianna
tanítónő , Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola
A hála gyakorlása
A tanulók megismerték a hála jelentőségét, fontosságát. Hála levelet írtak, melyben leírták, hogy miért nagyon hálásak.
A pozitív gondolkodás szellemében indítottam el az évet, mely nagyban segítette a csoport megismerését, összekovácsolódását. A tavaly tanult köszönési formákat, mozgással járó boldogság verseket „Zümmögi úrfi….”; „a mai napon…;” kiegészítettük „a jó reggel jó reggelt…”; „a nap, nap fényes nap…”c. versikékkel. Relaxációs gyakorlatként a „körbe-körbe karikába… és az égig érő fa vagyok…” mondókákat mondogattuk, rajzoltunk a levegőbe nyitott és csukott szemmel.
A bolygóktól indultunk le a Földre, ahová az űrlények (gyermeki kívánság) is meglátogattak bennünket. Családi (motiválás) összefogás is történt, hiszen két család is készített az űrtémánkhoz eszközöket (naprendszer és űrmanó) A bolygókba (körökbe) nyomdákat, matricákat gyűjtöttünk, aszerint ki, kinek hálás valamiért. Elkészítettük a napsugár „fényét” tenyérlenyomat segítségével és a közepébe lerajzolták a gyerekek kinek, minek, és miért hálásak, közben elmesélték élményeiket. A természetsétánk során apró dolgokat kerestünk, próbáltuk megfogalmazni, miért jó nekünk, ha fa, virág, katica, kutya, ház…stb létezik a Földön. Az idén már ügyesebben tudták elmondani, minek örülnek, miért hálásak a legjobban. Ilyen mondatok hangoztak el:-hogy anya létezik, hogy jöhetek óvodába, hogy játszhatok…, hogy ideadta a labdát, hogy vannak barátaim, hogy megcsináltuk anyával a bolygókat…stb. (naprendszert) A levélgyűjtés során néhány levél körbejárt: „Add tovább a falevelet!”…játékunk közkedvelté vált, majd mindenki odaszalad valamihez, valakihez, amiben örömét lelte. Hálás nap volt, hiszen a végén a játszótéren kötöttünk ki nagy boldogságukra. Másnap elbáboztam a „Maci bajban van…” c. mesét, mely olyan szuggesztívre sikeredett, hogy az utána lévő napokban állandóan előtérbe került. Az „őszmanó” nemcsak színes levelekkel, termésekkel, hanem finom gyümölcsökkel is meghálálta a gyerekek ügyességét. A Bagdi Bella: Hálás vagyok, hogy adhatok című dalt többször énekelgettük közösen, ahol az egyik kislány így szólt: „majdnem elsírtam magam…” -A pozitív érzelem áthatotta az egész csoportot.
Boldogságóránkat a Hála világnapján tartottuk. Közösen meghallgattuk a hónap dalát : Szép nap ölelj most át engem c. Beszélgettünk arról, hogy miért vagyunk hálásak.
— Van családom és ők szeretnek engem!
— Van testvérem!
— Mindent megvesz az anyukám, amit szeretnék!
— Nem vagyok beteg!
Közösen „Szív szigetet” színeztek , vágtak a lányok. A fiúk „Morcos mezőt” készítettek. Utána hidat építettek közé. A hídon úgy lehetett átjutni, hogy elmondták:
— Köszönöm a lábamnak, hogy tudok járni!
— Köszönöm a karomnak, hogy tudok ölelni, rajzolni!
— Köszönöm a fejemnek, hogy megtanultam a verset!
— Köszönöm a fülemnek, hogy hallok!
— Köszönöm a szememnek, hogy látok!
A végén arra gondoltunk a Szív szigeten, hogy milyen sok mindenért lehetünk hálásak!
Óvodánk három éve csatlakozott a Boldogságóra programhoz.
Újonnan induló kiscsoportommal ebben az évben csatlakoztam a programhoz. A beszoktatási időszakban a szokás, -szabályrendszer kialakítása mellett különösen fontos a befogadó, meleg, bizalomra épülő szeretetteljes légkör megteremtése.
A hála gyakorlása témakör foglalkozáson az életkori sajátosságokat figyelembe véve fő célom a közösségben átélt pozitív élmények által kiváltott „Jól érzem magam” állapot elérése volt.
Mivel a gyerekek most ismerkednek a rajzeszközökkel, nyomhagyás technikáival a relaxációs gyakorlatok közül az „Irkafirkát” választottam. A hónap dalának hallgatása közben a sokszor ismétlődő sorokat a gyerekek ízlelgették, be-be kapcsolódtak az éneklésbe. Én a mellettem levő gyerekek vállát átöleltem, ezt látva a többiek is csatlakoztak, így összekapcsolódva hallgattuk végig a dalt.
