Hálásak vagyunk egymásnak nap mint nap. Annak, hogy ennyire szuper közösségbe tartozunk, arra nagyon büszkék lehetünk, hogy mi mind számíthatunk egymásra.
-Ösztönzésben
-Segítségnyújtásban
-Szeretetben
-Örömben
-Bánatban
Osztozunk együtt!!!!
A hála gyakorlása
1. Relaxációs gyakorlat: Napimádás
2. Megbeszélés körbe ülve
Mit nevezünk hálának?, Mikor éreztél hálát a szívedben?, Milyen esemény történt, amikor ezt érezted?, Hogyan fejezted már ki a háládat?, Hogyan reagálhatunk, amikor valaki más a háláját fejezi ki felénk?
3. A hála pozitív hatásai
A tanulók felolvassák prof. dr. Sonja Lyubomirsky gondolatait a háláról, az egyik leghatásosabb boldogságfokozó technikáról.
4. Motiváló idézetek
Minden tanuló húz egy idézetet. Az azonos idézetet húzó tanulók csoportot alkotnak. Minden csoport megbeszéli, hogy mit jelent számukra az az idézet, amit választottak, majd elmondják a többieknek is.
5. Graffiti
A megalakult csoportok közösen készítenek egy hála graffitit.
6. Behálózva
Az udvaron körbe állva egy pamutgombolyagot dobálva a tanulók megnevezik egy tanulótársukat és elmondják, hogy miért hálásak neki. Egy tanuló többször is sorra kerülhet. Az udvaron a foglalkozáshoz csatlakozott egy cica is.
7. Bagdi Bella: Jól érzem magam c. dalának meghallgatása, éneklése
Etika óra keretén belül beszélgettünk a 2. osztályos tanulóimmal a háláról. Készítettünk egy hálafát és megrajzoltuk az önbizalom hegyét is.
Minden nap emlegettük a hálát,hogy ki miért hálás.
Nagyon belénk ivódott. A szülők csoportjába is kiraktam a fényképet,hogy miért hálásak a gyerekek és megköszöntem a szülőknek az apróbb figyelmességüket, segítségüket. Pozitív élményként éltem meg,hogy a szülők elkezdték visszaírosgatni, hogy ők miért hálásak nekünk, tanítóknak. Nagyon jól esett a megerősítés. Az önbizalom hegy is segített 3 lassabb tanulómnak, hogy ne adják fel a matematika házit. Jelenleg nekik van a legtöbb piros pontjuk. 😊
A 7. osztály szeptemberben megismerkedett néhány idézettel a háláról, amelyeket megpróbáltunk értelmezni, lerajzolni. Mindezt egy HÁLA feliratban is kifejeztük.
Idén több csoporttal is foglalkozom,nem csak a saját (7.) osztályommal. Most a 3-4.osztályosok munkáját csatolom. Több órán is foglalkoztunk a HÁLA témakörrel.
1.óra: Relaxációval kezdtünk (Tk.35/2. és 36./3.), majd keresztrejtvényt fejtettünk (a könyvből kimásoltam), aminek a megfejtése a KÖSZÖNÖM szó volt, itt beszéltünk róla, hogyan kapcsolódik a köszönöm a hálához. Mindenki mondott egy dolgot, amiért aznap hálás lehetett (közben egy plüss macit szoktunk körbe adni és az beszél, akinél a mackó van). Ezután a Hogy vagy? maci kártyákból húztak, amiken mondatkezdések vannak pl. azért szeretek veled lenni,mert…., köszönöm, hogy segítettél amikor…. és a saját kártyáját át kellett adnia egy osztálytársnak, úgy, hogy közben befejezte a rajta lévő mondatot. Az óra végén meghallgattunk Bagdi Bella ide kapcsolódó zenéjét, ami annyira tetszett nekik, hogy végig táncoltak.
2.óra: Mindenki lefeküdt a padra, becsukta a szemét és amíg szólt Bagdi Bella Jól érzem magam zenéje, addig mindenkinek lassan simogattam a fejét és a hátát, mindenki megnyugodott és élvezte.
Ezután ennek a videónak a segítségével készítettük el a meglepetés üzeneteinket, amit otthon egyik családtagnak kellett átadniuk a gyerekeknek, akinek hálásak. Mi azt írtuk bele, hogy KÖSZÖNÖM HOGY VAGY (anya, apa, mama, papa…).
