Az idei tanévet új kis elsős csapattal keztük. Ez a hónap rengeteg feladatot rejtett számunkra és a gyerekek számára is. Megismerni egymást, beszokni az iskolai életbe, megoldani a feladatainkat, megtanulni nagy iskolásnak lenni. Minden nap egy új kihívás volt, és ha tudtuk teljesíteni a napi dolgokat már hálásak lehettünk. Ezért könnyebb volt számunkra hálát adni, beszélgetni erről a gyerekekkel. A feladatunk elvégzésében aktívan vettek részt, újabb és újabb ötletek kitalálásával, hogyan rakjuk ki a hála szót minél többféleképpen.
A hála gyakorlása
Boldogságóra
Zsadányi Tündérkert Óvoda
Nagycsoport
1. A HÁLA gyakorlása
Boldogságórát tartó pedagógus Balázsné Barta Anikó Judit
Intézmény neve, címe Zsadányi Tündérkert Óvoda Zsadány, Béke utca 56.
Tanév 2023/2024
Csoport Nagycsoport (Katica)
Témakör A hála gyakorlása 1. (szeptember)
Mindennapos testnevelés reggelente:
• Gyerekek, gyerekek, szeretik a perecet (ÉNO)
• Sorba felálltok kis ovisok (énekelve köralakítás) (Mozdulj rá!)
• Lassan jár a csiga-biga (Mozdulj rá!)
1. Foglalkozást kezdő relaxáció:
3. „Napimádás”, (Könyv 37. old.)
5. „Égig érő fa vagyok” (Könyv 37. old.)
2. A téma bevezetése:
Szőnyegre leülünk és köszöntjük egymást, bemutatkozunk egymásnak
Gyerekek! Válasszon mindenki egy macis kártyát, mindenki olyat válasszon, ahogyan érzi magát. Van mosolygós, szomorú, sírós, vidám, gondolkodó.
Miután mindenki választott egyet, akkor körben haladva mindenki elmondhatja a nevét, az óvodai jelét és azt, hogy milyen macis kártyát választott, miért azt választotta.
Én kezdem! (Mosolygós maci) Örülök, hálás vagyok, hogy szépen csendben figyeltek!
A Hála szó jelentése gyermekszemmel: szeretet, boldogság, öröm.
Gyerekek! Mit gondoltok, mit jelent az a szó, hogy Hála?
Mondd el, mikor örülsz, mikor vagy hálás, kinek vagy hálás?
Az óvónő kezdi!
-Én azért vagyok Hálás, hogy tarthatok Nektek Boldogságórát!
-Azért vagyok Hálás, hogy itt vagyunk együtt a nagycsoportban.
-Azért vagyok Hálás, hogy ilyen sokan vagyunk.
-Boldog vagyok, mert a kérésemre gyorsan, ügyesen a helyére pakoltátok a játékokat.
A Boldogság várának elképzelése (beszélgetőkörben)
Gyerekek! Képzeljétek el, hogy a Katica csoportnak is lehet Boldogság vára. Csukjátok be a szemeteket és képzeljétek magatok elé, hogyan nézhet ki! Van neki ablaka, ajtaja, magas, alacsony, kicsi, nagy stb. Hány ablaka van? Sok tornya van? Milyen színű? Képzeljétek el, hogy 10 lépcsőfok vezet az ajtóhoz és azon tudunk bemenni, ha feljutunk rajta. Ahhoz, hogy feljussunk egy lépcsőre, mindig lesz feladatunk és ha elvégeztük, akkor felragasztjuk rá a jelet. Az elsőre a HÁLA jelét, a virágot fogjuk ragasztani, ha elkészítettük.
Most nyissátok ki a szemeteket és beszéljük meg, hogy milyen legyen a Katica csoport Boldogság vára.
3. Személyiségfejlesztő gyerekdalok éneklése
Zenehallgatás: Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem
Dalok a Boldogságóra könyvekhez a 3-6 éves korosztály számára
Gyerekek! Hoztam nektek egy nagyon szép dalt, hallgassuk meg együtt.
Boldogságmondóka meghallgatása
Ölelőkör: Kérlek öleld meg a melletted ülő társadat! Mondd neki, hogy hálás vagy azért, mert: a barátod lehetek, reggelente együtt érkezünk az óvodába, játszol velem, melletted ülök, rám mosolyogsz, segítesz nekem, szépen rajzolsz stb.)
