6. osztály Önbizalom hegy
Rajzold le a te Önbizalom hegyedet! Jelöld a rajzon magadat, hol állsz most, milyen távolságban vagy a hegycsúcstól?
A hála gyakorlása
Minden reggel megbeszéljük, hogy miért vagyunk hálásak az előző napból. Ebben a hónapban mindent vitt a nyári élmény. Egységes vélemény volt, hogy ez a nyár különösen gazdag volt élményekben. Élményeiket eltettük télire, Hála befőttként.
A nagy csoportosokkal a hála témakörét dolgoztuk fel játékos módon az óvodában. A foglalkozást relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd egy játékkal folytattuk melyben figyelniük kellett egymásra, ezzel is erősítve a szociális, társas kapcsolatokat.
Ezt követően, beszélgettünk, arról mi is az a hála, milyen érzés hálásnak lenni és ki miért hálás. Mondókázás útján egy kicsit átmozgattuk magunkat.
“Nap, nap, nap fényes nap,
sugaraid bontogasd.
Vigyázz rám, napsugár,
a boldogság megtalál!”
Ezt követően, leültünk elkészíteni a hála kertünkbe a virágokat, ragasztás technikával és, hogy mindenki otthon is áttudja adni a hála érzését otthon is, így hála követ is készítettünk, melyet haza vihettek a gyerekek. A foglalkozás végén megcsodáltuk a kertet, mindenki a sajátját és egymásét is. Végül egy élményekkel teli napot zárhattunk.
Karancslapujtői Kastélykert Óvoda
A Katica nagycsoportos óvodásokkal a Köszönömök gyakorlatokat választottuk a Hála témában. A csoportszobában található kedvenc játékaikból készítettük a fát. A gyermekek nagyon örültek a tevékenységnek, már a fa készítése előtt minden gyermek tudta, melyek lesznek azok a játékok, amelyek a mi közös köszönömfánk részévé szeretnék, hogy válljanak. A köszönömök alkalmazását, már a mindennapi életben használják, ha kapnak valamit vagy éppen társuk, felnőttek segítenek nekik valamiben, vagy figyelemmel és érdeklődéssel fordulnak irántuk. Ezen köszönömök körét igyekeztünk bővíteni a gyermekekkel a tevékenység során. Sokat beszélgettünk arról, kinek és miért lehet köszönömöt mondani és, hogy csak embereknek, élőlényeknek mondhatunk köszönetet, vagy adhatunk hálát jóságukért, figyelmükért vagy egyáltalán csak azért, hogy vannak nekünk. A tevékenység nagyon jó hangulatban telt, minden jelenlévő gyermek – egyre ügyesebben – mondott köszönetet minden játéknak, amely a mi kis fánkba került. Végezetül pedig a jó hangulatnak és a közös összetartásunknak köszönhetően hálát adtunk egymásért, a mai napért, a jó hangulatunkért, az érzékeny gondolatainként, a közös együttlétért és ennek a boldogórának a lehetőségéért.
Bevezetés: meghallgatták a gyerekek Lukács Elvíra : A hálás kisfecske című meséjét, majd megbeszéltük mit jelent a hála szó, közösen értelmeztük.
A terem átrendezésével Morcos szigetet készítettünk székekből, papírból pedig átvezető hidat a Szív szigetre. Miközben a hídon áthaladtak a gyerekeke, elmondták, hogy miért hálásak. A legtöbb választ a családjukhoz kötötték, pl. hálás vagyok a kezeimnek amivel megölelem anyukámat mert mindig süt nekem palacsintát. Amikor mindenki átért, egy közös kört alkottunk és meghallgattuk Bagdi Bella Szép nap ölelj át most engem című dalát.
A 3.c osztály nagyon lelkesen indult neki az idei Boldoságóra Programnak is. Az első foglalkozáson a tavalyi évben szerzett tapasztalatokról beszélgettünk. Elmondták melyik volt a kedvenc témájuk, illetve daluk.
A második foglalkozás alkalmával a Hála dallal indítottunk. Beszélgettünk róla, kinek mit jelent ez a szó, mikor érez ilyet.
Ezt követően mindenki elkezdte a saját napraforgóját elkészíteni. Azt kértem tőlük, hogy minden sziromra írjanak 1-1 dolgot, amiért hálásak lehetnek az életükben. Nagyon okosan, ügyesen és szépen dolgoztak. 🙂
A Zsadányi Református Általános Iskolában, az első osztályban tartottam a szeptember hónap témáját: A Hála gyakorlását. A mesterprogramomat az óvoda-iskola átmenet támogatása Boldogságórákkal szeretném megvalósítani. Ezeknek a gyerekeknek az óvodában kiscsoport óta tartunk Boldogságórákat a kolléganőmmel. Ezért nem ismeretlen számukra ez a tevékenység, sőt, mondhatom, hogy nagyon kedvelik. A Boldogságórát, mint mindig relaxációs gyakorlatokkal kezdtük. A délutáni játékból, az udvarról jöttek be, ezért megkérdeztem, hogy elég volt-e a mozgás, vagy azért mozoghatunk még egy kicsit? A válasz egyből az volt, hogy igen, csináljuk a relaxációs gyakorlatokat. Boldog Dórára, a mesében segítő kis bábomra egyből emlékeztek és oda is adtam annak a kisfiúnak, aki nehezen tud egyhelyben ülni, ő „vigyázott” rá. Játszottunk add tovább a falevelet játékot (3 db. falevelet adtam körbe). Beszélgettünk a háláról, majd meghallgattuk Bagdi Bella dalát: Szép nap, ölelj most át engem!