Az órát egy Hála-híd játékkal zártuk, amikor a Morcos mezőről kell átjutni a Szív szigetére.
Jövő órára társasjátékozást tervezek (Pozitivity).
Zsadányi Tündérkert Óvoda
Méhecske csoport (középső)
5537 Zsadány, Béke u. 56.
Hálás vagyok az őszi gyümölcsökért (Gyümölcs és Boldogságóra témahét)
Bevezetés/Előzmények
A gyerekekkel már az előző nevelési évben elkezdtük a Boldogságórákat. Középső csoportban is folytatjuk. A szeptember hónap témája: A hála gyakorlása. A témánkat a gyümölcs hét köré tervezzük.
szept.18.- szept. 22.
________________________________________
HÉTFŐ
• CÉLOK
• VERSELÉS, MESÉLÉS: Anyanyelvꢀszépségének,ꢀárnyaltságánakꢀfelismertetése,ꢀaꢀkommunikációꢀélményénekꢀmegéléseꢀ;ꢀBelsőꢀképiꢀvilág,
• fantáziaꢀfejlesztéseꢀaꢀmesékꢀáltal.ꢀ
• ÉNEK,ꢀZENE,ꢀÉNEKESꢀJÁTÉK,ꢀGYERMEKTÁNCꢀ: Esztétikaiꢀésꢀérzelmiꢀélménynyújtás.ꢀ;ꢀZeneꢀirántiꢀérdeklődésꢀfelkeltése.ꢀ;ꢀFigyelemꢀfejlesztés
• azꢀújꢀdalꢀtanulásaꢀsorán.ꢀ;ꢀÉljékꢀátꢀazꢀéneklésꢀörömét,ꢀfejlődjönꢀtudatosꢀfigyelmük.ꢀ;ꢀAꢀzeneꢀáltalꢀvalósuljonꢀmegꢀazꢀegyüttjátszásꢀörömeꢀ
• KÜLSŐꢀVILÁGꢀTEVÉKENYꢀMEGISMERÉSEꢀ: Azꢀősziꢀgyümölcsökkel,ꢀtermésekkelꢀvalóꢀismerkedés,ꢀtulajdonságaikꢀfelelevenítése,ꢀaꢀszüreti
• hagyományokꢀmegismerése.ꢀ
• RAJZOLÁS,ꢀFESTÉS,ꢀMINTÁZÁS,ꢀKÉZIMUNKAꢀ: Azꢀeszközökꢀhasználatávalꢀaꢀvizuálisꢀmegismerő,ꢀbefogadóꢀképességekꢀfejlesztése.ꢀ;
• Gyurmázásꢀalaptechnikáinakꢀgyakorlásaꢀ:ꢀsodrás,ꢀgömbölyítés,ꢀgyúrásꢀstb.ꢀ
• MINDENNAPIꢀMOZGÁSꢀ: Alapvetőꢀmozgásmintákꢀésꢀmozgáskészségekꢀkialakítása,ꢀformálása.ꢀ
• ANYANYELVIꢀJÁTÉKꢀ: Beszédtempó,ꢀbeszédhangerő,ꢀegymássalꢀésꢀaꢀfelnőttekkelꢀvalóꢀkommunikációꢀalakítása.ꢀ;ꢀBeszédszervꢀügyesítőꢀjátékꢀés
• nemꢀverbálisꢀkommunikációꢀügyesítése.ꢀ
• MOZGÁSꢀ: Aꢀmozgásꢀáltalꢀaꢀtesti-ꢀszellemiꢀteljesítőképességꢀfokozása.ꢀ
• MATEMATIKAIꢀTAPASZTALATOK: Legyenekꢀképesekꢀösszehasonlításokatꢀmegfogalmazniꢀazꢀadottꢀtémában,ꢀaꢀhasonlóꢀésꢀaꢀkülönböző
• kifejezésekꢀhasználata.ꢀ
• ꢀ
• FELADATOK
• VERSELÉS,ꢀMESÉLÉSꢀ: Anyanyelvꢀgazdagságánakꢀfelfedeztetése,ꢀaꢀnyelvi-kommunikációsꢀfejlődésꢀelősegítéseꢀrévén.ꢀ
• ÉNEK,ꢀZENE,ꢀÉNEKESꢀJÁTÉK,ꢀGYERMEKTÁNCꢀ: Egymásraꢀvalóꢀodafigyelésꢀfejlesztéseꢀaꢀkörbejárás,ꢀegyüttꢀmozgásꢀsegítségével.ꢀ;ꢀ
• Zeneiꢀ élmény nyújtása,ꢀzenehallgatásꢀsegítségévelꢀesztétikaiꢀérzékꢀfejlesztése.ꢀ
• KÜLSŐꢀVILÁGꢀTEVÉKENYꢀMEGISMERÉSEꢀ: Ősziꢀgyümölcsökꢀtulajdonságainakꢀmegismerése.ꢀTapintás,ꢀkóstolásꢀsoránꢀazꢀérzékszervi