Megdicsérek mindenkit, hálás vagyok azért, hogy a körben maradtatok!
A mese előtt újra eljátsszuk az „Égig érő fa vagyok” című relaxációs gyakorlatot
4. A téma feldolgozása mesével
Mese: Bezzeg Andrea: A Hálafa története (Boldogságóra kézikönyv 54. old.)
Gyerekek! Hoztam nektek egy mesét. Boldog Dórának hívják a segítőmet. Ezentúl Ő hozza nekünk a meséket.
Elkezdem a mesebevezető mondókával.
A mese után a fa mondókáját 2-3x elismételjük (kézikönyv 56. old.)
Kérdéseket teszek fel a gyerekeknek a meséről, a fa érzéseiről, az érzelmekről.
Gyerekek! Hálás vagyok azért, mert figyelmesen végig hallgattátok a mesét!
5. A foglalkozás lezárása
-Kezek körbe rajzolása és színezése az ősz színeivel (Boldogságóra munkafüzet 6. old.)
-A hála jelének kiszínezése, (Boldogságóra munkafüzet 7. old.) (szülőknek, testvéreknek átadása délután)
Közben zenehallgatás: Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem
Dalok a Boldogságóra könyvekhez a 3-6 éves korosztály számára
7. A téma továbbadása
A szülők megnézhetik az elkészült, kiszínezett kezeket, ha jönnek a gyerekekért. (Ezek lesznek a Boldogságfa levelei)
A zenét feltesszük a katica csoportba, hogy otthon is meghallgathassák a szülőkkel a gyermekek.
Boldogságmondóka elmondása:
„A mai napon, a mai napon
A boldogságra rátalálok,
Rátalálok, ahol vagyok,
Hopsz, elkapom, megfogom!”
Reflexió:
A mesterprogramomat az óvoda-iskola átmenet támogatása Boldogságórákkal szeretném megvalósítani. A nagycsoportban még nem tartanak Boldogságórákat. Ezért az Igazgató asszonnyal megbeszéltem, hogy havi egy alkalommal megtartom a nagycsoportosoknak azért, mert, ha iskolába mennek, akkor már ne legyen ismeretlen a gyermekek számára ez a tevékenység. Az újra találkozás öröme sokkal jobb és hatékonyabb lesz első osztályban. Az óvodapedagógus kollégákkal összeültünk és arra a közös nevezőre jutottunk, hogy ez nagyon jó ötlet. A szülőket tájékoztattuk erről a tervezett tevékenységről és a nyilatkozatokat a csoportban aláírták a szülők arról, hogy engedélyezik a gyermekekről a fotók készítését és a Boldogságóra.hu felületre való feltöltését.
A tevékenységet péntekre tettük, mindig az éppen aktuális témához kapcsolom a Boldogságóra tevékenység havi témáját. Szeptember az első hónap, aminek a témája: A Hála gyakorlása. Mivel péntekenként Ének, zene, énekes játék, gyermektánc és Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka tevékenység van, ezért ehhez nagyon jól illeszkedik a Boldogságóra tevékenység. Komplex tevékenységről van szó: mindennapi mozgással, relaxációs gyakorlatokkal kezdünk (Prof. Dr. Bagdy Emőke által kidolgozott gyakorlatok), zenét hallgatunk (a témához javasol, Bagdi Bella zenéiből). A hónap aktuális témáihoz mindig kapcsolódik egy mese is, amit tapasztalatból mondok, hogy mindig érdeklődéssel hallgatják a gyermekek. A téma lezárásaként kiszínezzük a Hála jelét, ami egy virág, valamint az évszakhoz, a csoport heti témájához kapcsolódó vizuális tevékenységet végzünk. (Kezek körbe rajzolása az ősz színeivel)
A nagycsoportba, amikor bementem, a gyerekek hamar összepakolták a játékokat és érdeklődve várták, hogy mit is fogunk csinálni. Megkérdeztem, hogy ki ismer engem? Mindenki tudta a nevemet és hogy a középső csoportosok óvónénije vagyok. Több gyermeknek van testvére a csoportomban, így reggelente mindig találkozom ezekkel a nagycsoportosokkal. Amikor elmondtam, hogy miért én tartok most náluk foglalkozást, akkor mosolyogtak és érdeklődve várták, hogy mi is fog következni. A gyermekek bemutatkoztak, ekkor még néhányan kicsit bátortalanok, halkak voltak. A tornát, a relaxációs gyakorlatokat mindenki ügyesen végezte, jól érezték magukat közben. Amikor a beszélgetőkörhöz leültünk, akkor az egyik túlmozgásos, viselkedésproblémás gyermeket ültettem magam mellé, mert úgy láttam, hogy ő lesz az, aki zavarja a társait és bohóckodik. (Jól gondoltam, jól ítéltem meg!) Az autizmus spektrum zavarral küzdő gyermek érdeklődéssel figyelt, szemben ült velem a körben. A macis kártyáknál (egy gyermek kivételével), mindenki azt mondta, hogy örömmel, kíváncsisággal, érdeklődéssel, boldogan jött az óvodába. Az egyik gyermek, aki csendes, visszahúzódó, lemaradt az előző csoportból, azt mondta, hogy ő nem szeret óvodába járni.