Elmondtuk a boldogság mondókát is és azután meghallgatták a gyerekek a mesét. (Bezzeg Andrea: A Hálafa története)
A mese után beszélgetőkörben felidéztük a szereplőket és zárásként a legvégén kipróbáltam a gyerekekkel a meditációs gyakorlatot. (Iskolás kézikönyv 56. old.) Nagyon jól lecsendesítette a gyerekeket. A tanító néni is mondta, hogy kellenek ilyen lenyugtató, lecsendesítő gyakorlatok, amiket ők is szoktak alkalmazni (Áhítat)
A Hála virágot mindenki kiszínezte és a tolltartójába tette.
A végén újra meghallgattuk a zenét és közben a gyerekek a mellettük ülő társuk vállát átfogva énekeltek. Jó hangulatban telt a délutánunk! A gyerekek az iskolában szokásos módon köszöntek el tőlem: „Áldás, békesség!” „Jó volt Anikó néni, gyere máskor is!” – Mondták többen egyszerre.
Köszönöm, jól éreztem magam, jövök hamarosan hozzátok a népmese világnapján Ildikó óvónénivel, hogy elmondjunk egy másik mesét.
Hálás vagyok, hogy a mesterprogramom megvalósítását az óvoda -iskola átmenet segítése témakörben tervezem megvalósítani a Boldogságórákkal kiszínezve!
Zsadány, 2023. szeptember 29.
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus
Ebben a tanévben az első boldogságóránkat egy meditációs gyakorlattal kezdtük. A csodakantár mese felolvasása után beszélgettünk a történetről, majd arról hogy mit jelent a hála. Ezután párokban dolgoztak tovább. Megbeszélték hogy miért hálásak, és ezek közül egyet le kellett rajzolniuk, a többieknek ezután ki kellett találni mit látnak a rajzon. Az órát meditációval zártuk. A gyerekek mondták utánam az anya szeret kezdetű gyakorlatot, és próbálták elvégezni az instrukciók alapján a feladatokat, viszont ilyen jellegű dolgot még nem csináltak, ez még kicsit nehézkesen ment. A második órát napimádással kezdtük. Beszélgettünk róla, hogy az előző óra óta ki miért volt hálás. Mindenki megrajzolta a hálakertjét közben a Szép nap öleli át című dalt hallgattuk. Ezután megrajzoltuk és díszítettük közösen a boldogvárunkat. Megbeszéltük ez mit jelképez, és hogyan fogjuk elérni. Ezután újra az anya szeret meditációs gyakorlatot végeztük el. Az instrukciót és a szöveget még mindig utánam kellett mondani, de már láthatóan sokkal jobban sikerült mint első alkalommal. Még mindig nem tökéletes, de sokat fogjuk még gyakorolni.
Szeptember- A hála
Az foglalkozást énekléssel, majd a hála szó értelmezésével kezdtük. A gyerekek mindegyike tudott példát mondani, főleg a szüleivel, osztálytársaival kapcsolatban.
A csodakantár című mese feldolgozásával számos történetet idéztek fel még a témával kapcsolatban.
Egyéni munkában hálafát készítettünk a szüleinknek, majd színeztünk.
A zárókörben miden gyerek egy az napi esethez kötve mesélt arról, hogy miért volt, vagy lehetett hálás valakinek, illetve neki miért volt hálás valaki.( megtalálta a radíromat, elhozta az ott felejtett pulóveromat, kedvenc szalámimat csomagolta…)
Örömmel és friss lendülettel vette kezdetét a boldogságórák megtartását a Pillangó csoport. Ezekkel a gyerekekkel még nem tartottam ilyen jellegű foglalkozásokat, de örömmel tapasztaltam, hogy nem volt hiábavaló az idei évben sem a jelentkezésünk a Boldog Óvoda cím elnyeréséhez.
Egy nagyon tartalmas napot tudhatunk magunkénak. a közép csoportos gyerekeim gyönyörűen megfogalmazták, hogy mi is a hála, hol érezik ha hálásak valamiért, hogyan fejezik ki hálájukat. Ilyen válaszokat kaptam: „Hálás vagyok, hogy te vagy az óvónénim, hogy vannak fák a madaraknak, virágok a méheknek. A szüleimért „stb..
Közösen megépítettük a Hála hidat Morci sziget és a Szív sziget között, majd egy egy kis papírszívvel áthaladtak a hídon, miközben megnevezték egy-egy testrészüket, amelynek köszönetet mondtak valamiért.
A nap végén ezekkel a szívecskékkel feldíszítettük a csoport pillangóját közösen. Az lett a Hála Pillangó.