• tapasztalatokꢀ bővítése.ꢀ
• RAJZOLÁS,ꢀFESTÉS,ꢀMINTÁZÁS,ꢀKÉZIMUNKAꢀ: Esztétikaiꢀélményekꢀnyújtásaꢀésꢀaꢀgyermekiꢀörömérzésꢀfelkeltéseꢀésꢀfenntartása.ꢀ
• MINDENNAPIꢀMOZGÁSꢀ: Együttjátszásꢀöröménekꢀfokozásaꢀaꢀfutójátékokꢀjátszásánakꢀsegítségével.ꢀ;ꢀJátékszabályokꢀfelelevenítésévelꢀés
• betartásávalꢀaꢀmozgásbiztonságꢀésꢀmozgásꢀkedvꢀfelkeltése.ꢀ
• ANYANYELVIꢀJÁTÉKꢀ: Szókincsbővítésꢀaꢀjátékokꢀáltal.ꢀ
• MOZGÁSꢀ: Aꢀfeladatvégzésꢀközbenꢀegymásꢀmozgásánakꢀkövetésévelꢀaꢀtestiꢀépségꢀmegóvásáraꢀnevelés.ꢀ
• MATEMATIKAIꢀTAPASZTALATOK: Kicsi-ꢀnagyꢀfogalmánakꢀrögzítéseꢀ;ꢀHosszabb-ꢀrövidebb,ꢀkönnyebb-ꢀnehezebbꢀésꢀvastagabb-ꢀvékonyabb
• megkülönböztetése.ꢀ
• Tevékenység
ÉNEK, ZENE, ÉNEKES JÁTÉK, GYER…
• A Boldogságóra programból Bagdi Bella zenéjének hallgatása: Szép nap ölelj most át engem.
• ÉNÓ 85. Egy üveg (Játékismétlés)
• Törzsök 48 Érik a szőlő
KÜLSŐ VILÁG TEVÉKENY MEGISMERÉ…
• Őszi gyümölcsök megismerése, tapasztalati úton történő megismerés.
• A Boldogságóra programból az első téma: a HÁLA gyakorlása
MINDENNAPI MOZGÁS
• Alma, alma….
• Érik a szőlő- egylépéses csárdás
• Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött mozgásos játékok
KEDD
VERSELÉS, MESÉLÉS
• Szóló szőlő, mosolygó alma, csengő barack (Magyar népmesék)
• Németh Andrea: Őszi termések
• Bezzeg Andrea: A Hálafa története
RAJZOLÁS, FESTÉS, MINTÁZÁS, KÉ…
• Kezek körbe rajzolása az ősz színeivel
• Gyümölcssablonok festése temperával
MINDENNAPI MOZGÁS
• Mozgás a friss levegőn a szabadban
ANYANYELVI JÁTÉK
• Nyelvgyakorlatok (Beszédszervek ügyesítésére szolgáló játék)
SZERDA
ÉNEK, ZENE, ÉNEKES JÁTÉK, GYER…
• Törzsök 126 Ettem szőlőt
• Törzsök 61 Hull a szilva
• ITR: Piros alma csüng a fán
KÜLSŐ VILÁG TEVÉKENY MEGISMERÉ…
• Almás lepény sütés
• Őszi gyümölcsök megismerése, tapasztalati úton történő megismerés.
• A Boldogságóra programból az első téma: a HÁLA gyakorlása
MINDENNAPI MOZGÁS
• Almaszüret
• Érik a szőlő- egylépéses csárdás
• Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött mozgásos játékok
CSÜTÖRTÖK
VERSELÉS, MESÉLÉS
• Németh Andrea: Őszi termések
• Bezzeg Andrea: A Hálafa története
• Szóló szőlő, mosolygó alma, csengő barack (Magyar népmesék)
RAJZOLÁS, FESTÉS, MINTÁZÁS, KÉ…
• Hála jelének kiszínezése
• Gyümölcssablonok festése temperával
MINDENNAPI MOZGÁS
• Szilvás gombóc
• Almaszüret
• Alma, alma….