Bagdi Bella zenéjét meghallgattuk: „Szép nap, ölelj most át engem”
A zene meghallgatása közben kértem a gyermekeket, hogy öleljék át egymást, karolják át egymás vállát. Itt láttam, hogy a barátok egymás mellé ültek. Egy gyermek sírni kezdett, ő nagyon érzékeny és a szép dal hallatán elérzékenyült. A mellette ülő társa és én megvigasztaltuk.
A Hálafa története című mesét érdeklődéssel hallgatták végig. (Boldog Dóra segítő bábom a mellettem ülő, a zene alatt pityergő kislány kezébe adtam, hogy megvigasztalódjon.
A tevékenység lezárásaként újra meghallgattuk a „Szép nap, ölelj most át engem című Bagdi Bella zenét és közben már készültek a gyerekek a tízóraihoz. Sokan mondták, hogy: „Ez jó volt Anikó néni!” Az egyik kisfiú, aki egyébként visszahúzódó, odajött hozzám és átölelt, és puszit adott, és azt mondta: „Szeretlek Anikó néni, gyere máskor is!” Azt hiszem, ez mindent elmond a Boldogságórák pozitív hatásáról! Hálás vagyok, hogy Boldogságórákat is tarthatok!
Az idő jobban eltelt, mint terveztem, ezért változtattam a tevékenységben annyit, hogy a rajzolás, festés, mintázás, kézimunka tevékenységet a tízóraizás után folytatjuk, illetve szabad játékidőben, aki szeretne még több „Hála virágot” is kiszínezhet és átadhatja annak, akinek hálás, akiket kedvel, akiket szeret.
Az első Boldogságóra a nagycsoportban jól sikerült. A katica csoport Boldogságvárát a gyerekek elképzelései szerint a következő héten elkészítjük, hogy a tíz lépcsőfok közül az elsőre felragaszthassuk a „Hála gyakorlása” téma jelét, a hála virágot!
A szülőknek feltesszük a pedagógus kollégák közreműködésével a Katica facebook csoportba a zenét, hogy otthon is hallgathassák.
Jól éreztem magam én is a csoportban, a gyermekek aranyosak és érdeklődőek voltak, köszönöm!
Újra kinyitottuk a Boldogságóra füzeteinket. Megörökítettük benne, hogy most is hálásak vagyunk.
A nevelési évünk első hónapjának boldogságóráit a Nyuszi csoportban is a hála gyakorlásának szenteltük. Tevékenységeink azonban azt mondhatom messze túlmutattak a szervezett kereteken, mivel igazán sokszínű és sokrétű programokon keresztül kerültünk még közelebb az említett boldogságfokozó technikához.
Kiemelt figyelmet fordítottunk a hónap jeles napjainak, melyek közül több is szerves részét képezi és képezte az óvodai hagyományoknak. A hála világnapjáról idén is együttesen emlékeztünk meg, majd részt vettünk az Európai autómentes nap helyi rendezvényén, mellyel a globális jólét, a Földünk védelmében tett szemléletformálás „csíráit ültettük el” gyermekeinkben. A Magyar Népmese napját is sikerült a boldogságórák pozitív pedagógiai szemléletével párhuzamba vonnunk. Újdonságként szerepelt a jó gyakorlatok sorában a Szív világnapjáról való megemlékezés, melynek során a nyuszi csoportos gyermekekkel szív alakú sütivel és egy hatalmas öleléssel mondtunk köszönetet az óvoda tisztaságáért, rendezettségért, biztonságáért a „gondnok bácsiknak”.