A dal hallgatása után néhány kislánynak eszébe jutott a Süss fel nap…, amit el is énekeltünk.
A gyerekekkel beszélgettünk, kinek mi okoz örömöt, mitől boldog. Még nagyon kicsik, ezért segítő kérdésekkel vezettem rá őket a kívánatos válaszokra: Ki szereti…? Ki boldog akkor, ha…? Ki hálás…?
Majd készítettük tenyérlenyomattal 2-2 virágot. Az egyiket beültették a csoportunk hálakertjébe, a másikat hazavitték a családjuknak, így valósult meg a téma továbbadása. Elmondtuk a mondókát, mutogatással kísérve. (Nap, nap fényes nap)
Külön öröm számomra, hogy az egyébként a szabályokat nehezen elfogadó, visszautasító kisfiú is velünk volt a közös tevékenységben.
Szeptemberben, rögtön a tanév első hetében boldogságóránkon a hálaadásé volt a főszerep. A gyerekek hálatelt szívvel idézték fel a nyár eseményeit. Sok-sok színes programon vettek részt a tanulók, többen eljutottak a Balatonra az Erzsébet- tábor keretein belül, ahonnan rengeteg pozitív élménnyel tértek vissza az iskolapadba. Emellett közös, családi programokról is beszámoltak, így kellőképpen átjárt minket a hála és a pozitív szemlélet. Ezt követően egy feladatot oldottunk meg közösen a gyerekekkel. Negatívan hangzó, iskolával, iskolakezdéssel kapcsolatos mondatokat kellett átformálniuk, hogy azok üzenete és hangzása minél pozitívabb legyen. Pl.: Már megint abban a meleg tanteremben kell ülnünk az órákon. – Milyen jó, hogy még nyári meleg az idő, és nem kell több réteg ruhát magunkra venni.
A gyerekek hamar ráéreztek a feladat lényegére, így jó hangulatban telt a mondatok átformálása és természetesen a szemléletformálás is része volt boldogságóránknak. Majd levezető feladatként kreatív hálafalevelet készítettünk az elhangzott mondatokból, hogy ezeket szem előtt tartva folytassuk az idei tanévet.
Boldogságóra az 5. osztályban – A hála gyakorlása
Szeptemberben új osztályommal, az ötödikesekkel kezdtem el a „Boldogságóra” programot. Első témánk „A hála gyakorlása” volt.
A háláról szóló bevezető történet meghallgatása után arról beszélgettünk, hogy ki miért érez hálát. Nagyon szépen összegyűjtöttük, hogy miért lehetünk hálásak és kiknek tartozunk köszönettel. Utána egy rajzlapon mindenki elkészítette a saját „Hálanapocskáját”. Lelkesen rajzoltak, színeztek és írtak a gyerekek. Utána megnéztük egymás munkáját. A faliújságon elhelyeztük az elkészült napokat. Közben Bagdi Bella: Jól érzem magam című dalát hallgattuk meg többször, akinek kedve volt hozzá, énekelgetett. A rajzolás után közös mozgás és éneklés következett a zenére. A foglalkozás végén a „Csoporthála” játékot csináltuk meg. A gyerekek körbe ültek, és a lapokra mindenki felírhatta, hogy miért hálás egy-egy osztálytársának. Miután körbementek a lapok, a végén mindenki megnézte, hogy ki miért hálás neki. Látszott a gyerekeken, hogy jól esett nekik az a sok dolog, amit a saját lapjukon saját magukról olvashattak.
Az óra közvetlen hangulatban telt, a gyerekek nagyon nyitottak és őszinték voltak. Jól éreztük magunkat a foglalkozáson.
Hosszú nyár után újra együtt vagyunk,amit már nagyon vártak a gyermekek! Elkészítettük a csoport Hála-fáját, minden levél egy olyan dolgot jelképez amiért hálásak lehetünk! A gyermekekben Mackó és nyuszi történetét hallgatva tudatosodott, hogy a mindennapi életünkben milyen fontos az hogy segítsük egymást!
Csurgói Eötvös József Általános Iskola Arany János Általános Iskolája
A gyerekekkel faleveleket gyűjtöttünk. Átgondoltuk, hogy miképpen köszönhetjük meg egymás furcsaságát, hogyan tudnánk kedves ajándékká tenni szeretteinknek.