
A hála gyakorlása







Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola
Ezekkel a kis kuponokkal ajándékoztuk meg egymást szívből, szeretettel, hálával.


Kis-forrás Német Nemzetiségi Általános Iskola
BOLDOGSÁGÓRA – 2016. szeptember – 1. OSZTÁLY – Bakai Anió-Rintek Szvetlána osztálytanítók
1. foglalkozás – Beszélgetés, a téma bevezetése
A szabadban – velem
Körbeülünk az iskola kis udvarán.
Szükséges eszköz:
CD lejátszó
Megbeszéljük, hogy mit fogunk csinálni 10 hónapon keresztül a Boldogságórák keretében. Célunk a nevetés, az öröm, rajzolás, barkácsolás, zene, ének, vidámság, tánc, ugrálás…
Beszélgetünk ezekről a fogalmakról. Mindenkit meghallgatunk, akinek mondanivalója van.
Ezután rátérünk szeptember havi témánkra:
A HÁLA
♫♪ Meghallgatjuk Bagdi Bella Szép nap ölelj át c. dalát
Beszélgetünk, hogy miért, mitől lehet egy nap szép a számunkra.
Ezután a hála szó jelentéséről beszélek. Példákon mutatom be, saját példámon. Én már idősebb vagyok, és felnőtt, hálás vagyok a szüleimnek, hogy felneveltek, foglalkoztak, játszottak velem, megértettek . . .
Hálás vagyok, hogy az új kis első osztály tanító nénije lehetek. Hálás vagyok, hogy megköszönitek a reggelit, amikor kiosztom, hálás vagyok, hogy mindig segít nekem közületek valaki…
Ezután őket hallgatjuk meg, ki miért lehet hálás és kinek:
Néhány példa:
Hálás vagyok:
– anyukámnak, mert reggel sütött nekem palacsintát
– szüleimnek, mert szeretnek engem
– testvéremnek, mert engedett játszani a játékéval
– mert kapok kiskutyát
– hogy jöhetek iskolába
– hogy vannak barátaim …
Ötletelés együtt: Mit készítsünk az iskola Boldogságóra faliújságjára?
Hamar eldöntöttük: mosolygó fejecskét, hiszen a mosoly kifejezi, hogy örülünk, hogy hálásak vagyunk. Megbeszéltük, hogy a következő foglalkozáson elkészítjük.
♫♪ Ismét meghallgatjuk Bagdi Bella Szép nap ölelj át c. dalát, dúdolgatjuk.
2. foglalkozás – Hála tabló készítése
Az osztályteremben (sajnos elég szűkösen vagyunk 31-en egy nem túl nagy tanteremben, így a barkácsolást a balesetveszély miatt a padoknál végezzük) – a másik osztálytanító kollégával
Szükséges eszközök:
sajtos doboz
olló
ragasztó
sárga színű papír
színes ceruzák
CD lejátszó
♫♪ Meghallgatjuk Bagdi Bella Szép nap ölelj át c. dalát
A munkamenet megbeszélése után elkészülnek a mosolygó fejecskék, melyeket kifüggesztünk a faliújság fölé. (Barkácsolás közben halkan zenét hallgatunk, beszélgetünk)
♫♪ Kifüggesztés után ismét meghallgatjuk Bagdi Bella Szép nap ölelj át c. dalát, együtt énekeljük.
3. foglalkozás – Hálakupon készítése
Osztályteremben – velem
Szükséges eszközök:
olló
ragasztó
sárga színű karton
színes ceruzák
CD lejátszó
♫♪ Meghallgatjuk és Bagdi Bella Szép nap ölelj át c. dalát
Visszatérünk az első foglakozás beszélgetésére:
Kinek vagyunk családunkból hálásak és miért? Néhány gondolatot meghallgatunk, s ezután elkészítjük a hálakuponjainkat. Szintén egy mosolygós fejecske, amelyiknek a másik oldalán lerajzoljuk, hogy kinek vagyunk hálásak, s mivel viszonozzuk. (Van, aki le is tudja írni nyomtatott betűvel )
Miután elkészültünk, megmutatjuk egymásnak, majd berakjuk a táskába és hazaviszik, odaadják annak, akinek szól.
♫♪ A foglalkozás végén ismét meghallgatjuk és Bagdi Bella Szép nap ölelj át c. dalát
Másnap a gyerekeket és néhány szülőt megkérdezek, hogy mit éreztek, amikor átadták, megkapták a kuponokat, és teljesítették-e, amit ígértek.
♫♪ Zárásként egy ugrálós, vidám német nyelvű dalt éneklünk és táncolunk el együtt (német órán már tanultuk, és témája nagyon hasonló Bagdi Bella dalának témájához).
Címe: Fliegerlied
(Ma szép napunk volt, mert ugrálva, táncolva, úszva … eljutottam hozzád . . . heut’ ist so ein schöner Tag)
Hálát adtunk elsősorba Istennek, hogy újra találkozhattunk és ezt mi egy kirándulással fejeztük ki, ahol szalonát sütöttünk egymásnak a gyerekekkel. Örvendeztünk, egy kicsit a feladatoktól eltérően és kint a természetben próbáltam próbáltuk kifejezni, megbeszélni, eljátszani, hogy miért vagyunk hálásak.