Mindezen jeles napok egyfajta keretet is adtak a hála tematikájának csoporton belüli feldolgozásához, a mindennapi fejlesztő kezdeményezések és a boldogságórák céljainak összehangolásához. A témát (hála gyakorlása) A szóló szőlő, mosolygó alma, csengő barack című magyar népmese segítségével tettem kézzel foghatóbbá a gyermekek számára. A tevékenységet a csoportunk többsége által jól ismert és szeretett mondóka (Jó reggelt, jó reggelt elindult a nap! Kíváncsian várom, hogy mit is tartogat? Szomorúság? Vidámság? Mind hozzám tartozik! Ha mérges lennék, ölelj meg gyorsan és mindjárt elmúlik!) eljátszásával indítottam, majd közösen meghallgattuk Bagdi Bella: Szép nap ölelj most át engem című dalának egy részletét, mely a tevékenységre való ráhangolódást szolgálta. Ezután fakanál bábokkal kísért szemléltetés segítségével mutattam be a gyerekeknek a már említett magyar népmesét. A gyerekek egy-egy szereplő bőrébe bújva a bábok segítségével fogalmazhatták meg gondolataikat, hogy az adott hős mikor miért lehetett hálás. Teret biztosítottam a saját ötletek, elképzelések megfogalmazásának, melyet aztán papírra is vetettünk, a csoport „szóló szőlője” nyomán, ami a mi kis saját hálaszőlőnkké vált. Ezt követően az elkészült szőlőszemeket elhelyeztük az óvodai hálafalon. A tevékenységet rajzolás, festés, mintázás, kézi munka kezdeményezéssel zártuk, melyben szintén a szőlőé volt a főszerep. Az elkövetkező napokban az adott mesét drámajáték formájában is feldolgoztuk, melyet az óvoda többi csoportja számára mutattunk be a Magyar Népmese Napjának alkalmából.
Azt mondhatom igazán mozgalmas, aktív hónapot tudhatunk magunk mögött, melyben minden közreműködő sok-sok pozitív élménnyel gazdagodott. Hálás vagyok azért, hogy ilyen összetartó, innovatív, együttműködő közösségben dolgozhatom.
A hónap dalával indítottunk, majd mindenki elmesélte, hogy kinek miért hálás. Tisztáztuk természetesen a gyerekekkel a hála fogalmát, megállapítottuk, hogy jobb adni, mint kapni.
A gyerekek lelkesen készítették el a hálarajzukat, amiket eltettünk a Hálabefőttbe.
Nagyon jó hangulatban telt a napunk, nagy ölelésekkel és sok-sok szeretettel fűszerezve.
Maci csoport
A Hála -hídnak a tornaszobában használt egyik eszközt neveztük ki. Sok kiscsoportos van jelenleg a csoportban ezért nehezzebb megvalósítani az olyan jellegű feladatokat, ahol a gondolataikat kell megfogalmazni. Nagyon nehéz volt a gyerekeket rávezetni, hogy a testrészeikkel kapcsolódó hálát fogalmazzanak meg. Inkább a családjukkal, szüleikkel , közös élményeikkel fogalmazódtak meg elképzelések.
A foglalkozás ideje: 2023. szeptember 19.
A foglalkozás helye: Aprófalva Óvoda Vajszló, Pacsirta csoport
A foglalkozást vezeti: Márkus Gyöngyi
Korcsoport: Nagycsoport
A foglalkozás témája: A hála gyakorlása
A TEVÉKENYSÉG ELŐZMÉNYE:
Ebben a hónapban a HÁLÁVAL ismerkedtünk meg.
Az útmutatóban nagyon jó ötleteket találtam és többet is tudtam belőle alkalmazni.
– Hálás kezdet: Már az első napokban kereshettek olyan dolgokat a csoportszobában, amitől hálaérzet tölthette el őket, hiszen a csoportszobát másképp rendeztük el, kuckókat alakítottunk ki külön a fiúk, külön a kislányok számára a zavartalan együtt játszás érdekében.