PÉNTEK
RAJZOLÁS, FESTÉS, MINTÁZÁS, KÉZIMUNKA
• Add tovább a falevelet játék! (1-2-3 falevél elindítása a körben)
• Gyümölcsök formázása színes gyurmából (gömbölyű, kerek, ovális alma, szilva, szőlő, körte, barack, dió, mogyoró
• A HÁLA jelének felragasztása a Boldogságvárunkra az 1. lépcsőfokra
MOZGÁS
• Játék: Almaszüret
• Játék: Gyümölcsszedés
• Játék: Jön a vihar!
Szabad játék
Jó idő esetén az óvoda udvarán mászókázás, csúszdázás, hintázás, homokozás. A csoportszobában főzőcskézés, asztali fejlesztő játékokkal játék.
Módszer
Bemutatás
Ellenőrzés
Magyarázat
Beszélgetés
Segítségnyújtás
Dicséret
Differenciálás
Játékos tevékenykedtetés
Foglalkoztatási forma
Csoportos
Mikrocsoportos
Páros
Differenciált fejlesztő játékok
Hozzáadás
• Tűz, víz!
• Alagút
• Óriások—törpék
Differenciálás
Az autizmus spektrum zavarral diagnosztizált gyermekkel egyénileg, segítségnyújtással lehet differenciálni. A gyermek beszéde csak szavak szintjén érthető, így a helyes artikuláció mutatása fontos! Három gyermek még nem tudja fogni a zsírkrétát, ceruzát, ezért a helyes fogást gyakoroltatjuk, a kezébe adjuk helyesen.
Eszközök
Színes ceruza, virágos színező, rajzlap, tempera, ecset, zsírkréta, színes karton, olló
Reflexio
A héten elkezdtük a Boldogságóra első hónapjának témáját: A HÁLA gyakorlása címmel. A tevékenységbe az őszi gyümölcsöket is belevettük. Beszélgettünk róla, kóstoltuk, ízleltük, megfigyeltük, tapintottuk, illatoztuk. Megnéztük a formáját, színét. A háláról beszélgettünk és több gyermek is a szüleinek hálás, mert elmentek kirándulni, mert finomakat főz az anyukája, mert kedves és mesél nekik stb. A Hálafa története tetszett a gyerekeknek. A hála mondókát megtanultuk és Bagdi Bella zenéjét („Szép nap, ölelj most át engem”) többször meghallgattuk. A hét közepén, már mindenki énekelte a dalt. Jól éreztük magunkat és a HÁLA kéz, valamint a HÁLA virág kiszínezése után felragasztottuk az első lépcsőfokra a HÁLA VIRÁGOT, ami a Hála jele is egyben. Minden tevékenységet relaxációs gyakorlattal kezdtünk és meditációs gyakorlattal zártuk az egészet. Most próbáltuk ki először és nagyon érdekes volt. Először nehezen értették meg a gyerekek, hogy rajzoljanak képzeletben egy szívet, amibe belefér apa, anya és még, akiket szeretnek. Volt gyermek, aki a kis kezével a levegőbe rajzolta a szívet. Volt gyermek, aki azt mondta otthon az anyukájának, hogy: „Anya én nem értem ezt az Anikó nénit, hogy gondolta, hogy Ti belefértek a szívembe!” Reggel az anyuka megkérdezte, hogy mit is csináltunk, elmagyaráztam, elmondtam. Majd másnap, amikor jött a gyermek az óvodába, akkor megkérdezte tőlem, hogy: „Anikó néni! Ma is beletesszük anyát és apát a szívünkbe, mert az olyan jó érzés!” Azt hiszem, hogy az ilyen és ehhez hasonló megnyilvánulások miatt is érdemes a Boldogságórákat tartani.!
Az iskolánk aulájában megrendeztük a hála világnapját. Közös kiállítással.
A 2023/24- es Tanévben végeztük el a Boldogságóra programot kolléganőmmel. A szeptemberben induló kis csoportunkban kezdtük el az első témakörrel amely a Hàla.
Megrajzolt szívet nyomatozással díszítettünk az asztalt körbe állva beszélgettünk. A hála érzése a szívünkhöz kapcsolódik . Boldogan nyomatoztak és igyekeztem ezt az érzést az ő szintjükön mélyíteni.Sokat fogunk még beszélgetni és többféle módszerrel közelebb hozni jelentését.
