Spontán beszélgetés:
Mi a boldogság?
A hálafa alapján a tíz témakör áttekintése.
A háladal meghallgatása.
Beszélgetés a hála szerepéről irányított kérdésekkel.
A csodakantár című mese megismerése, beszélgetés kérdések alapján.
A hálaszívek elkészítése.
„Jobbra, balra” című játékkal a foglalkozás lezárása.
A hála gyakorlása
Évkezdés – csapatépítés
Hogy mi is az a hála? A hála megjelenik a boldog, mosolygós arcokon és szemekben is mindennap. A csocsóasztal körül mindig jókedv uralkodik, ahol a közös játék öröme összeköti az osztályközösséget. Minden egyes játszma során barátságok szövődnek, és a versengés mellett a nevetés is teret nyer. Az ajándék játékbabák pedig a kreatív játékhoz inspirálnak minket, lehetőséget adva a közös élmények megosztására. Hálásak vagyunk osztályközösségünk szüleinek, hogy ilyen szuper játékokkal tölthetjük el szabadidőnket az osztályban.
A gyerekeke otthonról hoztak be megfestett kavicsot és egy olyat amit az óvodai csoportban közösen tudtunk megfesteni.
Megbeszéltük előtt, hogy ezeket a kavicsokat majd el lehet ajándékozni a gyerekeknek.
A megfestett kavicsokat beszélgető körben adtuk át, elmondták a gyerekek, hogy kinek adják és miért.
A hála szó értelmezése. Beszélgetés indító kör: Ki miért hálás? Próbáljatok felidézni pici korotoktól, egészen a mai napig olyan történeteket, amikor úgy éreztétek hála Istennek. Fejezze be mindenki ezt a mondatot valahogyan. pl.: Hála Istennek, hogy sikerült a felvételim, és hogy a buszsofőr nem zárta be előttem az ajtót, megvárt.
Köszönöm anyának, hogy……..
Örülök annak, hogy…..
Beszélgetésindító kérdések:
Milyen érzések szabadultak fel bennetek, amikor ezeket átéltétek?
Hogy tudnátok kifejezni a köszönetet, a hálát? Egyáltalán szükség van erre, miért?
Ti megköszöntétek a sofőr bácsinak, hogy megvárt benneteket?
Beszélgetés a hála által kiváltott érzelmekről. Miért jó annak, aki adja? Miért jó annak, aki kapja.
Végül minden csapat készítsen egy jóságlistát, és egy HÁLA INSTALLÁCIÓT a teremben fellelhető bármely segédanyagot használva.
A gyermekek hosszú idő után újra találkoztak egymással. Jöttek új gyerekek a csoportokba. A befogadás és viszontlátás örömére, szívecskét adtunk át egymásnak kézről-kézre a gyerekekkel egy ölelés kiséretében. Megbeszéltük, hogy ki miért hálás és hála nyakláncot készítettünk, melyre le is rajzolták. Voltak olyan gyermekek akik több láncszemre is rajzoltak. Ezeket hazavitték vagy voltak, akik a társuknak adták a hála jeleként.
A hála témakörén belül, az órán megbeszéltük és összegyűjtöttük, hogy kinek, minek, miért lehetünk hálásak. A gyerekeket megkértem írjanak 3 dolgot amiért a héten hálásak voltak. Ezeket, falevelet mintázó színes papírokra gyűjtötték össze és, hogy ki mit írt, azt játékos módon adták elő. Majd a levelekkel körbedíszítették a már korábban, kartonból kivágott fatörzset.