Új dekorációkkal díszítettük fel a szobát, amik vonzónak és figyelemfelkeltőnek tűntek.
– Hála híd: A reggeli beszélgetőkörhöz kapcsoltam ezt a feladatot, ahol mindenki elmondhatta, miért hálás ma: Köszönöm a lábamnak.. Köszönöm a fejemnek.. stb
– Jobb Veled a Világ bolygó: 10-Es számkörben dolgoztunk matematika foglalkozásokon.
Hálaadási szokásokat alkottunk: A fiúk sokat rendetlenkedtek ,így egy rövid kérést intéztünk a Világegyetemhez, hogy javuljanak meg. Akivel viselkedési probléma adódott, mindig valami jó tulajdonságát soroltuk fel és megszeretgettük, hogy múljon el a rosszasága. A helyesen viselkedőket mindig megemlegettük és megköszöntük, ha a csoport érdekében tettek valamilyen jó cselekedet.
– Szív szigetet építettünk kavicsokból
– Meseszövő manókat készítettünk az ősz kincseiből
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ RELAXÁCIÓ:
Bagdy Bella relaxációs gyakorlatai
– Égig érő fa vagyok…
– Lemegy a nap, lankad a kar…
– Manómondóka:
Minden este elmesélem, mi is történt ma velem
Hálás vagyok minden szépért, s vidám ettől életem.
Hálát mondok, igen, bizony minden este így teszek,
ettől leszek barátocskám, elégedett kisgyerek
-Repül a madár, szárnyalva száll..
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ ÉNEKLÉS:
Bagdy Bella:Szép nap..c. dalára táncot lejtünk, általunk koreografált mozdulatokkal .
A TÉMA FELDOLGOZÁSA:
Boldog Dóra megjelenésével jelzem, hogy most a mese következik.
„Kerekerdő kalandra hív téged….”
Bezzeg Andrea: A hálafa története c. mese bemutatása
A mese után kérdésekkel ellenőrzöm, hogy megértették-e a mese mondanivalóját.
– A mi hálafánk: Előre kinyomtatott fa formákból mindenki elkészítheti a saját hálafáját.
Technika: ragasztás.
A fa ágára felragaszthatnak egy hintázó kisgyermeket is.
A FOGLALKOZÁS LEZÁRÁSA:
– A hála jelének kihelyezése a Boldogságvárunk első lépcsőfokára
A FOGLALKOZÁST ZÁRÓ ÉNEKLÉS:
Bagdy Bella: Boldog vagyok c. dalára együttes mozgást végzünk, ahol mindenki kiválaszthat egy kispajtást, akinek valamiért nagyon hálás ma.
A TÉMA TOVÁBBADÁSA:
Vond be a családot:
Hála szíveket készítünk a héten, amivel megajándékozhatják otthon a szüleiket.
Vond be az óvodát:
Szüreti felvonulást tervezünk ebben a hónapban, egy kis zenés műsorral egybekötve, amit megosztunk az intézmény többi csoportjával is.
REFLEXIÓ- 2023. SZEPTEMBER
Nagyon sok ötletet tudtam használni és tovább gondolva alkalmazni az útmutatóból, ami sokkal színesebbé tette a mindennapjainkat.
Mivel új felállásban kezdtünk dolgozni, új kolleganő érkezett a csoportunkba, a változást is megkönnyíthettem általa. A csoportszobánk átrendezésre került, kis kuckókat alakítottunk ki, ahol a gyerkőcök talán elmélyültebben tudnak majd játszani. A változásokat hamar felfedezték, és elmondhatták, miért is volt jó ötlet a változtatás, miért lehetnek hálása, hiszen sokkal szebb körülmények között tölthetik majd a mindennapokat.
A „Hálás vagyok a lábamnak. fejemnek .kezemnek.” nagyon bevált gyakorlattá vált, hiszem már játékidőben is hallhattuk, hogy kifejezték a hálájukat.
Mivel nehéz visszaállni a mindennapi rutinhoz, előfordul hangoskodás, veszekedés, és a csoport összetétele is megváltozott, hiszen új kisgyermekek jöttek a csoportunkba, így hálaadási szokásokat alkottunk, ezzel is javítva a csoport viselkedését. Nagyon megszerették Kalap Jakab: Adj egy pacsit c. dalát, amellyel is a közösségünket igyekszem formálni.