A Hála hónapja
Iskolánk pedagógusai idén csatlakoztak a Boldogságóra Programhoz, amelyet gyerekek, szülők örömmel és lelkesedéssel fogadtak.
Mi, pedagógusok is lelkesen, kíváncsian kutakodunk a Segédanygok, témák, hanganyagok között, amelyek számos újdonságot, számunkra nem megszokott témákat boncolgat, visz a gyerekek közé.
Reggelente mindenki Napindító üzenetet vehet magának, az erre kijelölt üvegből, így jobban, pozitívabban indulnak napjaink.
A Katicák csoportjában, a II.B osztályban mesével vezettem be a témát, melynek címe: Mese a háláról és a szeretetről. A mese meghallgatása után, megvitattuk, hogy mit jelent a hála számukra, kiért, miért, kinek, minek, mikor lehetünk hálásak, hogyan fejezhetjük ki hálánkat? Ki kell-e mondanunk mindig, ha hálásak vagyunk, csak szóban fejezhetjük ki hálánkat valakinek, vagy vannak ennek más módjai is? Ezután, ha úgy érezték van az osztályban valaki, akinek bármiért hálásak lehetnek, felállhattak, kifejezhették azt: volt, aki megköszönte, volt, aki megölelte, volt, aki elmondta, hogy miért hálás társának. Nagyon jókedvűek voltak, boldogak, és vidámak. Néhány elismerő szó, egy ölelés melegséget tud csempészni a mindennapjainkba.
Ezután a gyerekek válsztottak egy színes falavelet, amelyre ráírták, hogy miért, kiért hálásak, majd ez az osztályunk növényére akasztották, és most már így színesíti termünket, tele hálával. Hálásak vagyunk: szüleinkért, testvéreinkért, egymásért, barátunkért, családunkért, ennivalónkért, meleg otthonunkért, házainkért, szeretetért, egészségünkért- írták a gyerekek az őszi levelekre.
Hálásak vagyunk a Programért, lelkesen várjuk a folytatást.
A hála témakörét szokásomhoz híven, mindig beszélgetőkörrel kezdtem.
Első osztályban először csak maga a szó fogalmát tártuk fel, majd példákon keresztül próbáltam elmagyarázni, az én életemben mit is jelent a hála.
Tevékenységek közül a Hála szív készítése valósult meg az első osztályban.
Itt minden tanuló rajzolt valamit, amiért ő hálát érez, melyet egy nagy közös szívbe ragasztottunk fel a táblán.
Játékok közöl az előző csoportjaim is nagyon szerették hála küldését.
Itt körben állunk, egymás kezét fogjuk, s ezt mondjuk: „Küldöm a hálámat…”.Majd valamelyik irányban megszorítja a másik gyermek kezét. Amikor elérkezik a kézszorítás a küldött személyhez, azt mondja: „Köszönöm megkaptam.” és így tovább.
Nagyon szeretik ezt a játékot a gyerekek.
A harmadik osztályos csoportommal hála tavat készítettünk, minden tanuló a tavirózsájára ráírta ő miért hálás. Rárakta a tavi levelére a békáját és eldöntötte, hogy ő ki háláját szeretné még megtapasztalni.
Velük elkezdtem olvasni a Hála forrás című könyvet, amiben több mint 40 témával 96 oldalon kívánja szolgálni a hála állapot elérését és megtartását úgy, hogy szeretetre hangol, s közben alkotásra ösztönöz.
Ötödik osztályban nem kaptam külön Boldogságórát. Mivel velük kezdtem három éve, nem szerettem volna elengedni őket ilyen téren.
A vezetőséggel, a szülőkkel és a gyerekekkel egyeztetve beépítettem a rajzóráimba.
Első munkánk volt a beszélgetés után Hála Falevél készítése, a falevélbe írtak egy mini hála levelet, amit átadtak később annak a személynek, aki számára készítette.
Volt olyan, aki az osztályához, volt olyan tanuló, aki a szüleinek írt.
Készítettünk hála rajzot is, ahol valaki családjáért volt hálás (családfát rajzolt) volt, aki a tyúkjaiért, volt egy különleges számomra, aki az eleganciáért volt hálás.
A legjobban megérintett, amikor az egyik kisfiú engem rajzolt le.
Én nagyon hálás vagyok a programnak, hogy mindezt kaphatom és adhatom, mert ez egy igazi csoda.