Boldogságfokozó hála
Ismét nagycsoportosok vagyunk. A Pipacs csoportos gyerekek izgatottan várták, hogy újra részt vehessenek a Boldogságóra programban. Óvodánkban négy csoport is részt vesz ebben a szeretetteljes programban. A hála témájának a feldolgozását közösen kezdtük a tornateremben. Szereposztásban eljátszottuk óvónőtársaimmal a „Hálafa történetét”, amit a gyerekek szájtátva és nagy örömmel figyeltek. Ezek után mind a négy csoport visszament saját szobájába, ahol elővarázsolódtak a virágok is, amikre a gyerekek elhelyezték a jelüket, közben hallgattuk a „Szép nap” című dalocskát, majd a „Boldogságmondókát” is szájtátva figyelték. A témának megfelelően beszélgettünk arról, hogy mi a „hála” szó jelentése, milyen érzés lehet hálásnak lenni, kinek és miért lehetünk hálásak… A gyerekeknek nem volt ismeretlen ez a téma, hiszen eddig is nagyon sokat beszélgettünk a hála, a boldogság, a tisztelet szavak jelentéséről és érzéséről. Közben pillangókat készítettünk festés és tükrözés technikával.
A foglalkozás zárásaként elkészítettük a csoport „Hálafáját” és a virágok elhelyezésével feljutottunk az első lépcsőfokra.
Szeptemberi témánkkal a hálával, két kis boldogságmanó segítségével foglalkoztunk Há Larával és Há Lalival. Meghallgattuk Kowalsky meg a Vega Varázszsavak című dalát, varázsszókeresőben kikerestük az elhangzottakat, így jutottunk el a köszönömig. A köszönet a hála kimutatásának egyik legegyszerűbb módja. Feldolgoztuk Bezzeg Andrea A Hálafa c. történetét, melyből kiderült, hogy a nevetés gyógyít, „elültettük ” Hálafánkat Boldogságvárunk kertjébe. A Hálarétre a Hálavirágok kerültek, amikre a gyerekek felírták, hogy miért hálásak. Az órákat hálavonatozással zártuk, ami nagyon tetszett mindenkinek.
Szeptembertől kezdtem a tiszabögi általános iskolánkban boldogságórát tartani. Technika és tervezés órát tanítóként csempésztem be a negyedik osztályba a hála témakört. Tudtam, hogy a pozitív pszichológia és a kreativitás jól kiegészítik egymást.
Az óra iránti érdeklődést a Fúj, fúj… relaxációs gyakorlattal, illetve a Szép nap, ölelj most… háladallal keltettem fel. A téma bevezetéséhez a korábbi foglalkozásunkon festési technikával készített őszi fát használtam fel. Beszélgettünk a hála fontosságáról, szerepéről a családban, iskolában, a környezetünkben. Az őszi fánkat hálafává varázsoltuk az általunk készített, a közösségünknek szánt hálaüzeneteket tartalmazó gyümölcsökkel, melyet a fa alatti zsákba helyeztünk. Az év zárásakor fogjuk az év közben gyűjtögetett terméseinket megnézni.
A téma feldolgozását az ajánlott hála-keresztrejtvény kitalálásával kezdtük és a technikaóra feladatával fontam össze. Lakóhelyünk már korábban összegyűjtött képeit rendeztük tablóképpé a régmúlt, valamint a jelen megörökítésével, az épületek megnevezése helyett, a hozzá fűződött élményeiket szív-hálaüzenetben rögzítették a gyerekek. Boldogan, vidáman alkottak. Nagyon élvezték a feladatot.
A téma továbbgondolásához, a hála kifejezéséhez felhasználtam a Szeretetkupon ötletet. Az óra végén egyfajta házi feladatként osztottam ki kuponokat. A hiányos szövegrészt magukra formálva kipótolták, majd otthon egy kedves családtagnak átadták.
A következő óra elején lelkesen osztották meg a saját kupontörténetüket és beszélgettünk a hála boldogságfokozó hatásáról. A gyerekek már kíváncsian várják a következő boldogságóra kitűzött témáját.
A szeptemberi foglakozásaink során sok élményt gyűjtöttünk a „hála” témakörében. A téma feldolgozása közben rengeteget beszélgettünk: összegyűjtöttük, hogy a gyerekek kinek és miért lehetnek hálásak, illetve hogyan és miként tudják a hálájukat kifejezni, kimutatni. Többször is meghallgattuk a hónap dalát. A hálamanók segítségével mutattuk be, hogy miért vagyunk hálásak. Közös projekttel készültünk „A hála világnapjára” , melyet az iskola bejáratánál lehetett megtekinteni.