Az ősz köré épültek a mindennapjaink, és próbáltam összekapcsolni a természeti szépségeket a Boldogságóra anyagával. Megbeszéltük, hogy miért lehetünk hálásak a természetnek, mennyi sok gyümölcsöt, termést biztosít nekünk ahhoz, hogy egészségesen tudjunk élni.
Kiválasztottunk a falu könyvtárudvarában egy fát is, amit minden évszakban meg fogunk figyelni, mennyit változott az idők során.
Őszi kincseket gyűjtögethettek a szüleikkel, amiket felhasználtunk a napi tevékenységeink során, ezekből készítettük a „Meseszövő manóinkat”
A szüreti felvonulásunk egy lovas-kocsival történt, körbejártuk a falut, majd a helyi Coop előtt egy kis zenével egybekötött szüreti műsor adtunk, ezzel is örömet szerezve az épp arra járó embereknek.
A felvonulás zárásaként az intézmény udvarán is előadtuk a táncunkat a többi kisgyermeknek.
Hálás vagyok a sok mozgalmas tevékenységért amiben ebben a hónapban részünk lehetett.
Hàlafa mesèje nyomàn,megbeszèltük kiscsoportos és középsőcsoportos gyermekeinkkel,mit jelen a hála szò.Ki miért volt hàlás a mese szereplői közül.Utána mindenki elmondhatta miért/kiért hàlás,majd egy számára hálás jàtékot/tárgyat hozott a csoportszobábòl,amelyekből közösen megalkodtuk a csoport hálafáját.
Osztályunk az 2023/2024-es tanévben csatlakozott a Boldogságóra programhoz. A gyerekek nagyon várták. Mivel ez volt az első foglalkozásunk, ezért otthonról hozott plüssökkel oldottuk a hangulatot. Rövid ráhangolódás után beszélgettünk a választott idézet mondanivalójáról. Elmondták, hogy ki, mivel kapcsolatban, ki iránt érzett már hálát. Amikor hálát éreznek, milyen érzés ez számukra, hol érzik. Nagyon okos gondolatokat osztottak meg velünk. Előkerült a család, a szülők, nagyszülők, barátok és a környezetük iránt érzett kötődésük, szeretetük.
Meghallgattuk a Hálafa története című mesét, ami nagyon tetszett nekik, majd boldogan ölelték meg ők is egymást a Szép nap című dal meghallgatása során. Elkészítettük hálafánkat és virágainkat, ami még biztosan sokáig díszíti majd termünket. A foglalkozást záró meditáció mindenkinek pozitív megerősítéseket adott. Köszönjük, hogy csatlakozhattunk a Boldogságóra programhoz.
Osztályunk az 2023/2024-es tanévben csatlakozott a Boldogságóra programhoz. A gyerekek nagyon várták. Mivel ez volt az első foglalkozásunk, ezért otthonról hozott plüssökkel oldottuk a hangulatot. Rövid ráhangolódás után beszélgettünk a választott idézet mondanivalójáról. Elmondták, hogy ki, mivel kapcsolatban, ki iránt érzett már hálát. Amikor hálát éreznek, milyen érzés ez számukra, hol érzik. Nagyon okos gondolatokat osztottak meg velünk. Előkerült a család, a szülők, nagyszülők, barátok és a környezetük iránt érzett kötődésük, szeretetük.
Meghallgattuk a Hálafa története című mesét, ami nagyon tetszett nekik, majd boldogan ölelték meg ők is egymást a Szép nap című dal meghallgatása során. Volt olyan kisgyermek is, akinél mély érzelmeket váltott ki a foglalkozás. Felhozta a nemrég elvesztett nagyszülő hiányát – a többiek szeretettel ölelgették, hogy megnyugtassák – elmondhatatlan, milyen érzés volt mindezt látni és átélni velük. Elkészítettük hálafánkat és virágainkat, ami még biztosan sokáig díszíti majd termünket. A foglalkozást záró meditáció mindenkinek pozitív megerősítéseket adott. Köszönjük, hogy csatlakozhattunk a Boldogságóra programhoz.